Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Afbreken stukjes van C-rails

Gestart door Kelderspoorder dinsdag 31 oktober 2017, 08:31:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Afbreken stukjes van C-rails
Beste Forummers,

ik zit met het probleem van afbrekende stukjes bij de C-rails,
nu weet ik dat er destijds door Märklin producties zijn gemaakt in China of daar ginder achter alleszins

er zou toen ook door Märklin deze vergoed of omgeruild worden,
is er iemand die ook dat probleem heeft of gehad heeft, en hoe dit is opgelost

grts Freddy
Re: Afbreken stukjes van C-rails
-Freddy:
Aan de onderzijde van de rails zit een ronde stempel met een datum in, indien deze van voor 2000 is, betreffen het rails met een slechte plastiekkwaliteit, misschien trachten om te ruilen.
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Die policy stamt van de tijd voordat Märklin failliet ging en een doorstart maakte.
Oftewel die omruilpolicy van de producent  is volgens mij allang niet meer van kracht.

Ik verwacht dat (net als bij de kortdurige blauwe trafo inruilacties) de ingeruilde defecte C-rails via de achterdeur gewoon weer op de 2e hands markt is beland (tijdens de faillissementsafhandeling).

Daarnaast is er aansprakelijkheid van de leverancier voor verborgen gebreken. Bij wie is de rails gekocht, en is die leverancier daarop aan te spreken? En ten slotte struikel je dan over de vraag hoelang speelgoed mee hoort te gaan, en of 17 jaar niet eigenlijk al lang genoeg is.
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Jørg, Jan,

dank voor de reactie, er staat idd een stempel in van 1998, de baan ligt ook al een geruime tijd,
en ja het is bijna 20 j. dan zal de kans natuurlijk zeer klein zijn om daar nog aanspraak op te kunnen maken,
nu het is niet een groot probleem, maar ik merkte het nu wel heel erg op, omdat ik nu bezig ben om alle rails te knippen en van bezetmelding aan het voorzien ben dat ik de rails terug moet loshalen. als straks ze weer op de plaats liggen komen ze toch vast te liggen met de ballast er omheen.

maar ik vond het toch wel erg vreemd dat het er zoveel zijn. want ik denk dat er zelfs bij zitten van na 2001. nu dat is nog een hele tijd.

ik ga het zeker nog wel eens aanspelen bij mijn leverancier, want ze komen allemaal van dezelfde winkel, ben daar al jaren ( dus blijkbaar al meer dan 20j) klant, mss dat er nog wel iets van de kar valt.

grts Freddy
Re: Afbreken stukjes van C-rails
-Freddy:
Veel suc6,  :thumbup:
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Marklin Göppingen kontakten met je verhaal en aantallen met nrs opgeven.
Hun reaktie zal 20% korting zijn waarschijnlijk op nieuwe rails, met doorzeuren krijg je misschien 50%,
De omruil aktie is allang voorbij en ik heb 6 jaar geleden max. 50% eruit geperst.

Gr. Jan

Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Jan ( 44er),

dank voor je reactie, ga dat zeker doen, het is en blijft het proberen waard,

nu heb ik niks en al is het maar 20% is altijd beter dan niets
ik houd jullie op de hoogte

grts Freddy
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Hallo

Claim je na 15 jaar ook korting op een nieuwe auto?
Je digitale camera, mobieltje, je vloerbedekking, kleren?

Waarschijnlijk niet. Maar een stuk speelgoed moet eeuwig goed blijven, en de fabrikant moet alles op coulance maar vergoeden. :?

