Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

dynamische blokken mogelijk ?

Gestart door sn00zerman zondag 05 november 2017, 11:57:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
dynamische blokken mogelijk ?
Hoi allemaal,

Ik weet niet goed waar ik mijn vraag moet plaatsen, mij lijkt hier nog de meest geschikte plaats.
We zijn hier namelijk bezig met een uitbreiding op ons schaduwstation (15 blokken van 2,5 meter is ondertussen al véél te klein, met bijna 200 locomotieven en meer dan 600 rijtuigen in de vitrine).
Eindelijk is het ontwerp klaar om een schaduwstation in het bureaublad te bouwen van onze grote bureau.
Het resultaat is 12 opstelsporen van 5,7 meter elk. Ik heb enkele lange treinen van 2,5 meter (en iets langer), maar heb ook vele treinen die korter zijn dan 1,5 meter.
Van die treinen van 1,5 meter, krijg ik er makkelijk 3 achter mekaar op zo één opstelspoor, en van die treinen van 2,5 meter, krijg ik er uiteraard maar 2 achter mekaar ...
Hoe kan ik het beste blokken indelen, zodat dit een soort dynamisch blokkensysteem is, voor zowel treinen van 1,5 meter EN treinen van 2,5 meter ?
Vroeger kon ik makkelijk ruimtelijk denken, en zou ik die vraag hier niet gesteld hebben, maar mijn hersenen/gezondheid zijn nogsteeds herstellende, waardoor ik een duwtje in de goede richting nodig heb ...
(schaduwstation wordt slechts in één richting bereden, en normaliter heb ik met 2 bezetmelder per trein genoeg. (één lange inrij sectie, en één kortere stopsectie)

Hoe het één en ander in software te definiëren is, daar kom ik hopelijk dan wel vanzelf uit. (alhoewel, als er iemand hier iets nuttigs kan over vertellen, is dat ook mooi meegenomen).
Ik rij met RocRail op de grote baan, maar in principe mag dit niks uitmaken, volgens mij zijn alle systemen ongeveer hetzelfde ...


groeten,
Kris
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Dag Kris,

Volgens mij regel je dynamische blokken in de software.
Dus in jouw geval in Rocrail.
Ik weet dat Koploper en iTrain dynamische blokken mogelijk maken maar hoe je dat met de rails regelt weet ik zo even niet.
Mogelijk moet je meer melders maken om de lengte van je trein te kunnen detecteren.

Als het in Rocrail niet mogelijk is dan zou ik je adviseren, op basis van jouw verhaal, om dan die 5,7 meter op te delen in drie blokken van 1,9 meter.
Je kunt dan drie treinen van 1,5 meter kwijt en als de trein langer is dan 1,9 meter dan houdt dezen trein automatisch twee blokken bezet.
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Hallo Kris,
Op het "dutchroco" forum vindt je misschien het antwoord of kunnen ze je helpen. site: www.dutchroco.nl
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Hoi Kris

Ik zou de sporen verdelen met 2,3 of 4 blokken en voor je kortere treinen 10 blokken per spoor.
Hoe meer kortere blokken des te minder ruimte verlies per spoor.

Zelf heb ik een schaduwstation met blokken van 4x180cm hier heb ik spijt van had beter 10 blokken van 72cm kunnen bouwen omdat een trein van 200cm 2 blokken bezet houdt en dus een onbenutte ruimte van 160cm in het 2e blok met kortere blokken had ik dus maar 3 blokken bezet.

Met Koploper is dit allemaal prima te regelen, ik weet niet hoe dat met Rocrail zit.
Noot; Dynamische blokken is anders dan wat jij denkt.

