Uit het Frotterdam topic.
Hondenkoppen koppelen.
Mijn twee Benelux Hondenkoppen (2rail) wil ik gekoppeld laten rijden en tevens wil ik de stellen voorzien van extra stroomafnemers op de niet aangedreven bakken, mede ook in verband met de stroomdetectie. Bij het gekoppeld rijden moeten natuurlijk ook de seinen uit zijn en deze zullen dus schakelbaar gemaakt worden door 2 extra functie uitgangen op de decoder.
Om trek-duw problemen te voorkomen worden de bakken met de aandrijving gekoppeld.
Eerst maar de stroomvoorziening: daartoe moeten we extra draden aan de stroomvoerende koppeling zetten. En dat kan want er zijn nog 2 plekkies vrij. Bij de 3rail versie is er al een sleper draad en volstaat het leggen van een extra draad naar de assen.
De bedrading wordt los gesoldeerd en de koppeling wordt uitgenomen......
..... en van 2 extra draden zwart en rood voorzien. Dit kunstje doen we 4 keer. Wel even opletten dat rood straks ook tegenover rood komt.
Dan de extra stroom afnemertjes, deze heb ik besteld bij de importeur met hun bekende supersnelle 24hr service, hieraan worden de draden gesoldeerd en netjes doorgelust met de stroomvoerende koppeling.
In de stellen zitten Zimo MX623 decoders. Eerdere pogingen om een Esu V4 toe te passen in m'n andere HK's gaf niet zo'n geweldig rijgedrag. Aan de Zimo's moeten nog even 2 functiedraden gesoldeerd worden die resp. het front en sluitsein bedienen van de motorbak, even functie mappen zodat de seinen "aan" schakelbaar worden via F1 en richting afhankelijk.
Het NS stel 1208 afgemonteerd, het andere stel van de NMBS is uiteraard identiek.
En passant worden de beide gezagvoerders, (die overigens meer op zwervers lijken
) voorzien van een kloddertje Kristal Klear op het zitvlak, verplaatst naar de motorloze bakken anders zitten ze elkaar maar aan te kijken: ééntje kijkt er nu vooruit en ééntje kijkt er achteruit.
De decoders van beide stellen worden exact gelijk ingesteld zodat op elke rijstap de snelheden even hoog zijn. Dat maakt met de hand gekoppeld rijden probleemloos mogelijk. De stellen krijgen elk een eigen adres (1208 en 1209) maar ook een "tractie" adres 54 waarnaar beiden tegelijk luisteren.
Het koppelsetje is verkrijgbaar bij de gesorteerde winkelier voor rond ?10:
Monteren is eenvoudig op de plaats van de neppe koppeling en met 2 piepkleine handeltjes kun je de bakken koppelen en ontkoppelen. De koppeling wordt door een veertje tegen de onderkant van de baanschuiver geduwd en horizontaal gehouden, kan scharnieren en draait dus mooi mee in de bogen.
Al met al ombouwtje wat goed te doen is. Het dubbele stel heb ik een half uurtje op en neer laten pendelen en rijdt prima.
Wat nog rest is het aanbrengen van de koersborden van Kees-Jan die ik zou moeten hebben maar die kan ik effe niet meer vinden.
Gr, Ben.