Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feldafing, even wat anders

Gestart door joske3 dinsdag 07 november 2017, 22:30:13

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Feldafing, even wat anders
Lid sinds: 2008

offline
Feldafing, even wat anders
Baan Feldafing

Onlangs heb ik een testbaan gehad om de (on)mogelijkheden van de Raptor besturing te doorgronden.
Hierover is een verslagje ontstaan wat elders op dit forum is te vinden, of even klikken.
Nu wordt het dan tijd om een nieuwe baan te maken.
Eerst de naam:
Baan Feldafing

Ik heb van 1986 -1990 een modelspoorbaan gehad.
Het was een analoge baan, met wipschakelaartjes in de K-rails en een enkel relais.
Verder alles bestuurd met een eigenbouw ?Gleisbild Stellwerk?.
In die periode had Kibri toen station Feldafing uitgebracht; nr 9530, later nr 9366 of 39366
Hier een foto van de doos.



Deze bouwdoos wordt nu, 25-30 jaar later nog steeds aangeboden  voor een prijs van rond de ? 50.?
Omdat het model mij beviel heb ik het toen gebouwd.

De sprinter die mee op de foto staat hoort hier eigenlijk niet.
In 1990 mocht ik alles afbreken en zijn de gebouwen in dozen beland voor een verdere toekomst????

Nu nog verder de naam van deze baan.
Omdat het voor mij altijd zeker was dat het model van Bahnhof Feldafing een verder leven zou krijgen op mijn nieuwe baan is dat gelijk de naamgever geworden.


Hieronder volgt een inhoudsopgave en een aantal links naar relevante artikelen.
1. De oude testbaan
2. Station Feldafing schaal 1:1
3. Ideeën over een nieuwe modelspoorbaan met baanplan
4. De eerste rails liggen weer en de voeding is klaar.
5. Station Feldafing schaal 1:87
6. Aansluiten van de bedrading in schaduwstation 1
7. Aansluiten van de bedrading in schaduwstation
8. Baanplan invoeren in Raptor en proefrijden (filmpje)
9. Schaduwstation met gesorteerde treinen
10. Flexibel schaduwstation
11. Begin helix en toch nog een linker wissel
12. Bouw 2e schaduwstation
13. Bouw helix (met prefab delen)
14. Testbedrijf van schaduw onder => helix => schaduw boven VV
15. Knippen van de verbinding om het stationsgebied aan te kunnen sluiten
16. Start bouw stationsgebied
17. Plaat met stationsgebied geplaatst
Re: Baan Feldafing
Jørg
gast

Re: Baan Feldafing
-Jos:
Veel plezier en suc6 met de bouw van je baan, heb je al een baanplan?
Station Feldafing schaal 1:1
Lid sinds: 2008

offline
Station Feldafing schaal 1:1
Hieronder een kort (nou ja kort) verhaaltje over station Feldafing.
Het station werd in 1865 aan de baan van  München naar Garmisch-Partenkirchen gebouwd.
Oorspronkelijk was het enkelspoor, in 1902 is de baan 2 sporig gemaakt en in 1924 geëlektrificeerd.
Het station is symmetrisch gebouwd en heeft 4 wachtkamers gehad:  1e, 2e, 3e klasse en een wachtkamer voor ?allerhöchste Herrschaften?.
In 1972 is de baan opgenomen in het S-bahn net van München en werd het gebouw niet meer als station gebruikt.
Het is toen als woonruimte in gebruik genomen.
Ondertussen is het gebouw beschermd monument geworden.
Hieronder 2 foto?s uit de oude doos:
Trotse stationsmedewerkers.

Sfeer opname


(beide foto?s met toestemming eigenaar horecagelegenheid)

Toen ik zelf eens een kijkje ging nemen medio 2012, bleek dat het gebouw gerestaureerd werd, om het een horeca-bestemming te geven.


Ik heb toen onderstaande fotoreportage gemaakt:
De straatzijde


Spoorzijde


De overkapping


Overzicht spoorzijde met opvallend de hoge dennenbomen op het voormalige perron


In 2014 ben ik nog eens langs gegaan om het resultaat te bekijken.
Hierbij is dit filmpje ontstaan.

Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Feldafing
Jos,

Wat een mooie foto en film reportage van station Feldafing. :thumbup:
Mooi om te lezen dat dit prachtige gebouw op de lijst van beschermde gebouwen staat zodat dit bewaard blijft voor het nageslacht. :)
Mocht ik ooit eens in de buurt zijn van Feldafing ga ik zeker kijken daar. :)
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Feldafing
Hi Jos,

Nooit van Feldafing gehoord dus direct maar ff Googlen.
Mooi station en dit wordt een leuk project, blijf je volgen.

groet
Harald
Ideeën over een nieuwe modelspoorbaan
Baanplan

Als eerste wil ik jullie voorstellen aan mijn voorbeeld.
En dat is modelbaan Altburg.
De bouw van deze baan is uitgebreid beschreven op deze site:
Modelbaan Altburg
Ik heb de bouw helemaal gevolgd en heb altijd als wens gehad het principe van deze baan als voorbeeld  te gebruiken.
Er is gebruik gemaakt van het hondenbotprincipe. De baan bestaat uit een middelgroot station,  een leuk stuk paradestrecke, een BW , een zijlijn met eindstation en 2 schaduwstations.
Wel opvallend vind ik dat er in het station geen verbinding is met de tegenbaan. Het BW is dus vanuit een richting niet te bereiken. Dat wordt bij mij anders.
Op dit moment is de baan klaar op detailwerk, zoals servo?s in de deuren van de lokloods, na. Hij is transportabel en o.a. in NL op Eurospoor getoond een aantal jaren terug .