Groet, Koos
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
blokken van 72 cm, hoe zie jij dat concreet ? Als je er 5 achter mekaar hebt, heb je dan 2 bezetmelders per blok ? Ene voor 15 cm ofzo als stopsectie en ene van 67 cm als inrij sectie, en zodoende telkens afwisselend 15 & 67 centimeter ? Mijn berekeningen zijn bijna rond, ik krijg straks als het klaar is, 54 opstelsporen van elk 8m67 lengte.(een boel treinen op één opstelspoor is geen erg, vanop elk opstelspoor kan er in een lus gereden worden bij mij. (Als ik 5 treinen op één opstelspoor heb, en ik wil met de 3de gaan rijden bevoorbeeld, kan ik de 2 eerste treinen gewoon terug achteraan laten aansluiten in het rijtje, zonder dat ze de gaan op moeten. Ik heb meer dan 200 treinen, sommigen 2m50 lang, sommigen 2m lang, maar er zitten er ook een heleboel van 1m50 bij, en nog korter ook (adler set is amper 30 cm, al mijn schienenbussen zijn korter dan 70 cm elk)
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Ben den Hollander
gast

Re: dynamische blokken mogelijk ?
In een schaduwstation volstaat één melder per blok, de snelheid is laag en er hoeft niet geremd te worden. Spaart je heel veel melders.

En wat Koos zegt is handig: veel kleine blokken maken. De treinbesturing zorgt er voor dat bij langere treinen meerdere blokken bezet wordt gehouden.

Gr, Ben.
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Toch zit ik nog met het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Stel dat je inderdaad maar één melder per blok maakt, en je maakt enkele blokken van 75cm achter mekaar. Als je dan een trein hebt van een halve meter, neemt die toch nog 1m50 in beslag. Je lok stopt meteen zodra die een blok van 75 cm binnenrijdt, het voorste stuk van het eerste blok blijft leeg, en het achterste stuk van blok 2 blijft ook leeg, terwijl die trein van 50 centimeter eigenlijk perfect in één blok dient te passen. Als ik alleen een bezetmelder in de voorste 15 cm van zo?n blok van 75 cm zet, dan rijdt die trein door naar de voorkant van het blok, en past die inderdaad in 1 blok van 75 cm, maar zodoende detecteer je geen achtergebleven wagons. (Wat bij mij toch wel belangrijk is, want mijn mega-schaduwstation staat in een andere (niet-aangrenzende) ruimte t.o.v. De modelbaan, ik denk dat ik dus niet ontkom aan 2 bezetmelders per blok. Is ook niet zo erg, ik bouw complete s88 modules met 16 meldingen per module, voor minder dan 5 euro, maar ik denk dat ik met mijn schaduwstation alleen al, over het maximum aantal s88 modules zit die je maximum kan aansluiten (maarja, wat wil je met bijna 500 meter spoor in mijn schaduwstation) . Dat wordt nog enkele genli s88 usb units bouwen, hopelijk geeft dit geen timing issues, en kan de meeste treinsoftware overweg met meerdere s88 kringen ...
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 16 december 2017, 23:40:41
Toch zit ik nog met het idee dat ik iets over het hoofd zie.
(...)
Je lok stopt meteen zodra die een blok van 75 cm binnenrijdt, het voorste stuk van het eerste blok blijft leeg, en het achterste stuk van blok 2 blijft ook leeg, terwijl die trein van 50 centimeter eigenlijk perfect in één blok dient te passen.
(...)ik bouw complete s88 modules met 16 meldingen per module, voor minder dan 5 euro
Waarom zou die trein meteen moeten stoppen. Je hebt 3 blokken, dus ook 3 melders.
Koploper houdt bij of de trein moet stoppen in het 1e, 2e of 3e blok, en waar.

Als analoog-rijder vergelijk ik het met de manier hoe je stopt:
signaal eerste wagon (lok),
of signaal laatste wagon (lok)

Een van beide bepaalt van waaraf er wordt gestopt.
Analoog moet je dat vooraf regelen.
Digitaal niet.

