Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.

Gestart door snijder dinsdag 08 november 2016, 15:07:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Niet direct met de aarde verbinden, altijd via weerstand van 1Mohm.
Google maar eens op ESD (electrostatic discharge).
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Ik heb het op wikipedia zitten lezen, maar dit gaat ver boven mijn pet ik heb dan ook nog de hele dag zitten puzzelen waarom het geluid elke keer zich resette, ik dacht dat er een soldering niet goed was maar wat nu blijkt zijn het mijn handen. Misschien kan ik er nog meer kunstjes mee, handoplegger o.i.d.. :D

Maar als statische elektriciteit het probleem is kan ik dit dan niet oplossen door het printplaat te gronden?

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
John, ik heb gegoogled en kom dit tegen:
"Men kan zichzelf op meerdere manieren onladen. De beste ontladingsmethode is het aanschaffen van een polsbandje dat wordt aangesloten op de aarde van een stopcontact (let op! niet IN  het stopcontact!). Het is ook mogelijk een verwarmingsbuis aan te raken (zonder verf) maar dit is een eenmalige ontlading en geen constante ontlading zoals bij het polsbandje. Het is mogelijk dat u tijdens het lopen alweer een paar duizend volt opbouwt."
Bron ===> klik
Ikzelf heb nog nooit die, door jou aanbevolen, weerstand gebruikt en heb toch een respectabele leeftijd bereikt. :D
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Je kan je hand gebruiken i.c.m. een capacative touch sensor :P

Printplaat met de aarde verbinden zou ik niet doen, gewoon je probleem goed oplossen en niet dat soort (gevaarlijke) toeren uithalen.

Edit: Speciaal voor Wim, indien er Electronica onderzocht wordt, wees dan verstandig om die weerstand te gebruiken, deze begrenst de stroom die door je lichaam loopt. Er is genoeg goede info over te vinden online.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
-Theo:
Je kan ook proberen om jezelf niet op te laden door wrijving van bepaalde kledingstukken tegen elkaar wek je statische elektriciteit op, en door een droge luchtomgeving ontlaadt je minder goed.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Nu ik erover nadenk vroeger gebeurde het vaak dat ik een oplazer kreeg als ik de deur van de lift wilde openen.  Je leerde wel op deze manier om de deur met een handdoek aan te pakken.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Jorg, dat schiet in dit geval niet op. Want er ontstaat bij de minimalistische beweging van je lichaam al statische elektriciteit. Dat voorkom je NIET.

Niet voor niets zijn er in de elektrowereld diverse voorzorgsmaatregelen om ESD te voorkomen.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
-John:
Idd, maar je kan door de kledij aan te passen al veel minder opladen.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
 :-) :-)
Dat is pas als je speciale kleding gaat dragen hoor, Jorg. En die (bijgenaamde: konijnenpakken) hebben de meeste mensen niet in hun kledingkast hangen.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Oók in de blote kont (Adams kostuum) kun je statische lading opdoen.
John: Bedankt voor je, ongetwijfeld welgemeende, raad.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Misschien heeft de vraagsteller hier iets aan.
https://nl.wikihow.com/Statische-elektriciteit-uit-je-kleding-halen
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Correct Wim, zoals ik al zei er ontstaat bij de minimalistische beweging van je lichaam al statische elektriciteit. En de info/raad is graag gegeven hoor.
Er zijn studies genoeg geweest om te kijken wat voor invloed ESD op elektronica kan hebben, en fabrikanten nemen ook genoeg voorzorgsmaatregelen om dit te voorkomen.

Jorg, die info is onvoldoende als je met elektronica aan de slag gaat, het is alleen leuk om een schok van een deur o.i.d. te minimaliseren. Maar dat wist jij natuurlijk al ;)
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Om John te ondersteunen in zijn verhaal:

Bij ons bedrijf hebben we de volgende zaken:

1. Antistatische schoenen, je kan ook hiel-aarders gebruiken
2. Antistatische jas, ja je loopt als slager door het pand  :P
3. Polsbandje, dit verbindt je met een geschikt aardpunt, zit op de tafels, maar er zijn ook kabels met (1 MegaOhm) verbinding naar het stopcontact-randaarde

Deze zaken zijn verplicht en vóór je de werkruimte in mag, moet je eerst je spullen testen.
en ja, het is bijzonder vervelend om met zo´n polsbandje te moeten werken....

grv Huub
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Hier het filmpje.

Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Bijzonder dat niemand het heeft over de soort vloer(bedekking).
Dat kan ook al problemen geven.
Op mijn bedrijf zat met op een kunstof ESD plaat die geaard was 1M5 weerstand en een bureau stoel die ook ESD veilig was.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Theo,

Ik zie dat je 3 printen hebt voor je schakeling, met een aantal flink lange draden ertussen, probeer het eens op 1 print te maken, en korte verbindingen te maken.
Als ik die paar gele draden zie snap ik wel dat je last heb van EMC, dat zijn onderhand antenne's.

Huub,

Ik ken dat gevoel van het werken met polsbandje maar als te goed.  ;)
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Huub,

De twee printen zijn mijn zelf gemaakte arduino's die ik, al eerder op een printje heb gesoldeerd, op een groter print heb gelijmd met verschillende andere onderdelen. Nu zie ik wat het probleem is en dat ik dit anders moet doen.