Deze baan 1 op 1 nabouwen gaat me niet lukken. Ik heb maar de beschikking over een kamer van 4 x 3 meter. Met een inbouwkast!
Bij de inbouwkast heb ik de schuifdeuren eruit gehaald, zodat er 60 cm meer lengte is gekomen. En omdat ik ook een bureau/werkplek en een ladekast voor gereedschap kwijt wil, heb ik ruimte voor een U-vormige baan van 4,15 x 2,93 x 1,90 meter. Alles met een max diepte van 1 meter.

2 schaduwstations  die boven elkaar komen.
Het onderste schaduwstation komt met een helix op hoogte, ook de paradestrecke krijgt een helling om hoogte te winnen. De helix komt in de poot van 1,90.  2,5 draai.
Het bovenste schaduwstation komt met een enkele lus van heen en terug rond 4 meter onder het zichtbare station uit.
Beide schaduwstations hebben een verbinding met heen en terugspoor, zodat kop gemaakt kan worden.

Het station, de BW en de zijlijn heb ik nog niet 100% gepland, de baanplannen worden zeker nog aangepast. Ik wil dat een beetje af laten hangen van hoe alles eruit komt te zien.
Bij het ontwerpen maak ik gebruik van SCARM. 

Al vanaf het begin had ik door dat de bereikbaarheid van de hoeken een probleem gaat worden. Ik denk dat op te lossen door het gebruik van losse scenery-driehoeken.

Ik ben van plan voor het niet-zichtbare deel C-rails te gebruiken en voor het zichtbare deel K-rails.

De automatisering gaat Raptor voor me doen.

Max. lengte van de treinen is 2 meter.  Die kunnen niet stoppen in het station. 
Max lengte wat wel kan stoppen is  1,35 m. Keertreinen max 1 meter.

Mijn plan om de baan te voeden:
3 rijgebieden: 2 schaduwstations en het zichtbare deel.
Hiervoor wil ik een 60 VA trafo gebruiken icm 1 x 2,5 A booster en 2 LDT voedingen icm 2 x 4,5A boosters.
De wisseldecoders krijgen hun voeding van de een 32 VA rijtrafo icm de 2e 2,5A voeding.
Door een aparte voeding voor de wissels enz. te gebruiken, wordt de rijvoeding niet extra belast met spanningsdips.
Verder massadetectie (S88) en wisseldecoders van het ?AlbertJan-type? uit Nijkerk.

Het onderste station: Er wordt rechts gereden, treinen rijden binnen en worden op de wisselstraat rechts, verdeeld over 5 sporen.
Keertreinen rijden tot aan de wisselstraat en komen dan terug op het 2e spoor van onder.
In het station komen blokken van diverse lengtes zodat er plaats zou moet zijn voor 17 treinen.



Het 2e schaduwstation. Ook hier een mogelijkheid om kop te maken.
Hier zou plaats moeten zijn voor 6 treinen.


Het zichtbare deel, nog onderwerp van planning.



Het eindstation van de zijlijn.
Komt op de helix, moet wel 180 graden worden gedraaid.




Re: Ideeën over een nieuwe modelspoorbaan
Citaat van: joske3 op zaterdag 11 november 2017, 22:26:14
Modelbaan Altburg
Bedankt voor de link. Na een snelle blik op de site snap ik dat het een inspiratie is. Ik ben benieuwd naar jouw uiteindelijke sporenplan. Ga je ook gebruik maken van flexrails?
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Het zichtbare deel wordt K-rails.
Omdat Scarm slecht omgaat met flexrails gebruik ik in bij de planning fixed-rails.
Maar op de baan gebruik ik veel flex.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Feldafing
Jammer, dat Scarm daar niet zo goed mee omgaat. Het ziet er zo star uit. Gelukkig dat je wel flex gaat gebruiken.
De eerste rails liggen weer en de voeding is klaar
Ondertussen ga ik verder.
De oude platen zijn verzaagd zodat er plaats komt voor de het nieuwe baanplan.
Hier wat foto's:







En het deel wat door de kast gaat:





Ondertussen ben ik ook aan de gang geweest met de voeding en de boosters.
3 gescheiden rijgedeeltes en 1 voeding voor de wisseldecoders.
Gevoed door 2 M-trafo's en 2 LDT voedingen.
Hieronder de "elektra" nog op de werkbank, de proefdraaiset en Raptor zijn aangesloten om de werking te controleren. Tot nu toe werkt het, zoals verwacht (waarom ook niet??)



