Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion

Gestart door mikeloper vrijdag 27 oktober 2017, 20:34:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Beste mensen,

Sinds enige tijd heb ik van Marklin de doppeltraktion br 151, eentje heeft een motor, de andere hobbelt vrolijk mee. Nu zat ik te denken om in die dummy een motor te plaatsen zodat de beide modellen aangedreven zijn en er dus daadwerkelijk dubbeltractie gereden kan worden.
Buiten het feit dat ik voor de dummy een donor draaistel moet gaan zoeken, ivm tandwielen.
Wat voor motor raden jullie aan en hoe sluit ik die aan zodat de tegengesteld draait. En kan ik die draadjes gewoon aansluiten op de decoder die er in zit?

Alvast bedankt.

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Hoi Mike,

Je kunt maar één type motor in het motorloze draaistel bouwen en dat is de motorset 60941.
En je kunt de motor parallel aansluiten aan de motor in de andere lok.
Mochten de motoren na inbouw toch tegengesteld draaien dan keer je gewoon de draadjes aan de nieuwe motor even om.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Bedankt Ad,

Ik ga dan een shoppen en er mee aan de gang. Ik zal dan hier tzt weer een berichtje plaatsen.

Bedankt,

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Hallo Mike, als het alleen de tandwieltjes en de eventuele asjes zijn de je zoekt ,die heb ik vrijwel allemaal nieuw liggen.Zijn het dezelfde tandwielen als van de 3058?
Een 60941 heb ik ook liggen.
Als het mogelijk is de nummers van die delen,dan is het voor mij wat makkelijker zoeken.

Grt. Jo
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Hoi Jo,

Ik dat draaistel eens nader bekeken, maar het is niet compleet geschikt gemaakt.Het tandwiel tussen as 1 en 2, is niet te monteren ivm missende gaatjes voor het asje van het tandwiel.
Ik schoor wel ergens een nieuwe. Heb op Ebay al een compleet draaistel gevonden.

Over die 60941, stuur ik je zo een pb,tje.

Bedankt.

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
-Mike:
Heb deze set BR151 ook als dubbeltractie op de baan rijden, door het grote gewicht van de dummy ga ik er ook een tweede motor inbouwen en deze uitrusten met een decoder.
Al mijn hellingen op de baan zijn minder dan 1% en als er een aantal wagons achter hangen beginnen de wielen van de trekkende loc door te slippen.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Ik heb de set 26593 en met 22 kolenwagons erachter geen problemen met hellingen.
Ook bij mij is de tweede loc (nu nog) een dummy.
De tweede loc is wel voorbereid voor motorinbouw (aangestuurd vanuit de eerste loc).

Groeten,
Ton.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Jørg, maar als je er een decoder in gaat stoppen, dan moet je ook weer een sleper der onder gaan zetten en heb je een complete tweede loc. Dat hoeft voor mij niet, is niet de bedoeling om ze te splitsen.
Alleen kijken voor Elektrische koppelingen, zodat ze wel makkelijker van de baan af te halen zijn en voor het onderhoud.

Ton, ik ken de set wel, maar net niet mijn smaak, haha. Helaas de verkeerde Falns. Maar als die net zo voorbereid als de set wat ik heb, dat heb je een uitdaging.

Ik heb wat foto's gemaakt van het dummy draaistel, en eentje van het aangedreven draaistel. Mijn excuses voor de slechte kwaliteit foto's.

Foto 1: Je ziet, dat as 2 en as 3 al voorzien zijn van een tandwiel. Tussen as 1 en as 2 zou der nog eentje in moeten, echter er mist een gaatje voor het asje van dat tandwiel.
Foto 2: Voor het tandwiel van motor, naar het tweede tandwiel (As 1 en as2) is het gaatje ook niet verder bewerkt. Deze zou je nog kunnen uitboren. En het schroefdraad voor de schroefjes van het motorschild zou je zelf nog kunnen tappen.
Foto 3: Is het aangedreven draaistel en daar zie je het asje van het tandwiel.

Ik vind dat je nog erg veel werk zou moeten doen, voor iets wat voorbereid is.

