Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin,wat maak je me nou?

Gestart door mathn dinsdag 07 november 2017, 14:13:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2011

offline
Märklin,wat maak je me nou?
Bij het zien van deze video,kwam bij mij spontaan de titel van deze topic op. Ooit ergens hier gelezen. :)

Gewoon ongeloofelijk.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?

Nieuwe wijn in oude zakken  :D
Ben nu nog blijer met mijn oude 85 met telex  :P

Grtz Tony
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat  :thumbup: 'k Heb ook een oude BR 85. Met 6090 decoder, telexkoppelingen en rookgenerator.
De rookgenerator is niet schakelbaar, staat dus altijd aan. Zie ===> klik
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ja, en dan ook nog ?300,- voor zo'n loc vragen, die, op de decoder na, op een al 30 jaar oud en nagenoeg onveranderd model is gebaseerd.
De "nieuwe" Br 111 is zelf op een nog oudere en ongewijzigde constructie gebaseerd, terwijl de V140 van iets recentere datum dateert.
En een paar jaar geleden werd de Br 78, met koffiemolen en sounddecoder ook nog als nieuw model gelanceerd...
Kortom, de 5 polige motor liefhebbers kunnen hun geluk voorlopig niet op. :P
Mijn Br 85 met msd3 loopt trouwens een stuk mooier en het geluid klinkt ook nog eens veel beter dan de Br 85 in de video.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin,wat maak je me nou?
Los van de gebreken die we zien en de oude motor: stopt men nu andere sounddecoders dan MsD3 in nieuwe modellen? Het geluid is inderdaad niet al te best.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ben,

Ik denk van niet, zij het dat je de "af fabriek" decoder niet zelf van een andere sound kan voorzien.
De fluit klinkt idd als een:
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin,wat maak je me nou?
 :D :D
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Wat een schroot-lok is dit zeg, schandalig.
De verlichting, het lijken wel waxine lichtjes, de voorste koppeling raakt bijna de puko's aan, de windleibladen wijzen erg naar beneden en het mist aan de voorkant van de verlichting een glas aan de bovenkant.
En het grrrrgrrgeluid vreselijk.
Ohja, en die kolen lading, ik krijg het gewoon koud van deze lok -wrak.
Dit is zeker een koude douche.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ik had deze review ook al gezien (is een leuk youtube kanaal met veel tests). Ik vind dit ook wel erg slecht, de verlichting is niet eens 100% en dat is toch wel een heel basale functie. Geluid maakt mij niks uit (heb ik toch uit staan) maar het moet wel goed rijden. Geen wonder dat Piko het zo goed doet, voor de prijs van deze loc heb je van veel Piko locs er twee.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Iets meer tijd en aandacht en er was een veel beter product geweest gemiste kans naar mijn idee.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Er zijn plannen om de BR 85 007 weer rijvaardig te maken. Ongetwijfeld zal Märklin er aandacht aan besteden en misschien opnieuw een model van de 85007 uitbrengen. Het is te hopen dat ze dan een nieuwe constructie zullen gebruiken, want dit is een regelrechte aanfluiting  :thumbdown:

Edit: het woord opnieuw toegevoegd nav opmerking nobody
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat De 85 0007 is al een keer uitgebracht ===> klik
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Het is net als met televisie kijken, als je een programma niet om aan te zien vindt, dan kijk je naar een ander programma of zet de televisie uit.

Nu koop je gewoon die lok niet of je koopt de Roco versie.

Ook hier geldt dat er genoeg mensen zullen zijn die de lok in deze oude uitvoering kopen, kostentechnisch is het voor Märklin gunstig om deze lok opnieuw uit te brengen, van de winst zouden ze natuurlijk een hele nieuwe versie kunnen ontwikkelen (de wens is de vader van de gedachte).

Groet, Anne W

Re: Märklin,wat maak je me nou?
Die SPOREN dus niet Anne.

Mvg: Alex
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Beste Alex,

Dat is een mening, maar niet meer dan dat, voorlopig maakt Märklin voldoende winst, iets wat niet gezegd kan worden van de Roco/Fleischmann groep, die mooiere loks maken.....