Daarna de voeding onder de baan opgehangen en de kabels op een wat nette manier weg gewerkt.
Ik heb getracht scheiding te houden tussen het 230V (kabels, trafo's) en het laagspanningdeel (boosters) om magnetische storingen te voorkomen.






En als laatste de 230V schakeldoos.
Ik heb gekozen voor een beveiligde schakeldoos, om gevolgen van eventuele blikseminslag te voorkomen (hoop ik)
De voeding die hier zichtbaar is, behoort bij de Raptor.
Dan kom ik op een volgend (mogelijk) probleem:
Hier in Portugal wordt ik wel eens verrast met stroomstoring.
De Raptor heeft geen recovery, m.a.w. Raptor is dan alle wijzigingen kwijt sinds de laatste keer saven.
Ik wil met Raptor automatisch rond de 20 treinen aansturen. Als dan de spanning wegvalt, wordt het een stevige klus om in Raptor de plaats van alle treinen in te geven.
Daarom zit ik te denken aan een 12V accu, die alleen de Raptor voedt.





Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos
Is je verdeeldoos aangesloten op randaarde ? anders werkt de beveiliging niet of nauwelijks.
Groet Paul
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Yes, het hele huis heeft hier randaarde stopcontacten!
Thanks voor je waarschuwing!
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan Feldafing
Graag gedaan
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Feldafing
Dag Jos,

Leuk om jouw draadje te lezen en te zien dat je, net als ik, niet in NL woont. Hier in Frankrijk hebben we ook regelmatig te maken met stroomstoringen. Het wordt een 'way of life'...  Die bliksembeveiliging hebben wij hier ook in huis.
Veel succes met de bouw van je baan en bedankt voor je info over het station Feldafing, ook voor mij een grote favoriet als stationsgebouw. Ik blijf je zeker volgen!

Marco
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos ,

Leuk verhaal rond het station . Nog veel succes met de verdere bouw van uw baan .

Altijd leuk te lezen dat de microbe vroeg of laat terug opduikt ... :D :D :D

Mvg Freddy

Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan Feldafing
Hallo Jos, leuk dat je ook de bouw van "Altburg" hebt gevolgd, met interesse kijk ik dus naar jouw baan.
Mijn baan is ook gebaseerd op het hondebot principe, het BW is van beide zijden bereikbaar. Ik heb er alleen voor gekozen om geen nebenbahnhof te maken.
Sucsez met de bouw van je baan.
Station Feldafing schaal 1:87
Lid sinds: 2008

offline
Station Feldafing schaal 1:87
In 1990 moest ik , vanwege ruimtegebrek, mijn baan afbreken.
Alles komt dan in dozen wachtend op een ongewisse toekomst.
Na diverse verhuizingen => Hamburg => Leusden => Amersfoort => Deventer => Amersfoort zijn de dozen in Portimão in Portugal aangekomen.
Kijken wat er van is overgebleven!
Het viel eigenlijk allemaal wel mee met de schade. En wat afgebroken was lag wel ergens onderin de doos.
Alles zo goed mogelijk weer gerepareerd en een paar foto's gemaakt.
Het model stamt dus nog uit 1987.
Toen nog geen internet voor inspiratie zoals nu. Ook was Led-verlichting nieuw en nauwelijks beschikbaar voor hobbyisten zoals wij.
Ik had toen de beschikking over kleine controle lampjes 24V. Die branden niet zo fel als de 18V modelspoorlampjes.
Hier wat foto's:










Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Feldafing
Het blijft een mooi gebouw, kun je zo weer neerzetten. Of ga je nog iets veranderen?

Marco
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Citaat van: pn235 op dinsdag 21 november 2017, 07:16:53... Of ga je nog iets veranderen?
Was ik voorlopig niet van plan, maar voortschrijdend inzicht?????
Aansluiten van de bedrading in schaduwstation 1
Na het leggen van de rails heb ik een aantal wagons neergezet, met een lengte van nagenoeg een meter.
Hierdoor kan ik de bruikbare lengte meten op de sporen van het schaduwstation.
Aan de hand van deze gegevens kan ik
1 spoor in 4 blokken ,
3 sporen in 3 blokken en
2 sporen in 2 blokken verdelen.
Dat geeft een ?theoretische ?  mogelijkheid om 17 treinen van diverse lengtes kwijt te raken.
Met stickers de bloknummers aangegeven en 2 x 17 rails geknipt, voorzien van een diode, melddraad, rails iets gedremeld, isolatie naar de aangrenzende rails aangebracht, even alles doormeten, weer terugplaatsen en nogmaals meten. Volgende!

