Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Feldafing, even wat anders

Gestart door joske3 dinsdag 07 november 2017, 22:30:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Feldafing, nu met filmpje over de spoorwegovergang
19 nov. '20

Covid 19; in de Algarve neemt het aantal besmettingen toe.
Wel of niet extra beperkingen is afhankelijk van het totaal aantal besmettingen t.o.v het inwonertal.
Maar nu wordt er hier een discussie gevoerd of dit inwonertal niet te laag wordt gerekend.
Officieel rond 450 000, maar met alle ongeregistreerde "import" is dit aantal duidelijk hoger.
Denk hierbij ook aan de overwinteraars enz, zou bijv. de heer L. van Gaal en zijn Truus wel of niet worden meegerekend?

Gisteren heb ik de administratie over de baan op orde gemaakt.
Ik heb voor de zijlijn in totaal 9 nieuwe rijwegen ingevoerd. Alles de Raptor in, maar ook opschrijven.
En plattegrondjes. Dit "losbladig systeem" geordend. Werkt toch wel prettiger als al die losse  papiertjes.

Ook proefgereden op de baan. O.a. 3 getrokken treinen toegang gegeven tot de zijlijn. Tot het eind en dan rustig terug naar het hoofdstation.

Vandaag hadden we mooi weer. Ik heb daarom mijn vitamine D gehalte bijgewerkt. Ook in zee gezwommen, fris maar te doen.

De baan:
Een tijdje terug heb ik een aantal straatlantaarns besteld in China. Het zouden Ledlampjes  zijn. Dus als zodanig behandeld.  Extra weerstandje en de blanke draad zal wel de min zijn.
Geen licht.....?? Waarom??  Blijken het normale gloeilampjes te zijn.
Uitzoeken welke werkspanning?  Ik kwam op 4,5 V. Omdat er 2 in een mast zitten heb ik deze in serie gezet. Ik denk dat ze meer kunnen hebben, maar ik hoop op wat levensduur en de armatuur is plastic en vervormt/smelt snel.
Ik had al overeenkomstige lampjes, met een lampje, maar dat is weer een ledje!!
Voor vergelijking heb ik ze eens op een plankje gezet:



Ik vind het jammer dat deze ledjes wit zijn ipv het mooiere warmwit. Daarom heb ik er een behandeld met een gele viltstift. Dat is wat beter, maar tevreden ben ik nog niet. Overigens op de foto is dat niet zo goed zichtbaar.
Ook de stroom gemeten. Zoals op de foto meet ik  90 mA.  Niet gering, maar volgens mij moet per groepje/schakelaar 6-8 lantaarns, dus 350 mA mogelijk zijn.



Als laatste wat foto's van proefopstellingen, zoal het stadje moet worden. Ook wat groen er bij.












Re: Feldafing, verder met de stad
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Feldafing, verder met de stad
Hoi Jos,

Mooi om te zien wat er allemaal bij komt kijken om een overweg goed aan te sturen  :thumbup: :thumbup:
Het plankje met electronica mag ook gezien worden, als trekt de overweg zelf de meeste aandacht  :)

Jammer dat er in de lantaarns nog gloeilampjes zitten, dat is eigenlijk niet meer van deze tijd.
De in serie gezetten en gekleurde lampjes geven wel een mooi sfeertje af.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Feldafing, verder met de stad
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Feldafing, verder met de stad
Mooie update weer Jos.  :thumbup:
Re: Feldafing, verder met de stad
Vanwege corona hadden we afgelopen weekend een middag- avondklok vanaf 13:00.
Horeca, stranden, alles dicht en iedereen binnenblijven.
Ook de winkels en supermarkten! Dat betekent voor Portugal heel veel, want ze zijn bijna 24/7 open. Ik kan alleen eerste kerstdag bedenken dat ze dicht zijn.
Toch ben ik stout geweest en heb wat foto's gemaakt van het strand.

Overzicht surfstrand Praia da Rocha.


