Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baan Feldafing
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Baan Feldafing  (gelezen 4713 keer)

joske3

• Toffe Gast
Re: Baan Feldafing
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 22:35:52 »

Dat komt pas op de derde verdieping, als ik met bloknummers beginnend met een 3 ga beginnen.
Er zijn meerdere oplossingen, dus dat gaat helemaal goed komen.
Misschien zelfs met registratie rijwegen zonder het automatisch leertraject  :-) :-)
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

joske3

• Toffe Gast
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 14 februari 2018, 17:48:40 »

Na de bouw van schaduwstation 1en 2 wordt het tijd om de helix te gaan bouwen.
Oorspronkelijk wilde ik deze maken mbv gelijmd 4 mm triplexplaten.
Maar ongeveer gelijkertijd kwam er een topic over de bouw van helixen op dit forum. Dan ga je toch weer op andere wijze naar bepaalde mogelijkheden kijken. Uiteindelijk is het de pas-gezaagde oplossing geworden zoals ik die in Duitsland heb gevonden.
Ja, het is duurder, maar het prijsverschil met zelf zagen enz. valt eigenlijk wel mee. Zoals in het andere topic is gesteld: “daar ga je toch niet zelf voor ……..” !!
Bij mij komt er wel nog een riante verzendkostenplaatje bij van €  17,--.
Goed, daarvoor heb ik elke dag zon, zal ik maar zeggen.
Ook bleek DHL niet erg snel. Via track & trace kon ik het pakket volgen tot in Lissabon. Daar kreeg het een vermelding met “onleesbaar adres” ?? => geen acties vereist??
Toch na een klein weekje maar eens gebeld… en toen kreeg ik het 2 dagen later afgeleverd.
Een doos met 16 kwarten, 2 opritten, koppelstukjes, een aantal draadeinden en een zak met moertjes en schroeven. Alles mooi afgewerkt en voorzien van voorgeboorde en verzonken gaatjes. Prima spul!
Hier de stapel:

Losse delen:

Gelijk proberen:

En dan bouwen, het wordt geen ronde helix maar steeds met een recht stuk van 80 cm. (een ovaal dus)

Oeps, dat moet dus hoger:

Het is wat hoger geworden en ik heb er vangers/geleiders voor de pantograven geplaatst.
Deze zijn ook nog elders nodig. Voorlopig maar met de pantograven naar beneden rijden.
Dan het moment om te kijken of de helling niet te steil is.
Ik heb steeds rondjes van iets meer dan 4 meter, waarbij ik 12 cm stijg. Overigens in de buitenbocht R2 zou dat uitkomen op 3%.
Maar toch maar eens controleren.
Hiervan heb ik volgend filmpje gemaakt:

Na wat aanpassingen verder omhoog:

Ook het bekende draadjeswerk:  per ronde wil ik 2 melders hebben en op 2 plaatsen per ronde een voedingsleiding. Omdat omhoog en naar beneden aparte stroomkringen zijn, nogal wat spaghetti dus.
Ook heb ik besloten een extra S88 terugmeldmodule te plaatsen. Omdat die vooraan in de rij van modules kwam moesten de andere melders allemaal opschuiven. Ik wist dat dit op eenvoudige wijze in Raptor mogelijk is, maar ik kon het juiste menu niet vinden. Gelukkig heb je dan de mogelijkheid een “hulplijn” te contacten, met het juiste antwoord.
Als volgende wil ik tijdelijk de helix bovenaan aansluiten op het bovenste schaduwstation.
Dan kan ik weer rijden en misschien wel weer een filmpje!
Jos

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 14 februari 2018, 22:03:23 »

Hallo Jos, dat "prefab" materiaal ziet er goed uit :arrow: :thumbup:
Kun je idd niet voor gaan zagen ;)
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

joske3

• Toffe Gast
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 16 februari 2018, 23:35:32 »