Vervolgens heb ik stroken van 15 cm breedte langs de baan aangebracht met 2-ledig doel: valbescherming en een plateau voor de elektra.
Op de testbaan had ik de elektra: decoders, bedrading enz alles onder de baan aangelegd.
Maar ik wilde met mijn nieuwe baan niet op mijn rug boven mijn hoofd solderen enz.
Eerst een voedingscircuit gemonteerd.  3 rijstroom, 1 voeding voor de decoders en een retour.
Daarna de S88 melders ,een decoder en de lintkabels aangebracht.
Om een afstand van 2 meter te overbruggen heb ik een van de lint-kabels doorgeknipt en verlengd met een stuk 6-aderig kabel.
Ik had 1 lintkabel van 2 meter, maar even naar de winkel en een tweede kopen gaat in de Algarve niet, dus een oplossing bedacht.
Toen ik bezig was met het aansluiting concludeerde ik dat de S88 melders op zijn kop zaten. Onhandig want ik moest de melddraden van onder plaatsen. Lag  ik nog op mijn rug met een lampje te pielen.
Dus alles weer los en omgekeerd terugplaatsen. Alleen klopte de afstanden tussen de melders niet meer. Opgelost door een extra melder hier tussen te plaatsen.
Daarna begonnen met het aansluiten.
Na de eerste aansluitingen gecontroleerd of alles werkt zoals het moet werken.
Daarna verder. Uiteindelijk zitten alle draden op hun plaats en zou er gereden kunnen worden.
Wordt vervolgd!!

Jammer genoeg heb ik van bovenstaande alleen wat foto?s met veel draadjes.  Maar dat gaat een volgende keer goedkomen.

De ?meetlat? van rond een meter!


Draadjes


Nog meer draadjes


Nog veel meer draadjes



Klinkt bekend!
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Feldafing
Hi Jos,

Aan de draadjes te zien is er genoeg te doen.
Ach de winter is er bijna, nou ja een "winter" in Portugal.

groet
Harald
Aansluiten van de bedrading in schaduwstation 1 met foto's
Hier de beloofde foto's van de aangesloten S88 melders en een decoder.
De lintkabels tussen de S88 melders bevallen me geenszins. Misschien kan ik in een toekomstig projectje de stekkertjes omzetten op  6 aderige kabel? zodat het er wat netter uitziet!
Bij het aansluiten heb ik getracht zoveel mogelijk de meldkabels gescheiden te houden van de voedingskabels.
Nu is Raptor goed beveiligd tegen spookmeldingen, maar ik heb er maar wel rekening mee gehouden.





Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Feldafing
Jos,

Het ziet er mooi en ordelijk uit wat je maakt. :) :thumbup:
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Onderstaand een foto van diverse kabeltjes uit mijn demovoorraad, het zijn overigens allemaal boosterkabeltjes (5 polig dus)



een standaard LDT kabeltje, zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ldt-infocenter, de kortste is 0,5 meter

een door Marco gemaakte kabel USB/Serieel/boosteraansluiting voor het updaten en backuppen

een zelf gemaakte kabel met een standaard connector met een steek van 2,54 mm, heel lang niet gebruikt, dus draadjes los, maar voor stationaire toepassingen prima te gebruiken.

een standaard bandkabel, vergelijkbaar met die van jou, als je naar de connectoren kijkt dan zie dat ze los te maken zijn,  als dat bij jou ook zo is, dan moet je even een 6 aderige snoertje opduikelen, let op geen 230 volt snoertje, veel te dik, en dat tussen de connectoren maken.

https://treinelektronika.com/ levert losse connectoren en waarschijnlijk ook kabel, maar ja je zit met de afstand, ik zou het lekker laten zitten tot je weer eens in Nederland bent, zoals je zegt, de Raptor heeft er geen last van, een paar jaar geleden was ik in Bilthoven, daar liep zo'n bandkabel gewoon vlak langs een booster van 4A.

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Hoi Anne W

Ik heb zo'n 6-polige platte connector al eens in (meen ik) 9 onderdelen op tafel gehad, maar voorlopig laat ik het maar zo.
Binnenkort ga ik een paar maanden overwinteren in Marokko en dan kan ik ze meenemen om custom-build te maken.
Ik kom er nog wel op terug :D :D :D
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Ik denk al te zien dat jij hele andere connectors gebruikt, want die ik ken van LDT en Treinelektronika hebben maar 2 onderdelen, waarvan 1 vast samengesteld.

Overwinteren in Marokko, en ik zie hier altijd veel advertenties over overwinteren in de Algarve, mocht je nog iemand "antikraak" zoeken dan hoor ik het wel.

