Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dragerprinten

Gestart door hmmglaser woensdag 25 oktober 2017, 14:43:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Dragerprinten
Omdat ik niet andermans topic's verder wil vervuilen ;) Is het misschien niet wat om een poll of nieuwsbrief rond te sturen over wat van dragerprint men nog graag zou willen zien voor loks of treinstellen.
Heb hier zelf wel een aantal die in zou willen zien.

Fleischmann 1470/71 mtc21/plux22 en dan zou het ook mooi zijn als er gelijk een mogelijkheid was voor het erop solderen van leds voor de binnenverlichting.
Fleischmann 1472 en dan het zelfde verhaal als hierboven.
Marklin 1200 modellen nieuwe serie 3712x omdat de bestaande printen weining mogelijkheden bieden kwa aanpassing van de verlichting.
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
De eerste 2 die je noemt heb ik al vaker gehoord, en ga ik waarschijnlijk binnenkort (als andere project ;) klaar is) tekenen.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2015

offline
Re: Dragerprinten
Ik heb ook ooit gedacht aan de eerste twee, maar ik heb zo weinig tijd dat ik het aan John overlaat.
Re: Dragerprinten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dragerprinten
Tante M* 1200 serie 3712? hebben de mogelijkheid in zich om met een transistor en de op de decoder beschikbare AUX 3 de sluitverlichting aan of uit te schakelen.

Meer hoeft niet want deze locs hebben nooit trek/duw gereden, gewoon sleep wagons er achter en sluitlichten uit.
De tweede moderne serie met motor in het midden is reeds schakelbaar.

Hoe dit in te bouwen is een draadje van:  KLIK
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dragerprinten
En dan is er nog mijn versie om de sluitlichten schakelbaar te maken. ==> Klik
Wat ik eigenlijk doe, is de bestaande voorschakelweerstand verwijderen en tussen de twee vrij gekomen soldeer eilandjes een transistor (CE overgang) met een nieuwe voorschakelweerstand en diode in serie plakken. De diode dient om lekstromen te blokkeren.
De basis van de tor gaat met een hoge weerstand naar AUX3.
Je kunt hiermee de rode sluitverlichting uitzetten als F0 aan staat.
Je kunt de sluitverlichting dus niet apart aan zetten als F0 uit staat.
Maar zo houd je wel de versterkte AUX1 en 2 over voor andere doeleinden.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Dragerprinten
Voor een print, bedoeld voor een plan-V komt meer kijken.
Het is niet alleen een vervanging maar ook een ombouw met aanpassen verlichting (eventueel motor) en stroomvoerende koppeling. Sleperwisseling kan ook nog een optiezijn naast extra sein beelden. Of je moet in elke sectie een decoder plaatsen en een sleepcontact.

Mvg. Marcel
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
Ik wil even een kleine update delen: Ik heb een lid gevonden welke een Sprinter en Plan V van Flm heeft, en waarbij ik een keer langs kan komen om de stellen te bekijken.
Daarna kan ik met de dan vergaarde gegevens printen tekenen. De eerste stappen zijn dus gezet.
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
Even een vraagje aan Mark, en natuurlijk ook anderen die geïnteresseerd zijn: Ik zit tijdens de lunchpauze even op internet te zoeken, en zie dat er 2 polige verbinding zit tussen de bakken bij de oude modellen.
Hebben jullie het liefst dat deze veranderd wordt naar een 5 polige verbinding, of dat er in elke bak een (functie)decoder komt?
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dragerprinten
Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 polige verbinding en dan zou het mooist zijn een KKK maar daar zullen wel extra hoge kosten aan verbonden zijn :(Misschien dat er iemand al een mooie oplossing heeft gevonden)
Heb de sprinter nu voorzien van een functiedecoder maar deze heb ik er liever uit de plan-V is met een 2 polige of een 4 polige verbinding maar hier heb ik me nog niet echt in verdiept voor mij is los schakelbare binnenverlichting niet echt een must leuk als het kan maar het hoeft niet.
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
Dank voor je reactie Mark.
Ik zal er over na gaan denken.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Dragerprinten
6-polig is handiger.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dragerprinten
De bestaande verbinding van de digitale sprinter is toch ook een 6 polige alleen 4 draads uitgevoerd?
Heeft er ook iemand een goed alternatief voor de verbinding bvb via de koppeling zoals het bij andere treinstellen gebeurt?
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
En eigenlijk zit ik vanwege het feit dat die verbinding tussen de bakken dan helemaal anders moet, toch te denken aan een functiedecoder in de motorloze bak.
Dan kan de print voor elke bak hetzelfde zijn, wat de kosten van de printen weer zal drukken.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Dragerprinten
Bij de sprinter het liefst zo min mogelijk draden ertussen. Meer draden kan wel, maar dan aub niet op de Fleischmann manier. Die draadjes breken nog wel eens los van de stekker.
Re: Dragerprinten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dragerprinten
Citaat van: NL-modelspoor op maandag 27 november 2017, 16:05:14
Bij de sprinter het liefst zo min mogelijk draden ertussen. Die draadjes breken nog wel eens los van de stekker.

