Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018

Gestart door BW Rheine maandag 30 oktober 2017, 22:07:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Tuurlijk Marcel,

Ik heb ze van ACME en nog van LS Models.
Ze draaien op alle gebieden rondjes rond de hobby Marklins. Een omgespoten 185 komt er bij mij niet in...

Maar ik zou veel liever een Marklin kopen, waarbij alle details kloppen. Dus geen hobbylocje, maar een echte pro-versie, gemaakt in eigen continent!
Dat wilde ik hieronder eigenlijk bedoelen...

Voor mij zit er wel wat tussen, maar eerst nog een VD 25.5, een LS 18² en een Piko 2844 dit jaar 8o :?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ik snap gewoon niet dat ze van de 186 en 193 ( vectron ) ?goedkopere? modellen uitbrengen.

Als je dan de vectron van Marklin wegzet tegen die van Roco zit daar toch echt een wereld van verschil in.
Het enige voor mij zou dan zijn dat de Marklin MFX decoder in de Roco gezet zou moeten worden met al die opties erop :).

Maar nogmaals, ieder zo zijn ding :).
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Zimo gaat decoders in ieder geval al van MFX voorzien En ik las ergens dat nog een merk het gaat doen weet zo niet meer welke.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: harm78 op donderdag 30 augustus 2018, 21:29:14Ik was dan ook verbaasd toen ik mijn nieuwe 146 in handen had en die van plastic bleek te zijn

Hier nog één die dat lichtelijk was.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 31 augustus 2018, 07:16:08
Zimo gaat decoders in ieder geval al van MFX voorzien En ik las ergens dat nog een merk het gaat doen weet zo niet meer welke.

Uhlenbrock maakt reclame met MFX in hun nieuwe generatie IntelliDrive 2-decoders. Gezien de ontwikkelingen dat Märklin de centrales meer "merk" onafhankelijk wil maken zijn deze stappen wel te begrijpen.

Groet Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 21:04:28
Veel beter zou zijn als je de boel eens met een z21 en bijvoorbeeld JMRI of een andere programmer test. Dan heb je een "gelijk en onafhankelijk" speelveld qua programmer.

Volgens mij ondersteunt de z21 geen MFX, dus die vergelijking kunnen we niet maken. De hele vergelijking ging over het gebruik van MFX/M4. De ESU V4.0 M4-decoder kan hier simpelweg niet meer opboksen tegen de veel nieuwere mSD3. Dit komt voornamelijk door het feit dat ESU het M4-protocol niet meer verder ontwikkelt.


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 21:04:28Hoe weet je dat de Esu maar maximaal 128 interne rijstappen heeft? Waar staat dat in de documenten?

Op de ESU-site staat: "M4-Datenformat mit 128 Fahrstufen und automatischer Anmeldung an passenden Zentralen. Bis zu 16 Funktionen im M4-Betrieb".


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 21:04:28
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Märklin heeft bij de locomotieven slechts enkele H0-modellen die van plastic gemaakt zijn. Het betreft hier met name enkele oudere modellen (zoals de BR 111) of modellen uit het Trix-programma, die voor 2009 zijn ontwikkeld (zoals de actuele BR 146.5). Voor de rest maakt Märklin altijd zoveel mogelijk onderdelen van de kap van metaal. Bij treinstellen ligt dit wat anders i.v.m. het gewicht. Overigens zijn er wel Märklin-treinstellen die van metaal gemaakt zijn, zoals de Gottardo, de Donald Duck en de Uerdinger Schienenbus.

Weet je het bovenstaande heel erg zeker? Want ik lees hier vooral dat de "oudere" modellen meestal van metaal zijn en de nieuwere van plastiek. Goed maakt ook niets uit. Het maakt voor de gemiddelde modelspoorder niets uit of het nu plastiek is of metaal.

Ja, let bij de nieuw ontwikkelde H0-locomotieven van Märklin maar eens op de pictogrammen bij de modellen (zie schema hieronder voor uitleg over de pictogrammen).


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 21:04:28
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Daarnaast is het maar de vraag hoe lang Roco/Fleischmann nog blijft produceren in Europa. Zo kun je in de Salzburger Nachrichten van 4 juni j.l. lezen: "Die Basis für die neue Organisation sei gelegt, jetzt gehe es um die konsequente Umsetzung. Die Bereinigung der Strukturen in Europa und der Ausbau des neuen Werkes in Vietnam stünden dabei im Mittelpunkt."

Dat weet je bij Märklin ook niet  O:-D

Klopt, met het enige verschil dat de financiële situatie van Märklin wel goed is.