Groet, Anne W
Baanplan invoeren in Raptor
Lid sinds: 2008

offline
Baanplan invoeren in Raptor
Eigenlijk viel het draadjes aansluiten helemaal mee.
Tijdens het aansluiten controleren met een lok of alles goed zit.
Omdat het schaduwstation 2 voedingen heeft, ook controleren of de scheiding goed is:
1 lok op het ene circuit en een 2e op het andere. Beide loks stapvoets laten rijden en booster 1 uitschakelen.
Lok 1 stopt; lok 2 rijdt!
Dan booster 2 uit: lok2 stopt en lok 1 rijdt door. :thumbup:
Nadat alles zat werd het tijd om te gaan proefrijden.
Maar eerst moest er nog een tijdelijke keerlus worden gemaakt zodat de uitgaande treinen weer bij de ingang komen.
In die keerlus zit ook een extra spoortje, om tijdens bedrijf loks in te kunnen zetten, zonder het overige verkeer te storen.
Tijdens het proefrijden toch wel regelmatig storing. Maar bedenk dat de oudste rails ook al weer meer dan 25 jaar oud en nooit gebruikt zijn, dus alles goed schoongemaakt en....................storingsvrij rond. Ook met langzame snelheid!
Vervolgens alle rijwegen ingevoerd in Raptor. Na het eerste spoor vond ik dat de nummering onlogisch was: die liep af, in plaats van op.
Dus deleten die hap en opnieuw!
Ook gelijk het kopspoor voor de keertreinen ingevoerd. Dit kopspoor ligt fysiek op het doorgaande ingangspoor. Ook de wederzijdse beveiliging van dit gecombineerde doorij- en kopspoor ingevoerd.
Toen ik alles in de Raptor had een eerste lok automatisch laten rijden.
Een tweede erbij, een derde enz..
Bij de zesde lok merkte ik dat er een beveiliging bij het kopspoor ontbrak. Geen botsing, maar je ziet 2 loks naar elkaar toerijden waar dat niet mag. Ook opgelost door een extra blokbeveiliging.
Na 10-11 loks stond alles stil!
De situatie analyseren en zien dat er een lok niet verder kon omdat het vervolg vol zat. Alles wachtte op elkaar. Ook opgelost.
Vervolgens nog een paar loks erbij en rustig kijken hoe Raptor uitendelijk 14 loks leert remmen en stoppen op de juiste punten.
Dan kijk je op de klok......oeps, tijd om naar bed te gaan!
Hier wat foto's van de situatie toen.
Als eerste de tijdelijke lus:










Tijdens het proefdraaien beviel me het kopspoor niet. Dit is geplaatst op het doorgaande spoor en stoorde het overige verkeer.
Dit wil ik anders, wissel naar links en dan op een los spoor. Dan worden de doorgaande treinen niet gestoord.

Zo ongeveer:



Maar mijn wissels links af zijn op. En even naar de winkel is er hier niet bij. Opsturen (met forse portokosten) of mee (laten) nemen uit NL.
En omdat ik van plan ben met oud en nieuw bij mijn kinderen in NL te zijn, moet de aanpassing maar even wachten.
Märklin is sowieso hier in dit deel van Europa niet/nauwelijks te krijgen. Ik heb onlangs in Lissabon een winkel gezien die ongeveer 1 meter stelling had met Märklin. Ook eens gegoogeld naar Märklin Portugal......niks nada noppes!

Vervolgens heb ik de uitgang van het station geregeld. Het zijn 6 sporen: er mag geen trein vertrekken zolang een van de andere sporen nog vrij is.
Hiervoor heeft Raptor een inverse blokkruizing module. Wel veel tikwerk, maar dan heb je ook wat.
Weer rijden....Maar al snel bleek dat de uitrijblokkering te extreem is. Een van de sporen was niet gevuld, dus de andere sporen werden niet vrij gegeven. Toen per rijspoor èèn voorwaarde weggehaald, steeds het naastliggende. En dat werkt wel.
Als nu een spoor niet gevuld wordt krijgt het naastliggende spoor toch vrij en blijft alles rijden.

Het is een heel verhaal geworden.
Hij die het eind van dit verhaal heeft gehaald wordt uitgenodigd te reageren.

Maar eerst een filmpje bekijken.




Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Feldafing
Dag Jos,

Raptor gaat mij duidelijk boven m'n pet. Bij wacht ook 'alles op alles' (nog steeds geen ruimte/tijd voor een baan  :D) Wel duidelijk dat je er veel mee kunt. Misschien een domme vraag: kun je geen twee wissels rechts gebruiken voor je kopspoor of vereist dat nog veel meer aanpassingen?
Leuk filmpje, ziet er allemaal goed uit!

Groet,

Marco
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Citaat van: pn235 op donderdag 23 november 2017, 20:48:28.... Misschien een domme vraag: kun je geen twee wissels rechts gebruiken voor je kopspoor of vereist dat nog veel meer aanpassingen?......
Hoi Marco, Hoe zou dat kunnen? De huidige situatie is boven de afbeelding en in de film is duidelijk zichtbaar. Het gat achteraan moet wel weer dicht natuurlijk.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Ik geloof niet dat ik opmerkingen heb, ik zie zo geen "dingen", het marcheert "lekker".

Beste Marco,

Het geldt voor elk modelspoor automatiserings programma: begin simpel met een ovaal met 3 rijwegen en maximaal 2 loks, leer de basisbeginselen en probeer ze ook te begrijpen, daarna een inhaalspoortje met 2 wissels, weer leren en begrijpen en daarna een kopspoortje, als je dat allemaal geleerd hebt en begrijpt dan is het bij Raptor een kwestie van de optie (software mogelijkheden) lijst bij de hand houden om van speciale dingen die je wilt op te zoeken welke optie je moet activeren.

Beste Jos,

Toch een opmerking, je zegt dat er geen trein wilde vertrekken als je alle sporen in de blokkruisingen had verwerkt, komt dat niet omdat er dan geen vrij spoor is om weer binnen te lopen, m.a.w. hoeveel blokken heb je in het tijdelijke keerlus?

