Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verschil tussen servo SG90 en servo SG92

Gestart door Trainhenk zondag 05 november 2017, 11:00:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Kan iemand mij vertellen wat de technische verschillen zijn tussen de servomotor SG90 en servomotor SG92.

Ik weet dat de SG92 duurder is dan de SG90.
Maar waar komt dat door.
Bij de Chinees Ali lees ik wel betere kwaliteit maar wat is er dan beter.
Ook heb ik op dit forum gelezen dat als je voeding krachtig genoeg is er geen opstartproblemen meer zijn (het "jitteren") met de SG90 en dat de SG92 daar geen last van zou hebben.

Binnenkort wil ik gaan beginnen met het plaatsen van servo's onder mijn wissels maar dan wil ik wel weten of de meerprijs van de SG92 dat waard is omdeze daarvoor te gaan gebruiken.

Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Type d'engrenage: Nylon avec fibre de carbone

Tandwielen zijn dus van sterkere kwaliteit bij de SG92.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
 @citaat
Nu denk ik niet dat de servomotor bij het aansturen van een wissel zo zwaar belast wordt dat dat de SG92 noodzakelijk maakt en de meerprijs waard is.
 
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
-Henk:
De sg90 ontwikkeld 1.6 kg/cm en de sg92 2.5 kg/cm.
Misschien vandaar het prijsverschil.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
amper 50 cent verschil
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
 @citaat
Klopt.
Maar ? 1,00 à ? 1,20 voor de SG90 of ? 1,60 à ? 1,80 voor de SG92 is een prijsverschil van ruim 50%.

Verder heb ik er ongeveer 35 nodig dus of ik dan gemiddeld ? 38,50 of ? 59,50 betaal dat begint dan toch wel te schelen.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
ik gebruik ook de SG90 en er wil er wel eens eentje makkelijk stuk gaan als hij wat te ver uitslag heeft.Als je ff goed kijkt vind je ze al aan 83 cent
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
En wat het echte verschil is tussen de SG90 en de SG92R lees ik hier nog nergens.

Het verschil is namelijk de SG90 is een analoge servo, en de SG92R is een digitale servo.
De SG92R heeft daardoor geen last van een wilde uitslag, en is stabiel bij het inschakelen.

Groetjes
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
 :thumbup:
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
niet zeker want van de SG90 is ook een digitale versie.
Grootste verschil voor ons is dit :

De TowerPro SG92R servo motor is de geupgrade versie van de Towerpro SG90 servo motor en is daarbij een uitstekende keus voor het bewegen van objecten. Deze servomotor heeft een upgrade gehad van de interne motor en bevat nu nylon carbon fiber (koolstofvezel versterkt polymeer) tandwielen wat zorgt voor een torque van wel 2,5kg/cm, waarmee gemakkelijk allerlei sensoren, camera's of zelfs kleine robotjes verplaatsbaar worden.
Zelfs al is die digitaal en je voeding niet zwaar genoeg krijg je nog het jitter verschijnsel.Genoeg getest indertijd op onze RC modellen.

Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Krijgen we dat gezeur nu weer opnieuw over de uitvoeringen, de product omschrijvingen zijn daar overduidelijk in. PUNT

Groetjes
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Hoho Wim. Er zijn analoge en digitale TowerPro SG90 servo's. Da's geen gezeur maar gewoon onderscheid. De stap van digitale SG90 naar de digitale SG92 is nauwelijks interessant om een wisseltje om te leggen. Digitale servo's vreten overigens aanzienlijk meer stroom maar dat terzijde.

@Trainhenk: over die opstuur-internet-Chinees even opletten want het zijn klonen. Er staat geen TowerPro op.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Oké, even een double check gedaan, hij is er inderdaad in digital en analoog, maar die uit de aanbieding is analoog, dus het grote verschil is SG90 is analoog en de SG92R is sowieso digitaal. En die is veel stabieler bij het inschakelen, en dat is wel handig bij een wissel, zonder dat die van de tafel wordt gedrukt. Of zonder dat de wissel tongen ineens een hele vreemde vorm krijgen.

Groetjes
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
als we niet meer de juiste info mogen meegeven wordt het mss tijd voor sommigen het forum maar te sluiten.Er wordt om een verschil gevraagd en dat behoefd dan ook uitleg als er over het hoofd gezien wordt dat er ook nog een andere versie is.
Maw samenvatting  : SG90 bestaat in analoog en digitaal en SG92R is digitaal en heeft een verbeterde motorversie en tandwielen die steviger zijn.
Analoge servo's verbruiken inderdaad een stuk minder stroom dan digitale en de jitter hebben beiden als de voeding onvoldoende is bij opstart.
Mss had ik dit eerder moeten zetten dan kwamen die lul opmerkingen er niet van gaan we weer die toer op.Helaas komen die steeds van dezelfde forumleden in topics van anderen.
Rest my case en zoek het verder zelf uit.