Ik weet niet Ton hoe het bij jouw groene BR 151 gesteld is met de voorbereidingen?

Zoals gezegd, ik heb reeds een donor draaistel gescoord op ebay, voorzien van alle tandwielen en assen.

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
-Mike:
Bij mij is het de bedoeling dat ze samen in tractie gaan rijden, en idd een sleper moet ook nog geinstalleerd worden.
Heb ook een compleet motordraaistel aangeschaft via ebay.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Jørg,

Misschien ten overvloede, maar als je in tractie gaat rijden met twee lok, met elk een eigen decoder, dan moeten ze wel dezelfde decoder, met dezelfde soundfile hebben.
Doe je dit niet, dan krijg je timing verschillen en gaat de ene lok eerder (of later) rijden en gaat de boel staan malen en slippen.
Bij stomme decoder is het minder kritisch, maar de rijcurve verschil hier ook tussen decoders van verschillende merken en types.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
-Ad:
Daar had ik al aan gedacht, het is de bedoeling dat er twee dezelfde decoders in komen, de loc's apart ijken in iTrain en dan samenkoppelen en in tractie laten rijden, dan zijn de verschillen dacht ik miniem.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
De dummy-loc in mijn set is vastgekoppeld aan de eerste loc.
Via die loc wordt ook de verlichting aan de achterzijde bediend.
Ik hoef dus alleen een motor erin te plaatsen, staat ook zo beschreven in de meegeleverde documentatie.

Hoe dat in jouw set is voorbereid weet ik niet.

Groeten,
Ton.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Jørg op zondag 29 oktober 2017, 18:07:38

......het is de bedoeling dat er twee dezelfde decoders in komen, de loc's apart ijken in iTrain en dan samenkoppelen en in tractie laten rijden....


"Met de hand" rijdt dat wat lastig.  Als je er fatsoenlijke decoders in stopt in plaats van die Marklin spullen kun je in de decoders een tractie adres aanmaken waar beide samen naar luisteren en elke lok los naar het eigen adres.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
-Ton:
Dat is bij mijn set ook zo het geval, er loopt door de vaste koppeling de bedrading voor de sluitlichten.
Vermits er een decoder in deze dummyloc komt hoeven deze draden niet meer.
-Ben:
Zoals reeds vermeld komt in elke loc een nieuwe decoder, en zelf met een verschillend adres kan je in Itrain deze locs in tractie laten rijden.
Een van deze decoders zal met geluidsfuntie zijn.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Jørg op zondag 29 oktober 2017, 21:01:41

-Ben:
Zoals reeds vermeld komt in elke loc een nieuwe decoder, en zelf met een verschillend adres kan je in Itrain deze locs in tractie laten rijden.


Dat las ik. Ik gaf aan dat "met de hand rijden" dan lastig is. Maar als altijd naai jij je eigen naad en sta je zelden open voor een suggestie. :D
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
-Ben:
Ja dat is zo
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 29 oktober 2017, 19:10:54

Als je er fatsoenlijke decoders in stopt in plaats van die Marklin spullen kun je in de decoders een tractie adres aanmaken waar beide samen naar luisteren en elke lok los naar het eigen adres.


Hallo

Wat is er niet goed aan marklindecoders en waarom zou je hier geen tractieadres in kunnen zetten?

Bart
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Hi Mike,

Zelf zou ik een tweede decoder monteren.
Twee motoren op een decoder dan moet die de stroom wel aankunnen.
Meet in ieder geval even de (gelijk)stroom van elke motor en wat de decoder kan leveren.

groet
Harald
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Bahn-AG op maandag 30 oktober 2017, 10:27:45

Wat is er niet goed aan marklindecoders en waarom zou je hier geen tractieadres in kunnen zetten?


