Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin koppeling gezocht

Gestart door herms maandag 02 oktober 2017, 21:39:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Marklin koppeling gezocht
Ik ben op zoek naar een speciale (?) Marklin koppeling, die lijkt op die van het bijgesloten plaatje. Maar, ik zoek er eentje met veel langere vleugels. Bestaan die, is er een artikelnummer, of heeft iemand er nog enkele liggen die hij kwijt wil?
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Hallo,

zoek op Mobadapter op Ebay, levert exact wat jij zoekt maar dan met Nem schacht, hier kan zo een Marklin kortkoppeling ingestoken worden, goede ervaringen met deze verkoper,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin koppeling gezocht
De lokale treinenboer? Al had ik van de mijne laatst wel begrepen dat reserveonderdelen op rantsoen staan in Goppingen
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Hallo Herms,

Kan je aangeven op welk rijtuig / goederenwagen of loc deze moet worden geplaatst?

Mvg Marcel
Re: Marklin koppeling gezocht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Mogelijk is jouw duits niet zo goed, maar bij Axel Schnug vindt je vrijwel alle Märklin-typen met Ersatzteilnummer.

John

Edit Fred: linkje gerepareerd:
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Dank voor alle reacties. Echter, ik zoek 'eenvoudig' het typenummer van de koppeling in bijgesloten plaatje! De koppeling met extra lange vleugels
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
ik heb verschillende oude wagentjes van verschillende merken en probeer ze bij elkaar te plaatsen tot eenheden van één merk en dan aan eind en begin een M*-koppeling te plaatsen. Mijn eigen treinenboer in Arnhem (Wentink) kon me niet verder helpen.
De lengte van de veren is 20 mm gerekend vanaf het oorspronkelijke gat van de koppeling.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Lees nu eens de posten van Wissels (#2) en VT601 (#5), de oplossingen die daar worden aangedragen kunnen je helpen.

Alleen even zoeken geblazen wat je precies nodig hebt.
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
dit is de koppeling die ik zoek. En ja, ik zie oplossingen, maar mijn eerste wens is toch deze koppeling zelf te vinden.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Die koppelingen zaten onder de autotransportwagens 4074 en 4084.

http://www.hr4920.de

Deze zijn nog verkrijgbaar onder het nummer E272910
Zie https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=4084
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Inderdaad, de koppeling van de oude Märklin wagen 4084. Wie heeft er nog?
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
En het nummer van de koppeling zelf: E272910
Re: Marklin koppeling gezocht
Is 2 nem schachten met een veer er tussen geen beter oplossing dan? Dan kun je elk type koppeling gebruiken ;)
Re: Marklin koppeling gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Vraagt bij die autowagons secuur hak en breekwerk, want je kijkt zo op het autodek van buiten.
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Beste Herms,

Als je vandaag niet naar Houten bent geweest dan op naar de dichtstbijzijnde Märklin winkel, de E272910 is gewoon te koop en een goed gesorteerde winkel heeft ze wel op voorraad.

Groet, Anne W
Re: Marklin koppeling gezocht
hey, deze koppeling is al JAREN niet meer leverbaar bij Marklin,
zoeken dus in 'oude' voorraden....
mvg,

Alain
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
De E272910 is gewoon verkrijgbaar in de Märklin shop, https://www.maerklinshop.de/ersatzteile/32059/kupplung-2-stueck

Groet, Anne W
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
en dat was precies de bedoeling. Ik heb ze besteld. Dank allemaal!
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Dan heb je wel de koppeling die je in je eerste bericht hebt bijgevoegd besteld, en niet die met lange 'veren'.