Groet, Anne W
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat Tja, als je je complete voorraad onderdelen voor oudere modellen verkoopt aan derden draagt dat aardig bij aan de winst, maar of je de klanten er een plezier mee doet is vers 2.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Citaat van: nobody op woensdag 08 november 2017, 10:40:28
@citaat De 85 0007 is al een keer uitgebracht ===> klik
Is me bekend, maar Märklin wil nog weleens aandacht schenken aan het opknappen van locs naar rijvaardige staat, vandaar mijn verwijzing naar de bewuste loc.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin,wat maak je me nou?
Citaat van: Anne W op woensdag 08 november 2017, 11:30:39

.......voorlopig maakt Märklin voldoende winst, iets wat niet gezegd kan worden van de Roco/Fleischmann groep.....


Het "probleem" van de Marklin 85'er heeft niets van doen met het al of niet winst maken  van Marklin. En Roco/Fleischmann schrijft zwarte cijfers hoor.  :D
Re: Märklin,wat maak je me nou?
De grondslag voor slecht cijfers van de modeltrein fabrikanten in Duitsland was bij mijn weten het idiote pensioenstelsel wat daar werd gehanteerd.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Beste Ben,

Roco/Fleischmann, sinds kort weer eigendom van de bank uit Salzburg/Oostenrijk, schrijft dit jaar rode cijfers en verwacht in 2018 weer zwarte cijfers te schrijven.

Het probleem van de model(spoor)industrie ligt in de sterk afnemende belangstelling voor de modelbouw, overigens geldt dat voor vele "ouderwetse" bezigheden, vandaag in mijn ouderwetse papieren krant: het aantal deelnemers aan NK klaverjassen en het ledenaantal van klaverjasclubs is in 10 jaar tijd gehalveerd.

Overigens heet dat allemaal gewoon ontwikkeling en is van alle tijden.

Groet, Anne W
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat Om maar niet te spreken van de spoorwegmotief-postzegelverzamelaars...   :offtopic:
Groet, Paul
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat @citaat Er is geen afnemende belangstelling voor de modelbouw.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat volgens jouw mening, dus niet mijn mening.

Groet, Anne W
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Citaat van: mathn op dinsdag 07 november 2017, 14:13:30
Bij het zien van deze video,kwam bij mij spontaan de titel van deze topic op. Ooit ergens hier gelezen. :)

Gewoon ongeloofelijk.

Gewoon ongelofelijk mooi of wat is de boodschap ?

Ik zou blij zijn met deze loc. En deze versie nieuw te vinden voor rond de 250 euro.
Bijna volledig van metaal en zoals ik hierboven lees, jaren plezier ?
Want de vorige versie rijd bij sommige ook nog steeds  O:-D
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 10 november 2017, 16:29:16
@citaat @citaat Er is geen afnemende belangstelling voor de modelbouw.

Voorlopig ben ik het met Ben eens.

Ik was vandaag bij HÜNERBEIN in Aachen. Daar vindt vandaag een ?Haus-messe? plaats. De belangstelling was groot (ook opvallend veel jongelui) en de rijen bij de kassa?s lang. Ook de ?grote? merken waren met een vertegenwoordiging aanwezig om hun producten te tonen en demonstreren. Met deze constateringen kan ook ik bepaald niet concluderen dat de belangstelling voor de modelbouw aan het afnemen is.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Kan niet anders dan de mening van Ben en Hans onderschrijven. Vandaag opening nieuwe toko van mijn vaste treinenboer in Heerhugowaard... Kon letterlijk over de hoofden lopen. Maar eerlijk is eerlijk: Zo mega druk is het niet alle dagen.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Benader het als consument!
Is het echt een slecht model?
In 1e opzicht nog niet eens.
Gedateerd? Ja dus, want gewoon nog de oude basis.
Onderhuids: nog steeds de oude koffiemolenmotor dus. Sommigen kicken er op anderen knappen er op af.
Kan het beter heden ten dage? Ja, er is een dus een alternatief.
Is het te duur: Moeilijk om te beoordelen....
Flikt alleen Märklin dit?  Nee want ook Fleischmann hield decennia lang de NS 1200 op verkeerde schaal in het programma.
Uiteindelijk beslist je het als consument zelf.
Zelf vind ik het nog steeds geen verkeerde loc maar zou ook de loc van de Roco in de overweging meenemen.





Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ik ben hardstikke blij dat het bij Hünerbein zo druk was, maar..... als je het relateert aan het gebied wat deze winkel bestrijkt (incl. bijna heel Limburg en wat in België, is het dan nog zo "goed"?

Ik hoop dat jullie gelijk hebben, dan kunnen de fabrikanten ook weer wat vrijer adem halen.

Groet, Anne W
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Vergeet niet dat veel winkels pas zijn begonnen nadat speelgoedwinkels modeltreinen uit hun assortiment hebben gehaald.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Prachtig, ik heb de oude 3309 ook met rook en telex. Ik kwam laatst echter een probleempje tegen: een lampje ervan was stuk, en volgens de onderdelenlijst van de 3309 had het lampje artikelnr 600080. Ga je dan op internet zoeken, kom je niet het betreffende schroefdraadlampje tegen maar een steekdraadlampje. Dat blijkt echter 610080 te zijn (volgens de onderdelenlijst van mijn loc 3456). Vanwege de specifieke eigenschappen zoek ik dus lampje 600080, maar is op die manier niet te vinden, ook niet op de beurs in Houten afgelopen weekend, daar was hetzelfde probleem. Kan iemand mij helpen?
Re: Märklin,wat maak je me nou?
RonaldJan.

Gewoon een klein bolletje met schroefdraad heb ik voor je.......en voor noppes.....je krijgt er zelfs een postzegel bij...... :D

Ik stuur je een PBtje (persoonlijk bericht) daar kun je ev je adres in zetten , dan zorg ik dat hij word thuis bezorgt in het mooie Zeeland.

Mvg: Alex
Re: Märklin,wat maak je me nou?
 @citaat Het Märklin 600080 lampje is/was 19 Volt.
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Heb er nog wel een paar liggen Wim.....komt goed.

Mvg: Alex
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin,wat maak je me nou?
In Houten in zaal 1, tegen de achterwand http://www.modelspoorbeurs.nl/expo-houten/ staat altijd een zeer goed gesorteerde Nederlandse onderdelen leverancier.

Groet, Anne W
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Hallo

De eerste versies van de 3309 hadden het 1,8V lampje 600190 voor vrijwel constante verlichting.
Even opletten wat er in je model hoort dus (gebruiksaanwijzing raadplegen). ;)

Bart
Re: Märklin,wat maak je me nou?
bedankt Bart, ik denk dat dit de gouden tip is. Ik heb 2 verschillende onderdelenlijsten (3308 en 3309) met verwijzing naar de 600080 of de 600100. Ik had nog een oud lampje uit mijn lok getest op de trafo, maar die brandde gelijk door..... een 19V lampje zal niet doorbranden maar een 1,5 V lampje wel! Op mijn oude lampje waren de aanduidingen niet leesbaar, maar het lampje 600190 ziet er vrijwel exact hetzelfde uit! Leuk dat Märklin voor onze hobby allemaal puzzeltjes verzint. We gaan het eens uitzoeken, mvg
Ronald
Re: Märklin,wat maak je me nou?
Ik weet dat het een oude topic is, maar ik heb vergelijkbare ervaringen.

Toen ik gisteren mijn 3309 van een ESU decoder had voorzien en de verlichting inschakelde leek het, of er een foto werd gemaakt.
Inderdaad, volgens de 'exploded view' een 600080 maar die is dus 1.9 V en als je nu op 600080 zoekt, zie je heel wat anders.

Maar er zitten meer eigenaardigheden in die onderdelen lijsten.

Zo geeft de EV van de 3072 (V100) voor het motorschild 23 13 50
Zo geeft de EV van de 3434 (Re4/4) voor het motorschild 23 13 50

Alleen heeft de V100 een schijfcollector en de Re4/4 een trommelcollector ....
Ofwel, ook hier het zelfde artikelnummer voor twee verschillende onderdelen ....