Citaat van: Hans Biere op vrijdag 31 augustus 2018, 14:32:16
Citaat van: harm78 op donderdag 30 augustus 2018, 21:29:14Ik was dan ook verbaasd toen ik mijn nieuwe 146 in handen had en die van plastic bleek te zijn

Hier nog één die dat lichtelijk was.

Advies: let in de nieuwighedenbrochures goed op de pictogrammen bij de locomotieven (zie schema hieronder):

Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: RMW op vrijdag 31 augustus 2018, 22:38:08
Hier nog één die dat lichtelijk was.
Citaat van: RMW op vrijdag 31 augustus 2018, 22:38:08
Advies: let in de nieuwighedenbrochures goed op de pictogrammen bij de locomotieven (zie schema hieronder):

Tja, als doorgewinterde Märklinist snap ik die pictogrammen ook wel en heb jouw uitleg daarover niet nodig. Ik snap alleen niet dat Tante nu in eens weer lokomotieven met kunststof kappen gaat produceren. Maakt mij overigens niet uit hoor. Ik heb het model ondanks deze vraag toch aangeschaft.


Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
hoi,

Citaat van: RMW op vrijdag 31 augustus 2018, 22:38:08
Volgens mij ondersteunt de z21 geen MFX, dus die vergelijking kunnen we niet maken. De hele vergelijking ging over het gebruik van MFX/M4. De ESU V4.0 M4-decoder kan hier simpelweg niet meer opboksen tegen de veel nieuwere mSD3. Dit komt voornamelijk door het feit dat ESU het M4-protocol niet meer verder ontwikkelt.

Je haalt nu het rijden en programmeren door elkaar. Jij geeft aan dat je mSD beter kan programmeren dan een Esu. Dat je meer kan instellen op een mSD-decoder. Aangezien Märklin DCC in zijn ondersteunt stel jij nu je dezelfde DCC CV's in. Daar zit geen verschil in of je nu een standaard DCC decoder pakt of een Marklin mSD3. Bij alle decoders: Maximaal 1024 CV's. Lees mijn reactie nog maar een keer en vergelijk de verschillende CV-lijsten van de diverse fabrikanten en de NRMA. Dan zal je zien dat heel veel overeenkomt. Meer dan je denkt. En dat een deel van de speelfunctie MFX+ ook standaard in de NMRA-standaard zit ingebakken (CV 894 / CV 895, zie DCC Wiki Dynamic CV

Citaat van: RMW op vrijdag 31 augustus 2018, 22:38:08
Op de ESU-site staat: "M4-Datenformat mit 128 Fahrstufen und automatischer Anmeldung an passenden Zentralen. Bis zu 16 Funktionen im M4-Betrieb".

Dat zegt niets over het feit of ESU gebruikt maakt van meer dan 128 rijstappen intern in de decoder. Dat märklin geeft aan dat zij de standaard 128 rijstappen van MFX / DCC omzetten naar de interne 4096 rijstappen. Dus voor iedere rijstap zijn 32 interne rijstappen beschikbaar. Daar kan je door middel van instellingen iets aanpassen. Met als gevolg: een ander rijgedrag. Of dat bij Esu zo is: Durf ik zo even niet te zeggen.

Citaat van: RMW op vrijdag 31 augustus 2018, 22:38:08
Ja, let bij de nieuw ontwikkelde H0-locomotieven van Märklin maar eens op de pictogrammen bij de modellen (zie schema hieronder voor uitleg over de pictogrammen).

En als je door de "online" catalogus kijkt zal je veel modellen zien met "gedeeltelijk" metalen kappen. Maar goed blijkbaar hecht de goegemeente daar zoveel waarde aan dat Märklin besloten heeft om pictogrammen te moeten plaatsen om duidelijkheid te verschaffen. Ik zit er niet echt mee. Een treintje moet er goed uitzien of dat nu van plastiek of metaal is, is mij om het even.