Wat Alain al zei, die is zover ik weet niet meer verkrijgbaar bij M*.
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
dan heb ik helaas misschien niet de juiste. Maar nooit weg. Ik ga ook zoeken in Houten.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Hoi,

Ik begrijp de verwarring hier niet hoor.
In mijn post van 5 oktober gaf ik het juiste bestelnummer en dat deze nog leverbaar is, want in de link die ik opgaf zie je aan de rechterkant van de pagina dat het licht op groen staat...
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Ad, M* heeft meerdere uitvoeringen van de 4084 uitgebracht. De 'nieuwste' heeft idd de koppeling met het nummer die jij aangeeft.
De oudere versie die Herms heeft, heeft een ander draaistel, met andere koppeling.

Zie bijvoorbeeld hier voor een plaatje van de koppeling die jij aangeeft.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
 @citaat Ik lees wat ik lees en begrijp wat er wordt gevraagd, namelijk de koppeling met de lange veren die herms hier laat zien, met bestelnummer E272910.
En die zijn, in tegenstelling tot wat Alain schrijft gewoon leverbaar.

John, de koppelingen waar jij naar linkt zijn juist de nieuwe en die met de lange veren zijn de oudste.
Ik heb de 4074 hier liggen en die heb ik in de jaren 70 gekocht en had de koppelingen, met de lange veren. ;)
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Ware het dat het nummer dat jij geeft voor de koppeling met lange veren in mijn linkje de koppeling met korte veren laat zien ;)

Heb zelf ook een wagon waar een koppeling met lange veren onder hoort, maar nu maar op het einde van de stam zit, omdat een koppeling met korte veren eronder niet lekker werkt midden in de stam.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
 @citaat John, ik ging er totaal niet van uit dat de oude en nieuwe koppelingen hetzelfde nummer hebben/hadden... lekker hoor, had dat dan meteen gezegd.  :-) Pffff....zal de leeftijd zijn denk ik.  ;)
Maar volgens mijn ben ik niet de enige hier.
Re: Marklin koppeling gezocht
Aliebengalie
gast

Re: Marklin koppeling gezocht
Je bent nog een jonge god man.....met je leeftijd....... 8) :D

Mvg: Alex
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Zoals reeds in de tweede post door Walter (Wissels) werd bericht:
Mobadapter op de Duitse E-bay heeft ze, je moet er alleen  nog een kortkoppeling in steken. Is de wagon gelijk kortgekoppeld.
http://www.ebay.de/itm/NEM-Adapter-fur-Autotransportwagen-DDm915-4074-4084-4174-4233-4234-/282665914066?var=&hash=item41d0338ed2:m:m5Hi8-OSWLhhfQ_g4cJtpbw
Kies wel de goede uit het keuzemenu, met Lange Federn.

Groet, Paul
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Er zijn nog 2 opties:

1) Symobakoppeling plaatsen. Dat heb ik ook met enkele autotransporters gedaan, en dan rijden ze gelijk kortgekoppeld. (buffer tegen buffer)
2) Zwarte tyrep afknippen op gewenste lengte zonder het oogje; gaatje(s) van 3mm (?) boren en deze op de zg snap-stift drukken. Dit werkt alleen als de andere te koppelen wagen een identieke koppeling heeft. Of je moet aan de andere zijde een soort Male-NEM verbinding maken.

M.v.g. Marcel
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Citaat van: Aliebengalie op maandag 09 oktober 2017, 04:45:36
Je bent nog een jonge god man.....met je leeftijd....... 8) :D
Dank je Alex, ik voel me herboren.  :-)
Re: Marklin koppeling gezocht
Wil Tweeendrie
gast

Re: Marklin koppeling gezocht
Dan zal ik maar niet vragen, tot welke categorie ik behoor. >:-D
Maar ik denk, dat Herms met alle tips nu verder kan.

