Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3rail assen voor Artitec groentewagon

Gestart door Looney Tunes maandag 06 november 2017, 16:44:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3rail assen voor Artitec groentewagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
3rail assen voor Artitec groentewagon
Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend heb ik tijdens Eurospoor een paar groentewagons gekocht bij Artitec.
Nu ben ik aan het kijken welke wisselstroomassen eronder moeten. Volgens het informatieblaadje bij de wagon moet er de Piko 56061 onder. Dat zijn assen met een wieldiameter van 10,3mm en een aslengte van 24,4mm.

Als ik echter de huidige assen opmeet is de wieldiameter 10,4mm en de aslengte 24,75mm.
Bij de buren lees ik dat een aantal leden assen met een wieldiameter van 11,3mm, zodat de assen dichter op de remblokken komen te zitten, en een aslengte van 24,4mm gebruiken.

Nu resteert bij mij de vraag, welke maat assen is het beste om te bestellen?
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Zie de adviezen in dit draadje.
Gaat over plan E, maar zijn dezelfde wielen.
Ik heb nog enkele setjes 20.340.00 gevonden.

Groeten,
Ton.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Ton,

Dank voor je reactie.
Ik heb dat draadje vorige week gevolgd, en dat zijn inderdaad de maten die Artitec onder de wagon heeft zitten.
Zei het dat er aangegeven wordt kortere assen te gebruiken, wat mij in verwarring brengt.

Edit: bericht aangepast, had 2 dingen per ongeluk omgedraaid.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Citaat van: Looney Tunes op maandag 06 november 2017, 16:44:31
zodat de assen dichter op de remblokken komen te zitten
Dat lijkt me sterk.
De wielbanden komen dichter bij de remblokken.
Gewoon de wielstellen bestellen die overeenkomen met de gemeten resultaten.
Grotere wieldiameter: Afwijkende koppelingshoogte. 8o
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Gelukkig begreep je, net als de meesten wel, wat ik bedoel, Wim. B)
En die koppelingshoogte moet ook geen probleem zijn, want er zijn in hoogte verstelbare koppelingen ;)
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
 @citaat Heb je dan ook in hoogte verstelbare buffers? :D :D

Maar hou je aan het Artitec voorschrift zou ik zeggen. De assen zitten in bronzen bussen, kortere assen gaan ten koste van het soepel lopen. Als je dan ook nog een grotere diameter toepast lopen de wielen mogelijk vast.

Gr, Ben.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
ff zelf testen vind ik nog altijd het beste.Heb een collectie van basiswielen en degene die het beste past gebruik ik want moet regelmatig van 2 rail naar 3 rail wielen gaan.Voor de prijs hoef je het niet te doen.Als je 20 euro uitgeeft heb je van elk model voldoende testwielen om uit te zoeken.De wielen die ik dan omwissel ruil ik of verkoop ze aan collega modellers.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Ben, ik wil me ook het liefst aan het voorschrift houden, zei het zo, dat het is om kortere assen te gebruiken, wat ik dus vreemd vind.

Johnny, zelf testen wil ik ook zeker even gaan doen, al zou het momenteel alleen met 24,75mm lange asjes kunnen, want mijn 24,4mm voorraad is op.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Gewoon de assen nameten en vervangen door identieke met dezelfde maten.

Artitec geeft af en toe onjuiste informatie. Wat Ben aangeeft, andere maat zorgt voor grotere slijtage.
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3rail assen voor Artitec groentewagon
Duidelijk, v.d. week even testen met dezelfde maat en indien nodig een paar asjes bijbestellen.