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Hoi Anne W,

Het probleem was het volgende:
Raptor had een aantal keren besloten om een spoor niet te vullen.
Hierdoor liep dit spoor leeg, en werd er uiteindelijk vanuit de andere sporen geen nieuwe trein meer de baan op gestuurd.
Het betrof het spoor vanaf het kopspoor.
Want niet iedere trein kan kop maken en ook wil ik mijn keertreinen niet standaard kop laten maken.
Door nu steeds 1 van de 6 sporen niet te betrekken in de blokkering voorkom je dus stilvallen.
Het ligt dus niet aan het aantal blokken in de keerlus: 3 blokken! Want de laatste treinen waren geen keertreinen.
Verder vanavond aan de gang gegaan met sorteren van de treinen, zodat een 2-metertrein niet een 1 meter blok binnenrijdt.
Veel tikwerk in de Raptor!
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

O.K., om je verhaal te volgen/begrijpen zou ik er dieper in moeten duiken, maar als jij tevreden bent heeft dat geen toegevoegde waarde.

Groet, Anne W
Schaduwstation met gesorteerde treinen
Nadat ik alles rijdend heb gekregen werd het tijd om de treinen te sorteren om naar de juiste sporen te sturen.
Eerder heb ik al aangegeven dat dit schaduwstation bestaat uit:
1 spoor voor 4 treinen van max 1 meter,
1 spoor voor 3 keertreinen van max 1 meter,
2 sporen voor treinen van max 1,5 meter en
2 sporen voor treinen van max 2 meter.
Bij alle treinen heb ik aangegeven hoe lang ze mogen zijn. Een enkele trein heb ik op juiste lengte samengesteld. Anders wordt het zo'n uitpakkerij!
Door nu verboden te geven aan de treinen die niet op het juiste spoor horen, hoopte ik dat alles zou werken.
Bijv. heb ik de 2 sporen voor de 2 meter treinen alleen voor de 2 meter treinen gereserveerd. Dan komt daar dus geen 1 meter trein de boel blokkeren.
Verder heb ik alles "gelabeld".
2 en 1,5 meter trein geen toegang tot de 1 meter sporen.
1 meter trein geen toegang tot de 2 meter sporen.
Keertreinen facultatief toegang tot kopspoor of 1 en 1,5 meter spoor.

Draaien maar.
Al snel bleek dat het werkte, maar dat de 2 metertreinen snel weer aan de beurt waren. Omdat er voor hun 2 blokken ter beschikking zijn in tegenstelling tot de 1 meter trein: 4 blokken, stonden zij eerder vooraan om weer te vertrekken. Het was net bij AH, (te) vroeg bepalen welke kassa het snelst gaat!
Door nu de 2 meter treinen een wachttijd te geven van 5 minuten, kwam er een mooi evenwicht.

Weer draaien en nu opschrijven wie uit het schaduwstation komt. Er rijden totaal 13 treinen! Pas bij de 16e trein die door kwam waren ze allemaal langs gekomen. 3 stouterds dus die niet op hun beurt hebben gewacht. Ik vind het geen probleem.

En dan weer een filmpje van het resultaat? Nou goed dan, hier komt hij.

Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Feldafing
Jos,
Mooi filmpje. :thumbup:
En die drie stouterds zij hebben gewoon trek om lekker te rijden in je mooie schaduwstation. :P
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Je klinkt als een tevreden mens, dus dan is het goed.

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Ach Anne W,

Ik las daarnet een verhaaltje dat 1 glas wijn per dag gezond is!
Treft mij helemaal:
ik drink ook een glas wijn voor de gezondheid en de rest voor de lol :D :D :D
Flexibel schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Flexibel schaduwstation
Na het bouwen, proefdraaien en aanpassen van schaduwstation 1 ben ik tussen de oren bezig met schaduwstation 2.
Dit bestaat uit 2 stukken spoor van 7,5 - 8 meter. Kijk maar eens naar boven bij het baanplan.
Hier ontkom je dus niet aan gezamenlijk gebruik van beide sporen door de keer-, 1m-, 1,5m- en 2 meter treinen.
Ooit heb ik een link bewaard in het Raptor-forum over de inrichting van een flexibel schaduwstation.
Hier is die link om mee te lezen
Ik kan dat dan natuurlijk ook voor schaduwstation 1 maken en testen.
Hier heb ik namenlijk 1 spoor met  4 blokken voor treinen van 1meter en 2 sporen voor treinen van 2 meter.
De melders liggen er al. Alleen bij de 2metersporen moesten de remmelders, die nu dus ook de functie krijgen van blokmelders voor de 1metersporen, een raillengte opgeschoven worden. Dichter naar de S88, dus ik hoefde niet eens het draadje te verlengen. Viel niet tegen.
Toen heb ik 3 nieuwe rijwegen ingevoerd, over de andere rijwegen heen.
Vervolgens aangegeven wat de blokkruizingen zijn en maar proberen.
Uiteraard stond het gelijk allemaal stil. Foutje? Uitzoeken. ai, daar is een aankomstmelder dezelfde als de blokmelder. Aanpassen, stond een paar keer fout. Maar daarna begon het steeds beter te draaien.
14 treinen.......15 treinen. Op het gecombineerde spoor stonden achter elkaar 1m, 2m en een 1 meter trein. Het loopt allemaal als een trein!
Toen heb ik als 16e trein een 2 meter trein samengesteld. In eerste instantie loopt alles, maar als het keertreinen spoor leeg loopt en ook nog op de gecombineerde sporen terechtkomen dan wordt het te vol en moet er worden ingegrepen. Geen botsingen maar op elkaar wachten.
Ik ben tevreden.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

De link naar het Raptor Forum werkt niet voor "niet-leden" van het Raptor Forum., verder:  jij bent tevreden, dat is het enige wat telt.

