Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018

Gestart door BW Rheine maandag 30 oktober 2017, 22:07:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 augustus 2018, 09:40:19
  zowel onder je berichten als in je profiel ( ja ja ik heb er werk van gemaakt ) kon in het niet terug vinden.
Toch niet goed gezocht... Zie hier maar eens ===> klik
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Klopt het dat de Märklin 42904 ICK set uitgesteld is tot september?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Klopt helemaal. B) B)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Morgen worden de Herfstnieuwigheden(formneuheiten :D)2018, onthuld.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Komt er dit jaar nog een nieuwe draaischijf. Ik heb iets gehoord er over. Moet eerlijk zeggen dat een draaischijf met k rail niet echt een leuke optie is als je c rail hebt. De oude werkt met M rail en had minder aansluitingen, maar toch.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: BW Rheine op dinsdag 28 augustus 2018, 20:36:31
Morgen worden de Herfstnieuwigheden(formneuheiten :D)2018, onthuld.

Traditioneel zal er geen Nederlandse modellen tussen zitten.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Helaas niks voor mij.. maar ach, mijn verlanglijstje is nog lang niet leeg.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Even doorgebladerd, zitten voor mij ook geen zaken tussen die op het verlanglijstje staan.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Er zit deze keer niets bij dat ik graag wil hebben. Eigenlijk maar goed ook, m'n verlanglijstje is al lang genoeg! ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
De Ludmilla, de geweatherde containerwagenset en de nieuwe locloodsen zijn erg leuk, maar ik heb al vrij veel in bestelling staan en Märklin gaat natuurlijk ook nog de "verrassingsloc" voor dit jaar aankondigen. Ik moet even heel goed gaan nadenken welke items ik kan bestellen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: flevoland2012 op dinsdag 28 augustus 2018, 23:21:20
Traditioneel zal er geen Nederlandse modellen tussen zitten.

Vorige week heeft Märklin nog een nieuw Nederlands item aangekondigd; de Vectron met Flying Dutchman-design: KLIK.
Voor volgend jaar komen er gerust nog weer wat extra Nederlandse modellen bij ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Mooi spul allemaal. Maar mijn verlanglijstje is net als mijn geldbuidel: zo goed als leeg  >:-D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Hooguit de container wagens, maar die staan niet erg hoog op mijn lijstje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Als ze ook 'schoon' te verkrijgen zijn dan had ik die containerwagens wel besteld. 'k Heb niet zo veel met af-fabriek geweatherd.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Voor de goederenvervoer liefhebbers is de Lineas 186 ook voor NL inzetbaar  :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
En weer een BR24
Paarden genoeg, maar helaas is het niet een wauw voor mij.
Ik wacht keurig op de V60 die dit jaar is uitgekomen. Echter is het wachten op de portemonnee, de vrouw, en andere dingen die eerste prio hebben.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ik wacht op een BR 044/043, misschien als surprise-lok.

Voor de belangstellende mensen, onder ons , de  BR 44 1315 is aangekomen in Göppingen, dit is te zien op de facebook van Märklin.
De lok wordt opgeknapt op het terrein van Leonard Weiss.
(Druk op de foto en er wordt een filmpje afgespeeld)

M.v.g.  Ad
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Brigitte op woensdag 29 augustus 2018, 18:54:57
Voor de goederenvervoer liefhebbers is de Lineas 186 ook voor NL inzetbaar  :)
Ja wou al zeggen, ?Niets Nederlands?. Die 186 is vaak te zien in NL ! En misschien komt er dan volgend jaar wel een Nederlandse BR 232 :).
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Nou ik zie wel wat leuke ?dingetjes?  :)

Zou de Lineas 186 wel juist zijn? Over die van piko was destijds nogal wat gedoe... qua kleur.

Zo te zien zijn de pantografen waarschijnlijk niet juist maar als de kleuren en de rest wel kloppen, ach wat ik vind hem fraai  :P

Zo ie zo wil ik de fraaie geweatherde containerset wel  :thumbup:

Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Waarschijnlijk niet Barry,

Het zal waarschijnlijk wel terug een 185 zijn.
De panto's zijn fout en als ik de kleur in de folder zie is die ook niet echt juist. (het groen lijkt wel beter dan de piko)

Maar het blijft een mooi ding maar ik heb die Piko's ondertussen allemaal in 3-rail, en die dingen rijden heel erg goed voor de helft van de prijs.
Je moet wel zelf toeteren dan 8o

Voor mij de Shimmns en de containerwagens (wel een stevige prijs) graag.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Barry1972 op woensdag 29 augustus 2018, 19:55:11
Zo te zien zijn de pantografen waarschijnlijk niet juist...

