Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko Hondenkoppen koppelen.

Gestart door Spoorman maandag 07 januari 2013, 20:28:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko Hondenkoppen koppelen.
Uit het Frotterdam topic.

Hondenkoppen koppelen. :)

Mijn twee Benelux Hondenkoppen (2rail) wil ik gekoppeld laten rijden en tevens wil ik de stellen voorzien van extra stroomafnemers op de niet aangedreven bakken, mede ook in verband met de stroomdetectie. Bij het gekoppeld rijden moeten natuurlijk ook de seinen uit zijn en deze zullen dus schakelbaar gemaakt worden door 2 extra functie uitgangen op de decoder.

Om trek-duw problemen te voorkomen worden de bakken met de aandrijving gekoppeld.

Eerst maar de stroomvoorziening: daartoe moeten we extra draden aan de stroomvoerende koppeling zetten. En dat kan want er zijn nog 2 plekkies vrij. Bij de 3rail versie is er al een sleper draad en volstaat het leggen van een extra draad naar de assen.

De bedrading wordt los gesoldeerd en de koppeling wordt uitgenomen......



..... en van 2 extra draden zwart en rood voorzien. Dit kunstje doen we 4 keer. Wel even opletten dat rood straks ook tegenover rood komt. :)





Dan de extra stroom afnemertjes, deze heb ik besteld bij de importeur met hun bekende supersnelle 24hr service, hieraan worden de draden gesoldeerd en netjes doorgelust met de stroomvoerende koppeling.





In de stellen zitten Zimo MX623 decoders. Eerdere pogingen om een Esu V4 toe te passen in m'n andere HK's gaf niet zo'n geweldig rijgedrag. Aan de Zimo's moeten nog even 2 functiedraden gesoldeerd worden die resp. het front en sluitsein bedienen van de motorbak, even functie mappen zodat de seinen "aan" schakelbaar worden via F1 en richting afhankelijk.



Het NS stel 1208 afgemonteerd, het andere stel van de NMBS is uiteraard identiek.



En passant worden de beide gezagvoerders, (die overigens meer op zwervers lijken 8o) voorzien van een kloddertje Kristal Klear op het zitvlak, verplaatst naar de motorloze bakken anders zitten ze elkaar maar aan te kijken: ééntje kijkt er nu vooruit en ééntje kijkt er achteruit. :D



De decoders van beide stellen worden exact gelijk ingesteld zodat op elke rijstap de snelheden even hoog zijn. Dat maakt met de hand gekoppeld rijden probleemloos mogelijk. De stellen krijgen elk een eigen adres (1208 en 1209) maar ook een "tractie" adres 54 waarnaar beiden tegelijk luisteren.

Het  koppelsetje is verkrijgbaar bij de gesorteerde winkelier voor rond ?10:



Monteren is eenvoudig op de plaats van de neppe koppeling en met 2 piepkleine handeltjes kun je de bakken koppelen en ontkoppelen. De koppeling wordt door een veertje tegen de onderkant van de baanschuiver geduwd en horizontaal gehouden, kan scharnieren en draait dus mooi mee in de bogen. :thumbup:





Al met al ombouwtje wat goed te doen is. Het dubbele stel heb ik een half uurtje op en neer laten pendelen en rijdt prima.



Wat nog rest is het aanbrengen van de koersborden van Kees-Jan die ik zou moeten hebben maar die kan ik effe niet meer vinden. 8o

Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Ik heb ook twee van die beesten, dus wat mij betreft een heel fraaie post Ben.
Met veel inspiratie.
Bedankt.
grt Piet.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Altijd makkelijk als er straks nog een treinstel bij komt , en deze ooit nog is samen te koppellen.

Thanks Ben.

Mvg: Alex
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Op Groterdam heeft Chris bedacht hoe de Hondenkoppen met een Roco koppelstukje van de plan T/V te koppelen. Omdat ik dit had liggen heb ik de Philotrain koppeling vervangen.



Het koppelstukje wordt op maat gemaakt zodat deze in de NEM schacht Symoba 103 past, de schachten vijlen we wat korter. Met een beetje 2-componentenlijm kan de boel in elkaar.







Monteren met de bestaande schroef, door deze net niet helemaal aan te draaien kan het geval scharnieren.





