Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Twee stroomkringen probleem

Gestart door Ruud zondag 22 oktober 2017, 18:04:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Twee stroomkringen probleem
Na een lange tijd stil geweest te zijn door drukte heb ik weer even de tijd om met de baan te beginnen.
Nu is er een probleem opgedoken waar ik niet achter kan komen wat de oplossing kan zijn.
Even een uitleg:
In januari toen ik de baan voor het laatst getest had was alles nog goed.
Nu blijkt dat de eerste stroomkring het minder goed doet, de locs hebben allemaal zwakke lichten en knipperen. zodra ze overgaan naar de andere stroomkring worden de lichten feller en knipperen niet meer . Het rij gedrag is volgens mij ook beter op de tweede stroomkring. Bij de overgang van de eerste naar de tweede stroomkring lijkt de loc sluiting te maken tussen de twee stroomkringen. bij lage snelheid onderbreekt de 6021 de stroom en bij een wat hogere snelheid gaat deze door.
Bij beide stroomkringen gebruik ik een ringleiding met 2,5 mm2 kabel, beide stroomkringen hebben een booster. Ik heb de rails helemaal schoon gemaakt.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen.

Ruud
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
wissel de stroomkringen eens met de boosters, wat is dan het effect?
Gr. Koos
Re: Twee stroomkringen probleem
Effect blijft het zelfde. Had het ook al geprobeerd rechtstreeks van af de 6021 zonder booster .
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Kan je de spanning meten op stroomkring 1 en 2
Re: Twee stroomkringen probleem
Kan ik dat meten met een normale multimeter ivb de digitale spanning??
Bij eerste stroomkring 4,3v AC en bij de tweede 7.4v AC.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Beste Ruud,

Je kunt een Märklin digitale spanning meten met de multimeter in de DC stand omdat deze spanning meer negatief is dan positief, het is puur indicatief, maar voor jou doel, het vergelijken van twee stroomkringen, goed.

Groet, Anne W
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
zijn de stekkers van de trafo's misschien omgedraaaid?

Gr Ed
Re: Twee stroomkringen probleem
Spanning meten in DC is variabel tussen 11v en 13v bij beide stroomkringen.
En ik heb de stekker van de eerste trafo omgedraaid, ook dat geeft geen resultaat.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Beste Ruud,

En meet je ook een spanningsverschil tussen de twee stroomkringen, tussen de puntkontakten en tussen de railstaven?

Groet, Anne W
Re: Twee stroomkringen probleem
Bedoel je een meetpen op de puko van de eerste stroomkring en een meetpen op de railstaaf van de andere stroomkring?
Re: Twee stroomkringen probleem
Heb ondertussen de 6021 vervangen , wat ook geen resultaat .
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Beste Ruud,

Ja, en ook op de railsstaven, ook de meter op een kleiner bereik als je niks ziet.

Groet, Anne W
Re: Twee stroomkringen probleem
Tussen rail van stroomkring 1 en puko van stroomkring 2 meeting DC tussen 16.1 en 19,3volt , AC tussen 10 en 12 volt.
Tussen rail van stroomkring 2 en puko van stroomkring 1 meeting DC +/- 3 m volt en AC 0,03 volt.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2008

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Citaat van: Ruud op maandag 23 oktober 2017, 11:16:58
Kan ik dat meten met een normale multimeter ivb de digitale spanning??
Bij eerste stroomkring 4,3v AC en bij de tweede 7.4v AC.

Je kan dat niet direct meten, en dat heeft er niks mee te maken dat er digitale info mee gestuurd wordt.
Oorzaak: je meter kan gelijkspanning meten. Dat moet je NIET gebruiken want het is wisselspanning.
Dan wisselspanning meten: dat heeft ook geen nut want de meter is gemaakt om sinusvormige spanning van 50 Herz te meten.
Het te meten signaal ziet er blok- of pulsvormig uit en het is altijd plus 18 Volt of min 18 Volt, waarbij de hoogte van de spanning wel kan afwijken.
Je moet hier voor dus een bruggelijkrichter hebben of maken van 4 diodes.
Je meet dan met de meter in de stand gelijkspanning en telt het verlies van 2 diodes bij het resultaat op (dat is ongeveer 1 á 1,2 Volt).

Veel beter is om er met een oscilloscoop aan te meten, maar dat is een instrument voor een elektronicus.
Je kan dan zien hoe de signaalvorm is en of die misschien ´beschadigd´ is.