Maar de essentie van het verhaal is dat je de Raptor gewoon kunt vertellen dat er meerdere blokken zijn op hetzelfde stuk rails, Raptor "gelooft" gelijk dat het allemaal verschillende stukken rails zijn. (op een beeldscherm wordt dat wat moeilijker),

Het enige waar je voor moet zorgen, en dat is puzzelen, is dat je middels rijweg-blokkruisingen (beveiligingen) er voor zorg draagt dat als er één van die blokken "bezet" is (er rijdt een trein naar toe,  er is een trein of er rijdt een trein vandaan) er geen andere treinen naar de andere blokken kunnen rijden.

Groet, Anne W
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Feldafing
Ik heb het hele "verhaal" visueel gemaakt door op een stuk papier 2 stukken spoor te tekenen, met daarin de blokken.
Op dezelfde schaal heb ik een 1 meter en 2meter trein gemaakt en dan maar schuiven.
Dan zie je gelijk welk blok moet worden geblokkeerd als de trein op het stuk spoor komt.
Eigenlijk niet zo moeilijk.
Er zijn dus ook 2meter blokken met een lengte van 1 meter!
Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken.
En je hebt gelijk: Raptorforum is voor niet-leden niet toegankelijk.
Flexibel schaduwstation
Lid sinds: 2008

offline
Flexibel schaduwstation
Citaat van: joske3 op woensdag 29 november 2017, 23:03:51....Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken......
Ik ben vanmiddag maar even aan de gang gegaan:
Als er vragen zijn? Ik hoor wel.

Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Feldafing
Dag Jos,

Zo'n flexibel schaduwstation, kun je dat oprollen als je klaar bent? Zou voor mij ideaal zijn want ik woon nogal klein.  >:-D
Zonder gekheid: het ziet er weer goed uit, hoewel ik niet alles perfect volg omdat ik van Raptor nu eenmaal geen Portugese kaas heb gegeten. Ik zal me eens moeten inlezen.

Groet,

Marco
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Marco,

Er valt op ons forum wel het één en ander over de Raptor te lezen.... en je kunt ook een keer ergens in Nederland (ik woon jammer genoeg niet in het warmere Portugal) komen kijken.

Groet, Anne W
Begin helix en toch nog een linker wissel
Na schaduwstation 1 komt de volgende stap: de helix.
Via de helix wil ik in 2,5 rondje omhoog. De helix wil ik R2 omhoog maken en R1 naar beneden. Ook komen er rechte stukken van 75 cm.
In het verleden heb ik stukje gelezen om hiervoor 4 mm plaat te gebruiken, wat in stroken is gezaagd en over elkaar heen is geplakt.
Ik heb even terug gezocht en ben op het volgende gekomen: Klimspiraal systeem Rainer Lüssi.
Mijn idee was om van deze spiraal (zeskant) 2 delen met 75 cm te verlengen. In elkaar zetten en klaar.
Toch eerst maar een paar platen knutselkarton gehaald en uit karton een deel van de helix te maken.
Hieruit bleek dat het programma voor dit doel niet werkte. Dus nu op een andere manier.
Het wordt een 8-hoek met 2 verlengde zijden. Op de vloer 1 ronde uitleggen en kijken of het past.



Toen ik uit de kast de rails pakte, zag ik dat er een linker wissel zat in een doosje van een rechtse wissel.
Gaaf! dan kan ik het zakspoor maken en verder aansluiten. Zelfs testrijden!
Ook vond ik 2 tegenbogen van de slanke wissel. Heb ik ook maar toegepast. Die blijven anders toch maar liggen.
Dus rails uit elkaar, wissel ertussen. Met behulp van een andere wissel de ruimte bepaald die nodig is om het af te maken.
Ook ben ik blij met mijn besluit om de "elektra" allemaal aan de voorkant te maken. Aansluitdraden onderlangs, maar geen gedoe met aansluitingen maken, rustig zittend op een stoel kon ik een extra decoder vastzetten. Bij het testrijden heb ik zelf de keertrein loks even over het open stuk getild. Werkte prima. Hier wat foto's:
Zo was het:

De tussenfase

En de decoder aangesloten
Update Baan Feldafing
Lid sinds: 2008

offline
Update Baan Feldafing
Update Baan Feldafing

Vandaag een update over de vorderingen van mijn baan.
Het onderste schaduwstation functioneert naar behoren.
We kunnen verder. In een eerder bericht heb ik geschreven over de helix. Omdat er op dat moment net een topic over helixen op dit forum liep, ben ik getroffen door voortschrijdend inzicht!
Het oorspronkelijke plan (zagen van 4mm, dubbel lijmen en dan bouwen) wordt het niet. Daarvoor komt de kant en klaar oplossing die ik bij ebay heb gevonden.
Ondertussen ook nog een week in NL geweest vanwege een begrafenis in de week van 8 december (Beurs in Houten) dus daar ook nog langs en een paar vrienden gesproken.
Ik had voor de retourvlucht naar Portugal alleen handbagage, dus dat beperkte de inkoopmogelijkheden. Bij de security op Eindhoven werd mijn tasje wel even apart bekeken!
Gelukkig heb ik maar beperkt last gehad van de sneeuw (code rood) en ?s avonds ben ik thuis gekomen.