Volgens mij kun je dat in Koploper ook gewoon ergens opnemen in de configuratie. 
Zoals je het beschrijft, ga jij ervan uit dat de lok stopt zodra hij over de melder rijdt.
Ik zou niet weten waarom.

Knap trouwens, S88-modules voor < ? euro  :thumbup:
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Ben den Hollander
gast

Re: dynamische blokken mogelijk ?
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 16 december 2017, 23:40:41

Als ik alleen een bezetmelder in de voorste 15 cm van zo?n blok van 75 cm zet, dan rijdt die trein door naar de voorkant van het blok, en past die inderdaad in 1 blok van 75 cm, maar zodoende detecteer je geen achtergebleven wagons. (Wat bij mij toch wel belangrijk is, want mijn mega-schaduwstation staat in een andere (niet-aangrenzende) ruimte t.o.v. De modelbaan, ik denk dat ik dus niet ontkom aan 2 bezetmelders per blok.


Oké, als je volledige detectie wilt dan pas je twee melders per blok toe.

Regel is altijd: in de kortste bloklengte moet je langste trein passen maar voor een schaduwstation is dat niet handig vanwege verspilling van ruimte, wat Koos zegt. Wat blijft is dus je bloklengte slim kiezen zodat je zo min mogelijk verspilling hebt. Misschien kun je bepaalde sporen specifiek reserveren voor de Schienenbussen en de Adler enz.. Op 5,7 mtr spoorlengte kun je er dan al snel 8 kwijt.

Anderzijds: als veel treinen een lengte hebben van pak 'm beet 125 - 140 cm pak dan een bloklengte van 75cm. Zo'n trein houdt dan 2 blokken bezet en het regelt zich allemaal wel. En als je snelheid laag is maak dan de stopmelder ook op maat: niet te lang vanwege verspilling maar ook niet te kort dat een lok bij het stoppen met z'n neus in het volgend blok staat. Decoder remvertraging dus op nagenoeg nul en je treinbesturing is dan altijd de baas.

Succes met de keuze.

Gr, Ben.
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
@Jan,

Het ging hier dus over stoppen in schaduwstation, op basis van één melder per blok :-)
Wat die bezetmelders betreft:
- met één Mega8 van Atmel, vervang je alle IC's op zo'n S88 module,
  die heb je al voor 1,23 euro per 2 stuks (en is meteen ook het duurste onderdeel van de gehele print.
- verder een 1K weerstand, en een 10 nF condensator per detectie-punt, dus 16x 1K weerstand en 16x 10 nF condensator per s88 module.
- nog wat klein grut, zoals die pins-connector om de S88 modules onderling via flatcable aan te sluiten
Je blijft dus echt wel ruimschoots onder de 5 euro per S88 module met telkens 16 terugmeldingen :-)


@Ben,
Bedankt voor de uitleg, eigenlijk zat ik al wel op het juiste spoor, was alleen wat in de war door alle verschillende meningen die ik her en der
al gekregen had :-) (en dat in combinatie met mijn hersenen die nogsteeds niet 100% hersteld zijn).
Dus met 2 bezetmelders, mijn 8m67 per spoor "schaduwstation", kom ik op 22 melders uit, als ik telkens 2 bezetmelders gebruik, en stukken van ongeveer 80 cm aanhou. (65cm eerste blok, 15 cm tweede blok, of 60 eerste blok en 20 tweede blok, moet ik nog even testen hoe snel de treinen kunnen stoppen) ... dan zit ik al gauw aan 880 bezetmelders minstens, mogelijk nog een boel meer. (afhankelijk van hoe dicht ik de sporen boven mekaar kan leggen zonder problemen, komen er waarschijnlijk nog opstelsporen bij)

dat wordt dus 2 complete strengen van S88 modules voor mijn mega-schaduwstation en 1 streng voor de baan ...
(blijkbaar is de maximum 31 modules van telkens 16 melders per streng ...)
Ik heb al in RocRail geprobeerd, daar kan je meerdere S88 strengen definiëren, op verschillende USB/COM poorten, dus dat komt ook wel goed ...