Ik heb er een permanente verbinding van gemaakt, 4 draden, net genoeg anders wordt  het weer te stug tussen de bakken!
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dragerprinten
Dit in samenwerking met een 4 polige verbinding is misschien iets(foto bij de buren geleend)
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2015

offline
Re: Dragerprinten
Ik zou gaan voor twee printen, dus een functiedecoder in de tweede bak.
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
Ja, daar neig ik ook naar toe Martin. Mede omdat Johan dat ook zegt.
Er is dan nog maar een 2 polige verbinding nodig, die zou hetzelfde als de huidige stekker kunnen worden uitgevoerd, of als iemand met symoba spul wil knutselen op die manier.

Want je gaat anders al snel naar 5 a 6 polige koppelingen en ik wil het inbouw gemak ook niet uit het oog verliezen. ;)
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dragerprinten
Zou het anders mogelijk zijn om bvb 6 solderpads te plaatsen op de print zodat er een keuze is tussen stroomvoerende koppeling en functiedecoder ik weet niet of dit makkelijk te realiseren is?
Re: Dragerprinten
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dragerprinten
Kan ik nu nog niet bevestigen, noch ontkennen. Is wel een optie die ik open hou.
Heb momenteel even andere prioriteiten, maar ik hoop volgende week te kunnen gaan tekenen.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dragerprinten
Citaat van: hmmglaser op maandag 27 november 2017, 19:24:26
Dit in samenwerking met een 4 polige verbinding is misschien iets(foto bij de buren geleend)

Hee, die foto ken ik.  :D
Is mijn Sprinter drietje. Ik heb nogal wat Sprinters gedigitaliseerd en had altijd voorkeur voor twee decoders. Deze tweepolige koppeling geeft slechts de stroomafname door. Maar goed, meer polen kan ook.

De kortkoppelmechanismen met stroomvoerende koppelingen zijn hier alleen geplaatst omdat een drietje vouwbalgen heeft. Dan wordt kortkoppelen nodig (balg tegen balg) en past de standaard stekker niet meer.

Let wel, 1470/4470 was een model van de eerste generatie Sprinter zonder overloop en dus zonder vouwbalgen tussen de bakken. Dan is kortkoppelen niet nodig. Dat wordt anders als je vouwbalgen plaatst en die horen de Citypendel, de Vlaflip en een drietje eigenlijk wel te hebben. De afstand tussen de feitelijke bakken moet een centimeter blijven. Sprinterbakken zitten ouderwets ver uit elkaar - vandaar ook die ouderwetse vouwbalgen - en buffers zijn er natuurlijk niet.
Re: Dragerprinten
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dragerprinten
Mijn voorkeur gaat naar 1 decoder mede omdat ik op dit moment een CS1 heb en alleen MFX mij 16 functies biedt op een simpele manier.
Re: Dragerprinten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dragerprinten
Laten we eerst even zien wat de uiteindelijke mogelijkheden zijn geworden en niet vooruitlopen op het eindresultaat.

Ik kan ook duizend wensen hebben en een ander voor hetzelfde onderwerp maar tien.