Nachtje laten drogen en we kunnen weer rijden. :)



Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Ja, dat ziet er beter uit. Die Philotraindingen zijn best handig, alleen lijken ze niet erg op het grote voorbeeld.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
En gelijk toch maar de koersboren erop gezet, hoop gepiel en dat 8x. :D



Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Modelbouwen is een vorm van massochisme Ben.

grt Piet.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
 :D :D
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Ben, deze treinstellen heten/heetten Hondekop. Dus je topictitel is wel taalkundig, doch niet geschiedkundig correct.  ;)
Zie ===> klik
Compliment voor de koppelingen & de koersborden. :thumbup:
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Jouw link is de Mat '54. De Benelux stellen zijn Mat '57: KLIK. ;)

Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Haha, leuk geprobeerd Ben.
Citaat uit jouw link is De treinstellen waren qua uiterlijk sterk geïnspireerd op de "hondenkopstellen" van Mat '54.
Daar zit de vergissing ook al in.... ;)
 
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
 :D
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
CiteerHaha, leuk geprobeerd Ben.
Citaat uit jouw link is De treinstellen waren qua uiterlijk sterk geïnspireerd op de "hondenkopstellen" van Mat '54.
Daar zit de vergissing ook al in.... ;)
vergis me altijd :-( :?
Re: Piko Hondekoppen koppelen.
Ben den Hollander
gast

Re: Piko Hondekoppen koppelen.
Een derde methode van koppelen: Artitec heeft een setje beschikbaar 28.114 waarmee het wel heel gemakkelijk wordt.


Artitec

Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Zo,n setje ga ik bestellen om mijn hondekoppen te koppelen, wellicht is dit ook een oplossing voor koplopers ( als die ook een schroefje gebruiken ? )

Het is nu mogelijk om een van de nieuwe functies van koploper te gaan gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
 :thumbup:

Goeie tip. Ga ook kijken of het op de Mat46 van Rivarossi/Lima bruikbaar is.

John
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 22 september 2017, 06:10:03
Wellicht is dit ook een oplossing voor koplopers ( als die ook een schroefje gebruiken ? )

Uit mijn hoofd dacht ik dat de koploper een andere constructie heeft, steekkopeling dacht ik. In ieder geval niet zoiets als dit van Artitec.


Automatisch koppelen en ontkoppelen zal mogelijk lastig worden, ik denk dat je last van slippende wielen krijgt, ervaring zal het leren.
Ik ga mijn hondekoppen ook van deze koppelingen voorzien, kan er een Pec achter.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
 @citaat

We gaan het gewoon proberen, de kosten ? 7,60 vallen mee, dus de moeite waard voor een testje.
Ze staan al op mijn Houten lijstje  :)

Met die koplopers zou je best eens gelijk kunnen hebben, dat moet ik nog uit zoeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Koploper moet je geloof ik eerst er namaakkoppeling er uit trekken, dan valt de baanschuiver er af te halen.

Geeft teveel gedoe denk ik.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Ben den Hollander
gast

Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 22 september 2017, 06:10:03

Het is nu mogelijk om een van de nieuwe functies van koploper te gaan gebruiken.


Zet dat maar uit je hoofd, met deze koppeling gaat dat niet lukken. Daar zul je echt een digitale koppeling voor moeten monteren.

Gr, Ben.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
IK was daar ook bang voor Ben, ti's wel een mooi betaalbaar dingetje!
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
 @citaat @citaat
@citaat

Oke dat vergeten we dus  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Mooi gedaan hoor.
Ik heb mijn  2 Beneluxstellen ook gekoppeld met de Artitec koppeling. Uit het achterste stel ( 2 rail) gewoon de motor verwijderd.
Die voorste trekt het makkelijk. en de verlichting pak ik van de bovenleiding.
Ik heb ook een Mat46 van Lima liggen en denk er idd ook aan deze aan een Hondekop te koppelen.
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
CiteerHet is nu mogelijk om een van de nieuwe functies van koploper te gaan gebruiken.

Welke functie mogelijkheid in Koploper zie ik over het hoofd?
Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Ben den Hollander
gast

Re: Piko Hondenkoppen koppelen.
Het combineren en splitsen van treinstellen. Zie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68583.0