Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

Gestart door molly w donderdag 26 oktober 2017, 15:26:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
De topic sluit aan op het verhaal van Rob in wiki https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Onafhankelijke_analoge_treinbesturing#Het_op_snelheid_passeren_van_een_groen_sein. Daarin legt hij uit hoe een trein het hele remtraject op volle snelheid kan passeren als het sein op groen staat. Hoe de remsecties werken met telkens twee antiparallel geschakelde diodes snap ik. Maar wanneer je al die aparte secties weer onderling verbindt - via antiparallel geschakelde diodes - dan hebben ze toch allemaal dezelfde spanning, ook als het sein op rood staat???? Want in mijn gedachtengang werken de tweede set antiparallel geschakelde diodes als achterdeurtjes om toch binnen te komen. Of niet soms?? Dat snap ik dus niet.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Bij een rood sein krijgt elke opvolgende rail 2 diodes extra als spanningsbegrenzer. De rail wordt gevoed met de spanning uit de vorige rail. Dus de diodes staan in serie. (2 + 2+ 2+ 2 enz..)
Ook krijgt elke rail een aansluiting via 1 diode naar een andere spanningsbron die pas spanning levert als het sein op groen wordt geschakeld. Dit kan het sein als vanouds verzorgen. Deze diodes zullen dan parallel staan.

Zie afbeelding. Hier staat het blok op afremmen. (relais geopend)



Mvg,
Marcel
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
 @citaat Wat is het nut van deze dioden? Volgens mij kun je ze weglaten.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
als je de diodes weglaat, zijn alle blokken met elkaar verbonden. Of er nu spanning op staat of niet. Dat is het achterdeurtje dat ik bedoel. Het is hetzelfde effect als alle papiertjes tussen de lipjes van middenrail weglaten.
De dioden horen te sperren, maar effect is dat de trein langzaam rijdt - hij rijdt maar op één fase van de wisselstroom.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
 @citaat  :oops: i.p.v. de dioden ===> klik
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Zo'n relais met 4 wisselcontacten is inderdaad een optie. Moet je alleen iets bedenken om het relais "aan" te houden, bijvoorbeeld door stroomdetectie. Of een bistabiel relais toepassen met voldoende wisselcontacten. Maar dat was niet het idee van Rob, hij wou werken met Märklinrelais.

Als ik het goed gezien heb werkt Rob in https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Onafhankelijke_analoge_treinbesturing#Het_op_snelheid_passeren_van_een_groen_sein met antiparallel geschakelde diodes, óók in het onderdeel waarin een trein op volle snelheid de remsecties passeert bij groen sein. Naast de 4 parallel geschakelde diodes foto in de tekening van loc1200 horen dan nog 4 diodes in omgekeerde richting. Volgens mij is ook dat het open zetten van de achterdeur. Voor elke fase van de wisselspanning immers is er wel diode die geleidend is. Zie ik dat goed? Daarom snap ik niet wat Rob doet in zijn verhaal.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Doordat ik de 'achterdeur' ook getrapt maak via diverse anti-parallel geschakelde diodes, hebben, als het extra relais uit staat, de aansluitingen van het rechter diodeblok geen invloed op de diverse spanningsniveaus.

"Ik geef de snelheid aan door de mate waarin ik de rijspanning reduceer. Een ?1? geeft de spanning aan, zoals die door de trafo is ingesteld. Een ?2? betekent dat de rijstroom door één paar diodes gevoerd wordt. En zo verder. Dus: hoe hoger het nummer, hoe langzamer de trein zal rijden."

Wanneer je dat volgt voor de beide situaties, zal je zien dat de getekende oplossing werkt.

Rob
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik snap het niet. De 4 parallel geschakelde diodes verhinderen dat de blokken onderling electrisch verbonden worden, maar dan rijdt een trein erg langzaam (1/2 fase). Door er 4 paar antiparallel geschakelde diodes van te maken, staat de achterdeur toch open? De stroom kan toch altijd via het andere deurtje naar binnen? Zie tekening. (Dat is een poging om 1 blok met sein en 1 voorafgaand blok waarin langzamer gereden wordt, te maken, met slechts twee tuimelschakelaars: één voor het seinblok en één voor het "rem"blok.)
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Inderdaad werkt jouw schema zoals je aangeeft. (Alleen het gebruik van schakelaar 2 ontgaat me.)
Mijn schema is echter anders. Misschien helpt het om te weten dat ik niet sper. Ik gebruik diodes alleen antiparallel en dus alleen om de spanning in stapjes te verlagen.
Rob
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