Deze week heb ik de helix doorgetrokken naar het bovenste schaduwstation.
De opgaande baan en de neergaande baan heb ik aangesloten op verschillende boosters.
Omdat ik tekort C-rails heb:  2 x 54 cm, heb ik daar 4 overgangrails C => Krails met 2 stukjes 2200 toegepast.
Ook zijn er een aantal melders geplaatst, zodat ik zowel omhoog als naar beneden 3 blokken kan maken.
Daarna weer een aantal rijwegen geregistreerd en een paar treinen ingezet.
Dan maar weer proefrijden. In beide richtingen  waren er geen problemen.  Omdat nu ook gecontroleerd kan worden of de blokken lang genoeg zijn, heb ik een aantal treinen met wagons op lengte gebracht.
Ik heb de treinen onderverdeeld in lengtes van tot 1 meter, van 1-1,5 meter en van 1,5 – 2 meter.
En dan nog een aantal keertreinen.  De treinen van 1 en 2 meter lengte rijden in de schaduwstations op de zelfde sporen, steeds gebruik makend van een stuk van 1 meter. Bij de 2-metertreinen wordt dan steeds 2 stukken gebruikt.
Op èèn plek bleek het 1-meter blok te kort om de 1-metertreinen op te kunnen nemen. Maar ik heb wat ruimte aan de “voorkant” zodat ik de 1-metertreinen die niet passen iets verder kan laten stoppen. Deze optie heeft Raptor. Hierbij kan de trein na het bereiken van de stopmelder een aantal secondes doorrijden op kruipsnelheid. Hierdoor was dit probleem opgelost.
Daarna nog een aantal treinen ingezet, totaal heb ik 21 treinen rondrijden.
Soms komt het tot opstoppingen, maar zij lossen altijd op.
In de toegang tot het onderste schaduwstation zit een blok wat korter is dan 2 meter. Er zit daar een wissel in de weg. Door nu een stopverbod op dit deel te geven (voor de 2-metertreinen)  en tevens het schakelmoment van deze wissel 3 secondes te vertragen was ook dat probleem opgelost.
Verder waren er een paar aankomstmelders te vroeg. Ik had die gecombineerd met de remmelder, maar doordat de treinen nog over de wissels reden, gaf dit ontsporingen. Dus dan maar die aankomstmelders met de stopmelders combineren
En ondertussen een filmpje gemaakt.
Voor de zijkanten van de helix moet nog een valbescherming komen. De draadeinden blijven hierbij aan de buitenkant, zodat ik geen buisjes hoef te plaatsen.
Nu langzaam maar eens aan nivo 3 gaan denken. Het zichtbare deel met K-rails voor station enz. Ook het bovenste deel van de helix wordt zichtbaar en zal worden uitgevoerd met K-rails.
En dan hier het filmpje.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 februari 2018, 14:41:24 door joske3 »
Jos

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 16 februari 2018, 23:59:37 »

Beste Jos,

Mensen vragen mij wel eens of ik het druk heb op het Raptor Forum, het antwoord is dan nee hoor, blijkbaar leert het snel, werken met de Raptor, jij bent daarvoor het bewijs.

Vraagje: hoe was het ook al weer, levert de DB2 booster rijstroom en zo ja, doet hij dat nu ook al?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 17 februari 2018, 08:45:03 »

Hallo Jos,

Dat rijd erg mooi zo te zien, lijkt mij een kroon op je werk als je het zo allemaal voorbij ziet komen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

joske3

• Toffe Gast
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 17 februari 2018, 10:23:58 »

Beste Jos...Vraagje: hoe was het ook al weer, levert de DB2 booster rijstroom en zo ja, doet hij dat nu ook al?
Ik heb nu 4 boosters in gebruik:
1 x DB 4 (4,5A) bedient  85% van schaduwstation onder.
1 x DB 4 (4,5A) bedient  15% van schaduwstation onder, 1 spoor in de helix en schaduwstation boven.
1 x DB 2 (2,5A) bedient  andere spoor helix (en gaat nivo 3 bedienen)
1 x DB 2 (2,5A) bedient de wissels enz.
Om te testen of de circuits gescheiden zijn heb ik tijdens het rijden de trafo's per stuk afgeschakeld. Dat deel komt dan tot stilstand en de rest rijdt door.
Ik moet dan wel uitkijken dat er geen trein met 2 slepers (Bijv de TEE RAm) op een grens rijdt want dan wordt er op zo een manier verbinding gemaakt. (de slepers van de TEE RAm heb ik doorverbonden).
Dan gaat de complete voeding door de trein heen.
Ik heb wel eens een foto gezien van een weggesmolten/uitgebrande lok die ontspoord op een scheiding lag. (Bij Wimula in Hamburg)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 februari 2018, 14:43:17 door joske3 »
Jos

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 17 februari 2018, 23:06:28 »

Beste Jos,

Ik stel mijn vraag omdat er veel verhalen zijn over de "samenwerking" tussen H-Bridge boosters (DB4) en common ground boosters (DB2) en over het feit dat je "H-Bridge" (DB4) boosters aan de common ground van de Raptor liggen.