Het betreft een hobbyloc (36-serie), wat onder andere betekent dat de locomotief wat vereenvoudigde details heeft. De prijs kan daardoor wat lager worden gehouden. De loc beschikt wel over een volwaardige metalen kap en een volwaardige decoder.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Hoi Maikel,

229? is niet wat ik noem "lager gehouden". De Piko koop je voor 139?, en die lijkt er een stuk beter op. Met een ESU loksound erin zit je ongeveer aan dezelfde prijs, maar dan heb je het juiste geluid en een heeeuul goede decoder ;)

De ACME traxx kost 169? en is een juweeltje...

Maar hij is best netjes hoor, en zal zijn weg wel weer vinden naar de liefhebbers!

mvg Karl
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Containerwagens zijn wel mooi, maar een behoorlijke prijs voor drie wagens.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: mardig23 op woensdag 29 augustus 2018, 22:35:18
Hoi Maikel,

229? is niet wat ik noem "lager gehouden". De Piko koop je voor 139?, en die lijkt er een stuk beter op. Met een ESU loksound erin zit je ongeveer aan dezelfde prijs, maar dan heb je het juiste geluid en een heeeuul goede decoder ;)

De ACME traxx kost 169? en is een juweeltje...

Maar hij is best netjes hoor, en zal zijn weg wel weer vinden naar de liefhebbers!

mvg Karl

Beste Karl,

Wat betreft de prijzen: ? 239,- voor een full-sound loc, met een MFX/DCC-decoder en een metalen kap is anno 2018 wel degelijk een "wat lager bedrag". Je moet alles in perspectief zien en je moet ook de inflatie meenemen. Märklin krijgt het (gelukkig) in tegenstelling tot veel andere fabrikanten wel voor elkaar om geheel in eigen fabrieken in Europa te produceren, het lukt Märklin al jaren om zwarte cijfers te schrijven (dat lukt Piko ook, maar enkele andere fabrikanten niet) en het lukt Märklin om locomotieven nog altijd te voorzien van een robuuste metalen kap. Als je een keer de kans krijgt om naar de fabriek in Göppingen te gaan (bv. bij de aankomende Tag der offenen Tür), dan begin je steeds meer te begrijpen waarom Märklin-modellen, waar nog altijd heel veel (Europees) handwerk in gaat zitten, in vergelijking met de concurrentie wat duurder zijn. Het produceren van plastic modellen in China is gewoon veel voordeliger.

Let wel: ik heb ook ervaring met Piko, Roco, Liliput en ACME en dat is zeker geen negatieve ervaring, maar toch zie ik nog altijd het liefst dat modellen van metaal worden gemaakt en dat de productie in Europa plaats vindt.

Wat betreft de decoder: qua sound geldt inderdaad nog altijd dat ESU de bovenliggende partij is. Ik moet daarbij wel zeggen dat ESU al sinds 2016 geen nieuwe soundprojecten meer op de site heeft gepubliceerd en dat steeds meer merken van ESU afstappen (Märklin: vroeger ESU, nu eigen decoder / Brawa: vroeger ESU, nu D&H / Roco: tijdje ESU, nu Zimo / Piko: gebruikte ESU V4.0, maar heeft de actuele V4.1-decoder zelf ontwikkeld). Qua techniek in de decoder is de mSD3 van Märklin een stuk moderner en verder ontwikkeld. ESU staat hier simpelweg al jaren stil. Dit resulteert o.a. in veel meer rijtrappen bij de mSD3 (met goede CV-instellingen resulteert dat in betere rijeigenschappen dan bij de ESU V4.0-generatie (ik heb met beide decoders veel ervaring)), een veel snellere MFX-herkenning en extreem veel meer instelmogelijkheden (CV's) bij gebruik van het MFX-protocol. MFX heeft daarmede in de loop der jaren voor mij steeds meer voordelen gekregen t.o.v. het DCC-protocol, zeker in combinatie met het CS2 of CS3 van Märklin. Het Märklin MFX-protocol is zeker niet meer vergelijkbaar met het door ESU aangeboden M4-protocol (het voormalige MFX). Daarnaast zijn de actuele mSD's ook gewoon te gebruiken door de DCC-liefhebbers.

De prijs voor de Lineas-hobbyloc met metalen kap en volwaardige sounddecoder is te verklaren. Het is daarnaast maar een adviesprijs. Vrijwel iedere dealer zal je korting geven.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat' @citaat. Ja Olav , 83 euri p/st is idd stevig,

Gr. Jan
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Een gratis tip Maikel. ;)

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 11:57:20

.......veel andere fabrikanten.....Piko........de concurrentie.......Piko, Roco, Liliput en ACME........ESU.........ESU........ESU........ESU.........Brawa........ESU.........D&H / Roco.......ESU..........Zimo / Piko......ESU..........ESU..........ESU........ESU.


