Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound

Gestart door Looney Tunes zaterdag 28 oktober 2017, 20:02:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hallo Allemaal,

Ik heb vanmiddag een Br50 (37844) omgebouwd, waarbij ik even een kort verslag met jullie wil delen.
De eigenaar van de loc had als wens deze loc van sound te voorzien, gezien er nog een aantal locs met zogenaamde 'Einheitstender' te wachten staan voor een gelijkwaardige ombouw heb ik het als onderstaand aangepakt. Waardoor de ombouw nu uit 7 draden omsolderen+lampje omprikken bestaat en dan nog de speaker aansluiten.

Als eerste even een foto van het slachtoffer.


Al het werk gaat plaatsvinden in de tender, de loc zelf hoeft niet open.


Het kapje van de tender zit d.m.v. een klik meganisme vast, dus is makkelijk open te halen. En dan komen we dit tegen.


De print zit met 2 schroefjes vast, nadat die en het klemmetje voor de draden los zijn kan de print eruit gehaald worden.


En na 7 draden los solderen blijven de draden over.


En natuurlijk ook de oude decoder.


Dan even een foto van de nieuwe adapterplaat.


En die zit nu op z'n nieuwe plekje, met het oude lampje weer teruggeprikt.


De draden op de nieuwe print gesoldeerd. De loksound ligt al klaar om erop geprikt te worden.


Als dat gebeurd is dan wordt de speaker aangesloten en de kap kan er weer op, waarna de ombouw gereed is.


Dit was hem weer voor nu, tot de volgende ombouw ;)
En mochten jullie nog vragen/opmerkingen hebben, plaats ze gerust.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hoi John,

Dit is weer een zeer strakke ombouw, maar met zulke professionele printen is dat kinderspel geworden. ;)
Heb je speaker nog ergens mee vast gezet?
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Bedankt Ad!
Het is inderdaad wel kinderspel zo, al kost het ook wat moeite om die print te maken hoor.
De speaker zit met dubbelzijdige tape vast in de kap van de tender, onder de kolen. (Je kan net zien dat de draden op de laatste foto gekruist lopen).
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hoi, John, ja de inspanningen om de print te ontwerpen en laten maken, moet natuurlijk niet worden vergeten, dat is al het halve werk. :thumbup:
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Wederom een strakke ombouw John  :thumbup: :thumbup:

Stoomloc,s verdienen ook sound is mijn bescheiden mening  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Dank voor de reacties, heren.

@Ad, Eigenlijk is dat zelfs meer dan het halve werk ;)

@Peter, Deze loc kan nu i.i.g. met alle toeters fluiten en bellen vertrekken :D
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Inmiddels is mijn BR51 met John's adapterplaatje aan een Ausbesserung begonnen.
Vraagje daarbij voor de Telex en ESU deskundigen: op de oude printplaat zat een extra stukje elektronica dat de telex aanstuurt.
Ik wil er een Loksound inzetten en de telex via de koppelingsprocedure in de Loksound laten ontkoppelen.
Als het kan, laat ik liever dat printje ertussenuit, maar als dat schade oplevert aan telex of decoder, dan moet het er natuurlijk tussen blijven.
Wat is beter/mogelijk: dat stukje elektronica er tussen laten zitten of kan de telex zonder problemen rechtstreeks aan de Aux2 van de printplaat?

Groet, Paul

Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Paul,

Ik denk dat je dat printje moet meenemen en gewoon via een AUX poort aan moet sturen.
Bij de latere mfx uitvoeringen zat deze schakeling ook op 21mtc dragerprint.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hallo Paul,