Verder:oude(re) voedingselco´s kunnen kapot raken, zeker als ze lang niet gebruikt worden, waardoor de boosters geen fatsoenlijke voeding meer krijgen.
Trouwens trafostekkers omdraaien is alleen van toepassing bij analoge banen, hier is dit onzinnig.

hier signalen zoals ze in een Märklin-Motorola-configuratie voor komen en een schakeling om de spanning te kunnen meten:
Re: Twee stroomkringen probleem
gelukkig had ik nog een gelijkrichter. gelijk gemeten beide stroomkringen meten +/- 22,4 volt.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Beste Ruud,

En nu tussen de puko's van beide stroomkringen en dan ook tussen de massarails van beide stroomkringen.

Overigens zit er wel iets raars in je metingen van 16.20 hr, de waardes hadden redelijk gelijk moeten zijn.

Groet, Anne W
Re: Twee stroomkringen probleem
Heb er nu een stroomkring van gemaakt, maar de treinen blijven stotteren. De spanning is nu 20,4v met een gelijkrichter gemeten op DC.
Dit heb ik gedaan omdat ik steeds als een loc van de ene naar de andere stroomkring reed een sluiting kreeg. Dit ga ik weer veranderen zodra het stotteren van de treinen opgelost is .

Het lijkt wel of ik ergens een signaalverlies heb.
Re: Twee stroomkringen probleem
Ben den Hollander
gast

Re: Twee stroomkringen probleem
Ruud,

Ergens heb je een lekstroom in die ene boosterkring. Misschien ligt er iets op de rail of is een aansluiting niet helemaal jofel enz..

Vergeet het gemeet en ga op zoek: dat kan alleen maar door de hele boostersectie die problemen geeft af te koppelen en stukje bij beetje weer aan te koppelen tot het probleem ontstaat.

Gr, Ben.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Meten is weten, en weten is ingrijpen. Hopelijk heb je stroomkring I opgedeeld in een aantal af te schakelen segmenten (een oude truc uit de analoge wereld om foutopsporing te versimpelen).
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Twee stroomkringen probleem
boosters afkoppelen en met meter op diodemeting tussen rails en puko's meten.Vermoedelijk krijg je nu een weerstandswaarde.Hoe dichter die bij 0 komt hoe dichter je vermoedelijk bij het verliespunt komt.Hoor je nergens geen brommetje aan de rails ? Duid meestal op een verlies tussen puko's en rails. Normaal moet je oneindig meten.
Bij K rails wil nog wel eens na een tijdje zo een lipje van de puko's kontakt maken met een rail door vuil of wat vochtigheid.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Beste Ruud,

Meten zonder gelijkrichtbrug is "indicatief" meten: staat er wel spanning op de meetpunten?

Er van uitgaande dat de massa van de hele baan ongedeeld is, dan zou het niet uit moeten maken waar je de ene meetpen aan de massa knoopt en had je gisteren om 16.20 hr voor de spanningen in stroomkring 1 en in stroomkring 2 vergelijkbare indicatieve waardes moeten meten.

Overigens als je in de DC stand de "plus" pen op de puko's houdt dan moet je ook een negatieve spanning meten, is dat in beide stroomkringen zo?

Stotteren op een bepaalde plaats in een enkele stroomkring is door spanningsgebrek in de lok, door slechte massa (vuile, gecorrodeerde rails of wielen) of slechte toevoer (vuile, gecorrodeerde puntcontacten of sleper) of door een slecht contact tussen de stukken rails, bij K-rails kunnen de koperen contactjes wel eens corroderen.

Je krijgt nu deskundig advies van iemand die weet waar alle klepels hangen, dus heb je aan mij niet veel meer.

Groet, Anne W
Re: Twee stroomkringen probleem
Ik ga met al die info aan de slag . jullie horen nog hoe het afloopt.
Re: Twee stroomkringen probleem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Twee stroomkringen probleem
Citaat van: Anne W op dinsdag 24 oktober 2017, 20:28:09
Je krijgt nu deskundig advies van iemand die weet waar alle klepels hangen, dus heb je aan mij niet veel meer.
Het effect van de krabbenmand? Volgens mij heb je prima meetadviezen gegeven.
Meer dan die klokkenluider met al z'n klepels tot nu toe heeft geklepperd.  8o

En elk stapje is er een.