Als je je merk of keuze wil promoten of verantwoorden is afgeven op de competitie / de concullegae een slechte en het is armoede. Dat is wat ik geleerd heb in mijn werkzame periode in service marketing en dienstverlening.

De containerkarren in de folder vind ik trouwens erg fraai maar heb het geld er niet voor over.

Gr, Ben.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Beste Ben,

Bedankt voor je gratis tip. Bij het goed lezen van mijn bericht, zul je merken dat ik niet af geef op de concurrentie, maar dat ik enkele feiten opsom. Het is een feit dat alle grote merken van ESU-decoders afstappen: Märklin, Roco, Fleischmann, Brawa, Piko; ze gebruiken inmiddels allemaal een ander merk decoder, terwijl ze in het verleden allemaal ESU hebben gebruikt. Of het goed is dat alle modelspoorfabrikanten hun eigen merk decoder gaan gebruiken, betwijfel ik. Naar mijn idee zouden merken in een krimpende modelspoormarkt juist veel meer moeten samenwerken en zou er dus minder concurrentie moeten zijn.

Maar goed, om even terug te komen op wat jij "afgeven" noemt; het is een feit dat een mSD meer kan op o.a. het gebied van MFX-programmering (CV's), dat mSD's meer interne rijtrappen hebben, dat ESU zijn online sounddatabase voor de V4.0-decoders al sinds 2016 niet meer heeft aangevuld, dat bijna alle concurrenten de kappen van locomotieven van plastic maken en dat veel merken er niet geheimzinnig over doen dat ze hun productie naar China hebben verplaatst (zoals Piko). Ik heb er alle respect voor dat sommige merken dit moeten doen om zwarte cijfers te blijven schrijven (productie in Europa is tenslotte duur geworden), maar Märklin krijgt het voor elkaar om met volledig Europese productie al jarenlang zwarte cijfers te schrijven.

Over de concurrerende treinen- en decodermerken zeg ik bovendien:

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 11:57:20
Let wel: ik heb ook ervaring met Piko, Roco, Liliput en ACME en dat is zeker geen negatieve ervaring...

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 11:57:20
Wat betreft de decoder: qua sound geldt inderdaad nog altijd dat ESU de bovenliggende partij is.


Ben: ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen ;). Waar veel anderen vaak over gaan naar het spuien van kritiek, houd ik het bij de controleerbare feiten.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
De Exportfolder 2018 staat nu ook online: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
ze gebruiken inmiddels allemaal een ander merk decoder, terwijl ze in het verleden allemaal ESU hebben gebruikt. Of het goed is dat alle modelspoorfabrikanten hun eigen merk decoder gaan gebruiken, betwijfel ik. Naar mijn idee zouden merken in een krimpende modelspoormarkt juist veel meer moeten samenwerken en zou er dus minder concurrentie moeten zijn.

Men zal ook tegen een ESU, Zimo of Uhlenbrock zeggen: Wat kost een bepaald aantal decoders op jaar basis. Dan een stuk of wat offertes of in een aanbesteding (tender) gooien. Als een andere fabrikant of zelf produceren goedkoper is dan bij je bestaande leverancier / fabrikant te blijven dan is het een vlotte keuze om over te stappen. Daarnaast is Esu steeds meer een gewone concurrent geworden met het produceren van locomotieven en wagons onder eigen naam. Kan mij voorstellen dat je als (grote) fabrikant dat niet echt wil.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Ben: ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen ;). Waar veel anderen vaak over gaan naar het spuien van kritiek, houd ik het bij de controleerbare feiten.

Goed, dan even de vraag over het volgende deel van je beweringen en dan hoe je er aan komt:

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Maar goed, om even terug te komen op wat jij "afgeven" noemt; het is een feit dat een mSD meer kan op o.a. het gebied van MFX-programmering (CV's), dat mSD's meer interne rijtrappen hebben,

Dan welke decoders? Van Esu? Van Zimo? En hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je hoe de decoders van Esu, Zimo of Uhlenbrock in elkaar zitten?

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat ESU zijn online sounddatabase voor de V4.0-decoders al sinds 2016 niet meer heeft aangevuld,

Hum, als ik hier kijk zie ik wijzigingen van "Last change 6/27/2018" staan. Dus wat bedoel je met niet meer heeft aangevuld?

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat bijna alle concurrenten de kappen van locomotieven van plastic maken

Wat is het verschil met Märklin? Die heeft toch ook veel kappen van plastic? Esu heeft ook loks met metalen kappen. 90% van wagons is toch ook van plastic? Wat is de verhouding van plastieke kappen en metalen kappen bij Märklin? Of is het vooral een groot deel märketing?