Overzicht strand Praia da Rocha


Praia da Rocha


De boulevard


Dus weer tijd voor de baan.
De spoorwegovergang is nogal kwetsbaar en ik heb daarachter nog klusjes te doen.
Daarom heb ik er een plastic doos over gezet.
Dan is het allemaal beter beschermd tegen een ongelukje.



Nu bezig gegaan met de verlichting van de huisjes.
Deze huisjes zijn 30 jaar geleden door mij gebouwd. En volgens de toen geldende standaard voorzien van een binnenmasker. Dan een "Faller-lampje" er in en klaar.....
Maar mijn norm is wat gewijzigd, de binnenwerkjes waren hier en daar losgelaten en ik wilde niet alle vensters verlicht hebben.
Uiteraard is ledverlichting nu de standaard. Veel prutswerk, want uit elkaar halen vind ik nu ook weer overdreven.
Ook moesten er zolders in gemaakt worden omdat er teveel licht door dakraampjes enz. scheen.
Een fotootje dan maar. Niet eenvoudig, maar dit is het resultaat.  Op de eerste foto zijn nog wat foutjes zichtbaar, maar geplaatst op de baan valt het niet op.



Met ander licht.



Vervolgens de huisjes vastgezet op zijn plek. Ook al wat plaveisel geplakt.
Hiervoor gebruik ik fotocopieën.
Boompje erbij, het begint al wat te lijken.



De straatlantaarns kunnen worden geplaatst.
Voordeel van mijn manier van bouwen: ik haal het deel los en zet het op mijn werkplek.



Ook even rechtop:



De afwerking: de preisertjes kunnen erop. Als ruggesteun  een moertje!







Na drogen kan de plaat op zijn plaats gezet worden en de draadjes naar de schakelaar getrokken worden. De lichtjes kunnen aan:



De benzinepomp is wel erg fel, maar is dat in het echt ook niet zo: TL-verlichting. Dan nog 2 foto's zonder flits.





En als laatste een filmpje met de smartphone van het kerkje met zijn kerkklokken. Op de film is het redelijk luid, (goede microfoon?) maar op de baan valt het reuze mee.

Re: Feldafing, verder met de stad
knap idee om je overweg te beschermen met een plastic doos  :idea:


mvg,
Michel
Re: Feldafing, verder met de stad
Het is weer weekend, dus weer een middag- avondklok.
Vanaf 13:00 alles dicht en iedereen binnen!
Omdat 1 december een feestdag is, wordt de termijn van 28 nov tot 2 dec.  4 dagen dus.

De baan.
Ik heb een model van Revell  "Zollamt Bünde"
Ik wist dat het een bestaand gebouw is en ik ben een aantal jaren terug daarnaar op zoek geweest.
Foto's heb ik toen niet gemaakt, maar ik had nog een filmpje van mijn dashcam bewaard.
Ik heb hiervan 2 screenshots gemaakt. Niet echt goede composities, maar toch bruikbaar om het model te pimpen.



En, wachtend voor het stoplicht deze, betere:



Het model is redelijk basic. Het vereiste veel schilderwerk, alleen het wit onder de vensters is "af fabriek" de rest en het vakwerk heb ik zelf mogen doen.
Ook is er geen interieur en ontbreken de dakgoten.
Zo heb ik het toen gebouwd.



Ik stel me het gebouw voor als beneden kantoor/bankgebouw en boven wonen.
Ik heb een plafond gemaakt en een tussenvloer.
Voor gordijnen heb ik op internet gezocht naar voorbeelden. Vervolgens bewerken en plaatsen/plakken. Op de bovenverdieping heb ik 3 ledjes warmwit geplakt.
Voor de parterre heb ik verticale jaloezieën  gevonden. De verlichting is hier het koude witte licht. Ook 3 ledjes.  TL-verlichting!
De ingang is een ingang van een restaurant, wat halfrond is aangebracht.
Het resultaat:



De omgeving van het seinhuis moest nog afgewerkt worden.
Bij een bestelling van divers scenery-materiaal heb ik 4 Faller-setjes gekocht. Normaal stevig aan de prijs, daardoor nu in de uitverkoop.
Hier een setje: stadspark.