Re: dynamische blokken mogelijk ?
Kris,

Zelf ook ooit eens een gelijkaardig systeem uitgewerkt. De bedoeling: een vitrine te vullen met een zichtbare lengte tot 8meter met meerdere lagen boven elkaar. Elke laag te bereiken via 2 klimspiralen aan elke kant één. (elke lus heeft een aftakking naar schaduwstation in en uit)

Omdat de vitrine zichtbaar is, wil ik de afstanden tussen elke trein zo min mogelijk houden.


De automatisatie hiervan is een redelijke uitdaging.

De aansturing van de treinen doe ik via MM-protocol met zelfbouw boosters. (Mfx mogelijk later, daar ben ik nog mee aan het experimenteren de booster blijft dezelfde.)

De treinen moeten zeer traag binnen rijden en kan ik op de cm na juist laten stopen.

FILMPJE.

Filmke met eerste experimenten met zelfbouw booster terugmelders en aansturing en stoppen op cm net voor wissel.

Terugmelders had ik eerst voorzien via zelfbouw  S88 bus. Deze is te beperkt en mogelijk storing gevoelig.

Dan ben ik overgeschakeld naar LocoNet terugmelders, veel betrouwbaarder en tot 4000 terugmeldingen mogelijk.

Voor de complexe aansturing ervan is nog wat intelligentie nodig. Deze ga ik stoppen in zelfbouw LocoNet in/out modules. Nu is deze module nog niet helemaal af, er moet nog booster aansturingen in verwerkt worden.

Hoe pak ik dit praktisch aan.
Elk stuk spoor heeft een terugmelding,  dit loopt snel op tot meer dan duizend. (wel zelfbouw 0,2? per melding.) De bezetmelding van de laatste wagon is gekend. Het systeem zal de volgende trein laten stoppen op het spoor met de terugmelder net voor deze van de laatste wagon vorige trein.

Vertrekt er een trein uit de vitrine, dan zal alles automatisch doorgeschoven worden, trein per trein.

De uitdaging is bij te houden waar elke trein staat. Om dit niet te complex te houden, heeft elke trein zijn eigen spoor in de vitrine. Je kan zo elke vitrine optimaal vullen.

Geert
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Hoi Geert,

Bij mij wordt het bijna een identiek systeem dus :-)
vitrine met 25 à 27 leggers, 2 sporen per legger. (ene spoor 8m67 en andere spoor 7m96)
Geen lussen aan beide kanten, wordt me véél te duur qua wissels,
één lift in't midden (met 2 sporen van 2m50), die op en neer kan. (spaar met meer dan 100 wissels uit)
Gewoon via MM protocol, intekenen zoals een schaduwstation met wissels in RocRail, en zelfgebouwde hardware
die wisselcommando omzet naar juiste spoor-hoogte ...
Komt wel goed :-)

groeten,
Kris
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
De paar berichten van Willem 22 en Nobody afgesplitst en staan hier: KLIK
Re: dynamische blokken mogelijk ?
In traincontroller 9 kun je treinen achter elkaar laten opstellen in hetzelfde blok. Ieder blok heeft maar een melder. Truc is dat tc de lengte van iedere trein kent en deze dan achter elkaar op een spoor kan laten opstellen. Hiervoor moeten alle locs wel degelijke decoders hebben met lastregeling om preciese positionering te verkrijgen.
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Maar je verliest wel de mogelijkheid om verloren rijtuigen te detecteren, iets wat niet veel voorkomt volgens mij, maar wat ik wel belangrijk genoeg vind om dubbel zoveel melders te gebruiken (en zeker voor zo?n prijs bij zelfbouw)
Re: dynamische blokken mogelijk ?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: dynamische blokken mogelijk ?
 @citaat
Volledig mee eens.