Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Massa-detectie bij C-rails

Gestart door joske3 zondag 29 oktober 2017, 16:04:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Massa-detectie bij C-rails
Ik ben van plan een spoorbaan te maken met C-rails
Voor de bezetmeldingen wil ik de C-rails knippen en voorzien van een diode.
Dit staat al een aantal keren hier en in de wiki beschreven.
Waar ik echter nog nergens wat over gelezen heb is het volgende:
Is de afstand tussen de rail-staven voldoende om een scheiding te waarborgen.
Ik heb een foto gemaakt met wat tegenlicht waarbij een duidelijke spleet tussen de railstaven zichtbaar is.
Ik heb meerdere stukken rails zo bekeken en kom overal op een gelijke afstand uit.
Is dit voldoende? of moet er nog wat extra isolatie worden aangebracht, met lak of zo?
Op een duits verslag las ik om de railstaaf even met een dremel te bewerken!
Zinvol? onvermijdelijk? Overbodig? Baat het niet enz.....
Wie heeft hier ervaring mee?
Re: Massa-detectie bij C-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Dit gaat zo niet werken, zoek op het forum eens naar massa detectie en c-rails.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Beste Jos,

Ja je kunt de spleet wat met een dremel vergroten, ik weet dat de eigenaar van de voormalige grote baan van de HIP in Werkendam dat altijd deed.

Je kan er wat lijm tussen doen en je kunt kijken of de Fleischmann Isolierverbinder 6433 op de railvoeten past, bij de K-Rails passen ze i.p.v. de metalen raillassen.

Groet, Anne W
Re: Massa-detectie bij C-rails
de afstand is net te weinig. Bij warmer weer dus valse meldingen.

Dus isoleren of de rail een tikkie inkorten met een dremel. (snelste en makkijlkste oplossing. )

Mvg Robin
Re: Massa-detectie bij C-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: Anne W op zondag 29 oktober 2017, 16:23:37
Ja je kunt de spleet wat met een dremel vergroten

Dan krijg je geen massa detectie, aan de onderkant zit een en ander aangebracht, daar moet met kniptang een scheiding van spoorstaven worden gemaakt.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ben den Hollander
gast

Re: Massa-detectie bij C-rails
Wat Robin zegt en extra aandacht bij stijgen en dalen omdat je snel een knik hebt.

Gr, Ben.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ik gebruik de isolatie dingetjes(74030) van Marklin altijd, werkt perfect. Tenminste bij mijn demo baantje was het perfect.
Nadeel van het slijpen van de railsen, zijn de scherpe kantjes. Hierdoor gaan je asb bandjes van de locs, er eerder aan.
groet Robert
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat  Valt wel mee hoor, als je de randjes even afbraamd.

Gr.  Charlie
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hallo Jos,

De afstand tussen de railstaven is voldoende. Wel kan het voorkomen, dat een railstaaf wat verschoven is ten opzichte van de bedding en daardoor wel in contact komen met de railstaaf van een andere rail. Het is dus zaak om dat te controleren.
Als je echt zeker wil weten of er geen contact is, dan zou je de kopse kant van de railstaaf aan kunnen stippen met een hard wordend materiaal, zoals twee componenten lijm of nagellak.
Het ruimen van de opening zou ik pas als laatste doen. Dus als echt niets anders meer helpt.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ik heb tegen de dertig blokken met 3 melders per blok en slechts bij twee of drie melders de rail met een vijltje moeten bewerken.
Voornamelijk omdat de rails van hoogte veranderde.
Verder heb ik de rode isolatoren gebruikt en de rails doorgeknipt. 
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massa-detectie bij C-rails
voor de rode isolatoren kan je ook krimpkous gebruiken.De FL isolatoren bieden voldoende zekerheid tegen foute meldingen.Heb er hier bij mijn K rail baan enkele honderden zitten zonder dat ik aan de rails wat hoefde te doen.Google maar eens rond op afbeeldingen
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: Marklindak op zondag 29 oktober 2017, 16:20:33Dit gaat zo niet werken, zoek op het forum eens naar massa detectie en c-rails.
Hoi Fred,
Misschien was ik in mijn eerste bericht niet duidelijk of compleet, maar hoe de massadetectie werkt bij C-rails is mij helemaal duidelijk.
Doorknippen van de massaverbindingen in het railbed, het aanbrengen van diodes (niet strikt noodzakelijk, maar ik ben nu toch bezig en ik heb er 100 liggen). Ik weet van het volgende wiki-artikel: diodetruc volgens wiki
Ook het isoleren van de rail-stekkers in de bedding met de isolatie dingetjes(74030) van Märklin of met krimpkousjes snap ik.
Het gaat mij er nu om of de spoorstaven ook behandeld moeten worden.
En dat is, de reacties lezende, geen overbodige luxe. (al is het maar om ergernis te voorkomen)
Even wat van mijn achtergrond:
Ik heb net een testbaan afgebroken, waar ik gebruik heb gemaakt van K-rails.
Tijdens het testen is nog al een keer de dremel op de rails gezet voor een extra melder.
Resultaat was vaak een verschoven railstaaf, dus weg detectie! En geplaatste rails dus even een Fl-isolatie ertussen gaat ook niet meer.
Loste ik op met een beetje hot-glue.
Hier het verslag van mijn testbaan