En geplaatst, hekje er om heen, klaar!


Volgende keer maar eens het statief gebruiken.

Het linker deel van de stad kan nu worden ingericht. Dit stuk heeft een maat van 90 cm bij 35 – 40 cm.
Het moet een eenvoudig demontabel geheel worden. Er zijn daarbij 6 elektr verbindingen middels stekker/kroonsteentje? te realiseren. Hoe precies heb ik nog niet helemaal helder.
Toch wel gemakkelijk, zo'n losse plaat.



De gebouwen geplaatst.



De verlichting aangesloten



En echt donker:



Nog wel even een Ampèremeter er tussen gezet:  400 mA. voor dit geheel. Dat kan de schakelaar hebben.


Re: Feldafing, verder met de stad
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Feldafing, verder met de stad
Hoi Jos,

Ik ben weer helemaal bij met lezen  :)

Bijzonder gezicht zo'n leeg strand, nu jullie verlicht binnen moeten blijven is er wel meer tijd om de baan verder onderhanden te nemen.
De verlichting in je huisjes vervangen is zo'n klusje wat je nu eerder aanpakt lijkt me.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Feldafing, verder met de stad
Feldafing update 11 dec. 20

Verder met het 2e stadsdeel.

Bij het inrichten van de stad horen ook de fietsen.
Ik had er nogal wat liggen, waaronder een fietsenstalling van Faller.
Ze moesten nog wel afgewerkt worden, zwarte of bruine banden, zadeltje zwart, stuurtje zilver enz.
Ook had ik uit andere Preisersetjes een aantal fietsen met fietsers.
Dus alles maar eens opgelijnd en de verfpotjes open.



De plaat met het stadsdeel moet ik op redelijk eenvoudige wijze kunnen oppakken.
Hiervoor heb ik een M8 inpersmoer gebruikt, waarin ik een schroef draai.
Ik dacht er 2 nodig te hebben, maar 1 is voldoende. Als ik de plaat aan de schroef optil kan ik aan de achterkant met mijn vingers eronder grijpen.
De elektraverbinding heb ik met 2 stammetjes kroonsteentjes opgelost.





De lantaarnpalen kunnen worden geplaatst en getest.









En dan het thema wat ik wil aanhouden met het inrichten van de stad.
Er is een kermisfestival. Talrijke artiesten zijn naar de stad gekomen om hun kunsten te vertonen.
Ook het Arkadencafe heeft een band uitgenodigd zodat de dansvloer naast de Biergarten gebruikt kan worden.







Het middengedeelte blijft nog even vrij. Hier moet een weekmarkt komen. En die heb ik (nog) niet.
Na de kerst hoop ik naar NL te gaan en heb een uitgebreid boodschappenlijstje.
Maar eerst is het nog kerstmis. Op een los plaatje heb ik een kerststal met toeschouwers geplaatst. Die wordt dus later "ingeruild" voor de markt, die ook op een los plaatje komt.













Langzamerhand raakt mijn potje Hin und Wegkleber van Noch leeg. Ook al op het boodschappenlijstje...

Dan heb ik nog wat luikjes gemaakt, zodat ik de paradebaan kan gaan afwerken. Ook de blokpost is onder handen genomen.



Het is nog redelijk steriel, maar er komt nog wat groen en patina op.



Zo, dat was het weer voor vandaag!

