Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (fase 3)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (fase 3)
Weer volop bijgewerkt met veel plaatjes en uitleg.

Klik hier voor mijn baan in de wiki

Uiteraard kunnen hier vragen en opmerkingen worden geplaatst
Re: Gebrooker Baan versie 2 (fase 3)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (fase 3)
Inmiddels ook een stuk techniek toegevoegd aan het verhaal.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
De wiki pagina aangepast en verder aangevuld. Hopelijk nu beter leesbaar mobile devices.

Volop bezig met het laatste stukje van de bovenplaat (Hoofdstation). Aangezien dit best wel belastend is voor de rug, gaat het niet snel.
Onder de tafel is uiteraard veel electra werk. Van het rechter gedeelte moeten alleen nog de wissellantaarns worden aangesloten. Tijdelijke foto's volgen komende week.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
En zo ligt het er nu bij:
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Dat ligt er strak bij :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
De geschiedenis van Gebrook begint zich te vormen:

Gebrook (by Kaleb)
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
 @citaat Wikilokker.... ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Krijg je dan een digitaal snoepje? >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Wat foto's van het technische gedeelte (=kabelchaos) onder/in de bedientafel.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Dag Henk,

@citaat

Ik neem dat die twee ESU boosters nog aan een fatsoenlijk plankje hout gespijkerd worden?

(ook) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Dat is zeker nog het idee  :D maar de foto was eerder.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Het paneel wat de bedientafel met de baan koppelt.

Hier kan ik makkelijk bepaalde secties los halen om eventuele problemen op te sporen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Hallo Henk,

Ik heb je topic (nog) eens helemaal doorgenomen met als bondige conclusie:  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Vraagje: ben je zeker dat de temperatuur in de hieronder afgebeelde bedientafel niet te hoog zal oplopen ?






Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
 @citaat
Waarschijnlijk niet. Hij heeft 3 computer fans er naast aangesloten en blijkbaar geven deze al een goede koeling in zijn geheel.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Klopt Tony. Door de 3 grote 12v fans is er behoorlijke koele luchtstroom "onder de tafel". Zie onderstaande foto.
Deze koelen direct de boosters (inblazende lucht) en ook de rest. Zelfs aan de achterkant is de "tocht" te voelen.

Dus Ludo, ben ik er zeker van dat de temperatuur niet te hoog zal oplopen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Na 3 uur rijden blijven beide boosters rond de 30 graden wat voorheen altijd boven de 40 graden en vaak nog hoger was. In mijn optiek is dat een grote verbetering.

Inmiddels kunnen we weer rijden  :D :D :D

Re: Gebrooker Baan versie 2 (update wiki)
Ziet er mooi uit, Henk. Ook die doorbraak naar de kamer ernaast is een mooie toevoeging.

Groet,
Roel
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Dank je Roel. De andere kamer is idd een flink opstel terrein geworden.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Momenteel al een uurtje vol automatisch gereden. Er komen nog wel wat kleine issues naar boven zoals:

- te lichte wagons die in de helix eruit worden getrokken (lange sleep) --> inmiddels verzwaard en ziet er veel belovend uit
- sleep blijft "spontaan" staan --> koppeling van loc afgebroken  8o dus maar vervangen
- onderste schaduwstation rijdt helemaal leeg en in zicht gedeelte blijft het te lang staan (nog uit te vogelen in Koploper) --> mogelijke oplossing met blokgroepen

Al met al geen tegenvallend resultaat. Wel nog de beperking in Koploper om met maximaal 2 treinen gelijktijdig te rijden.

Tijdens het testen al aan het denken hoe ik perron ga maken en ballast ga neerleggen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Dat klinkt goed Henk, een uur probleemloos rijden  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Dat zijn de betere berichten, ga zo door en problemen zijn er om opgelost te worden.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Netjes Henk!

Stap voor stap je problemen oplossen. Koploper blijft een heel uitzoek werk om het zo te krijgen dat het rijd zoals je zelf wilt. Maar als het dan werkt heb je wel voldoening.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Heerlijk die lange sleep



Er is ook gediscuteerd  over de hoogte van het perron: 18mm of 22mm vanaf de plaat.
Uiteindelijk is er besloten om voor 20mm te gaan. Het museum perron wordt wel 18mm.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Dat is een aardige sleep Marklin materiaal Henk  :thumbup: :thumbup:

Wel even de koppeling van de laatste wagon halen of komen er nog meer achter  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
@Peter: er staan er nog 2 langs de kant te wachten maar het stationsspoor is net te kort  8o
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
 @citaat

Ruimte / lengte is bij de meeste van ons een probleem Henk  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
 @citaat

En zal dat altijd blijven.

Groet, Anne W
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Een proefstukje ballast ter indicatie:

Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Ziet er erg strak uit maar daardoor ook enigzins steriel en saai.
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Uiteraard komen er ook nog groenpollen en andere tierelantijntjes tussen te staan
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 (video van een rondje)
Baanbouw aangepast met de volgende opmerkingen:

8.1 Ballast
Alle (C-)rails op de baan liggen los. Dit blijft zo, om bij problemen toch wat dingen te kunnen veranderen. Echter, tijdens het ballasten worden de naastliggende rails vaak toch "ongewild" vast gelijmd.

