Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin draaischijf draait niet meer

Gestart door Plexat donderdag 09 november 2017, 13:44:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin draaischijf draait niet meer
Hallo techniekers,na de (gedwongen) zomerstop ben ik een paar weken geleden weer begonnen met mijn baan. Alles weer schoongemaakt en afgestoft. Treinen rijden weer. iTrain geupdated. CS2 geupdated. Mijn C rails middels een heeeeel klein drupje ingesmeerd met de bekende 'olie'.
Alles prima. Tot ik vandaag mijn Marklin draaischijf wilde laten draaien. Netjes op het knopje op het kastje (witte) gedrukt. Helemaal niets. Alles nagelopen. Schoongemaakt en opnieuw geprobeerd. Niets.Als ik de handel op de de schijf zelf naar voren (buiten) beweeg dan draait hij keurig tot het volgende aanslagpunt. Ik kan de handel ook naar achter (midden) bewegen en met de hand de gehele schijf ronddraaien.Kastje opengmaakt en de kontakten gereinigd. Beetje heeeeeel dun ingesmeerd met de bekende 'olie'. Maar nog steeds niets.Ik heb dus spanning want de schijf draait op de motor. Ik heb ook op de rials spanmning want de loc rijdt er keurig op en af.
Iemand enig idee waar ik nog kan zoeken????? Vast heel erg bedankt voor het meedenken!
Eric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Heb je het contact bij de spoel in het motorunit ook gereinigd of voorzien van een beetje contact olie?

Gr, Ben.

Re: Marklin draaischijf draait niet meer
En als de schijf lang heeft stilgestaan de sleepringen oppoetsen.....
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Ben, de sleepring zal niet vuil zijn. Hij draait immers wel als ik het met de handel onder de brug probeer. Keurig 1 stapje draaien en op tijd stil staan. Of heb ik het dan helemaal mis?Contact bij de spoel? Hoe kan ik daar bij komen? Heb behoorlijk gegoogled maar ben die niet tegengekomen. Moet dan de hele rijplaat eraf?
Dank je wel voor het meedenken iig. Zo veel 'reads' maar iedereen heeft weinig ervaring met de schijf denk ik. Of ik vraag natuurlijk weer iets raars.  :P :P
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Even een plaatje gejat van ene Rocky, bij de zwarte schroefkop zit een contact wat bediend wordt door de spoel en de motor aan / afschakelt:



Gr, Ben.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Ben, dank je. Veel foto's gezien alleen weet je niet altijd wat waarvoor dient. Ik ga dat proberen. Dank je wel voor je tijd en moeite!
Gr,
Eric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Laatste aanwijzing van Ben uitgevoerd. Heeft niet geholpen.Is de schijf ook zonder kastje te testen. EN dan niet met de handel onder de rails zelf maar middels een aan/uit schakelaar oid?Ik ben echt helemaal 'lost'.  :( :?: :? Vast mijn dank voor een ieder die meedenkt.  :D
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Citaat van: Plexat op donderdag 09 november 2017, 13:44:50
Tot ik vandaag mijn Marklin draaischijf wilde laten draaien.
Ik moet e.e.a. gemist hebben. Het enige baanplan wat ik von, was https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54197.0, zonder draaischijf. Wel allerlei draadjes over C-rails en iTrain.

Vandaar m'n vraag: die draaischijf is digitaal, analoog, of beide? Ik begrijp dat hij het met de hand doet, niet analoog op afstand is aan te sturen, en digitaal weigert dienst te doen.

Dus denk ik richting decoder, in plaats van een fysiek gebrek (uitgehard vet, vasgekoekt vuil of een versleten motor). Maar ja, als analoog-rijder denk ik wel vaker digitaal onlogische dingen, zoals  ....

Wat voor decoder zit er in die draaischijf, en herkent iTrain die decoder nog wel? En hoe zit dat met die CS2? Herkent iTrain de draaischijf-decoder alleen via de CS2? M.a.w. is het niet werken een gevolg van de update van CS2 en/of iTrain?
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Beste Jan22,
Draaischijf is niet digitaal maar analoog. Het is de 7286 can Marklin (Fleischmann kloon)Ik stuurde deze aan via het bijgeleverde kastje. Ik heb daarvan de witte versie.Niets digitaals, geen decoders niets van dat al.Met de hand kan ik hem laten draaien dmv de schakelaar onder de rijplaat. Deze is te zien aan de bovenzijde van de foto van Ben.Naar het midden dan ontgrendeld het hele middendeel. Naar buiten dan schakelt hij netjes 1 positie verder.
Overigens wordt de richting bepaalt door de schakelaar op het witte kastje. Dus die doet het wel.
Alleen de schakelaar voor het bewegen van de rijplaat doet niets. Heeft het altijd gedaan tot nu.
Schoongemaakt. Contactjes licht opgeruwd en ingespoten. Ik zie ook dat ze de printplaat raken als de schakelaar beweegt.Maar ... geen draaiende rijplaat.

groet,Eric

Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Citaat van: Plexat op vrijdag 10 november 2017, 19:17:24

Naar buiten dan schakelt hij netjes 1 positie verder.
Overigens wordt de richting bepaalt door de schakelaar op het witte kastje. Dus die doet het wel.