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Ik heb er alle respect voor dat sommige merken dit moeten doen om zwarte cijfers te blijven schrijven (productie in Europa is tenslotte duur geworden), maar Märklin krijgt het voor elkaar om met volledig Europese productie al jarenlang zwarte cijfers te schrijven.

Modelleisenbahn GMBH doet ook een heel groot deel van zijn productie in Europa. Kijk even in dit artikel Roco Locations.

Groet Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11

Het is een feit dat alle grote merken van ESU-decoders afstappen: Märklin, Roco, Fleischmann, Brawa, Piko; ze gebruiken inmiddels allemaal een ander merk decoder, terwijl ze in het verleden allemaal ESU hebben gebruikt.


Waar. Maar dat zegt toch niets over Marklin? Ik zou me kunnen voorstellen dat Marklin zich echt onderscheid als al die door jou genoemde merken Marklin decoders in hun lokkies stoppen. Nou, dat doen ze niet, ze gaan voor shoppen op prijs versus kwaliteit. Vandaag is dat D&H, morgen Zimo, overmorgen weer wat anders. Treintjes maken is commodity: Senseo koffiezetapparaten markt.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Maikel,

Waarom vind jij metalen kappen belangrijker dan kunststof kappen? Elke keer weer stip jij dit aan. Ik heb liever te maken met kunststof kappen omdat ik dan de diverse onderdelen die een loc mooier  beter er op kan maken dan dat deze zijn meegegoten op metalen kappen.
Voor het gewicht maakt het niet zoveel uit want onder een metalen kap zit vaak een blikken krakkemikkig onderstel en onder een kunststof kap zit vaak een klont lood waar de (onderhoudsvrije) motor in zit opgeborgen. Klachten over dat die onderdelen makkelijk kunnen afbreken herken ik niet want dit is bij mij nog nooit gebeurd. Loc's en rijtuigen zijn bij mij opgeborgen in houten bakken.
Dus geen gepruts met telkens de boel in de originele dozen in-en uitpakken.

Grt, Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Senseo koffiezetapparaten markt.

Als de koffie, maar smaakt, Ben. :D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 @citaat Zo is 't. :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Men zal ook tegen een ESU, Zimo of Uhlenbrock zeggen: Wat kost een bepaald aantal decoders op jaar basis. Dan een stuk of wat offertes of in een aanbesteding (tender) gooien. Als een andere fabrikant of zelf produceren goedkoper is dan bij je bestaande leverancier / fabrikant te blijven dan is het een vlotte keuze om over te stappen. Daarnaast is Esu steeds meer een gewone concurrent geworden met het produceren van locomotieven en wagons onder eigen naam. Kan mij voorstellen dat je als (grote) fabrikant dat niet echt wil.

Klopt, de prijs van decoders is natuurlijk een belangrijk onderdeel. En terecht! Maar is het voor de modelspoormarkt uiteindelijk goed dat er zo veel concurrentie is? We zien in een andere krimpende markt, de postmarkt, nu namelijk ook dat de vele versplinterde postbedrijven niet meer winstgevend kunnen zijn en dat uiteindelijk zelfs de grootste concurrenten (PostNL en Sandd) na moeten denken over een mogelijke fusie. Voor de modelspoormarkt moeten wij ons ook afvragen: zouden we in een krimpende markt met wat minder concurrentie uiteindelijk niet beter af zijn?


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Maar goed, om even terug te komen op wat jij "afgeven" noemt; het is een feit dat een mSD meer kan op o.a. het gebied van MFX-programmering (CV's), dat mSD's meer interne rijtrappen hebben,

Dan welke decoders? Van Esu? Van Zimo? En hoe kom je aan die wijsheid? Hoe weet je hoe de decoders van Esu, Zimo of Uhlenbrock in elkaar zitten?

In het eerdere bericht kun je lezen dat ik een vergelijking maak tussen de mSD van Märklin en de V4.0 van ESU. Mijn melding dat de mSD veel meer kan op het vlak van MFX-programmering is gebaseerd op praktijkervaring. Ik werk met beide decoders en ben in mijn CS3+ veel bezig met CV-programmering. Ik merk hierbij dat de mSD's véél sneller kunnen worden uitgelezen en dat ze veel meer mogelijkheden bieden om CV's optimaal af te stellen. Zeker als je wat dieper de CV's in duikt, ga je merken dat er ook veel bijzondere mogelijkheden in een mSD kunnen worden geprogrammeerd. Zo kan ik nu, zonder tussenkomst van een dynamische rookgenerator, een stoomloc licht laten roken als hij stil staat en zwaar laten roken als hij rijdt. En dit is slechts een heel klein voorbeeld van alle mogelijkheden die de mSD biedt bij het programmeren van de CV's. Let wel: het gaat hierbij dus om het gebruik van het MFX-protocol.