Iedereen bedankt voor de moeite, ik heb vandaag weer verschillende dingen geleerd zoals wat EMC is en hoe ik een youtube filmpje op het internet moet zetten. :P
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Citaat van: Haradigi op woensdag 18 oktober 2017, 20:22:21
Bijzonder dat niemand het heeft over de soort vloer(bedekking).
Dat kan ook al problemen geven.
Op mijn bedrijf zat met op een kunstof ESD plaat die geaard was 1M5 weerstand en een bureau stoel die ook ESD veilig was.

groet
Harald
Daar heb je helemaal gelijk in, Harald.

In ons bedrijf is de bovenverdieping voor de elektronica-fabricage.
Op een strook van 2 meter na (waar je binnen komt) is de gehele hal ESD-veilig en moet je voldoen aan de eerder vermelde eisen.
Er is uiteraard speciale, ESD-veilige vloerbedekking, speciale ESD-veilige stoelen, er mag geen papier liggen of het moet in van die roze plastic zakjes, bepaalde panelen (zo noemen ze hier de printplaten) mag je niet met je handen aanraken maar handschoenen dragen enz. enz. enz. het is eindeloos  :)
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Citaat van: snijder op woensdag 18 oktober 2017, 21:01:42
Huub,

De twee printen zijn mijn zelf gemaakte arduino's die ik, al eerder op een printje heb gesoldeerd, op een groter print heb gelijmd met verschillende andere onderdelen. Nu zie ik wat het probleem is en dat ik dit anders moet doen.

Iedereen bedankt voor de moeite, ik heb vandaag weer verschillende dingen geleerd zoals wat EMC is en hoe ik een youtube filmpje op het internet moet zetten. :P
Heb je trouwens niet ergens ingangen los hangen ?
Ingangen van cmos ic´s zijn erg hoogohmig en pikken soms de 50Hz-brom op die in de ruimte heerst.
Een afsluitweerstand zou dan verstandig zijn.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Hallo,

Ik heb vanmorgen de printplaat aangepast en kwam erachter dat de rode draad (5 volt aansluiting) de boosdoener was.
Ik heb het aan mijn baan gehangen en het voldoet geheel aan de verwachting en kan ik deze project die zo'n jaar geduurd heeft eindelijk met voldoening afsluiten.

P.s. Huub ik heb even gegoogeld naar een afsluitweerstand, het lijkt wel iets wat op cvplaat gemonteerd moet worden kun je mij hierover iets meer over vertellen en hoe je dit moet aansluiten?

Alvast bedankt.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Ik bedoel hiermee het volgende:

Je hebt een schakeling met bijvoorbeeld een IC CD4011.
Hier zitten 4 identieke poorten in, waarvan elk 2 ingangen en 1 uitgang heeft. Er zijn totaal dus 8 ingangen.
Laat je die ingangen los, zonder iets er aan, dan gaat zo´n poort waarschijnlijk oscilleren.
Als je er met een hand in de buurt komt, verander je de condities met weer onvoorspelbare reacties.

Je moet eerst weten wat de ruststand is van zo´n ingang.
Meestal is dat hoog en actief trek je de ingang naar de nul, dan hang je een weerstand van de ingang naar de plus.
Druk je op de (maak)schakelaar, dan wordt de ingang nul Volt.
Deze ingang is nu dus altijd in een gedefinieerde toestand.
Is het omgekeerd, dan verwissel je de schakelaar en de weerstand met elkaar.

Het kan gerust een weerstand van 100kOhm zijn, maar 10kOhm kan ook en maakt de ingang weer iets ongevoeliger.

Heb effe een voorbeeldje getekend:
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Zo hogere technische school afgerond? :O

Dus als ik als leek het een beetje begrijpt, is het zoiets als een pullup?
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
In dit geval : correct :)

Ik heb hier een flipflop getekend, het kleinste geheugen dat er bestaat, slechts 1 bit groot.

Begrijp je hoe dat werkt ?
De poorten zijn van het type NAND, dat is een AND en het kleine bolletje betekent een inverter, die draait alles om:
1 wordt 0 en 0 wordt 1, maakt dus van een AND een NAND.

Kijk even naar de waarheidstabel van een NAND poort:

in1 in2 uit

0    0    1
1    0    1
0    1    1
1    1    0

Het is echt heel simpel

De uitgangen zoals hier getekend hebben elkaars tegengestelde.
Als je de correcte ingang even laag maakt, slaat de flipflop om en blijft in die stand tot dat de andere ingang even laag gemaakt wordt.
Maar als je beide ingangen tegelijk laag maakt, worden beide uitgangen hoog.
Is eigenlijk niet de bedoeling, maar ik zei ook niet dat het de perfecte schakeling is  :P

Kijk nog effe naar de rechter twee poorten, die zijn ongebruikt en dus leggen we de ingangen allemaal aan de nul. Mag natuurlijk ook aan de plus (Vcc).

grv Huub
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
Aaaah, ik ga het al leren. :D
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
Het heeft even geduurd maar het is mij gelukt een filmpje te plaatsen, er is wel wat ruis te zien maar al doende leert men.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
het heeft je wat hoofd brekens gekost maar dit is werkelijk heel mooi gedaan

Gr Ed
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
Had ik maar geweten dat er zoiets bestond als een optocoupler, dan had mij dit zeker veel tijd gescheeld. :D