Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ebels baanontwerp

Gestart door Gebel dinsdag 18 december 2007, 16:12:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ebels baanontwerp
Gebel
gast

Ebels baanontwerp
Ls,

na jaren zo af een toe een baan op de vloer gelegd te hebben. is het nu tijd om een vaste baan te bouwen.
Hierbij mijn baanontwerp de ruimte die kan benutten is 380 cm bij 250 cm.
zie hieronder de eerste schetsen (zichtbaan en schaduw station). Het is een Nederlandslandschap.

graag commentaar van de forumleden




Re: Ebels baanontwerp
Leuk ontwerp :) maar om bij je container los plaats te komen moet je altijd steken en door je station. Ik denk dat dit gaat irriteren (bij mij iig wel).

Bas
Re: Ebels baanontwerp
Marklin-Tim
gast

Re: Ebels baanontwerp
Ja wat bas zeg is ook zo. Je kunt beter een apparte weg maken naar het containerlostrerrein want dan kom je niet in de knoop met het station.
En misschien heb je wel een hele lange trein en dan kom je niet eens meer in het terrein omdat je een te kleine weg hebt om er heen te komen. Als ik jou was had ik er een apparte doorgang van gemaakt en dat je niet door het station moet want dat is best wel iritant.
En bij die overweg kan dat wel met een flexrails er tussen?? Volgens mij niet.
Verder vind ik dat je best wel een mooie baan heb maar denk dan even aan die puntjes voordat je gaat bouwen. :D

Re: Ebels baanontwerp
daan2353
gast

Re: Ebels baanontwerp
Als ik het ontwerpje zo bekijk, is het niet een idee om in plaats van het kleinere station aan de onderkant de containeroverslag te maken? Beide stations liggen naar mijn idee voor een dubbelsporige baan veel te dicht naast elkaar; je zou het 2e station tot een halte kunnen reduceren (wat de afstand dan weer rechtvaardigt, de arbeiders moeten bij hun werk kunnen komen) en de vrijgekomen ruimte tot rangeer/containeroverslagplaats kunnen ombouwen.

De ruimte aan de voorzijde van het station waar nu de containerhaven nog ligt zou je een lokloods cq lokverzorging kunnen plannen.

In het schaduwstation zou ik absoluut het spoor tussen beide delen achterwege laten. Door de 2 schaduwstation heb je een verloop wat werkt zoals in het echie, als je het lange spoor laat doorlopen gaat de trein ineens gewoon rondjes rijden. Da's zonde als je zoveel ruimte hebt..

In het plan zoals je het nu hebt opgezet zou ik nog eens kritisch kijken naar de wissels bij het kleine station, waar bijvoorbeeld het omloopspoor in het uithaalspoor volstrekt overbodig is. In het uithaalspoor van de containerterminal zit ook een set wissels te veel, je hoeft enkel je lok te laten omlopen, hij hoeft niet te slalommen..

Mocht je de containerhaven toch daar laten waar-ie nu is, zoek dan een oplossing a la sloegebied, waar van de hoofdlijn, buiten de stations een aftakking loopt naar het industriegebied. De aftakking zoals die nu ligt is mijns inziens wat ongelukkig gekozen..

Je hebt wel een pak ruimte om je baan te bouwen!!
Re: Ebels baanontwerp
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Ebels baanontwerp
Hierbij wil ik graag vragen hoe je het denkt te gaan doen met je hellingen naar het schaduwstation, ik denk dat je hier vrij steil uit moet komen om een acceptabele tussenruimte te krijgen.
ik denk dat je dit anders beter kan maar hoe weet ikzelf ook nog niet.....

succes met plannen
Re: Ebels baanontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ebels baanontwerp
Gebel,

Buiten de genoemde opmerkingen valt het mij op dat de twee lussen in het onderste niveau over de groene lijn lopen.

Is dit niet buiten je plaat ?

Ook vind ik de 2 omloopsporen aan de buitenzijde (die beide schaduwstations met elkaar verbinden) zonde van de rails. Dit kost veel rails waar je weinig aan hebt. Je kunt hier toch geen trein neerzetten, want dan is deze verbinding geblokkeerd.

Een andere mogelijkheid is:


Ik heb het bovenste omloopspoor opgenomen in het schaduwstation. Dit schaduwstation heeft nu dus 1 spoor extra.
De verbinding met het andere schaduwstation (B) geschiedt met wissel W11. Ik heb hier een meegebogenwissel gebruikt, want dit kost minder ruimte. Het kan natuurlijk ook anders.

Je kunt nu 1 trein meer in je schaduwstation zetten en de verbinding met het andere schaduwstation blijft bestaan.

Bij de paarse rails 24188 kun je het geheel verbreden door rails toe te voegen.

De sporen bij A liggen op standaard afstand.

Aan de andere kant kun je precies hetzelfde doen.

Je zou nog kunnen overwegen om op het laagste niveau de cirkel te sluiten. Je kunt dan als het ene schaduwstation vol raakt, het andere gaan gebruiken zonder zichtbaar te worden.

succes,
groetjes
Henk
Re: Ebels baanontwerp
 Allen,  bedankt voor reactie's, ik moet nog wel wat sleutelen naar aanleiding daarvan. :D

Eerst nog een korte toelichting. Het kleine station is een kopie van station Harderwijk en het 'grote' station is een kopie van 't Harde. Ik heb inplaats van de militairelosplaats een containerlosplaats gepland.

@ Daan, ik vind het leuk om 'Harderwijk' zoveel mogelijk intakt te laten.

@ Marklin-Tim, dat met die overweg krijg ik wel gefixed.

@ Henk bedankt voor het voorbeeld, ik moet zelf in K-rail omzetten.

Dat met de hellingshoek heb ik nog niet berekend.

Kom binnenkort met een nieuwe tekening.