Hierbij nog wat extra feiten voor de vergelijking. Om geen appels met peren te vergelijken, heb ik gekozen voor de Märklin mSD3 versus de ESU V4.0 M4 sounddecoder (ofwel: met MFX/M4-ondersteuning). Ik ben mij ervan bewust dat het geen volledige vergelijking van alle technische details is. Ik nodig anderen uit verdere verschillen tussen deze twee decoders uit te zoeken:

  • Märklin mSD3 vs. ESU V4.0 (M4):
  • Opslag: 64 MB / 32 MB
  • Rijtrappen: 4096 / 128
  • Aantal functies: 32 / 16 (bij M4-bedrijf)
  • Adviesprijs sounddecoder: ? 99,99 / ? 109,99
  • Adviesprijs programmer: ? 79,99 / ? 149,90


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat ESU zijn online sounddatabase voor de V4.0-decoders al sinds 2016 niet meer heeft aangevuld,

Hum, als ik hier kijk zie ik wijzigingen van "Last change 6/27/2018" staan. Dus wat bedoel je met niet meer heeft aangevuld?

Dat is vreemd, want hier staat wat anders: KLIK.


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
dat bijna alle concurrenten de kappen van locomotieven van plastic maken

Wat is het verschil met Märklin? Die heeft toch ook veel kappen van plastic? Esu heeft ook loks met metalen kappen. 90% van wagons is toch ook van plastic? Wat is de verhouding van plastieke kappen en metalen kappen bij Märklin? Of is het vooral een groot deel märketing?

Märklin heeft bij de locomotieven slechts enkele H0-modellen die van plastic gemaakt zijn. Het betreft hier met name enkele oudere modellen (zoals de BR 111) of modellen uit het Trix-programma, die voor 2009 zijn ontwikkeld (zoals de actuele BR 146.5). Voor de rest maakt Märklin altijd zoveel mogelijk onderdelen van de kap van metaal. Bij treinstellen ligt dit wat anders i.v.m. het gewicht. Overigens zijn er wel Märklin-treinstellen die van metaal gemaakt zijn, zoals de Gottardo, de Donald Duck en de Uerdinger Schienenbus.

De verhouding: geen idee. Als je zin hebt, mag je dat uiteraard berekenen ;).


Citaat van: ronaldk op donderdag 30 augustus 2018, 14:53:29
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Ik heb er alle respect voor dat sommige merken dit moeten doen om zwarte cijfers te blijven schrijven (productie in Europa is tenslotte duur geworden), maar Märklin krijgt het voor elkaar om met volledig Europese productie al jarenlang zwarte cijfers te schrijven.

Modelleisenbahn GMBH doet ook een heel groot deel van zijn productie in Europa. Kijk even in dit artikel Roco Locations.

Groet Ronald.

Ik weet dat Roco en Fleischmann ook een deel in Europa produceren, maar financieel gaat het de Modelleisenbahn Holding natuurlijk al jaren niet echt voor de wind: "Mit dem Abbau der Arbeitsplätze in Gloggnitz und der Verlagerung des Spritzgusses in die Slowakei im Herbst werde der deutliche Verlust im operativen Bereich der gesamten Gruppe stark reduziert, parallel werde der neue Standort in Vietnam ausgebaut, teilte die Geschäftsführung weiter mit. So soll es möglich sein, 2021 ein ausgeglichenes Ergebnis zu erwirtschaften" (bron: Salzburger Nachrichten, 19 april 2018).

Daarnaast is het maar de vraag hoe lang Roco/Fleischmann nog blijft produceren in Europa. Zo kun je in de Salzburger Nachrichten van 4 juni j.l. lezen: "Die Basis für die neue Organisation sei gelegt, jetzt gehe es um die konsequente Umsetzung. Die Bereinigung der Strukturen in Europa und der Ausbau des neuen Werkes in Vietnam stünden dabei im Mittelpunkt."



Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 30 augustus 2018, 14:58:37
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11

Het is een feit dat alle grote merken van ESU-decoders afstappen: Märklin, Roco, Fleischmann, Brawa, Piko; ze gebruiken inmiddels allemaal een ander merk decoder, terwijl ze in het verleden allemaal ESU hebben gebruikt.


Waar. Maar dat zegt toch niets over Marklin? Ik zou me kunnen voorstellen dat Marklin zich echt onderscheid als al die door jou genoemde merken Marklin decoders in hun lokkies stoppen. Nou, dat doen ze niet, ze gaan voor shoppen op prijs versus kwaliteit. Vandaag is dat D&H, morgen Zimo, overmorgen weer wat anders. Treintjes maken is commodity: Senseo koffiezetapparaten markt.