Als eerste heb ik het schaduwstation laten zakken. Aan de voorkant heb ik pootjes gemaakt, aan de achterkant losse lijsten, waartegen de baan wordt gemonteerd.
De schragen eronderuit en voorzichtig laten zakken.

Zoals de hoogte was


en



Nadat de baan was gezakt, hierna mocht de V100 proefrijden, om te controleren of alles nog functioneerde, zoals de melders.


Hierna heb ik schaduwstation 2 gebouwd.


Bij dit schaduwstation heb ik geconstateerd dat er te weinig ruimte was tussen dit station en de uiteindelijke zichtbare deel. Daarom heb ik het ook nog 10 cm laten zakken en een extra winding in de helix besteld.

Draadjes, er zijn 28 meldpunten die gemaakt moeten worden.


Ik heb besloten, om de bedrading hier aan de bovenzijde te maken. Voor verbinding naar de S88 melders heb ik 2x 8 aderig snoer gebruikt.


En dat komt dan zo bij de S88 bezetmeldmodule aan.
Omdat ik pas bij het inlezen van de rijwegen de juiste posities noteer, maakt het nu nog niet veel uit, waar de aansluitingen komen. Als hij maar ergens aangesloten is.


En ja?? ziet er bekend uit???  Of niet!   Vanmiddag maar even wat opruimen.




Re: Baan Feldafing
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan Feldafing
Ziet er netjes en strak uit Jos  :thumbup:

Ik ga dit draadje volgen.
Re: Baan Feldafing
Jørg
gast

Re: Baan Feldafing
-Jos:
Prachtige baanbouw,  :thumbup:
Veel parkeermogelijkheid.
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Feldafing
 @citaat Daar wordt geen parkeerbelasting geheven :D
Baan Feldafing Schaduwstation 2 en testrijden.
Vervolg schaduwstation 2 en testrijden.

Na een week in Nederland, waar ik de oliebollen heb gebakken en een traprenovatie bij mijn dochter heb gedaan, ben ik weer thuis.
En voor de volgers van dit topic, dat is in Portimão in Portugal.
Als eerste een nieuwe lok E 50 in de administratie van Raptor gezet en proberen. Die had ik in NL gekocht.
Ziet er niet slecht uit! Zo is er altijd een rijtje wensen en als dat dan voorbij komt twijfel je even?..5 minuten en vervolgens  ?zaken doen?.
Het tweede schaduwstation had ik al bedraad en ingevoerd in Raptor.
Hieronder een baanplan.



Er wordt van linksonder in gereden. Tijdelijk heb ik een keerlus met 3 blokken gemaakt. Ook een invoerspoortje om tijdens het automatisch bedrijf loks in te kunnen zetten.

De tijdelijke keerlus.



Het schaduwstation bestaat uit 2 keerlussen met een lengte van rond 8 meter.
De buitenste  keerlus heb ik voorzien van 7 blokken en vervolgens ingericht voor gebruik door 1 meter treinen of 2 meter treinen.  Dit is in Raptor vrij eenvoudig, door het definiëren van 2 series rijwegen op 1 spoor. Door deze serie rijwegen tegenover elkaar te beveiligen kunnen 1 en 2 meter treinen door elkaar heen rijden.
Op het onderste schaduwstation kon ik met treinen, die echt 2 meter waren, rijden. Nu gaat dat niet omdat de keerlus dat niet toelaat. Dus nu gewoon even de lengte van de trein ?erbij denken?.
Ik heb de Zwitserse en Duitse krokodillen tot 2 metertreinen benoemd. Daarachter moet dus altijd 2 meter ruimte blijven bij het rijden. En zoals op de film te zien is lukt dat.
De binnen keerlus is bestemd voor treinen van max 1,5 meter lengte en centraal is plaats voor de keertreinen die daar kop maken.

Ik heb eerder  verteld over het gebruik van 8-aderige kabel (netwerkkabels?) om afstanden tussen de melders en de S-88-modules  te overbruggen.
Dat ziet er zo uit:
Boven:


En op de S88-module


En dan nu een filmpje over het testrijden:


Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan Feldafing
Indrukwekkend en leerzaam draadje.
Dankzij de rechte muren is het geringe oppervlak optimaal te benutten.  :thumbup:
Re: Baan Feldafing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan Feldafing
Beste Jos,

Volgens mij gaat het gewoon heel lekker, heb je de "uitdaging" met de bloknamen/automatisch rijweg leerproces naar je zin overwonnen?

Groet, Anne W