Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957

Gestart door Ton van het Fort donderdag 02 november 2017, 18:52:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Beste trein- en Marklindeskundigen,
Weet iemand van forum op welke wijze de nummering van de loc's uit de periode vóór 1957 is opgebouwd.

In "Das grosse Handbuch Märklin H0" staat op pag 105 kort weergegeven het volgende:
Locs van de 700 serie stammen uit de periode van 00 en zijn. Og gelijkstroom.
De locs van de 800 serie beschikten reeds over de Märklin typische "eingebauten Lokführer".
Marklin probeerde met de code achter het cijfer de inzetmogelijkheden van de loc aan te geven.
Ook in het aangegevn boek doet men een inschatting, maar als je de lok-codering bekijkt, is het niet consequent.

Misschien komen we er samen uit, ik geef vast een voorzet.
S staat voor Schnellzugloks
F staat voor Fernschnellzug
R stata voor Rapid
G staat voor Güterloks
E staat voor E-loks
T staat voor Tenderloks of voor Triebwagen
Voor alle duidelijkheid in 1957 heeft de omnummering plaatsgevonden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en/of verwijzing naar naslagwerken of sites.

Groetjes,
Ton
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Hallo Ton,

Interessante vraag, als verwoed verzamelaar van Marklin 800 materiaal heb ik me daar eigenlijk nooit in verdiept.
De Kolls ( 2002 ) geeft een beetje duidelijkheid:

Marklin 00 vanaf 1935 : 700 serie, gelijkstroom, handschalter H 498.
Marklin 00 vanaf 1938 : 800 serie, wisselstroom, Fernumschaltung ( U 498 ? ), handschalthebel.
Marklin H0 vanaf 1950
1957 Umstellung der Numierung.


S staat voor Schnellzugloks   :  weinig loks met S, kan alleen S870 vinden, is een uurwerklok, of SK800 maar waar staat dan de K voor ?
F staat voor Fernschnellzug   :  Kan, F800, FM800 ?
R staat voor Rapid                :  met R, R700 en allerlei varianten, of HR ?
G staat voor Güterloks          :  Kan
E staat voor E-loks                : Zijn allerlei combinaties van, meestal niet met een E, E800 is een damplok
T staat voor Tenderloks of voor Triebwagen:  T klopt wel voor tenderlok, TW voor triebwagen

Het zijn heel vaak combinaties van letters, die ik zo snel niet kan thuisbrengen.
Misschien heb je hier iets aan.
Leuk om me daar eens verder in te verdiepen.

Groetjes,

Gérard
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Hallo,

dit zou ik toch niet voor waar aannemen:
"Marklin 00 vanaf 1935 : 700 serie, gelijkstroom, handschalter H 498."

Leopold
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Hallo

In principe was de 700 serie wisselstroom en hadden de loks een handschakelaar voor de rijrchting.

Met de U498 kon je de lok op afstand voor en achteruit laten rijden.
Deze omschakelaar was niks anders dan 2 antiparallelle dioden (seleendiodes zoals toen gebruikelijk).

De baan werd van een gelijkrichter voorzien en door om te polen kon je voor of achteruit.

Met invoering van de 800 serie met "perfektschakeling" werd er weer op wisselstroom gereden.
De vroege gelijkrichters waren niet erg robuust.

Dat met die lettertjes geloof ik niet zo.
S zou volgens mij ook eerder voor Stroomlijn staan  :P

Bart
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Klopt Bart,
ik had de uitleg al eens vroeger gedaan, toen geloofde men niet zo in de toepassing van Seleendiodes, ik heb er zo een paar, plug je in de plaats van de handschakelaar,
is wel heel fragiel! Bestaat uit schijfjes halfgeleider tussen metalen plaatjes, vastgeklemd met een schroefje. Je kan het bekijken als de eerste versie van decoder, wel analoog dan,

Leopold
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
hallo,

Eerst even iets over de U 498 (eerst U 700 in 1935, vanaf 1936 U 498): Dit was inderdaad een op afstand bedienbare rijomkeerschakelaar op basis van seleenplaatjes welke heel onbetrouwbaar waren. Die was te bedienen met een schakelapparaat 494 voor wisselstroom en een 496 als men met gelijkstroom reed. Want ja, zoals elke marklin kenner zou moeten weten, konden alle marklin loks (en als ik me niet vergis ook alle moderne met decoders) zowel op wisselstroom als op gelijkstroom rijden!

