Citaat van: Anne W op maandag 13 februari 2023, 22:05:27niet te abrupt.
dus
met een overgangsboog ?
De zin daarvan is bij de starheid van C-rails nihil. Bij K-rails kan dat anders liggen.
Flexibele rails is veel gevoeliger voor hobbels onder de rails.
Stel de verkantingshoogte is 2 millimeter maximaal,
dan is de overgang dat je begint en eindigt bij 0,5mm of bij 1 mm.
Ik dacht even
aan dit draadje. Er zijn allerlei manieren om verkanting (Überhöhung) te berekenen. De meeste (natuurkundige) manieren werken op basis van vector berekeningen. Sommige doen het op basis van goniometrische functies (sinus, tangens).
Een andere manier is deze:
h (verhoging) = traceebreedte * snelheid (op schaal) * snelheid (op schaal) / (boogstraal*gravitatie*3,6*3,6*87*87)
3,6 is (60x60/1000) is de omrekening van km/u naar m/s.
87 = noemer van schaal h0
gravitatie = 10 m/s
Dat wel zeggen dat je de grootspoor snelheid in km/uur eerst omrekent naar m/s, en dan corrigeert voor de schaalverhouding.
Soms is het handiger om uit te gaan van een formule die al rekening houdt met de schaal waarin je werkt.
Het voordeel van de goniometrische aanpak is de berekening van de hoek, waarvan je de tangens neemt voor de hoogte.
Alleen de traceebreedte (b of w) is dan nog van belang, in jouw geval de breedte van de C-rails.
Die hoek van 11,45 graden in het voorbeeld is niet toevallig.
Dat is de genormeerde maximale verkanting in hoekgraden bij het grootspoor in Duitsland.
De waarden in het grootspoor van 162 km/u, r=1000m, b=1,432 m en h=28,48 cm kun je omrekenen naar 1:87 om te weten hoe het op je baantje zit.
In het geval van de link (en deze getallen) moet dat dus nog.
Je kunt die formules ook anders gebruiken, bijvoorbeeld om uit te rekenen wat de maximale modelsnelheid is waarmee je een verkante boog met een bepaalde schaal kunt berijden.
Ik kan me voorstellen dat computerprogramma's zoals Koploper of iTrain dat ook kunnen uitrekenen voor je. De gegevens hebben ze al.