Dat zegt inderdaad niets over Märklin, maar wel over ESU.

Over het inbouwen van mSD's in locomotieven van ondermeer Piko, Roco, Brawa en Fleischmann: ik kan mij goed voorstellen dat deze merken geen Märklin-decoders in hun locomotieven gaan plaatsen. Märklin is natuurlijk "de grote concurrent". Toch is het jammer dat er zoveel "vijandige concurrentie" in de modelspoormarkt is. Samenwerking is voor iedereen van belang. In het (recente) verleden hebben we een paar goede pogingen tot samenwerking gezien, maar in de meeste gevallen liep het uiteindelijk toch stuk. Ik denk bijvoorbeeld aan de Märklin/Fleischmann draaischijf en het Märklin/ESU MFX-protocol met het bijbehorende Central Station-1. Het is te hopen dat de samenwerking tussen Märklin en Tillig en tussen Märklin en Viessmann nu wel stand houdt en dat samenwerkingsinitiatieven als de Mikroländer Club en de diverse Duitse schoolprojecten blijven bestaan en worden geïntensiveerd.


Citaat van: Ronald69 op donderdag 30 augustus 2018, 15:10:13
Waarom vind jij metalen kappen belangrijker dan kunststof kappen? Elke keer weer stip jij dit aan. Ik heb liever te maken met kunststof kappen omdat ik dan de diverse onderdelen die een loc mooier  beter er op kan maken dan dat deze zijn meegegoten op metalen kappen.

Een metalen kap geeft het model veel robuustheid. Daarnaast denkt Märklin over het algemeen heel goed na over de constructie. Een locomotief wordt doorgaans zo in elkaar gezet, dat je op een eenvoudige wijze onderhoud aan het model kunt plegen. Twee schroeven losdraaien en de loc is open; dat kenmerkt veel Märklin-locomotieven. Geen gedoe met tandenstokers tussen de kap of wegspringende details (dat was het enige nadeel van mijn bijzonder fraaie ACME NS E186). Zelfs de voordelige hobbylocomotief met Lineas-opschriften uit de herfstbrochure, waarmee deze interessante discussie begon, beschikt over een robuuste metalen kap. Dat het onderstel van sommige 36-modellen (zoals de Vectron) niet zo stevig is als van de 37- en 39-locomotieven, had ik liever ook anders gezien. Het is te hopen dat Märklin dat bij de nieuw te ontwikkelen Skoda-locomotief BR 102 anders gaat doen.

Mocht je leuke bufferbalk-details willen aanbrengen op Märklin-locomotieven: veel modellen uit de 36-serie hebben wel een bufferbalk van kunststof. Daar kun je zonder problemen in boren. Op die manier heb ik ook mijn Vectron voorzien van luchtslangen en een Rivarossi-imitatiekoppeling. De nieuw ontwikkelde modellen uit de 37- en 39-serie hebben standaard al veel details. Bekijk bijvoorbeeld maar eens alle details van de nieuwe (metalen) BR 65: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
 :offtopic: Ik lust geen koffie , nee geen grap

Verder wil ik waar voor mijn geld, maar die insteek werkt soms/meestal niet bij elke hobby  O:-D
Dus gaat het erom, vind ik het leuk en wil ik het graag  :)

Voor de rest kun je er over l.llen tot je net zo zwaar als diezelfde l.l weegt

Tot je net zo zwaar bent als een plastic loc met lood, of een marklin loc met metalen kap. >:-D

Ik ben marklin fan, waarom? Geen flauw idee  :-* O:-D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Wim op donderdag 30 augustus 2018, 17:52:28
dit is nu eenmaal een 3rail Marklin forum !
dit is nu eenmaal een 3rail Marklin forum !
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Maikel, je typt graag heel veel, maar daardoor verlies je (bij mij) wel de aandacht.

Dus, geen idee of je gelijk hebt of niet.. ik heb het simpelweg niet gelezen :)

Wel ben ik fan van metalen kappen!
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Heeft Marklin niet het patent voor het maken van 3rail :help:

Want dan word het vrij eenvoudig , dan maken andere fabrikanten iets vergelijkbaars wat werkt op 3rail.