Verder iedereen bedankt voor zijn aandacht en inbreng.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ben den Hollander
gast

Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: joske3 op zondag 29 oktober 2017, 18:16:27

Loste ik op met een beetje hot-glue.


Hot-glue is voor meisjes. Paar druppies secondenlijm......
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 29 oktober 2017, 18:59:05
Hot-glue is voor meisjes.
Bedoel je dat meisjes het slimmer aanpakken?
Re: Massa-detectie bij C-rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Laten we het maar weer over massa detectie bij C-rails hebben.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Beste Jos,

Je hebt "hem" door, waarom ga je eigenlijk naar C-rails toe, het heeft voordelen, maar ook nadelen (zoals met alles in het leven), o.a. ga je de slepers van je loks meer horen door het klankkast effect van de holle railbeddingen.

Groet, Anne W
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ik geloof dat het geen verkeerde keuze is om naar C-Rail te gaan.....hij heeft net zulke slechte ervaringen ermee als wat ik er mee heb (drama rails vind ik het) maar ieder zijn meug uiteraard.
Er zijn er zat met juist goede ervaringen (zeggen ze). Prima dus.

Heb hetzelfde als Robert , op 2 plekken op mijn baan ontstond er af en toe een spookmelding dat de staven net elkaar raakte.....en er liggen een paar honderd rails op de baan. d
Dus persoonlijk vind ik het nog al mee vallen.
Als je geslepen hebt , is uiteraard afbramen een must.
En of dat nu bij K of C-rail is , dat maakt niet uit.
Je bandjes gaan er anders zeker sneller aan.
Maar let zeker op het gene wat Ben schreef als je een kleine knik hebt , dan heb je het zo te pakken....daar had ik dus ook last van.
Heel klein beetje schuin ingeslepen en afbramen klaar.

Wens je heel veel suc6 met de nieuwe baan.

Mvg: Alex
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hoi Jos,
Ik stip de voorkant van de spoorstaaf aan met rode nagellak. Voordeel is dat ik nu precies kan zien waar de melders liggen. Ik gebruik krimpkous en die wil nog wel eens stuk gaan als ik de c-rails in elkaar schuif. Daar kom je dan pas achter als je de boel aansluit. Succes,

Albert.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hi Jos,

Wil je problemen vermijden dan van Fl* de kunststof rail-lasjes gebruiken.
Maak je een las later met de Dremel dan seconden-lijm ertussen.

groet
Harald
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hoi Jos,

Kies voor stroomdetectie >:-D Alle ellende die ik heb meegemaakt met mijn vorige baan kun je met deze methode elegant oplossen. Ik weet het ....  ;) ..... maar ik heb liever een betrouwbare baan zonder foutmeldingen dan een met ... Het aanpassen van de treinen door een extra sleper weegt bij mij niet op tegen alle problemen door foutmeldingen, steeds weer zoeken en oplossen.  Mijn huidige baan maakt gebruik van stroomdetectie en in iTrain kun je exact aangeven waar de sleper zich bevindt. En .. het kost meer geld door de duurdere terugmelding modules. Dit heb ik er graag voor over ;)

Groetjes,
Rob
Re: Massa-detectie bij C-rails
Gewoon goed aanleggen en je hebt nergens problemen mee, en gewoon massa-detectie gebruiken met al dan niet ingebouwde diode truc. Dat scheelt weer veel werk aan de rails zelf.  ;) En ook daardoor minder storingen.  :thumbup:

Groetjes
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hi Rob,

Volgens mij zijn stroomdetectie coders (over het algemeen) duurder dan de massa detectie coders.

groet
Harald
Re: Massa-detectie bij C-rails

@citaat
Citaat van: RobVille op maandag 30 oktober 2017, 11:25:42
het kost meer geld door de duurdere terugmelding modules. Dit heb ik er graag voor over ;)
Re: Massa-detectie bij C-rails
CiteerGewoon goed aanleggen en je hebt nergens problemen mee

Na verloop van tijd traden bij mij een aantal problemen op -->

spookmeldingen als gevolg van vervuiling,
uitzetten rails met name bij hogere temperaturen op zolder,
bros worden van de kunststof lasjes (Roco, Fleischmann, Peko),
dan de tijd die je kwijt bent om elk individueel lasje na te lopen :(

Trouwens als je met personentreinen rijdt met verlichting en je plaatst de wagon met sleper als laatste, dan heb je voldoende stroomdetectie. Märklin levert nu ook al goederenwagons met sluitverlichting ;) 

Groetjes,
Rob

Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat

Beste Rob,

Ik gebruik tot volle tevredenheid al sinds 1990 K-rails met de Fleischmann 6433 isolators, Edits S88 terugmelders (Märklin kloon), en de Raptor natuurlijk.

Groet, Anne W
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: joske3 op zondag 29 oktober 2017, 16:04:32
Ik ben van plan een spoorbaan te maken met C-rails
Voor de bezetmeldingen wil ik de C-rails knippen en voorzien van een diode.
Dit staat al een aantal keren hier en in de wiki beschreven.
Waar ik echter nog nergens wat over gelezen heb is het volgende:
Is de afstand tussen de rail-staven voldoende om een scheiding te waarborgen.
Toch grappig hoe zo'n draadje een andere kant uitgaat dan vragensteller bedoelt.

Hij heeft al gekozen voor C-rails en en voor bezetmelding.
En krijgt op zijn "vraag afstand tussen railstaven toereikend" te horen dat die op zich niet voldoende is om scheiding te waarborgen. Hij krijgt een aantal tips mee. Tot dan prima.

Maar waarom dan zijn keuzen ter discussie stellen? Dat hoeft toch helemaal niet?

Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat leuk

Is eigenlijk een overbodige hint want niks beter dan massadetectie omdat alles gedetecteerd wordt zonder gepruts met slepers.Heb hier een baan met K rails van 200 meter en 30 wissels wat een 60 blokken maakt en nooit een slechte terugmelding gehad.Wel goed aangelegd en met FL isolatoren. Zelfs bij temperatuurschommelingen geen problemen behalve dan 1 maal vochtigheid maar dan heb je ook miserie bij stroomdetectie.De regel is nog steeds degelijk en proper werken en kwa vuil restjes gewoon een stofzuigerwagon laten meerijden.Een baan onderhouden hoort nu eenmaal bij de hobby zoals je regelmatig je huis opkuist.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ben den Hollander
gast

Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat Goed en slecht bestaat niet. Ik rij uiteraard stroomdetectie en heb helemaal geen volledige detectie nodig. 'T is maar net welke eisen je stelt. :D

Maar de C-railer is beter af met massadetectie, simpelweg om de al genoemde voordelen. En ja, dat geknip en gedremel is gedoe maar anderzijds ook onderdeel van de hobby. :)
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: Jan22 op maandag 30 oktober 2017, 18:05:29Maar waarom dan zijn keuzen ter discussie stellen? Dat hoeft toch helemaal niet?
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Massa-detectie bij C-rails
Sorry Joske,

@citaat

Groetjes,
Rob
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat

Heel goed, maar mijn "Raptor Collega" heeft niet mijn vraag beantwoord waarom hij van K naar C gaat.

Groet, Anne W
Re: Massa-detectie bij C-rails
Persoonlijk zou ik als ik zou moeten kiezen, tussen K of C rails voor K-rails gaan. je bent vrijer in je geometrie, door de aanwezigheid van flex-rails. Heeft vele voordelen inclusief die op je bankrekening.