Met het handhendeltje naar buiten duwen bedien je het contactje en kan de motor draaien. Als je de schijf met het kastje bedient schakel je feitelijk alleen de spoel. Als die "in" komt wordt het contactje ook gemaakt en gaat de motor draaien.

In het witte kastje zitten slechts 2 dioden die de draairichting bepalen, dat werkt dus. Mij lijkt dan dat de spoel geen spanning krijgt. Je kunt dat checken met een 9V batterij als je de brug uitbouwt. Als de spoel dan wel werkt check dan de sleepring, niet verbogen? Geen draadje los onder de schijf? Verder zou ik zo niet weten.

Gr, Ben.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Ben,dank je voor alle info. Ik ga gewoon verder met proberen.
Als hij het doet laat ik het weten. Anders uitbouwen en door een pro laten nakijken. Helaas.mvgEric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hoi Eric,

Kijk ook eens naar de kabelboom die met een witte connector op de aansluitprint onderaan de draaischijf zit.
Misschien maakt deze ergens slecht contact, dus haal de connector eens los en weer vast en controleer op eventuele losse solderingen.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Ben, daar is tie weer.Ik ben iets wijzer geworden. Ik heb in jouw plaatje een cirkel gezet op de plek waar dit vreselijk dunne draadje was gebroken.Opnieuw gesoldeerd aan de gele draad op de as gelegd en meteen is het draadje weer gebroken.Weet jij waar de oorzaak van het 'doorbranden' (ik denk dat dat gebeurt) kan zitten?En heel erg bedankt voor je input en hulp. Het is zo zonde als de draaischijf weg zou moeten.

Eric

Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Eric,

Het dunne draadje is voorzien van een laklaag. Om dit goed te kunnen solderen kan je proberen de laklaag er voorzichtig af te krabben of goed verhitten met een kleine gasvlam. Als je daarna de draden goed aan elkaar soldeert heb je een stevige electrische verbinding.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Dick,
het solderen was niet zozeer het probleem maar wel dat hij meteen na het terugplaatsen opnieuw 'doorbrande'.
Dus ergens zit er iets anders niet goed waardoor deze doorbrandt alleen heb ik als a-techneut geen idee waar ik dat moet zoeken.  ;)
Vandaar mijn laatste vraag.

Eric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Eric,

Als je de laklaag er niet goed afhaalt is het heus wel mogelijk om een soldeerverbinding te krijgen. Als je hem dan (zwaar) electrisch belast gaat alsnog de verbinding kapot. Dit is een bekend probleem bij het solderen met lakdraad.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Okee. Dank je wel, Dick.
Ik zal opnieuw proberen. Draadje is nu erg kort. Kan ik dat 1x afwikkelen?
Vervelend draadje. Zo dun en klein. Niet makkelijk met mijn 'minder' goede ogen.

Ik hou je op de hoogte.

Eric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Een wikkeling er af halen is geen probleem.

Gr.  Charlie
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Ik heb zo,n spoel over van een ombouw, je roept maar als je hem nodig hebt.
Een andere forumer ook geholpen met klein spul voor zijn draaischijf.
Gr. Jan
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Goeden avond (?) Jan, (en anders goede morgen!)
dank je wel voor je aanbod. Ik hou dat even in gedachten als ik deze spoel euh, te veel mocht mishandelen.
Je hoort zsm even van mij. Okee? Ook als ik hem niet nodig heb laat ik je dat hier weten.
In ieder geval super dat je wil helpen.
gr,
Eric
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Je hebt al de nodige hulp. Hier nog een afstel voorschrift voor het contact, niet al te best smartphone plaatje maar ik heb geen scanner bij de hand. Belangrijk is dat het contact gemaakt is voordat de spoel helemaal is aangetrokken. In rust is het contact ongeveer een halve mm open.

Verder moet het stangetje als de spoel in komt soepeltjes kunnen bewegen.



Succes.

Gr, Ben.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Draadje schoongemaakt. Heel voorzichtig opnieuw gesoldeerd. en toen ... HELEMAAL NIETS MEER!  :( :-( Hij draait nu ook niet meer wanneer ik het handeltje naar buiten beweeg. Helemaal niets meer. Alleen de rails hebben nog spanning.Mocht er iemand in de buurt van Doesburg wonen en een hele slimme techneut zijn dan wil ik die uitnodigen tegen betaling mijn schifje te komen repareren.EN anders woirdt het uitbouwen en naar de dealer brengen. Helaas, ik ben te weinig technisch om dit op te lossen.
PS. De monteur aan huis moet niet te bang zijn voor honden.  :D ;)
Iedereen dank voor de geweldige hulp. Helaas ben ik hierin de beperkende factor.
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Kunt hem naar mij opsturen,repareer al jaren, eventueel spoel opnieuw wikkelen ook .

Grt. Jo
Re: Marklin draaischijf draait niet meer
Hi Jo,
is het voldoende wanneer ik alleen de brug en eventueel het witte kastje opstuur? Ik ben niet zo enthousiast om de hele schijf uit te bouwen. Is redelijk vast gezet door de aansluitende rails. Als het moet dan breek ik alles af hoor. Maar vragen kan geen kwaad. En waar zou het dan heen gestuurd moeten worden?
Mijn email is eric at plexat.com voor een prive bericht.

Vast bedankt
Eric