Wat betreft de letters bij de modellen heb ik het me ook al afgevraagd, en heb ik die vraag jaren geleden al eens gesteld op een internationaal forum. Er is niet echt een lijn in te trekken.

Voor de 700 modellen heb je volgende soorten (ik laat de speciale series even achterwege zoals LMS, LNER):

stoomlocs alle met tender

HR 700
R 700
SLR 700

E-locs

HS 700
RS 700

motorwagen (triebwagen)

TWE 700

Zelfs bij deze kleine reeks is het mij een raadsel waar deze letter voor kunnen staan; TW is misschien triebwagen, maar wat dan E daar staat te doen....

Voor de 800 reeks is het nog onduidelijker, want als je stelt dat E voor electrisch staat, wat dan met de E 800, de CCS 800 en de GS 800 en dan vergeet ik er nog wat.

Volgens mij zijn de letterreeksen van de grotere schalen (0 en 1) over genomen voor gelijkaardige modellen, maar uiteraard blijft dan de vraag waar deze dan vandaan komen.
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Beste meedenkers,
Ik denk dat ik iets meer ontrafeld heb.
Veel van de hoofdlettercodes hebben te maken, denk ik, met de as-volgorde van de loc. De aandrijf-as, de voorloop-as en de achterloop-as.
Locs met gelijke as-code, ongeacht stoom of elektrisch, hebben de zelfde lettercos in zich.
Ik ben het nog verder aan het nalopen, maar er zich wel enige lijn in.
Natuurlijk zijn er altijd afwijkingen, denk ik.
Ik heb in mijn zoektocht gebruik gemaakt van het boek "Miniatur Eisenbahn 00"uit 1949 dat Marklin indertijd uitgaf.
Ik zie jullie verdere bespiegelingen wel verschijnen.
Groet Ton
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Ik heb onlangs deze verklaring gevonden die me heel plausibel lijkt:

"Das Nummernsystem ist auch deshalb so schwer durchschaubar, weil die Norm für die Buchstabenvergabe mehrmals geändert wurde und es auch immer wieder "sprechende" Bezeichnungen wie den Schienenzeppelin (SZ) oder den Roten Pfeil (RP) gibt.
In den 1920ern und 1930ern leitet sich die Vergabe von der Achsfolge ab. Eine "E" ist beispielsweise eine 2'B Lok, eine "H" eine 2' C'1 oder 1'C 1, eine "C" ursprünglich eine 1'B und eine M eine Lok mit vier Treibachsen. Kombiniert wird das mit Buchstaben die den Typ bestimmen. Eine Kombination mit "R" ist eine Dampflok des Reichsbahntyps, eine Kombination mit "S" eine Elektrolok. So lässt sich dann auch herleiten wie das Krokodil CCS zu seinem Namen kommt: Zwei 1'B Fahrwerke und elektrischer Typ. Das stimmte zwar nur für die große Spuren, für 00 behielt man aber die Bezeichnung bei. Loks wie die HR800 oder die MS800 (vier Treibachsen, elektrisch) lassen sich so gut erklären.
Überlagert wird das System von den ab 1953 neu eingeführten Bezeichnungen CM, DA, F und G. Hier hat man wohl in aufsteigender Reihenfolge alphabetisch geordnet."
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Beste Dirk,
Dank voor je citaat.
Klopt in grote lijnen met mijn bevindingen.
Ik heb alle orginele catalogi vanaf 1930, en zal ze nog eens nalopen, kijken wat de as-volgorde is etc.

Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Beste Dirk,
Uit welk boek of uitgave komt je citaat?
Groet Ton
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
dit komt uit een post van Stummis Modellbahnforum
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Geen nadere aanduiding van de samensteller? Of waar hij/zij haar kennis heeft verworven?
Groet Ton
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
 @citaat klik

Groeten,

Erik.
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Bedankt, ik ga mijn bevindingen verder uitwerken de komende tijd. Tot spoedig.
Re: VERY OLD SCHOOL: Nummering en codering loc's Märklin uit periode vóór 1957
Dat was inderdaad de post waar ik het gevonden had  :)