Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Massa-detectie bij C-rails
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Massa-detectie bij C-rails  (gelezen 3097 keer)

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Massa-detectie bij C-rails
« Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:04:32 »

Ik ben van plan een spoorbaan te maken met C-rails
Voor de bezetmeldingen wil ik de C-rails knippen en voorzien van een diode.
Dit staat al een aantal keren hier en in de wiki beschreven.
Waar ik echter nog nergens wat over gelezen heb is het volgende:
Is de afstand tussen de rail-staven voldoende om een scheiding te waarborgen.
Ik heb een foto gemaakt met wat tegenlicht waarbij een duidelijke spleet tussen de railstaven zichtbaar is.
Ik heb meerdere stukken rails zo bekeken en kom overal op een gelijke afstand uit.
Is dit voldoende? of moet er nog wat extra isolatie worden aangebracht, met lak of zo?
Op een duits verslag las ik om de railstaaf even met een dremel te bewerken!
Zinvol? onvermijdelijk? Overbodig? Baat het niet enz.....
Wie heeft hier ervaring mee?

Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #1 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:20:33 »

Dit gaat zo niet werken, zoek op het forum eens naar massa detectie en c-rails.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:23:37 »

Beste Jos,

Ja je kunt de spleet wat met een dremel vergroten, ik weet dat de eigenaar van de voormalige grote baan van de HIP in Werkendam dat altijd deed.

Je kan er wat lijm tussen doen en je kunt kijken of de Fleischmann Isolierverbinder 6433 op de railvoeten past, bij de K-Rails passen ze i.p.v. de metalen raillassen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #3 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:25:54 »

de afstand is net te weinig. Bij warmer weer dus valse meldingen.

Dus isoleren of de rail een tikkie inkorten met een dremel. (snelste en makkijlkste oplossing. )

Mvg Robin

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:26:09 »

Ja je kunt de spleet wat met een dremel vergroten

Dan krijg je geen massa detectie, aan de onderkant zit een en ander aangebracht, daar moet met kniptang een scheiding van spoorstaven worden gemaakt.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:30:21 »

Wat Robin zegt en extra aandacht bij stijgen en dalen omdat je snel een knik hebt.

Gr, Ben.
Gelogd

robert39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Midwolda C.S. is mijn NS wereld
    • Midwolda C.S.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #6 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 16:44:27 »

Ik gebruik de isolatie dingetjes(74030) van Marklin altijd, werkt perfect. Tenminste bij mijn demo baantje was het perfect.
Nadeel van het slijpen van de railsen, zijn de scherpe kantjes. Hierdoor gaan je asb bandjes van de locs, er eerder aan.
groet Robert
Gelogd
Groet Robert



Midwolda C.S.

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #7 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 17:13:52 »

 @citaat  Valt wel mee hoor, als je de randjes even afbraamd.

Gr.  Charlie
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 17:18:06 »

Hallo Jos,

De afstand tussen de railstaven is voldoende. Wel kan het voorkomen, dat een railstaaf wat verschoven is ten opzichte van de bedding en daardoor wel in contact komen met de railstaaf van een andere rail. Het is dus zaak om dat te controleren.
Als je echt zeker wil weten of er geen contact is, dan zou je de kopse kant van de railstaaf aan kunnen stippen met een hard wordend materiaal, zoals twee componenten lijm of nagellak.
Het ruimen van de opening zou ik pas als laatste doen. Dus als echt niets anders meer helpt.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #9 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 17:30:34 »

Ik heb tegen de dertig blokken met 3 melders per blok en slechts bij twee of drie melders de rail met een vijltje moeten bewerken.
Voornamelijk omdat de rails van hoogte veranderde.
Verder heb ik de rode isolatoren gebruikt en de rails doorgeknipt. 
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #10 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 17:52:12 »

voor de rode isolatoren kan je ook krimpkous gebruiken.De FL isolatoren bieden voldoende zekerheid tegen foute meldingen.Heb er hier bij mijn K rail baan enkele honderden zitten zonder dat ik aan de rails wat hoefde te doen.Google maar eens rond op afbeeldingen
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #11 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 18:16:27 »