  • Maar hoe maak je dat bij groen sein de trein op volle snelheid doorrijdt, dus alle blokken de volle rijspanning hebben, zonder dat ze onderling verbonden zijn? Als ik jouw schema in je wiki-verhaal bestudeer, zie ik dat je voor doorrijden bij groen per blok 1 of 2 setjes antiparallel geschakelde diodes in de 'aanvoer" opneemt en dan die aansluit op de draad naar het blok. Ik zie dan het verschil niet tussen jouw oplossing en mijn schema; ik doe toch hetzelfde? Ik zie bij jou ook achterdeurtjes, bijvoorbeeld waar je in de rechtermatrix aansluitingen '3' met elkaar verbindt. Dan heb je toch hetzelfde als ik doe in de gebied "sperren"???
    Zie tekening hieronder, waarop ik schets hoe ik denk dat jij het georganiseerd hebt. De handgetekende lijn geeft aan waar ik het achterdeurtje zie.
    Kun je een schema tekenen voor één "rem"blok voor het blok bij het sein hoe jij het zou doen.

  • Die tweede schakelaar is er puur en alleen voor om desgewenst dit blok stroomloos te maken. Onze hele clubbaan is verdeeld in secties, elk met een schakelaar; er is geen trajectdeel dat direct spanning krijgt van de trafo. Doel: bij ontsporing of zo betreffende sectie uitschakelen zonder dat de hele boel plat ligt; of een trein stilzetten terwijl andere doorrijden.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dit is dezelfde situatie, maar dan met een rem- en optreksegment:

Wanneer relais R1r maakt, is de spanning op het remtraject 4, anders 7.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Inderdaad, ik zie hier geen achterdeurtje. Er zijn immers geen andere remsegmenten die onderling verbonden zouden kunnen worden. Er is ook geen enkele verbinding met het stopsegment bij het sein.
Vertaal ik het naar mijn situatie met tuimelschakelaars, dan zou ik een tuimelschakelaar met 3x 3 contacten nodig moeten hebben (zie tekening):

  • een set van 3 voor de sein lichtjes (niet getekend)
  • een set van 3 voor de stroomvoorziening van het stopsegment bij het sein
  • een set van 3 voor de stroomvoorziening van het remsegment bij groen licht
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: molly w op vrijdag 27 oktober 2017, 13:00:40
Ik snap het niet. De 4 parallel geschakelde diodes verhinderen dat de blokken onderling electrisch verbonden worden, maar dan rijdt een trein erg langzaam (1/2 fase). Door er 4 paar antiparallel geschakelde diodes van te maken, staat de achterdeur toch open?

Hallo

Je kunt de baan ook gewoon met gelijkspanning voeden; scheelt een hoop diodes.

Bart
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Heerlijk, zo out-of-the-box denken.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Als je dan toch out of the box denkt, bedenk dan een impulsbreedband regelaar, waarvan de breedte van de pulsen bepaalt wordt door het spanningsniveau van een condensator, dat spannigsniveau kan dan bepaald worden door twee feiten:

is er een lok en staat het sein op rood.

Ik heb het in de tachtiger jaren van de vorige eeuw gedaan met Märklin loks en k-rails, wat het "is er een lok" vergemakkelijkte, de condensator liep leeg via de geïsoleerde rail als er een lok was.

Groet, Anne W

Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik wil het simpeler, analoger, houden. Ik denk dat ik schakelaar 1 vervang door een relais met voldoende wisselcontacten.

En nog een vraag: welk type diode kan ik het best gebruiken voor de remsectie. Ik heb ooit iets voorbij zien komen op dit forum, maar kan het zo gauw niet terugvinden. Je hebt van die heel kleine oranje diodes, maar kunnen die de spanning en stroom (10VA) aan?
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Molly,

De geigende diode voor dit soort werk is er één uit de 1N400X serie, de "X" mag een "1" zijn dan kan hij 50 Volt hebben, maar ook een hoger cijfer dan kan hij meer spanning verdragen.

Groet, Anne W