En als ze denken dat ze het beter kunnen voor minder  :thumbup: :thumbup:

Tot nu toe komt er voor mij maar een in de buurt, en dat is vloeken in de kerk, maar dat zijn de esu loc?s met metalen kap  :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32
Zo kan ik nu, zonder tussenkomst van een dynamische rookgenerator, een stoomloc licht laten roken als hij stil staat en zwaar laten roken als hij rijdt.
Dat kan de ESU Loksound V4.0 al jaren.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Citaat van: Barry1972 op donderdag 30 augustus 2018, 18:06:56
Heeft Marklin niet het patent voor het maken van 3rail :help:
Andere 3-rail merken: Trix express, Bub, Lionell lines.
Heel vroeger reden bijna alle merken speelgoedtreinen op 3rail.
De meesten evolueerden.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
@ Maikel (RMW).

Veel van wat wij schrijven is gebaseerd op gevoel: plastic versus metaal, Europa versus China, 2 schroeven versus 2 cocktailprikkers, Marklin sound versus Esu sound, enz.. Ik denk dat dat allemaal niet zo'n verschil maakt waarin het één zich van het ander onderscheid. Als gezegd: elk argument lokt weer een reactie uit en we worden er met z'n allen nauwelijks wijzer van. Er is namelijk nooit een winnaar, gelukkig maar.

Gr, Ben.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
ik kan heerlijk genieten als ik op ooghoogte m'n treintjes voorbij ziet rijden met hun lichtjes en geluidjes en in de verte het onechte maar zelf geschapen landschap aanschouw.
hehe
oja dit voegt niks inhoudelijk toe aan deze discussie, slechts een mijmering waar het uiteindelijk om gaat
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Tadaaaa
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
geinig hoor  :P
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
hoi,

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32
Voor de modelspoormarkt moeten wij ons ook afvragen: zouden we in een krimpende markt met wat minder concurrentie uiteindelijk niet beter af zijn?

Dat is de vraag... Denk het zelf niet. Minder concurrentie geeft automatisch hogere prijzen. Daardoor ontstaat er automatisch weer ruimte voor nieuwelingen ook in krimpende markten.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32
Ik werk met beide decoders en ben in mijn CS3+ veel bezig met CV-programmering. Ik merk hierbij dat de mSD's véél sneller kunnen worden uitgelezen en dat ze veel meer mogelijkheden bieden om CV's optimaal af te stellen.

Wat logisch is. Want de mSD's zijn van Märklin en niet van Esu. Het apparaat wat je gebruikt om uit te lezen is ook van Märklin. Als je de mSD's op een Esu-programmer zou zetten zal je zeggen dat je meer met een ESU-decoder kan. Dus met dat verhaal kan je niet zo heel veel. Veel beter zou zijn als je de boel eens met een z21 en bijvoorbeeld JMRI of een andere programmer test. Dan heb je een "gelijk en onafhankelijk" speelveld qua programmer.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32
En dit is slechts een heel klein voorbeeld van alle mogelijkheden die de mSD biedt bij het programmeren van de CV's. Let wel: het gaat hierbij dus om het gebruik van het MFX-protocol.

Aangezien de meeste mSD's ook DCC-protocol heeft Märklin met de mSD's ook het CV verhaal een groot deel daarvan geleend. Je ziet in de CV-lijst DCC CV-liste mLD - mSD heel veel overeenkomsten met de standaard NRMA CV-lijst, Standards 9.2.2 decoder cv's. De cv-lijst van Esu en Zimo wijken niet zo heel veel af ;) Goed, dat zeggende zal je zien dat er maximaal 1024 CV's gebruikt kunnen worden. Dat is voor iedere decoder-boer het maximale.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32

  • Rijtrappen: 4096 / 128

Hoe weet je dat de Esu maar maximaal 128 interne rijstappen heeft? Waar staat dat in de documenten?

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32

  • Adviesprijs programmer: ? 79,99 / ? 149,90

Dat heeft niets met de decoder van doen. ;) Je hoeft namelijk die niet te gebruiken. JRMI / SProg is ook een mogelijkheid  :)

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 17:33:32
Dat is vreemd, want hier staat wat anders: KLIK.

Niet helemaal. Je kijkt naar "projekten" en niet naar de geluiden database. De geluiden database zit in de link van mij. Daarnaast kan je voor je (engelse) loks nog via externe partners geluiden krijgen.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Märklin heeft bij de locomotieven slechts enkele H0-modellen die van plastic gemaakt zijn. Het betreft hier met name enkele oudere modellen (zoals de BR 111) of modellen uit het Trix-programma, die voor 2009 zijn ontwikkeld (zoals de actuele BR 146.5). Voor de rest maakt Märklin altijd zoveel mogelijk onderdelen van de kap van metaal. Bij treinstellen ligt dit wat anders i.v.m. het gewicht. Overigens zijn er wel Märklin-treinstellen die van metaal gemaakt zijn, zoals de Gottardo, de Donald Duck en de Uerdinger Schienenbus.