Groetjes
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: Anne W op maandag 30 oktober 2017, 22:34:44@citaat
Heel goed, maar mijn "Raptor Collega" heeft niet mijn vraag beantwoord waarom hij van K naar C gaat.
Groet, Anne W
Ik wil de onzichtbare delen (schaduwstations en spiraal) in C-rails uitvoeren. Het zichtbare deel wordt K-rails.
Waarom? Omdat ik al een forse hoeveelheid C-rails heb!
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: joske3 op maandag 30 oktober 2017, 23:58:20
-onzichtbare deel C-rails,
-zichtbare deel K-rails,
-pragmatische keus (hoeveelheid)

Keus mag kennelijk dus ook ter discussie staan.
(Ojee ...)
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Beste Jos,

Ik snap het, groetjes, Anne
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Citaat van: joske3 op maandag 30 oktober 2017, 23:58:20
Ik wil de onzichtbare delen (schaduwstations en spiraal) in C-rails uitvoeren. Het zichtbare deel wordt K-rails.
Waarom? Omdat ik al een forse hoeveelheid C-rails heb!

Zo heb ik het ook!
Het zou mij namelijk teveel kosten om de C-rails te verkopen en er K-rails voor te kopen.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massa-detectie bij C-rails
als ik indertijd niet zoveel k rails had gehad dan had ik de niet zichtbare delen ook in C rails gedaan.Die zijn stabieler dan k rails.vooral als je met flex rail werkt in K.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Ach ja de een houd van blond de ander van donker , je weet het wel he.

Dat heb je met rails precies het zelfde , de een C de ander K - de een vind het mooier de ander bedrijfs zekerder , in mijn belevenis is als je alles netjes en goed doet zoals het moet is het helemaal prima ongeacht of  je C of K rail hebt.

Gelukkig mag je zeker een voorkeur hebben.

Ik heb alle C-rail netjes geknipt en destijds van een diode voorzien onder de bedding.
Voor als nog daar geen een enkel probleem mee gehad.

Mvg: Alex
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Massa-detectie bij C-rails
 @citaat :thumbup:
Re: Massa-detectie bij C-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Massa-detectie bij C-rails
Alles wordt met K-rails waarvan veel op voorraad.

groet
Harald
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hallo Jos
om spookmeldingen te voor komen via de railstaven gebruik ik kabel 0.2mm het liefst grijs zodat het niet opvalt , deze wordt gestript het afval wat normaal weggegooit wordt gebruik tussen de 2 railstaven , voor het inelkaar klikken van de rails leg je het ertussen even met een mesje het overtollige weg snijden en het is geisoleerd en nauwelijks zichtbaar

Succes, gr Richard
Re: Massa-detectie bij C-rails
Richard,

Wat doe je met de raillassen ? Deze zorgen toch ook voor een verbinding van de twee railstaven ?

Cees
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hoi Cees,

Kijk eens naar de bovenste foto in dit topic!
C-rails kent geen raillassen!
Mijn vraag was of de spleet tussen de railstaven een "veilige" afstand is voor scheiding.
Antwoord: Normaal gesproken wel, maar voor de zekerheid toch wat afdremelen, of behandelen met lak.
Re: Massa-detectie bij C-rails
Jos,

Klopt maar in alle bijdragen wordt C en K door elkaar "gegooid".
Ben daardoor in verwarring gebracht.
Zelf gebruik ik voor de isolatie van verbindingslippen van C-rail krimpkous. Werkt ook goed.
Succes met de bouw.

Cees
Re: Massa-detectie bij C-rails
Hoi Cees

voor massa detectie worden de rails geknipt en om te zorgen dat er geen contact mogenlijk is tussen 2 railstaven breek ik een van de contact clipje uit de rails .
maar door werking van de rails door tempratuur verschillen wil het wel een gebeuren dat de 2 railstaven op het beginpunt van de massa detectie elkaar raken ,
en om hierdoor valse meldingen te voor komen doe ik er dus de kabelhuls tussen , door dat dit samen gedrukt wordt heeft het een verende en isolerende werking.

maar zoals hierboven beschreven kun je ook de ruimte tussen de railstaven vergroten , het is maar net wat je wilt

Gr, richard
Re: Massa-detectie bij C-rails
Richard,

Voor isolatie van de railstaven gebruik ik een vijltje en blanke nagellak.

Cees