Rare mentaliteit hebben sommige mensen. :(

Bart

Re: Afbreken stukjes van C-rails
Een neen heb je, een ja kan je krijgen.
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Citaat van: Kelderspoorder op dinsdag 31 oktober 2017, 13:12:19
Jan ( 44er),

dank voor je reactie, ga dat zeker doen, het is en blijft het proberen waard,

nu heb ik niks en al is het maar 20% is altijd beter dan niets
ik houd jullie op de hoogte

grts Freddy

Ik wil toch nog even melden dat je bij een aantal winkeliers soms meer dan 30% korting krijgt op nieuwe rails, dus 20% korting bij Märklin is een lachertje.
Als je rechtstreeks bij de fabriek koopt, krijgen ze zelfs meer voor nieuwe rails dan als je het bij een winkel koopt en je moet ook nog de oude rails opsturen.
Wat dit nou met coulance te maken heeft, zou ik niet weten.   
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 31 oktober 2017, 13:23:28
Claim je na 15 jaar ook korting op een nieuwe auto?
Je digitale camera, mobieltje, je vloerbedekking, kleren?

Waarschijnlijk niet. Maar een stuk speelgoed moet eeuwig goed blijven, en de fabrikant moet alles op coulance maar vergoeden. :?

Rare mentaliteit hebben sommige mensen. :(

Bart
Helemaal mee eens.
Merk je ook bij tweedehands verkoop: 20 jaar oude locs die voor de hoofdprijs weg moeten met dan de mededeling "Onzin biedingen worden verwijderd" of zo...
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Helaas is de kool de sop niet waard.

Er zijn rails met diverse productie data waarin te kort weekmaker is toegevoegd en daardoor verouderingsgevoelig zijn. Het plastic wordt zeer bros.  Ik heb thuis een aardig overzicht van deze data.
Er zitten ook een aantal goede batches bij, maar met producties van voor 2002 moet je zeer alert zijn.
Deze zijn alleen geschikt voor vaste opstelling. Laat je een rails vallen, dan breekt hij letterlijk in stukken.

Er zijn ook een aantal goederenwagens waarbij dit verschijnsel optreed.
Bijvoorbeeld bij de hekwerken van de dubbele autotransportwagens Laaks en ook de rongen van oudere Snps zijn breukgevoelig.

Ook enkele rijtuigen, zoals de oudere S-Bahn rijtuigen laten zich soms niet ongestraft uit elkaar halen, waarbij dan soms delen breken. Trappetjes van oude Duitse IC rijtuigen sneuvelen ook makkelijk.

Al met al heeft dit grotendeels te maken met  verandering en de gebruikte kunststof soort.

Mvg. Marcel
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Bart,
Bij ieder slecht produkt is de "normale" garantie ook na afloop nog beperkt van kracht , ook bij auto,s of bv. Witgoed, dat noemt men en redelijke levensduur.
Je kan wel en beetje poeha maken maar er zijn ook nog plichten van fabrikanten en ja ook na garantie.
Ten tijde dat de c rail gelanceerd werd door Marklin , en heb ik met de " herr docters en ing,s " van Marklin op de beurs in Neuremberg gesproken over de kunstof kwaliteit na jaren of deze niet breekt door aanraking. Er werd pertinent verteld dat dat nooit stuk zou gaan. Dus hebben ze in een bepaalde periode zelfs zo omgeruild zonder kosten , later zijn daar veranderingen in gekomen en ja velen willen alles gratis hebben , daar horen jij en ik misschien ook wel bij. Ik was destijds content met 50% .

Gr. Jan

Re: Afbreken stukjes van C-rails
Citaat van: Kelderspoorder op dinsdag 31 oktober 2017, 08:31:54
Beste Forummers,

ik zit met het probleem van afbrekende stukjes bij de C-rails,
nu weet ik dat er destijds door Märklin producties zijn gemaakt in China of daar ginder achter alleszins

Met productie in China heeft het niets te maken. Kwam allemaal gewoon uit Göppingen.
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Afbreken stukjes van C-rails
Hoi Freddy,

Ter aanvulling; de rails is nog wel bruikbaar, maar de wissels zou ik niet meer gebruiken.
Als die ïngemetseld zitten en ze gaan kapot ( en dat doen ze dus soms ) dan heb je een probleem.
Ik heb het met een paar handwissels gehad, breekt er binnenin iets af  :(

Grtz Tony