Dit gaat zo niet werken, zoek op het forum eens naar massa detectie en c-rails.
Hoi Fred,
Misschien was ik in mijn eerste bericht niet duidelijk of compleet, maar hoe de massadetectie werkt bij C-rails is mij helemaal duidelijk.
Doorknippen van de massaverbindingen in het railbed, het aanbrengen van diodes (niet strikt noodzakelijk, maar ik ben nu toch bezig en ik heb er 100 liggen). Ik weet van het volgende wiki-artikel: diodetruc volgens wiki
Ook het isoleren van de rail-stekkers in de bedding met de isolatie dingetjes(74030) van Märklin of met krimpkousjes snap ik.
Het gaat mij er nu om of de spoorstaven ook behandeld moeten worden.
En dat is, de reacties lezende, geen overbodige luxe. (al is het maar om ergernis te voorkomen)
Even wat van mijn achtergrond:
Ik heb net een testbaan afgebroken, waar ik gebruik heb gemaakt van K-rails.
Tijdens het testen is nog al een keer de dremel op de rails gezet voor een extra melder.
Resultaat was vaak een verschoven railstaaf, dus weg detectie! En geplaatste rails dus even een Fl-isolatie ertussen gaat ook niet meer.
Loste ik op met een beetje hot-glue.
Hier het verslag van mijn testbaan

Verder iedereen bedankt voor zijn aandacht en inbreng.
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #12 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 18:59:05 »


Loste ik op met een beetje hot-glue.


Hot-glue is voor meisjes. Paar druppies secondenlijm......
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #13 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 21:19:27 »

Hot-glue is voor meisjes.
Bedoel je dat meisjes het slimmer aanpakken?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 oktober 2017, 09:37:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #14 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 21:27:54 »

Laten we het maar weer over massa detectie bij C-rails hebben.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #15 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 23:05:57 »

Beste Jos,

Je hebt "hem" door, waarom ga je eigenlijk naar C-rails toe, het heeft voordelen, maar ook nadelen (zoals met alles in het leven), o.a. ga je de slepers van je loks meer horen door het klankkast effect van de holle railbeddingen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Aliebengalie

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #16 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 04:44:13 »

Ik geloof dat het geen verkeerde keuze is om naar C-Rail te gaan.....hij heeft net zulke slechte ervaringen ermee als wat ik er mee heb (drama rails vind ik het) maar ieder zijn meug uiteraard.
Er zijn er zat met juist goede ervaringen (zeggen ze). Prima dus.

Heb hetzelfde als Robert , op 2 plekken op mijn baan ontstond er af en toe een spookmelding dat de staven net elkaar raakte.....en er liggen een paar honderd rails op de baan. d
Dus persoonlijk vind ik het nog al mee vallen.
Als je geslepen hebt , is uiteraard afbramen een must.
En of dat nu bij K of C-rail is , dat maakt niet uit.
Je bandjes gaan er anders zeker sneller aan.
Maar let zeker op het gene wat Ben schreef als je een kleine knik hebt , dan heb je het zo te pakken....daar had ik dus ook last van.
Heel klein beetje schuin ingeslepen en afbramen klaar.

Wens je heel veel suc6 met de nieuwe baan.

Mvg: Alex
Gelogd
Stap voor stap iTrain Video's bekijken = https://www.jeroenbalkema.nl/
Mijn gegevens zijn iTrain 4-C-rail-Ib basic-
3xBoosters+Diverse K88+K84+K83 alles decoders van  AlbertJan -
Mijn Topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829

AlbertG

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #17 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 08:08:41 »

Hoi Jos,
Ik stip de voorkant van de spoorstaaf aan met rode nagellak. Voordeel is dat ik nu precies kan zien waar de melders liggen. Ik gebruik krimpkous en die wil nog wel eens stuk gaan als ik de c-rails in elkaar schuif. Daar kom je dan pas achter als je de boel aansluit. Succes,

Albert.
Gelogd
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #18 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 10:56:42 »

Hi Jos,

Wil je problemen vermijden dan van Fl* de kunststof rail-lasjes gebruiken.
Maak je een las later met de Dremel dan seconden-lijm ertussen.

groet
Harald

RobVille

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #19 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 11:25:42 »

Hoi Jos,

Kies voor stroomdetectie >:-D Alle ellende die ik heb meegemaakt met mijn vorige baan kun je met deze methode elegant oplossen. Ik weet het ....  ;) ..... maar ik heb liever een betrouwbare baan zonder foutmeldingen dan een met ... Het aanpassen van de treinen door een extra sleper weegt bij mij niet op tegen alle problemen door foutmeldingen, steeds weer zoeken en oplossen.  Mijn huidige baan maakt gebruik van stroomdetectie en in iTrain kun je exact aangeven waar de sleper zich bevindt. En .. het kost meer geld door de duurdere terugmelding modules. Dit heb ik er graag voor over ;)

Groetjes,
Rob
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #20 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 13:33:46 »

Gewoon goed aanleggen en je hebt nergens problemen mee, en gewoon massa-detectie gebruiken met al dan niet ingebouwde diode truc. Dat scheelt weer veel werk aan de rails zelf.  ;) En ook daardoor minder storingen.  :thumbup:

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #21 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 13:50:52 »