Re: Feldafing, verder met de stad
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Feldafing, verder met de stad
Mooi gedaan hoor!
Feldafing, Covid 19 in Portugal maar ook kerstmis
Update  26 dec. 20

Corona in Portugal
Hier worden per 14 dagen de maatregelen aangepast.
Er zijn een stel algemene maatregelen, denk aan maskerplicht, groepsgrootte, reisbeperkingen enz.
Ook voor de kerst en oudjaar zijn er strenge maatregelen. De meest opvallende is een avondklok = binnenblijven op oudjaar vanaf 23:00. Oeps, dat is echte kak.
1, 2 en 3 jan. Binnenblijven vanaf 13:00 – 5:00 de volgende dag.
Daarnaast zijn de gemeentes ingedeeld aan de hand van het aantal geconstateerde besmettingen per 100.000 inwoners, cumulatief de laatste 14 dagen.
En het aantal besmettingen resulteert in aantal ziekenhuisopnames =>IC-opnames => enz.
Dit verhaal kent nu eigenlijk wel iedereen.
Eind november zaten we in Portimão bijna op rood, maar gelukkig is dit nu gezakt naar 60% van moderate risico, zeg maar geel, misschien wel wit.
We krijgen hier dan dagelijks een overzicht van:
Gisteravond kregen we onderstaand, waaruit blijkt dat ik de hiervoor genoemde euforie wel kan temperen.


Omdat de indeling op 15 december werd bepaald, vallen we officieel nog onder oranje: verhoogd risico, maar we zaten in een dalende lijn.

Ik kon me dus gereed gaan maken voor mijn jaarlijkse oud op nieuwbezoek aan NL.
Transavia had mijn vlucht al gewijzigd, maar ik kon hier wel mee instemmen.

En toen kwam de toespraak van Mark Rutte, maandag 14 december.
NL in lock-down en voor mij belangrijk: vermijdt alle niet-essentiële verplaatsingen.
Diverse (ook emotionele) gesprekken gehad met mijn kinderen en besloten niet naar NL te gaan.

Mijn boodschappenlijstje moest ik dus op een andere wijze regelen. Ik had al ervaring met Modellbahnshop Lippe. Daar heb ik online mijn boodschappenmand gevuld.
Dan nog 1 a 2 dagen wachten..... heb ik nu wel alles?
Bestelling geplaatst en ja hoor...... na een half uur ontdekt dat de Märklin catalogus er niet bij stond. Weer kak.

Vanmorgen, 2e kerstdag, mijn dagelijkse kopje koffie op mijn huisterras genomen en daar kreeg ik zowaar mijn kerstgeschenk uit Duitsland.


Mijn kennissen hier in Portugal hebben wel  een, gerechtvaardigd, vermoeden wat daar in zit.
Maar ik heb mij 15 minuten? Kunnen beheersen. Snel naar boven en uitpakken:

Märklin 43899, de stuurwagen.



Diverse setjes om mijn markt gestalte te geven.









En nog 2 caravans voor de toekomstige camping


Feldafing, even wat anders
Lid sinds: 2008

offline
Feldafing, even wat anders
In een kast had ik nog wat bouwdozen staan, waar ik nu zin in had.
Sorry mensen, geen 1/87 maar 1/24.
En gewoon uit de doos, zonder allerlei aanpassingen.
Hier wat foto's







En omdat ik de smaak te pakken had hier de bijbehorende bouwdoos
Re: Feldafing, even wat anders
Die verpakking ken ik wel! Hoop dat je veel plezier met de inhoud hebt!

Citaat van: joske3 op zaterdag 26 december 2020, 14:10:26
Update  26 dec. 20

Mijn kennissen hier in Portugal hebben wel  een, gerechtvaardigd, vermoeden wat daar in zit.
Maar ik heb mij 15 minuten? Kunnen beheersen. Snel naar boven en uitpakken:

Märklin 43899, de stuurwagen.



Re: Feldafing, even wat anders
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Feldafing, even wat anders
Het Dudok tankstation uit bijdrage 193 ga ik ook bouwen, de verlichting is ook mooi uitgevoerd.
Verder vele andere details zoals de overweg en de villa spreken me ook wel aan, dus blijf ik de ontikkelingen volgen.