En Paul, bedankt voor de tip, die schachten kende ik nog niet.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Herms ging er ook (foutief) totaal niet van uit dat de oude en nieuwe koppelingen hetzelfde nummer hebben. Daarom de foute met korte veren gekocht.
Met jullie tip: http://www.ebay.de/itm/NEM-Adapter-fur-Autotransportwagen-DDm915-4074-4084-4174-4233-4234-/282665914066?var=&hash=item41d0338ed2:m:m5Hi8-OSWLhhfQ_g4cJtpbw
en dan lange veren: wordt niet naar Nederland geleverd. Kijken of hij op een rechtsreeks bericht reageert.
Re: Marklin koppeling gezocht
@ Kappa: Ad , ik heb die koppelingen 3 jaar geleden al proberen te bestellen bij Marklin, antwoord van de fabriek was dat deze al een tijd NIET meer leverbaar waren en NIET meer in productie zouden komen...; Ik heb toen bij bezoek kerstmarkt nog 3 koppelingen kunnen kopen bij Hunerbein in Aachen, het waren ook zijn laatste, dit ter info,
groeten, Alain
Re: Marklin koppeling gezocht
Wil Tweeendrie
gast

Re: Marklin koppeling gezocht
Hoi Herms,

Als je nu de korte koppeling neemt en je lijmt er Evergreen 0.4 x 1.5 mm stripjes aan, het is het proberen waard.
Schaad het niet, baat het niet.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
ik heb er vorig jaar eentje gevonden in Houten. Ik heb ze nu inderdaad in Duitsland besteld, end e leverancier levert. Ik ben benieuwd wat ik ga krijgen: "die Adapter für den Autotransportwagen 4074". En ik blijf in Houten zoeken.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Als je bij mobadapter hebt besteld krijg je waar voor je geld.
Je hebt dan nog twee standaard tante M* koppelingen nodig die je in een NEM schacht kan drukken.

Waarschuwing: doe de koppeling in de schacht voordat deze onder de wagen wordt gemonteerd!
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Oke, bedankt voor de tip.
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Ja er staat op de Duitse E-bay niet of hij (Mobadapter) naar NL levert, maar hij doet het wel. (Daarom vind je hem ook niet als je op de NL E-bay site zoekt).
Dus inderdaad even via een berichtje sturen lijkt het beste; zo heb ik ze ook besteld.

Groet, Paul
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Ik heb de schachten in huis: [NEM] Adapter voor Autotransportwagen DDm915 4074 / 4084 / 4174 / 4233 / 4234, aangeschaft bij Modaptar. Maar de vraag is nu: deze adapter heeft een dunnere opening als de reguliere koppelingen. Daarmee bedoel ik dat de breedte goed is, maar de hoogte is minder. Weet iemand welke koppeling hier in past? Of gewoon een 'normale' dunner maken en er in lijmen?
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
In dit gevan gewoon afknippen aan het "steek"gedeelte todat de koppeling past. daarna druppel secondenlijm en de boel zit vast!
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Herms,

Bedoel je de rechthoekige opening in de adapter, waar je de koppeling in steekt?
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Citaat van: Marklindak op zondag 05 november 2017, 21:31:29
In dit gevan gewoon afknippen aan het "steek"gedeelte todat de koppeling past. daarna druppel secondenlijm en de boel zit vast!

Als je naar de ebay pagina scrollt met het bestelde nummer en je scrolt naar beneden op de pagina zie je een goede beschrijving staan.
De adapter zijn rechthoekige ruimte voorzichtig beetje "schoon" vijlen wil ook wel eens helpen, soms laat de printer iets achter wat er niet hoort.
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
CiteerBedoel je de rechthoekige opening in de adapter, waar je de koppeling in steekt?
Jazekers, die bedoel ik!
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Alles nu al in elkaar kunnen zetten?
Re: Marklin koppeling gezocht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
ik ga niet eerder lijmen dan dat ik weet dat er geen passende koppelingen bij horen.
Re: Marklin koppeling gezocht
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin koppeling gezocht
Hallo,

is geen standaard iets, maar ziet er een stuk beter uit dan de orginele Marklin ellenlange koppeling, dus Marklin 7203 koppelingen, afknippen en plakken zie link Ebay,

met vriendelijke groet,

Walter