Hier weer een update over de vorderingen van mijn spoorbaan.
Begin mrt ben ik verder gegaan en heb gelijk 2 dubbele kruiswissels besteld.
Het inbouwen viel eigenlijk wel mee. Ik hoefde maar weinig te demonteren (slopen) om ruimte te krijgen voor de nieuwe wissels.
Hier de linker wissel:
De rechter wissel was omgeven door 4 aanrijwegen, die allemaal vast geschroefd waren.
Maar ook dat lukte.
Hier de nieuwe naast de oude:
Onderweg:
En we kunnen weer:
Hierna kan ik weer verder met de paradebaan en het station verder aansluiten op de beide schaduwstations.
Hier de grote bocht vanaf de paradebaan naar het onderste schaduwstation:
En dan is het bovenste schaduwstation ook bijna aangesloten.
En hier liggen de rails en kan er gereden worden.
Eerst handmatig kijken of alles werkt.
Een korte beschrijving van het station.
Er liggen 5 sporen, genummerd vanaf het stationsgebouw van 1 tot 5.
Spoor 1 en 2 zijn in beide richtingen te berijden en zijn tevens ingericht als kopstation.
Spoor 2 krijgt ook nog een stopplaats middenop, zodat de kleine personentreinen daar kunnen stoppen.
Spoor 3 gaat van rechts => links en heeft ook een stopplaats voor de kleine personentreinen.
Spoor 4 en 5 gaan van links naar rechts en hebben beide ook een stoppunt middenop.
Dan de in aanmerking komende treinen van de juiste geboden en verboden voorzien.
De personentreinen krijgen allemaal een verplichte stop van 120 seconden.
Tevens moeten ze natuurlijk op het juiste spoor stoppen.
Ook de keertreinen juist ingeven, waarbij ze niet een vaste instelling hebben.
De goederentreinen krijgen geen verplichte stop, maar stoppen naar behoefte afhankelijk van het overig verkeer.
Dan maar eens proberen met automatisch bedrijf.
Met de hand op de stopknop alles laten gaan
Uiteraard hier en daar een probleem, maar begrijpelijk en oplosbaar.
Wel bleek de stoptijd van 120 seconden te lang, deze gehalveerd.
Tevens in een van de uitrijblokken van het onderste schaduwstation een verplichte stop van 60 seconden voor alle treinen opgegeven.
Op een bepaald moment bleek een van de kruiswissels in het bovenste schaduwstation niet meer naar een kant te schakelen. Alles controleren, bleek dat er sprake was van een bekend Märklinprobleem: een eindschakelaar defect. Ik had van alle wissels de eindschakelaars verwijderd maar van de kruiswissel niet, omdat hier de aandrijving ?vast? gemonteerd was. Dus deze er ook uit gehaald. De wissel kon ik er redelijk makkelijk uithalen omdat ze deel is van de kopsporen.
Hier een opname, van de open plek. Gelukkig heb ik lange armen.
En dan verder proefrijden waarbij steeds meer treinen worden ingezet.
Ook 2 seinen aangepast. Ik had ze oorspronkelijk als Hp0/Hp1 ingezet, maar zijn tevens ook Hp2.
Omdat Raptor dan ook gelijk de inrijsnelheid aanpast, moest ik de oorspronkelijke snelheidscorrecties weer aanpassen.
Uiteindelijk heb ik rond de 25 treinen rijden. Alles één keer rondrijden duurt een half uur.
Wel zie ik dat het bovenste schaduwstation niet optimaal gebruikt wordt. Het heeft een capaciteit van rond 13/14 treinen, maar er staan er maximaal 3 à 4. Maar daar ga ik wel uitkomen.
Hieronder 4 overzichtfoto?s van links naar rechts van de baan.
Van links naar rechts A:
Vervolgens B:
Dan C:
En als laatste D:
En ik heb uiteindelijk ook een filmpje kunnen maken.