Nieuws: Op zaterdag 20 oktober 2018 is de gastendag voor de 10e keer bij de Modelspoorgroep Den Bosch. Klik hier voor meer info.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag  (gelezen 1566 keer)

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 15:26:08 »

De topic sluit aan op het verhaal van Rob in wiki https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Onafhankelijke_analoge_treinbesturing#Het_op_snelheid_passeren_van_een_groen_sein. Daarin legt hij uit hoe een trein het hele remtraject op volle snelheid kan passeren als het sein op groen staat. Hoe de remsecties werken met telkens twee antiparallel geschakelde diodes snap ik. Maar wanneer je al die aparte secties weer onderling verbindt - via antiparallel geschakelde diodes - dan hebben ze toch allemaal dezelfde spanning, ook als het sein op rood staat???? Want in mijn gedachtengang werken de tweede set antiparallel geschakelde diodes als achterdeurtjes om toch binnen te komen. Of niet soms?? Dat snap ik dus niet.
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 16:44:44 »

Bij een rood sein krijgt elke opvolgende rail 2 diodes extra als spanningsbegrenzer. De rail wordt gevoed met de spanning uit de vorige rail. Dus de diodes staan in serie. (2 + 2+ 2+ 2 enz..)
Ook krijgt elke rail een aansluiting via 1 diode naar een andere spanningsbron die pas spanning levert als het sein op groen wordt geschakeld. Dit kan het sein als vanouds verzorgen. Deze diodes zullen dan parallel staan.

Zie afbeelding. Hier staat het blok op afremmen. (relais geopend)



Mvg,
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Mrklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: M, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 16:52:13 »

 @citaat Wat is het nut van deze dioden? Volgens mij kun je ze weglaten.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 17:09:57 »

als je de diodes weglaat, zijn alle blokken met elkaar verbonden. Of er nu spanning op staat of niet. Dat is het achterdeurtje dat ik bedoel. Het is hetzelfde effect als alle papiertjes tussen de lipjes van middenrail weglaten.
De dioden horen te sperren, maar effect is dat de trein langzaam rijdt - hij rijdt maar op n fase van de wisselstroom.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 17:13:41 »

 @citaat  :oops: i.p.v. de dioden ===> klik
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 oktober 2017, 18:03:24 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 19:26:47 »

Zo'n relais met 4 wisselcontacten is inderdaad een optie. Moet je alleen iets bedenken om het relais "aan" te houden, bijvoorbeeld door stroomdetectie. Of een bistabiel relais toepassen met voldoende wisselcontacten. Maar dat was niet het idee van Rob, hij wou werken met Mrklinrelais.

Als ik het goed gezien heb werkt Rob in https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Onafhankelijke_analoge_treinbesturing#Het_op_snelheid_passeren_van_een_groen_sein met antiparallel geschakelde diodes, k in het onderdeel waarin een trein op volle snelheid de remsecties passeert bij groen sein. Naast de 4 parallel geschakelde diodes foto in de tekening van loc1200 horen dan nog 4 diodes in omgekeerde richting. Volgens mij is ook dat het open zetten van de achterdeur. Voor elke fase van de wisselspanning immers is er wel diode die geleidend is. Zie ik dat goed? Daarom snap ik niet wat Rob doet in zijn verhaal.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 oktober 2017, 19:29:20 door molly w »
Gelogd

M75

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 26 oktober 2017, 19:52:35 »

Doordat ik de 'achterdeur' ook getrapt maak via diverse anti-parallel geschakelde diodes, hebben, als het extra relais uit staat, de aansluitingen van het rechter diodeblok geen invloed op de diverse spanningsniveaus.

"Ik geef de snelheid aan door de mate waarin ik de rijspanning reduceer. Een 1 geeft de spanning aan, zoals die door de trafo is ingesteld. Een 2 betekent dat de rijstroom door n paar diodes gevoerd wordt. En zo verder. Dus: hoe hoger het nummer, hoe langzamer de trein zal rijden."

Wanneer je dat volgt voor de beide situaties, zal je zien dat de getekende oplossing werkt.

Rob
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017, 13:00:40 »

Ik snap het niet. De 4 parallel geschakelde diodes verhinderen dat de blokken onderling electrisch verbonden worden, maar dan rijdt een trein erg langzaam (1/2 fase). Door er 4 paar antiparallel geschakelde diodes van te maken, staat de achterdeur toch open? De stroom kan toch altijd via het andere deurtje naar binnen? Zie tekening. (Dat is een poging om 1 blok met sein en 1 voorafgaand blok waarin langzamer gereden wordt, te maken, met slechts twee tuimelschakelaars: n voor het seinblok en n voor het "rem"blok.)
Gelogd

M75

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017, 13:32:07 »