Ik meen dat er in de dubbelset een 6090 achtige decoder zit met dipswitch instelling. Als dat niet correct is heb ik het mis. ;)
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Jørg op zondag 29 oktober 2017, 21:01:41
Zoals reeds vermeld komt in elke loc een nieuwe decoder, en zelf met een verschillend adres kan je in Itrain deze locs in tractie laten rijden.
Een van deze decoders zal met geluidsfuntie zijn.
Beste Jørg,

Als maar één van de twee decoder een geluidsdecoders is dan gaat het volgens mij niet lukken.
Immers, zoals ik al eerder aangaf, moeten beide decoder exact gelijk zijn.
Wat gebeurt er namelijk als je de dubbeltractie laat aanzetten, dan zal de loc met geluidsdecoder eerst wat aanzet geluiden laten horen, zoals ventilatoren etc voordat deze vertrekt, maar de loc met geluidloze decoder zal direct willen vertrekken en het boeltje gaat lopen malen...
Ik weet niet of je met iTrain vertragingen kunt instellen, maar dat lijkt me dan een heel gepruts.
Maar vooralsnog ben ik benieuwd naar jou oplossing. ;)
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Citaat van: Kappa op maandag 30 oktober 2017, 12:04:18

Wat gebeurt er namelijk als je de dubbeltractie laat aanzetten, dan zal de loc met geluidsdecoder eerst wat aanzet geluiden laten horen, zoals ventilatoren etc voordat deze vertrekt, maar de loc met geluidloze decoder zal direct willen vertrekken en het boeltje gaat lopen malen...


Dat is in een Esu decoder op te lossen met CV252: vertrek vertraging bij "virtual sound".
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
 @citaat Daar is dus over nagedacht Ben. ;) :thumbup:
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
 @citaat Ook weer iets geleerd.  :thumbup:
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Harald,

Als ik de spullen heb, zal ik het eens meten. En anders zal ik er een decoder is moeten zetten. Scheelt ook weer draden trekken. Ik zat ook al een tijdje naar dat T4T, te kijken. Schijn je dus ongeacht motor, decoder dubbeltractie meer te kunnen rijden. Heb hier al een paar keer met de mensen van Modelspoorgroep 's-Hertogenbosch over gesproken tijdens de Gastendag vorig jaar.

Bedankt,

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Voor alleen dubbeltractie is T4T een erg dure oplossing. Daar komt nog bij dat daar ook eisen worden gesteld aan de motor en instellingen. Als uiteindelijk de boel niet synchroon loopt gaat het wringen.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Beste Mike,

Dit jaar was dat tijdens Rail bij de MSG/Den Bosch te zien met drie treinstellen, die per stuk automatisch aankoppelen en dan samen of met z'n drieën weg rijden dan weer per stuk automatisch afkoppelen en dan weer stuk voor stuk gaan rijden.

Als je 12 november op de Forum dag naar Den Bosch komt dan kun je er weer over praten met de "operator" van de demobaan op Rail, die is er dan ook.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Dat klopt Anne, Ik heb er nu al een paar jaar bij gezeten en er over gepraat met die beste man. En ja ik kom de 12de naar de gastendag in Den Bosch.

En wat Ben ook schrijft, het is wel duur voor puur en alleen dubbeltractie. Voor treinstellen lijkt het mij leuker en komt het meer tot zijn recht, omdat je dan in je dienstregeling kunt splitsen en combineren.

We gaan er eens goed over na denken.

Gr Mike
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
Beste "sleutelaars"   Ik volg met belangstelling dit topic maar het blijft angstvallig stil de laatste tijd. Ik heb nl ook een 37432 set en heb hetzelfde plan. Is er inmiddels al vooruitgang geboekt en met welk resultaat want ik wil niet zelf het wiel gaan uitvinden en sta dus open voor tips en tricks.
Gr Hans
Re: Marklin 37432 Br 151 Doppeltraktion
De Dummy:

Er ontbreken tandwielen.
Slechts één van de 4 wielen heeft antislipbandje.
Uitsluitend verlichting achter.
En natuurlijk geen sleepcontact.

Om de Dummy "zelfstandig" te maken is er nodig:

- Treibgestell 390030
- Isolierung 214700
- Schleifer 7164
- Senkschraube 756080
- Steckfassung 236340
- Glühlampe 610080

En wanneer er niet in dubbeltractie wordt gereden, dient in de gemotoriseerde locomotief bovendien nog verlichting achter geïnstalleerd te worden.

Willy