Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schakelscheme zelfbouw seinen

Gestart door Jan Remmerde zaterdag 02 december 2017, 19:20:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelscheme zelfbouw seinen
Sinds dat ik met pensioen heb ik mijn modelbaan weer opgepakt, en ben bezig met zelf seinen te maken
Ik heb wat foto's in de bijlage.
Wie kan mij helpen met de elektronica ben leek op dat gebied.
Seinen wil aansturen door middel van schakelrails en bi stabiele relais 24-DC
Heb een baan met M-rails en rij analoog.
Jan
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
Hoi Jan,

Heb hier een schema van een analoge seinbesturing met automatisch op rood zetten door contactrail.

Het gaat om een schema van Avontuur in Miniatuur welke verbouwd is.

Mvg Chris

extra toevoeging, je zou de andere aansluiting schakelrail ook nog kunnen gebruiken om het sein automatisch op groen te rijden, als je hem van de andere kant benadert.
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
mooie seinen Jan. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Kzie dat je al n schema kreeg, want van elektronica weet ik niet zoveel.
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
Hoi Christoffel,
Bedankt voor je reactie  ga er mee aan het werk, maar ik heb een vraagje .
Ik wil leds  gebruiken in de seinen ,waar moet ik dan de gelijkrichter en weerstand plaatsen.
Hoe wordt dan het schema.
Groet Jan
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
Hoi Jan ,

In schema de diode en weerstanden erbij gezet.

mvg Chris
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
Hoi Chris,
Heel hartelijk bedankt hier kan mee verder ,laat je horen of het mij geluk is

Met vriendelijke groet, jan
Re: schakelscheme zelfbouw seinen
die 1N4148 is bedoeld om de LED te beschermen tegen  het reverse voltage, die veel te hoog is. Fabrikanten geven meestal 5 volt op als maximum, hoewel het in de praktijk mee lijkt te vallen, toch maar doen.
Dat betekent dat de diode dan aan de - kant (min) van de LED moet komen. Om 1 diode uit te sparen is het handig om de gezamenlijke draad te gebruiken, in dit geval dus de gele draad. Die werkt dan dus als gezamenlijke - voor beide LED's.
Maar dan moet je hem wel omdraaien, nu spert hij dus. Nu kan je nog steeds de LED's op 2 manieren aansluiten, er is er maar 1 die werkt.
De diode moet in dezelfde richting staan als de LED's dus de + (Plus) van de LED's zitten dan aan de kant van de 2 andere aansluitdraden.
Kijk ook eens in de Wiki, bij techniek, verlichting, LED's aansluiten.