PS: op PM antwoord ik niet in discussies. >:-D

Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Heren,

Dank voor jullie bijdragen.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat alles staat of valt met de voeding:
als deze onvoldoende is krijgen alle types servo?s last van het ?jitteren? (proefondervindelijk door bellejt bewezen).
Het wordt dus zaak om te controleren of de servodecoders die ik ga gebruiken hieraan voldoen.

Dan komt de vraag welke van de drie voldoende is om een wissel om te leggen.
Dan denk ik dat de capaciteit van de SG90 analoog voldoende is.
De wissels hoeven niet open gereden te worden want de software die ik gebruik om de baan aan te sturen gaat dit regelen en behoort te zorgen dat de wissels in de goede stand staan.

Ben:
Ik heb bij de opstuur-internet-Chinees er eentje gevonden met Tower Pro op de sticker.
Maar ja, het is maar een sticker.  :P
Ook zie ik (Nederlandse) leveranciers met een eigen sticker en wat koop je dan?
Origineel of kloon? 8o

Bellejt:
Dat er af en toe een stuk zal gaan begrijp ik en vind ik logisch.
Het is een product, in eerste instantie gemaakt door mensen, dus het kan stuk gaan.
Ook van gerenommeerde fabrikanten gaan dingen stuk.

Verder wil ik eenieder verzoeken om in dit topic het taalgebruik beschaafd te houden.
Ook in de politiek doet men dit; ook staat men elkaar daar naar het leven.

En tot slot:
Niemand is perfect, ik ben het bijna.  >:-D >:-D
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 07 november 2017, 11:36:17

Ik heb bij de opstuur-internet-Chinees er eentje gevonden met Tower Pro op de sticker.
Maar ja, het is maar een sticker.  :P
Ook zie ik (Nederlandse) leveranciers met een eigen sticker en wat koop je dan?
Origineel of kloon? 8o


Geen idee..... ik ben niet alwetend.

Ik zou zeggen koop die dingen bij Rosoft voor ?4,50 en heb je wat te klagen over de werking dan stuur je ze terug.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
ik zou zeggen koop bij onze vriend ali en zoek op 20 stuks SG90 .Prijs 20,40 euro.Gaat er eentje kapot dan is dat nog geen kost vermits je er dan 5 op reserve hebt.Ik heb ook een servotestertje bijgekocht omdat dat makkelijk is om de servo in middenstand te zetten zonder programmer of stuurder.Als je links wil stuur dan maar een PMetje.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Mensen hebben voor duizenden euro's aan modelspoor materiaal en materieel en zijn voorts op zoek hoe op een servo te bezuinigen voor doorgaans max. 40 wisseltjes en wat deurtjes op een lokloodsje.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Opstart jitter bij servo's kan je ook proberen te verhelpen door een 10k weerstand te plaatsen tussen de VCC en signaal pinnen, of als dat niet helpt tussen de GND en signaal pinnen. Heb ik ook ooit moeten toepassen bij een SG90 (analoog), daarna geen problemen meer gehad.
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 07 november 2017, 14:02:00
Mensen hebben voor duizenden euro's aan modelspoor materiaal en materieel en zijn voorts op zoek hoe op een servo te bezuinigen
Ben,

Kun jij in eenieders portemonee kijken?
Weet jij of ik alles wat ik heb nieuw gekocht heb?

Voor jou zal het wel geen probleem zijn maar er zijn er zat die moeten schipperen en keuzes moeten maken wat wel en niet kan.
En daar ben ik er sinds kort ook een van.

Citaat van: bellejt op dinsdag 07 november 2017, 13:44:53
ik zou zeggen koop bij onze vriend ali en zoek op 20 stuks SG90. Ik heb ook een servotestertje bijgekocht

Johnny,

Dat ben ik ook van plan; ik hou rekening met een grens van max ? 22,-- ivm BTW- en douaneaccijnzen.
De servotester heb ik al bij de Chinees gekocht.

NL-modelspoor,
dank voor de tip.
Bij de Chinees zijn de weerstandjes niet zo duur.

Re: Verschil tussen servo SG90 en servo SG92
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 07 november 2017, 17:48:21

Kun jij in eenieders portemonee kijken?
Weet jij of ik alles wat ik heb nieuw gekocht heb?


Nee natuurlijk niet, het gaat me niets aan en interesseert me ook niet.

Het gaat me er meer om dat voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wat betreft een paar servo's wellicht een verkeerde keuze is. En je stelt er vragen over op dit forum en dan krijg je meningen. Als het antwoord je niet bevalt is dat jammer.

Ik heb genoeg servo ellende in het verleden achter de rug tot en met het naar de knoppen helpen van een dure Engelsman van 6 eurotientjes. En hier draait ook een kwetsbare AHOB op 2 servo's en daar ga ik geen China bagger aan hangen en geef liever 3 euro meer uit.

Je bepaalt natuurlijk zelf wat je aankoopt. ;)

Gr, Ben.