Inderdaad werkt jouw schema zoals je aangeeft. (Alleen het gebruik van schakelaar 2 ontgaat me.)
Mijn schema is echter anders. Misschien helpt het om te weten dat ik niet sper. Ik gebruik diodes alleen antiparallel en dus alleen om de spanning in stapjes te verlagen.
Rob
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2017, 14:58:58 »

  • Maar hoe maak je dat bij groen sein de trein op volle snelheid doorrijdt, dus alle blokken de volle rijspanning hebben, zonder dat ze onderling verbonden zijn? Als ik jouw schema in je wiki-verhaal bestudeer, zie ik dat je voor doorrijden bij groen per blok 1 of 2 setjes antiparallel geschakelde diodes in de 'aanvoer" opneemt en dan die aansluit op de draad naar het blok. Ik zie dan het verschil niet tussen jouw oplossing en mijn schema; ik doe toch hetzelfde? Ik zie bij jou ook achterdeurtjes, bijvoorbeeld waar je in de rechtermatrix aansluitingen '3' met elkaar verbindt. Dan heb je toch hetzelfde als ik doe in de gebied "sperren"???
    Zie tekening hieronder, waarop ik schets hoe ik denk dat jij het georganiseerd hebt. De handgetekende lijn geeft aan waar ik het achterdeurtje zie.
    Kun je een schema tekenen voor n "rem"blok voor het blok bij het sein hoe jij het zou doen.
  • Die tweede schakelaar is er puur en alleen voor om desgewenst dit blok stroomloos te maken. Onze hele clubbaan is verdeeld in secties, elk met een schakelaar; er is geen trajectdeel dat direct spanning krijgt van de trafo. Doel: bij ontsporing of zo betreffende sectie uitschakelen zonder dat de hele boel plat ligt; of een trein stilzetten terwijl andere doorrijden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 oktober 2017, 16:54:54 door molly w »
Gelogd

M75

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 01:52:50 »

Dit is dezelfde situatie, maar dan met een rem- en optreksegment:

Wanneer relais R1r maakt, is de spanning op het remtraject 4, anders 7.
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 17:21:45 »

Inderdaad, ik zie hier geen achterdeurtje. Er zijn immers geen andere remsegmenten die onderling verbonden zouden kunnen worden. Er is ook geen enkele verbinding met het stopsegment bij het sein.
Vertaal ik het naar mijn situatie met tuimelschakelaars, dan zou ik een tuimelschakelaar met 3x 3 contacten nodig moeten hebben (zie tekening):
  • een set van 3 voor de sein lichtjes (niet getekend)
  • een set van 3 voor de stroomvoorziening van het stopsegment bij het sein
  • een set van 3 voor de stroomvoorziening van het remsegment bij groen licht
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 oktober 2017, 17:23:47 door molly w »
Gelogd

Bahn-AG

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 22:15:13 »

Ik snap het niet. De 4 parallel geschakelde diodes verhinderen dat de blokken onderling electrisch verbonden worden, maar dan rijdt een trein erg langzaam (1/2 fase). Door er 4 paar antiparallel geschakelde diodes van te maken, staat de achterdeur toch open?

Hallo

Je kunt de baan ook gewoon met gelijkspanning voeden; scheelt een hoop diodes.

Bart
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #13 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 18:07:32 »

Heerlijk, zo out-of-the-box denken.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #14 Gepost op: maandag 30 oktober 2017, 22:21:53 »

Als je dan toch out of the box denkt, bedenk dan een impulsbreedband regelaar, waarvan de breedte van de pulsen bepaalt wordt door het spanningsniveau van een condensator, dat spannigsniveau kan dan bepaald worden door twee feiten:

is er een lok en staat het sein op rood.

Ik heb het in de tachtiger jaren van de vorige eeuw gedaan met Mrklin loks en k-rails, wat het "is er een lok" vergemakkelijkte, de condensator liep leeg via de gesoleerde rail als er een lok was.

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en M), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Mrklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

molly w

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #15 Gepost op: zondag 05 november 2017, 16:03:36 »

Ik wil het simpeler, analoger, houden. Ik denk dat ik schakelaar 1 vervang door een relais met voldoende wisselcontacten.

En nog een vraag: welk type diode kan ik het best gebruiken voor de remsectie. Ik heb ooit iets voorbij zien komen op dit forum, maar kan het zo gauw niet terugvinden. Je hebt van die heel kleine oranje diodes, maar kunnen die de spanning en stroom (10VA) aan?
« Laatst bewerkt op: zondag 05 november 2017, 16:13:18 door molly w »
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
« Reactie #16 Gepost op: zondag 05 november 2017, 22:24:47 »

Beste Molly,

De geigende diode voor dit soort werk is er n uit de 1N400X serie, de "X" mag een "1" zijn dan kan hij 50 Volt hebben, maar ook een hoger cijfer dan kan hij meer spanning verdragen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en M), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Mrklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.394 seconden met 22 queries.