Hi Rob,

Volgens mij zijn stroomdetectie coders (over het algemeen) duurder dan de massa detectie coders.

groet
Harald

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #22 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 13:53:26 »


 @citaat
het kost meer geld door de duurdere terugmelding modules. Dit heb ik er graag voor over ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

RobVille

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #23 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 14:40:13 »

Citaat
Gewoon goed aanleggen en je hebt nergens problemen mee

Na verloop van tijd traden bij mij een aantal problemen op -->

spookmeldingen als gevolg van vervuiling,
uitzetten rails met name bij hogere temperaturen op zolder,
bros worden van de kunststof lasjes (Roco, Fleischmann, Peko),
dan de tijd die je kwijt bent om elk individueel lasje na te lopen :(

Trouwens als je met personentreinen rijdt met verlichting en je plaatst de wagon met sleper als laatste, dan heb je voldoende stroomdetectie. Märklin levert nu ook al goederenwagons met sluitverlichting ;) 

Groetjes,
Rob

« Laatst bewerkt op: maandag 30 oktober 2017, 16:31:03 door RobVille »
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #24 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 15:08:42 »

 @citaat

Beste Rob,

Ik gebruik tot volle tevredenheid al sinds 1990 K-rails met de Fleischmann 6433 isolators, Edits S88 terugmelders (Märklin kloon), en de Raptor natuurlijk.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #25 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 18:05:29 »

Ik ben van plan een spoorbaan te maken met C-rails
Voor de bezetmeldingen wil ik de C-rails knippen en voorzien van een diode.
Dit staat al een aantal keren hier en in de wiki beschreven.
Waar ik echter nog nergens wat over gelezen heb is het volgende:
Is de afstand tussen de rail-staven voldoende om een scheiding te waarborgen.
Toch grappig hoe zo'n draadje een andere kant uitgaat dan vragensteller bedoelt.

Hij heeft al gekozen voor C-rails en en voor bezetmelding.
En krijgt op zijn "vraag afstand tussen railstaven toereikend" te horen dat die op zich niet voldoende is om scheiding te waarborgen. Hij krijgt een aantal tips mee. Tot dan prima.

Maar waarom dan zijn keuzen ter discussie stellen? Dat hoeft toch helemaal niet?

« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 oktober 2017, 09:37:56 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #26 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 18:14:17 »

 @citaat leuk

Is eigenlijk een overbodige hint want niks beter dan massadetectie omdat alles gedetecteerd wordt zonder gepruts met slepers.Heb hier een baan met K rails van 200 meter en 30 wissels wat een 60 blokken maakt en nooit een slechte terugmelding gehad.Wel goed aangelegd en met FL isolatoren. Zelfs bij temperatuurschommelingen geen problemen behalve dan 1 maal vochtigheid maar dan heb je ook miserie bij stroomdetectie.De regel is nog steeds degelijk en proper werken en kwa vuil restjes gewoon een stofzuigerwagon laten meerijden.Een baan onderhouden hoort nu eenmaal bij de hobby zoals je regelmatig je huis opkuist.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #27 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 20:07:48 »

 @citaat Goed en slecht bestaat niet. Ik rij uiteraard stroomdetectie en heb helemaal geen volledige detectie nodig. 'T is maar net welke eisen je stelt. :D

Maar de C-railer is beter af met massadetectie, simpelweg om de al genoemde voordelen. En ja, dat geknip en gedremel is gedoe maar anderzijds ook onderdeel van de hobby. :)
Gelogd

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #28 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 21:07:45 »

Maar waarom dan zijn keuzen ter discussie stellen? Dat hoeft toch helemaal niet?
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

RobVille

  • Gast
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #29 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 21:56:23 »

Sorry Joske,

 @citaat

Groetjes,
Rob
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #30 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 22:34:44 »

 @citaat

Heel goed, maar mijn "Raptor Collega" heeft niet mijn vraag beantwoord waarom hij van K naar C gaat.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #31 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 23:23:34 »

Persoonlijk zou ik als ik zou moeten kiezen, tussen K of C rails voor K-rails gaan. je bent vrijer in je geometrie, door de aanwezigheid van flex-rails. Heeft vele voordelen inclusief die op je bankrekening.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #32 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 23:58:20 »

@citaat
Heel goed, maar mijn "Raptor Collega" heeft niet mijn vraag beantwoord waarom hij van K naar C gaat.
Groet, Anne W
Ik wil de onzichtbare delen (schaduwstations en spiraal) in C-rails uitvoeren. Het zichtbare deel wordt K-rails.
Waarom? Omdat ik al een forse hoeveelheid C-rails heb!
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 31 oktober 2017, 09:41:50 »

-onzichtbare deel C-rails,
-zichtbare deel K-rails,
-pragmatische keus (hoeveelheid)

Keus mag kennelijk dus ook ter discussie staan.
(Ojee ...)
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 31 oktober 2017, 09:54:06 »

Beste Jos,

Ik snap het, groetjes, Anne
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 31 oktober 2017, 20:21:14 »

Ik wil de onzichtbare delen (schaduwstations en spiraal) in C-rails uitvoeren. Het zichtbare deel wordt K-rails.
Waarom? Omdat ik al een forse hoeveelheid C-rails heb!