Vandaar de volgende oplossing: De ballast wordt los verlijmd op een stuk multiplex van 3mm en (los) tussen de rails gelegd. Dit geeft de mogelijkheid om de strook er weer tussenuit te halen voor werkzaamheden aan de rails of verdere detaillering van de ballast. Tijdens kleine experimenten zag het er al redelijk uit.

(foto's volgen nog)


8.2 Perron
Er komen in totaal 3 perrons op de baan:

Enkel perron langs het station (incl kopspoor) (18mm hoog)
Dubbel eiland perron in het midden (incl kopspoor) (20mm hoog)
Dubbel eiland perron voor regionaal en museum verkeer. (18mm hoog)


8.3 Station
Het stationsgebouw is van Faller (190297). Dit is een eenmalige uitgave in de herfst van 2017 met de naam Station Friedrichstadt. De breedte na bouwen bedraagt ongeveer 1.5 meter.

Het station komt verhoogd op de baan te staan evenals de stad. Reden is om ruimte te creëren voor een zgn. service luik.


---Momenteel zit het station nog onaangetast in de doos---

9 Uitdagingen
Tijdens het testrijden blijven kleine locjes vaak op de (verre) kruiswissels staan. Oplossing bedacht om deze kruiswissels eruit te halen en te vervangen met behoud van de rijmogelijkheden is het station.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Tijdens het testrijden blijven kleine locjes vaak op de (onderstaande) 2 kruiswissels staan. Oplossing bedacht om deze kruiswissels eruit te halen en te vervangen met behoud van de rijmogelijkheden is het station.

- Boven de oude situatie met 2 kruiswissels.
- Onder de nieuwe situatie met 1 kruis en 2 overloop mogelijkheden.

De 'rare' slinger van overloopwissels worden alleen door kleine treinen bereden om weer terug op de binnenbaan van de helix te kunnen komen. De bochtwissels zorgen voor het bereiken van het museumperron vanuit de helix.

Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Eigenlijk belachelijk dat je er zo'n spaghetti van moet maken omdat de spanningsvoorziening op C-kruiswissels kennelijk niet goed is. Ik neem aan een massaprobleem omdat je het over korte locjes hebt.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Klopt Hans. Die kleintjes komen iets omhoog en staan dan netjes met de wielen van de rails. Het is wel de bedoeling dat deze "spaghetti-baan" onzichtbaar wordt. Vandaar ook dat betrouwbaarheid belangrijker is.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Redt je het dan niet met slepers iets minder star afstellen? Of zitten de puko's te hoog?
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Puko's zijn te hoog. Zover ik weet een bekend probleem bij c-rial.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Citaat van: Kaleb op vrijdag 04 juni 2021, 09:55:33
Puko's zijn te hoog.

Plaats een nieuw model telexkoppeling en dan heb je dit probleem ook, met name bij 3weg wissels.

Los je op door het kunststof deel hiervan een beetje vloeiender af te vijlen, glijdt de koppeling over de puko's.

Is een geduld klusje, maar werkt!
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Citaat van: Kaleb op vrijdag 04 juni 2021, 09:55:33
Puko's zijn te hoog. Zover ik weet een bekend probleem bij c-rial.

Zeker. Hier ook last mee, vooral bij slanke wissels.

Ik kwam in dit draadje een al wat ouder plaatje tegen van één van de wisselstraten:



Stel nu dat beide wagons linksaf op ons toe zouden komen tot op de drieweg, dan hebben ze vlak voor de kruising* een rare slinger gemaakt. Is die er met een reden ingelegd, bijv. omdat je geen rechter- maar alleen een linkerwissel over had? Sommige rijtuigen hebben problemen met S-bochten, dus om die redenen voorkom ik ze meestal. Dat kan hier ook, door de drieweg met de wissel ervoor om te ruilen, de linkerwissel door een rechter te vervangen en die op de plaats van de tegenboog te leggen en de kruising ertussen.

*Of hoe dat ding ook mag heten, die discussie ga ik even uit de weg.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Dit is bewust gedaan vanwege de ruimte voor de draaischijf en er rijden alleen kleine treinen/wagons over deze 'slinger'. Tevens zou ik dan met het 3weg wissel te ver naar rechts uitkomen wat voor "de werkplaats" te weinig ruimte opleverde. Deze oplossing is uit "nood" geboren maar wel werkbaar is met testen gebleken.

Het kruiswissel (na de 3weg) wordt hoofdzakelijk gebogen bereden wat wel goed gaat.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Stilletjes hier, gebeurt er nog iets aan je Koploper baantje Henk?

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Ben,

Dank voor je reactie. Helaas ben ik geveld door de gevolgen van een zware Corona aanval. Herstel kan nog enige maanden duren, dus updates laten nog even op zich wachten.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Beterschap man.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
 @citaat Idem :exclaim:
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Snel beterschap  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Beterschap Henk.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Henk, beterschap en een snel herstel.

Gr. Jan
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Heel veel beterschap Henk.
Hoop dat je weer spoedig wat aan de hobby kan doen.
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Beterschap Henk
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Beste Henk,

Wens je veel beterschap en kom er weer snel bovenop.

M.vr.gr. Erwin