Ik stel vast dat je tot nu toe geen problemen hebt gehad en als dat zo blijft dan stel ik ook vast dat er in de wereld van de "H-Bridge" boosters grote verschillen zitten:

LDT (DB4): geen probleem

Esu en Märklin: één verbinding maken tussen de railmassa en de S88 massa, dus een kleine common ground verbinding

Digikeijs: het is een doodzonde om een verbinding tussen de railmassa en de S88 massa te maken.

Ik ben echt benieuwd of het probleemloos blijft gaan.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Maarten Marklin

• Stamgast
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 15 maart 2018, 11:35:41 »

Hoi, ik zag dat je de modelbaan Altburg als inspiratiebron hebt gekozen. Jaren geleden had ik deze mooie baan ook als voorbeeld genomen maar liep vast qua beschikbare ruimte e.d. Ik zal je draadje met veel belangstelling blijven volgen.
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

joske3

• Toffe Gast
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 29 november 2018, 23:12:25 »

Hoi allemaal,

16 februari had ik mijn laatste bijdrage. Hier stelde ik om over niveau 3 met het station na te gaan denken.
Maar verder bouwen betekende ook dat er niet meer gereden kon worden. En dat is toch ook wel leuk. Dus alles voor me uit geschoven, maar dan toch gestart met een vervolg.
Deze zomer weer in NL geweest en "Houten" bezocht. Daar diverse bekenden tegen gekomen maar ook wel AnneW gemist. Ook heb ik diverse aanschaffingen gedaan: een E04, E03, de 4228 (Rheingold), De BR 55 555, diverse wagonsets enz. Allemaal besteld via internet en op de beurs of bij mijn dochter af laten leveren. Ook een kennis van mij in Duitsland krijgt nog al eens een pakje te bewaren.
Waar ik thuis tegenaan liep was een opslagprobleem. Een wagon levert ook een doosje op en sommige verpakkingen zijn echt ruim bemeten.
Tot nu toe had ik die doosjes allemaal in verhuisdozen en zocht me soms wild. Daarom op MP een Billy-boekenkast gezocht en gevonden. 2 planken extra (even duur als de hele kast) en dat levert onderstaand plaatje op.

Ondertussen het nieuwe materieel op de baan gezet en uitgetest.
Maar het bleven 2 schaduwstations waar uiteindelijk 25 treinen achter elkaar aanrijden.
Daar heb ik dan een filmpje van gemaakt. Alleen wil het editten niet goed. Ik gebruik "Moviemaker", maar dat wil niet meer lekker communiceren met Windows 10. Waarschijnlijk heeft een van de vele up-dates de problemen veroorzaakt. Jammer, maar het is even niet anders.
Als vervanger een professioneel video-bewerkingsprogramma geïnstalleerd, maar daar heb ik nog wel wat problemen mee. Dus voorlopig geen filmpjes.
Maar dan toch onlangs de doosjes weer gevuld en verder met bouwen.
Als eerste dus het afbreken van de verbinding tussen de 2 schaduwstations.
Ik moet nog 20 cm omhoog. De ene kant wordt anderhalve spiraal en een stukje toe- en afrit.
De andere verhoging moet komen van een stuk paradebaan en nog een halve spiraal.
Dan hier wat foto's van de voortgang:

Testen: past het wat ik wil. Omdat ik de e-loks met de pantograaf omhoog wil laten rijden moet ik daar bij lage passages rekening mee houden.

Passen en checken.

Bij lage passages breng ik een geleiding aan. Meten, passen en aanbrengen van punaises,
Hierop soldeer ik dan montagedraad van 2,5 mm.

En dan weer draadjes....

Het zichtbare deel wordt in K-rails uitgevoerd, hier is een deel K-rails al aangebracht.

Bij de andere spiraal mis ik een halve cirkel 24130.

Ik had een paar  oudere stukken rails. Volgens mij nog allemaal bruikbaar. Hier en daar was er wel wat afgebroken, maar door gebruik van super-glue kon ik deze stukken wel gebruiken. Moet je het niet laten vallen. Want toen brak het in 6 stukken, allemaal naast de gelijmde verbindingen.  >:-D >:-D >:-D
Even naar "de winkel" gaat hier niet. Dichtsbijzijnde Märklin zit in Lissabon (300 km!)
Omdat ik binnenkort naar NL ga, heb ik dus weer een boodschap te doen :P :P
Ik moest toch al langs voor de nieuwe catalogus 2018-2019

Veel leesplezier.

Jos

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte