Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Men zal ook tegen een ESU, Zimo of Uhlenbrock zeggen: Wat kost een bepaald aantal decoders op jaar basis. Dan een stuk of wat offertes of in een aanbesteding (tender) gooien. Als een andere fabrikant of zelf produceren goedkoper is dan bij je bestaande leverancier / fabrikant te blijven dan is het een vlotte keuze om over te stappen. Daarnaast is Esu steeds meer een gewone concurrent geworden met het produceren van locomotieven en wagons onder eigen naam. Kan mij voorstellen dat je als (grote) fabrikant dat niet echt wil.
Klopt, de prijs van decoders is natuurlijk een belangrijk onderdeel. En terecht! Maar is het voor de modelspoormarkt uiteindelijk goed dat er
zo veel concurrentie is? We zien in een andere krimpende markt, de postmarkt, nu namelijk ook dat de vele versplinterde postbedrijven niet meer winstgevend kunnen zijn en dat uiteindelijk zelfs de grootste concurrenten (PostNL en Sandd) na moeten denken over een mogelijke fusie. Voor de modelspoormarkt moeten wij ons ook afvragen: zouden we in een krimpende markt met wat minder concurrentie uiteindelijk niet beter af zijn?
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Maar goed, om even terug te komen op wat jij "afgeven" noemt; het is een feit dat een mSD meer kan op o.a. het gebied van MFX-programmering (CV's), dat mSD's meer interne rijtrappen hebben,
Dan welke decoders? Van Esu? Van Zimo? En hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je hoe de decoders van Esu, Zimo of Uhlenbrock in elkaar zitten?
In het eerdere bericht kun je lezen dat ik een vergelijking maak tussen de mSD van Märklin en de V4.0 van ESU. Mijn melding dat de mSD veel meer kan op het vlak van MFX-programmering is gebaseerd op praktijkervaring. Ik werk met beide decoders en ben in mijn CS3+ veel bezig met CV-programmering. Ik merk hierbij dat de mSD's véél sneller kunnen worden uitgelezen en dat ze veel meer mogelijkheden bieden om CV's optimaal af te stellen. Zeker als je wat dieper de CV's in duikt, ga je merken dat er ook veel bijzondere mogelijkheden in een mSD kunnen worden geprogrammeerd. Zo kan ik nu, zonder tussenkomst van een dynamische rookgenerator, een stoomloc licht laten roken als hij stil staat en zwaar laten roken als hij rijdt. En dit is slechts een heel klein voorbeeld van alle mogelijkheden die de mSD biedt bij het programmeren van de CV's. Let wel: het gaat hierbij dus om het gebruik van het MFX-protocol.
Hierbij nog wat extra feiten voor de vergelijking. Om geen appels met peren te vergelijken, heb ik gekozen voor de Märklin mSD3 versus de ESU V4.0 M4 sounddecoder (ofwel: met MFX/M4-ondersteuning). Ik ben mij ervan bewust dat het geen volledige vergelijking van alle technische details is. Ik nodig anderen uit verdere verschillen tussen deze twee decoders uit te zoeken:
- Märklin mSD3 vs. ESU V4.0 (M4):
- Opslag: 64 MB / 32 MB
- Rijtrappen: 4096 / 128
- Aantal functies: 32 / 16 (bij M4-bedrijf)
- Adviesprijs sounddecoder: ? 99,99 / ? 109,99
- Adviesprijs programmer: ? 79,99 / ? 149,90
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat ESU zijn online sounddatabase voor de V4.0-decoders al sinds 2016 niet meer heeft aangevuld,
Hum, als ik hier kijk zie ik wijzigingen van "Last change 6/27/2018" staan. Dus wat bedoel je met niet meer heeft aangevuld?
Dat is vreemd, want hier staat wat anders:
KLIK.
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat bijna alle concurrenten de kappen van locomotieven van plastic maken
Wat is het verschil met Märklin? Die heeft toch ook veel kappen van plastic? Esu heeft ook loks met metalen kappen. 90% van wagons is toch ook van plastic? Wat is de verhouding van plastieke kappen en metalen kappen bij Märklin? Of is het vooral een groot deel märketing?
Märklin heeft bij de locomotieven slechts enkele H0-modellen die van plastic gemaakt zijn. Het betreft hier met name enkele oudere modellen (zoals de BR 111) of modellen uit het Trix-programma, die voor 2009 zijn ontwikkeld (zoals de actuele BR 146.5). Voor de rest maakt Märklin altijd zoveel mogelijk onderdelen van de kap van metaal. Bij treinstellen ligt dit wat anders i.v.m. het gewicht. Overigens zijn er wel Märklin-treinstellen die van metaal gemaakt zijn, zoals de Gottardo, de Donald Duck en de Uerdinger Schienenbus.
De verhouding: geen idee. Als je zin hebt, mag je dat uiteraard berekenen
.
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Ik heb er alle respect voor dat sommige merken dit moeten doen om zwarte cijfers te blijven schrijven (productie in Europa is tenslotte duur geworden), maar Märklin krijgt het voor elkaar om met volledig Europese productie al jarenlang zwarte cijfers te schrijven.
Modelleisenbahn GMBH doet ook een heel groot deel van zijn productie in Europa. Kijk even in dit artikel Roco Locations.
Groet Ronald.
Ik weet dat Roco en Fleischmann ook een deel in Europa produceren, maar financieel gaat het de Modelleisenbahn Holding natuurlijk al jaren niet echt voor de wind: "
Mit dem Abbau der Arbeitsplätze in Gloggnitz und der Verlagerung des Spritzgusses in die Slowakei im Herbst werde der deutliche Verlust im operativen Bereich der gesamten Gruppe stark reduziert, parallel werde der neue Standort in Vietnam ausgebaut, teilte die Geschäftsführung weiter mit. So soll es möglich sein, 2021 ein ausgeglichenes Ergebnis zu erwirtschaften" (bron: Salzburger Nachrichten, 19 april 2018).
Daarnaast is het maar de vraag hoe lang Roco/Fleischmann nog blijft produceren in Europa. Zo kun je in de Salzburger Nachrichten van 4 juni j.l. lezen: "
Die Basis für die neue Organisation sei gelegt, jetzt gehe es um die konsequente Umsetzung. Die Bereinigung der Strukturen in Europa und der Ausbau des neuen Werkes in Vietnam stünden dabei im Mittelpunkt."
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 30 augustus 2018, 14:58:37
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Het is een feit dat alle grote merken van ESU-decoders afstappen: Märklin, Roco, Fleischmann, Brawa, Piko; ze gebruiken inmiddels allemaal een ander merk decoder, terwijl ze in het verleden allemaal ESU hebben gebruikt.
Waar. Maar dat zegt toch niets over Marklin? Ik zou me kunnen voorstellen dat Marklin zich echt onderscheid als al die door jou genoemde merken Marklin decoders in hun lokkies stoppen. Nou, dat doen ze niet, ze gaan voor shoppen op prijs versus kwaliteit. Vandaag is dat D&H, morgen Zimo, overmorgen weer wat anders. Treintjes maken is commodity: Senseo koffiezetapparaten markt.
Dat zegt inderdaad niets over Märklin, maar wel over ESU.
Over het inbouwen van mSD's in locomotieven van ondermeer Piko, Roco, Brawa en Fleischmann: ik kan mij goed voorstellen dat deze merken geen Märklin-decoders in hun locomotieven gaan plaatsen. Märklin is natuurlijk "de grote concurrent". Toch is het jammer dat er zoveel "vijandige concurrentie" in de modelspoormarkt is. Samenwerking is voor iedereen van belang. In het (recente) verleden hebben we een paar goede pogingen tot samenwerking gezien, maar in de meeste gevallen liep het uiteindelijk toch stuk. Ik denk bijvoorbeeld aan de Märklin/Fleischmann draaischijf en het Märklin/ESU MFX-protocol met het bijbehorende Central Station-1. Het is te hopen dat de samenwerking tussen Märklin en Tillig en tussen Märklin en Viessmann nu wel stand houdt en dat samenwerkingsinitiatieven als de Mikroländer Club en de diverse Duitse schoolprojecten blijven bestaan en worden geïntensiveerd.
Citaat van: Ronald69 op donderdag 30 augustus 2018, 15:10:13
Waarom vind jij metalen kappen belangrijker dan kunststof kappen? Elke keer weer stip jij dit aan. Ik heb liever te maken met kunststof kappen omdat ik dan de diverse onderdelen die een loc mooier beter er op kan maken dan dat deze zijn meegegoten op metalen kappen.
Een metalen kap geeft het model veel robuustheid. Daarnaast denkt Märklin over het algemeen heel goed na over de constructie. Een locomotief wordt doorgaans zo in elkaar gezet, dat je op een eenvoudige wijze onderhoud aan het model kunt plegen. Twee schroeven losdraaien en de loc is open; dat kenmerkt veel Märklin-locomotieven. Geen gedoe met tandenstokers tussen de kap of wegspringende details (dat was het enige nadeel van mijn bijzonder fraaie ACME NS E186). Zelfs de voordelige hobbylocomotief met Lineas-opschriften uit de herfstbrochure, waarmee deze interessante discussie begon, beschikt over een robuuste metalen kap. Dat het onderstel van sommige 36-modellen (zoals de Vectron) niet zo stevig is als van de 37- en 39-locomotieven, had ik liever ook anders gezien. Het is te hopen dat Märklin dat bij de nieuw te ontwikkelen Skoda-locomotief BR 102 anders gaat doen.
Mocht je leuke bufferbalk-details willen aanbrengen op Märklin-locomotieven: veel modellen uit de 36-serie hebben wel een bufferbalk van kunststof. Daar kun je zonder problemen in boren. Op die manier heb ik ook mijn Vectron voorzien van luchtslangen en een Rivarossi-imitatiekoppeling. De nieuw ontwikkelde modellen uit de 37- en 39-serie hebben standaard al veel details. Bekijk bijvoorbeeld maar eens alle details van de nieuwe (metalen) BR 65:
KLIK.
M.v.g.
Maikel (RMW)