Weet je het bovenstaande heel erg zeker? Want ik lees hier vooral dat de "oudere" modellen meestal van metaal zijn en de nieuwere van plastiek. Goed maakt ook niets uit. Het maakt voor de gemiddelde modelspoorder niets uit of het nu plastiek is of metaal.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Daarnaast is het maar de vraag hoe lang Roco/Fleischmann nog blijft produceren in Europa. Zo kun je in de Salzburger Nachrichten van 4 juni j.l. lezen: "Die Basis für die neue Organisation sei gelegt, jetzt gehe es um die konsequente Umsetzung. Die Bereinigung der Strukturen in Europa und der Ausbau des neuen Werkes in Vietnam stünden dabei im Mittelpunkt."

Dat weet je bij Märklin ook niet  O:-D Als de financiële wind meer en meer anders gaat waaien dan zullen ze alles heroverwegen. Het draait allemaal om geld. Tesla's worden officieel ook in Nederland gefabriceerd. Al stelt het niet veel voor... wat accu's en wat andere onderdelen plaatsen maar zo komen ze wel onder behoorlijk wat belastingen en importheffingen uit.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
Waar. Maar dat zegt toch niets over Marklin? Ik zou me kunnen voorstellen dat Marklin zich echt onderscheid als al die door jou genoemde merken Marklin decoders in hun lokkies stoppen. Nou, dat doen ze niet, ze gaan voor shoppen op prijs versus kwaliteit. Vandaag is dat D&H, morgen Zimo, overmorgen weer wat anders. Treintjes maken is commodity: Senseo koffiezetapparaten markt.

Citaat van: RMW op donderdag 30 augustus 2018, 14:11:11
In het (recente) verleden hebben we een paar goede pogingen tot samenwerking gezien, maar in de meeste gevallen liep het uiteindelijk toch stuk. Ik denk bijvoorbeeld aan de Märklin/Fleischmann draaischijf en het Märklin/ESU MFX-protocol met het bijbehorende Central Station-1.

Esu was een klein technisch bedrijf dat net als Lenz vroeger de technische ontwikkelkant van het spectrum deed. Dus geen concurrent voor Märklin. Toen de boel groter en ze dachten: We brengen zelf ook producten onder eigen naam op de markt werd het niet meer zo interessant voor Märklin en Esu om samen te werken. Märklin heeft eigenlijk een behoorlijke staat van dienst op technisch gebied in de modelspoor. Ze hebben direct als indirect aan de basis gestaan van aardig wat ontwikkelingen zoals DCC. En eigenlijk altijd weer een ander pad proberen te gaan ten opzichte van de rest van de modelspoorwereld.

Over de nieuwigheden: Niet echt veel bijzonders waar je stijl van achterover slaat. Tenminste niet voor mij. Voor sommige zal er wel wat leuks tussen zitten.

Groet Ronald.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
CiteerWant ik lees hier vooral dat de "oudere" modellen meestal van metaal zijn en de nieuwere van plastiek.

Dat lees ik nooit, ik zie in de catalogus zelden een plastieken model meer. Ik was dan ook verbaasd toen ik mijn nieuwe 146 in handen had en die van plastic bleek te zijn, omdat alles van metaal is had ik niet eens overwogen dat zo'n nieuw model nog van plastic zou zijn :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Even weer terug naar het onderwerp graag.

Ik zie in de exportfolder 2018 ook nog mooie loc?s, rijtuigen en wagons. Ook voldoende aanbod voor de liefhebbers van het Nederlandse modelspoor?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
fieeew, ik laat jullie hier een dagje alleen, en ik moet hier 5 pagina's bijlezen 8o :D

Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Marklin, mijn huis staat er namelijk helemaal vol van.
Maar de laatste jaren is er concurrentie op de loer, en ik denk dat Marklin toch misschien eens moet kijken dat het voor de liefhebbers van meer realistische modellen zoals ik ook eens iets doet.

Ik wil graag die Lineas, het allerliefst van Marklin, eventueel met een metalen kap, maar is geen must, maar dan correct naar het grote model.
Juiste loc, juiste ramen, juiste kleur, correcte panto's en liefst ook een beetje hoger kwaliteit van motor.
En dan betaal ik daar met veel plezier wat meer voor dan de 239?...

Soit, ik heb net de ICRm gekocht van Marklin, dus ik heb ze de 1/100, het kleine raam dat al 20 jaar fout is, en de massaproductie alweer vergeven...
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2018
Ieder zo zijn ding.

Als ik dan een BR 186 zou moeten kiezen, dan kies ik die van ACME :).

https://flic.kr/p/o3tFAh

https://flic.kr/p/o5w8kg

Maar er zit gelukkig niets tussen voor mij :).