Groet Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ronald het is kort maar krachtig de Mld3 is technische een betere decoder dan de lopi4 hij bied meer mogelijkheden maar wel lastiger om te programmeren.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat Ik denk dat je dit bedoelt: jij VINDT de Mld3 technisch beter dan enz...... Verder is dit VIND ik dit een onzinnige discussie.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
CiteerAdvies: let in de nieuwighedenbrochures goed op de pictogrammen bij de locomotieven (zie schema hieronder):

Die ken ik natuurlijk, maar het was niet eens in me opgekomen om ze bij zo'n 146 te bekijken omdat ik er gewoon van uit ging dat ie van metaal zou zijn :) Maakt verder ook niet uit natuurlijk, ik was er vooral verbaasd over.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: ronaldk op vrijdag 31 augustus 2018, 23:21:11

Dat zegt niets over het feit of ESU gebruikt maakt van meer dan 128 rijstappen intern in de decoder. Dat märklin geeft aan dat zij de standaard 128 rijstappen van MFX / DCC omzetten naar de interne 4096 rijstappen. Dus voor iedere rijstap zijn 32 interne rijstappen beschikbaar. Daar kan je door middel van instellingen iets aanpassen. Met als gevolg: een ander rijgedrag. Of dat bij Esu zo is: Durf ik zo even niet te zeggen.


Ik durf het wel te zeggen Ronald. Marklin hanteert 4096 interne stappen, Zimo 1024, Esu 256. Maikel vindt dat een pluspunt en dat mag. De lol is dat hij het niet kan uitleggen waarom dat zo toppie is, het is meer "als het nou maar veel is dan is vast ook wel goed". :thumbup:

Ik die modelspoor praktiseer merk er niets van in het rijgedrag. ook niet in het vergelijk als ik bij Marklin rijders op bezoek kom. In the end maakt het niets uit. Ik ben 28 stappen rijder, elke stap verhoging  vertegenwoordigt bij Esu 9 interne stappen en dat is hartstikke soepeltjes........ :D Het is als een auto ontwikkelen met 128 versnellingen om van 0 naar topsnelheid te kunnen accelereren terwijl je er eigenlijk maar 6 (nou vooruit 10 bij een bijzondere toepassing) nodig hebt.

Marklin lok en sound decoders hebben als doelgroep Marklin analoge locomotieven ombouwen. Lekker toch en laat het dat nou gewoon zijn. :)

Gr, Ben.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Is de BR 146 van origine geen Trix model soms? Ik zou er in moeten duiken dan, maar dat kan de verklaring voor de kunststofkap zijn  :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Denk dat Marklin de ICR rijtuigen eens moet updaten naar 1,93.5 en daarnaast de 1700 ook een flinke update geven of eens een nieuwe uitgave met meer losse details
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Brigitte op zaterdag 01 september 2018, 10:52:15
Is de BR 146 van origine geen Trix model soms? Ik zou er in moeten duiken dan, maar dat kan de verklaring voor de kunststofkap zijn  :)

Klopt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Volgens mijn zijn ze daar al mee bezig alleen de hobby rijtuig modellen zijn dacht ik nog 1:100 de rest is 1:93.5
Maar het word idd wel tijd dat de 1700 een update krijgt naar een midden klokankermotor.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
In februari heb ik de Zaklampen-Express besteld. Als ik het me goed herinner, was de geplande levering tweede kwartaal 2018. Op een gegeven moment veranderde dat in een maand, maar sindsdien is dat keer op keer uitgesteld. Op dit moment staat dat het er augustus 2018. Zou dat betekenen dat de levering is begonnen? Of zou Märklin alleen maar vergeten zijn om de website aan te passen?

Vroeger of later (waarschijnlijk vroeger) zal de site het er natuurlijk anders uitzien, daarom heb ik de stand van zaken maar even bewaard:
Web Archive capture.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
hoi,

Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 03 september 2018, 16:25:08
Op dit moment staat dat het er augustus 2018. Zou dat betekenen dat de levering is begonnen? Of zou Märklin alleen maar vergeten zijn om de website aan te passen?

Welkom in de wereld die modelspoor heet. Lang van te voren iets aankondigen voor een bepaalde jaar / kwartaal / maand / week / datum en dat nooit halen. Dat is schering en inslag bij de fabrikanten. Dus neem de levertijden met een grote korrelzout. Het kan soms wel jaren duren voordat iets echt uitgeleverd wordt.

Groet Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ter info marklin geeft tussen 7 en 9 september 25% korting op fan-artikelen in de online shop.
Check je Email.


Sichern Sie sich Ihre Fan-Artikel: Vom 07. bis 09. September 2018 gewähren wir Ihnen auf alle lieferbaren Märklin Fan-Artikel im Märklin Online Shop einen Rabatt von 25%.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Je zou verwachten dat ze dat ook tijdens de open dagen zouden doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
m´n reactie op BR 44 1315 in Ad zijn bericht #274 Misschien moeten we BR 44 liefhebbers een apart onderwerp maken na al dat decodergeweld.
Het is wachten op de aankondiging dat er een rijvaardig H0 model 44 1315 komt. Het origineel komt doodstil op een sokkel bij Märklin te staan. Dan hebben de medewerkers genoeg beeld om een perfecte natuurgetrouwe kopie te maken van de huidige patina zoals kalkstrepen, vuil en olievlekken. Niet dat Mä geen BR 44 is het assortiment heeft of heeft gehad, nummer 1315 nog niet :D
Een mooi kort treinverband op de website foto, Dirk :-{]
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat

Dat zou wel eens de verrassingsloc kunnen zijn waar over gesproken wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Het zou mooi zijn, maar ja, denken zij daar ook over.
Voor ons is het een verrassings-lok, zij weten het al en tja het kunnen zoveel potentiele klanten zijn.
Wat ook een klant zou zijn is de AD60 Beyer-Garratt liever niet.

We gaan het weer beleven.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Herinnert iemand zich nog de replica set met 2x 44 die afgelopen Neurenberg werd bekendgemaakt? Op de blauwe replica-doos staat ''Final Edition'' ................. BR 44.

Groeten,
Martijn Lankhaar
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Misschien. Maar kan ook op de ?oude? versie slaan.  ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
MHI Mitgliederversammlungslok 2018 ist definitiv dieBR 01.5 Öl mit Boxpock Rädern in blau schwarzer Farbgebung #39208. 
LT 5.11.2018
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat


Plaatje van Marklin denk ik zo gezien de datum die op de plakkert zit
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Zonder plakkert is de MHI loc te bewonderen op de Facebookpagina van modeltreincenter 's-Hertogenbosch. Zij krijgen er blijkbaar maar 2, dus de liefhebbers moeten niet te lang wachten.

Wacht ik ondertussen rustig op de TGV V150
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
En ik wacht op de foto's van uw V150 PaT  ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Fraaie wielen onder die mhi loc, nooit eerder gezien  :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Märklin heeft de BR 01 van de DR een paar jaar geleden al eens uitgegeven, ook met deze wielen.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Maar niet met oliestook, dat was de 39206.

Gr ad
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat Weet je het zeker? ;)
Citaat van: Märklin.nlVoorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief serie 01.5 met olietender voor oliestook.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat Maar: Die heeft géén Boxpok wielen. Bron afbeelding ===> klik


Edit nobody: Boxpock gewijzigd in Boxpok.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat
Maar wel een olietender, daar ging het mij om.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Hoog Andre van Duin gehalte in dit topic. Doet me denken aan



;) ;) ;)   :D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: nobody op woensdag 26 september 2018, 15:06:51
@citaat Maar: Die heeft géén Boxpock wielen. Bron afbeelding ===> klik

De 39205 weer wel
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Effe opgezocht wat boxpock eigenlijk is want ik weet niets van waterkokers. Waar staat Boxpock moet zijn Boxpok, een afko van van het amerikanische "boxed spoke". Afko is trouwens een afko van afkorting.

Enniewee: mooie lok met die boxpok wielekes. ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat
Lekker boeiend :D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ik las net toevallig op de site van Steven, dat er volgend jaar een nieuwe draaischijf zal uitkomen.

Als dat echt zo is, dan maar met geluid. :thumbup:
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
De verwachting was dat de nieuwe draaischijf aan het einde van dit jaar moest uitkomen.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Is er al meer informatie m.b.t. de nieuwe draaischijf? Gehele nieuwe ontwikkeling of?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat Digitaal, da's wat bekend is.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Jammer dat het zoveel plaats in neemt, ik krijg het er ook na 10x meten niet tussen  :?
Ik vind het een geweldige toevoeging aan een baan, al vaak verheerlijkt naar staan te kijken bij Peter..
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Hans Biere op woensdag 28 maart 2018, 14:08:49
Weer zeer bedankt Ad! Van die 94503 ?Wulle? immer noch nichts....

Het wachten heeft zich geloond.  :)

Afgelopen zaterdag het setje, Wagen + VW busje, beiden in de bekende "Wulle" huisstijl bij mij afgeleverd.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Eind goed, al goed. Hans, geniet ervan. :thumbup:
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ellok 101 112-1 ?Rheingold? der DB AG, Epoche VI, mfx+-Decoder, schaltbare Betriebs- und Soundfunktionen, Farbgebung: rot/beige.https://www.data-space.eu/kramm/bilder/katalog/540/39370002.jpg
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Zal ook wel bij MTE komen, in een e-mail van hun stond de 1-1.  :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Hier de link naar MTE inclusief alle andere modellen over deze uitvoering (schaal N en TT en Piko)
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?brand=M3884&group=LA