Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verkanting (banking) op de C rails

Gestart door Penpat donderdag 02 november 2017, 21:02:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verkanting (banking) op de C rails
Ik vraag me af of je verkanting kan toepassen op een C rail?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Welk materiaal hebben jullie daarvoor gebruikt en hoe hoog is jullie verkanting?
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Een dun stukje karton aan de buitekant van de bocht, van 1mm, is genoeg
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Penpat,
Ook ik heb op mijn baan onder de bochten van R2 en R3 verkanting aangebracht.
Ik heb strookje kurk van 2 mm onder de buitenkant van de bochten gelegd, het begin en eind over lengte van ongeveer 10cm taps geschuurd zodat de verkanting geleidelijk over gaat naar vlak.

Gr.Willy
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Ik zou een zaagsnede maken langs de buitenbocht, en dan de plaat met de bocht er op van onderaf omhoog drukken.

Doordat het plaatmateriaal stug is krijg je vanzelf een geleidelijke verkanting.
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Dit topic is al weer enkele jaren oud. Maar ook ik ben geïnteresseerd of er onder de Forumleden met een modelbaan opgebouwd met C-gleis mensen zijn die in de bogen verkanting hebben toegepast? Het gaat mij niet zozeer hoe ze de verkanting hebben toegepast maar hoe zijn de rij-ervaringen met het materieel.
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Mijn C-rails zijn vastgezet met zelfklevend foamtape. Dat is ongeveer 2mm dik en de tape ligt alleen onder de klikovergangen. Het gevolg daarvan is (was) dat in de bocht door het gewicht van de lok de rail naar buiten kantelde. Dan krijg je een negatieve verkanting en dat rijdt niet lekker kan ik je verzekeren. Daarna heb ik de buitenbocht voorzien van 3mm kurkstrookjes, daarmee wordt niet alleen het naar buiten kantelen voorkomen maar de trein rijdt ook een stuk stabieler door de bocht, zowel in R1 als R2 ev.
Overigens zijn C-rails stevig genoeg om de overgang zelf op te vangen. Wanneer aan de bocht een 24188 of 24172 wordt gelegd heb je verder geen overgangen van verkanting naar vlakke baan nodig.
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Waar je op moet letten is dat je de overgang van "horizontaal" naar "verkant" niet te abrupt doet.

Groet, Anne W
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Citaat van: Anne W op maandag 13 februari 2023, 22:05:27niet te abrupt.
dus met een overgangsboog ?

De zin daarvan is bij de starheid van C-rails nihil. Bij K-rails kan dat anders liggen.
Flexibele rails is veel gevoeliger voor hobbels onder de rails.

Stel de verkantingshoogte is 2 millimeter maximaal,
dan is de overgang dat je begint en eindigt bij 0,5mm of bij 1 mm.

Ik dacht even aan dit draadje. Er zijn allerlei manieren om verkanting (Überhöhung) te berekenen. De meeste (natuurkundige) manieren werken op basis van vector berekeningen. Sommige doen het op basis van goniometrische functies (sinus, tangens).

Een andere manier is deze:
h (verhoging) = traceebreedte * snelheid (op schaal) * snelheid (op schaal) / (boogstraal*gravitatie*3,6*3,6*87*87)
3,6 is (60x60/1000) is de omrekening van km/u naar m/s.
87 = noemer van schaal h0
gravitatie = 10 m/s

Dat wel zeggen dat je de grootspoor snelheid in km/uur eerst omrekent naar m/s, en dan corrigeert voor de schaalverhouding.
Soms is het handiger om uit te gaan van een formule die al rekening houdt met de schaal waarin je werkt.

Het voordeel van de goniometrische aanpak is de berekening van de hoek, waarvan je de tangens neemt voor de hoogte.
Alleen de traceebreedte (b of w) is dan nog van belang, in jouw geval de breedte van de C-rails.
Die hoek van 11,45 graden in het voorbeeld is niet toevallig.
Dat is de genormeerde maximale verkanting in hoekgraden bij het grootspoor in Duitsland.

De waarden in het grootspoor van 162 km/u, r=1000m, b=1,432 m en h=28,48 cm kun je omrekenen naar 1:87 om te weten hoe het op je baantje zit. 
In het geval van de link (en deze getallen) moet dat dus nog.
Je kunt die formules ook anders gebruiken, bijvoorbeeld om uit te rekenen wat de maximale modelsnelheid is waarmee je een verkante boog met een bepaalde schaal kunt berijden.

Ik kan me voorstellen dat computerprogramma's zoals Koploper of iTrain dat ook kunnen uitrekenen voor je. De gegevens hebben ze al.
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Ik heb deze week verkanting aangebracht onder mijn bochten, ongeveer 1,5mm. Ik moet er wel bijzeggen dat ik dat gedaan heb onder r3,4 en 5 bochtstukken en de laatste 2 stukken voor het rechte stuk zijn tegenbochten voor slanke wissels de 24912.

Bij mij loopt het allemaal vloeiend en geen last van ontsporingen.
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
 @citaat

I.v.m. de starheid van de wagon, draaistelwagons zal wel gaan, maar 2 assige kan fout gaan.

Groet, Anne W
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Heb het geprobeerd een beetje zichtbaar te maken met een foto.

IMG20230301160044 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
 @citaat  @citaat gewoon dus droogzwemmen, m.a.w. checken wat 2-assige wagons doen, heen en weer en als niks ontspoord de boel vastzetten
 

gr. ruud
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Ik heb ik mijn ruime R9 bogen verkanting toegepast met een plastic stripje van 1mm. Hier rijd alles zonder problemen doorheen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Verkanting (banking) op de C rails
Verkanting van 1,5 tot 2 mm onder bogen R2, R3, R4, R5 en R9.
Nergens geen problemen; niet met locs noch met wagons (2- 3- en 4-assers).

Cees