Zo heb ik het ook!
Het zou mij namelijk teveel kosten om de C-rails te verkopen en er K-rails voor te kopen.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 01 november 2017, 11:02:09 »

als ik indertijd niet zoveel k rails had gehad dan had ik de niet zichtbare delen ook in C rails gedaan.Die zijn stabieler dan k rails.vooral als je met flex rail werkt in K.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Aliebengalie

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 01 november 2017, 11:45:17 »

Ach ja de een houd van blond de ander van donker , je weet het wel he.

Dat heb je met rails precies het zelfde , de een C de ander K - de een vind het mooier de ander bedrijfs zekerder , in mijn belevenis is als je alles netjes en goed doet zoals het moet is het helemaal prima ongeacht of  je C of K rail hebt.

Gelukkig mag je zeker een voorkeur hebben.

Ik heb alle C-rail netjes geknipt en destijds van een diode voorzien onder de bedding.
Voor als nog daar geen een enkel probleem mee gehad.

Mvg: Alex
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 november 2017, 11:47:18 door Aliebengalie »
Gelogd
Stap voor stap iTrain Video's bekijken = https://www.jeroenbalkema.nl/
Mijn gegevens zijn iTrain 4-C-rail-Ib basic-
3xBoosters+Diverse K88+K84+K83 alles decoders van  AlbertJan -
Mijn Topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 01 november 2017, 11:46:22 »

 @citaat :thumbup:
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 01 november 2017, 12:03:57 »

Alles wordt met K-rails waarvan veel op voorraad.

groet
Harald

rzande

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #40 Gepost op: zondag 12 november 2017, 01:03:26 »

Hallo Jos
om spookmeldingen te voor komen via de railstaven gebruik ik kabel 0.2mm het liefst grijs zodat het niet opvalt , deze wordt gestript het afval wat normaal weggegooit wordt gebruik tussen de 2 railstaven , voor het inelkaar klikken van de rails leg je het ertussen even met een mesje het overtollige weg snijden en het is geisoleerd en nauwelijks zichtbaar

Succes, gr Richard
Gelogd

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #41 Gepost op: zondag 12 november 2017, 11:10:52 »

Richard,

Wat doe je met de raillassen ? Deze zorgen toch ook voor een verbinding van de twee railstaven ?

Cees
Gelogd

joske3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #42 Gepost op: zondag 12 november 2017, 11:34:19 »

Hoi Cees,

Kijk eens naar de bovenste foto in dit topic!
C-rails kent geen raillassen!
Mijn vraag was of de spleet tussen de railstaven een "veilige" afstand is voor scheiding.
Antwoord: Normaal gesproken wel, maar voor de zekerheid toch wat afdremelen, of behandelen met lak.
Gelogd
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #43 Gepost op: zondag 12 november 2017, 14:02:41 »

Jos,

Klopt maar in alle bijdragen wordt C en K door elkaar "gegooid".
Ben daardoor in verwarring gebracht.
Zelf gebruik ik voor de isolatie van verbindingslippen van C-rail krimpkous. Werkt ook goed.
Succes met de bouw.

Cees
Gelogd

rzande

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #44 Gepost op: zondag 12 november 2017, 14:03:59 »

Hoi Cees

voor massa detectie worden de rails geknipt en om te zorgen dat er geen contact mogenlijk is tussen 2 railstaven breek ik een van de contact clipje uit de rails .
maar door werking van de rails door tempratuur verschillen wil het wel een gebeuren dat de 2 railstaven op het beginpunt van de massa detectie elkaar raken ,
en om hierdoor valse meldingen te voor komen doe ik er dus de kabelhuls tussen , door dat dit samen gedrukt wordt heeft het een verende en isolerende werking.

maar zoals hierboven beschreven kun je ook de ruimte tussen de railstaven vergroten , het is maar net wat je wilt

Gr, richard
Gelogd

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Massa-detectie bij C-rails
« Reactie #45 Gepost op: zondag 12 november 2017, 14:32:47 »

Richard,

Voor isolatie van de railstaven gebruik ik een vijltje en blanke nagellak.

Cees
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 23 queries.