Om te beginnen sorry voor de late reactie (met de feestdagen was ik wat minder online), maar leuk om te zien dat je aan de ombouw bezig bent.
Het kan zowel met als zonder het printje, mits je de decoder maar goed instelt op de telex stand.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Deze week verder gegaan met de ombouw. De verlichting veranderd in 3mm LED's, met 2200 Ohm weerstanden; de weerstand van het frontlicht is direct aan de adapterplaat gesoldeerd en daaraan de grijze draad naar de lamp. Na het opzetten van de bovenbouw bleek later, dat over de LED nog een stukje zwart karton moest, om lichtuitval te voorkomen (of een stukje krimpkous zou ook kunnen). De pootjes van de LED's zijn vierkant en passen niet in de gaatjes van de lampsokkels. Om de LED's in de gaatjes te krijgen heb ik deze kort afgeknipt en restanten van de weerstandpootjes eraan gesoldeerd. Wel even in de gaten houden wat de anode en kathode is.
De LED achter zit met één zo'n verbouwd pootje in de lampsokkel, de andere poot gaat naar de weerstand en die is weer bovenop aan het contactpunt gesoldeerd.
De smoorspoelen van de motor staan rechtop, anders kan de decoder niet goed worden gemonteerd. De draden vanaf de smoorspoelen lopen schuin opzij weg, anders kan de kap er niet op.
AUX 1 gaat rechtstreeks naar de stomer, AUX 2 gaat naar het stukje elektronica dat de Telex bedient. Met de Lokprogrammer de Telex ingesteld (koppelingswals) en dat werkt prima. De elektronica past net nog op het achterstuk van de adapterplaat, want de tender is daar lager dan bij de BR50 met standaardtender.
Doordat de overige AUX-en op de adapterplaat al zijn voorzien van transitoren, kunnen deze ook makkelijk gebruikt worden.
Op AUX 3 heb ik nog een smd-LED in de cabine gebouwd met een 2200 Ohm weerstand aan de adapterplaat. Deze LED was al bedraad met stijf snoer, dus blijft makkelijk omhoog staan. Door het zwarte karton gestoken en bovenop de decoder gelegd (het karton ligt los). Personeelslid op het karton geplakt.
De grote speaker die John in de ombouw van de BR50 gebruikt had, paste hier niet. Door de opstaande smoorspoelen en de cabine is er minder ruimte beschikbaar. Ik heb hier een ESU 50326 gebruikt (een 50321 zou ook wel passen). Geluid ingesteld op (bijna) maximaal om toch nog iets te horen, want dit speakertje komt toch moeilijker door de tenderwand heen.

Bij de motor van de loc moesten nog wel de twee condensatoren worden doorgeknipt/verwijderd. Ik heb er eentje (doorgeknipt) laten zitten als klem voor de draden.

Weer een succesvol afgeronde verbouwing.
Groet, Paul
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
 @citaat Iets ter vervolmaking? ===> klik
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hmm,  @citaat is wel mooi, Wim, maar vind ik (nu) nog te lastig om te verwezenlijken. Ook vervuilen staat nog op het programma, maar daar wil ik ook wat meer ervaring in krijgen voordat ik dat op deze loc loslaat. Ik houd je tip wel in gedachten.
Eerst komend jaar nog de laatste handvol locs van geluid voorzien, en dan eens gaan kijken hoeveel ik ze nog kan verfraaien.
Groet, Paul
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Leuk om je ombouw te zien Paul, dat de loc nu  met geluid maar vele meters mag gaan afleggen.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Interessant draadje om te lezen en zien hoe de locs worden omgebouwd. Toch heb ik 2 vragen:
- Wat kost een dergelijke ombouw?
- Kan dit met iedere loc?
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Hoi Silco,

Het kan in principe met elke loc, mits je zelf maatvoeringen en eventuele aanpassingen/extra's etc. doorgeeft.

Zo heb ik in dit topic een print door John laten maken voor de ombouw van een V188.
Aan de hand van de maten van de bestaande (oude) printjes, die in de loc zaten, heb ik een de maten op genomen.
Gebruik hiervoor wel een schuifmaat, want soms komt het vrij nauwkeurig aan, om de print mooi te laten passen.
Vooral de schroefgaten en led posities zijn een aandachtpunt.
Zo ben ik nu bezig met de ombouw van een E-Loc E18 06 (39680), waarin ik de compact Sinus uit heb gebouwd.
Print ontwerp is door John gedaan en besteld en op ebay bestelde motoren zijn onderweg.

Kosten voor de printjes vallen reuze mee, maar kun je beter even aan John vragen.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Silco, voor de hier door mij getoonde ombouw is alleen de MTC tenderprint en een (sound)decoder nodig. Dit omdat de loc al een hoogvermogen motor had, mocht je een deltavariant hebben dan is er ook nog een motorsetje nodig.
Deze print is voor de meeste einheitstenders geschikt, als je een nummer doorgeeft van de loc die je wil ombouwen zal ik kijken of deze print daarin past.

Ad, elke loc is wel erg ruim.
Het kan met een groot aantal locs, maar er zijn best wel locs te bedenken waar het niet kan.
Het is gewoon een kwestie van per loc kijken wat kan, en wat niet.
Kwa maten heb je wel gelijk, een tiende van mm verkeerd kan al zorgen dat een print niet meer past.
(Dat is dus ook de reden dat ik het liefst toch de loc zelf in handen wil hebben/en wil opmeten.)
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Ik wil graag een soundmodule in mijn ICE1 (marklin 37701), deze is dus zonder tender  :P. Of dit dan een marklin module wordt of een ESU of wellicht ander merk maakt mij niet zoveel uit. Als het een paar honderd euro gaat kosten, schuif ik het op de lange baan en ga ik mij focussen op nieuw materieel.
Re: Ombouw van een Br50 (37844) met Einheitstender naar loksound
Dat is inderdaad andere koek dan een printje in de tender :D
Ik stuur je straks wel even een PBtje, dan kan dit topic over de MTC tenderprint blijven gaan.