Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Zo... afgelopen weekend de draadjes voor de wisselbediening getrokken en aangesloten. Begint er al op te lijken. De eerste LEDjes branden.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk,

Ziet mooi uit!  :thumbup:

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ziet er goed en zeer overzichtelijk uit, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk kan zijn forumnaam ( Kaleb ) beter veranderen in TTEM
TreinTimmerElectronicaMan.

Ziet er allemaal goed uit Henk.

Jos
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Het is eindelijk gelukt!! Ik kan nu via een fysieke schakelaar een blok in koploper handmatig geblokkeerd zetten terwijl er op mijn paneel een LED aan gaat ter controle.

Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
knap stukje elektronica laat je hier zien,
altijd fijn om zo een beetje je eigen controlekamer te hebben, of zeg maar seinhuis :thumbup:

goed bezig man,

grts Freddy
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Mooi bedacht maar helaas dacht Koploper er anders over. Er reden geen treinen mee automatisch of met bestemming.  :?

Inmiddels is alles in koploper "omgebouwd" met speciale acties op basis van een bezetmelder zodat indien actief treinen niet van blok 200 naar blok 300 mogen rijden maar altijd via het extra schaduwstation gaan. Zo waren er 4 blokken ingedeeld dus dat was een paar dagen omsleutelen in Koploper. Maar het is gelukt en alles rijdt weer.

Tevens zijn in de afgelopen weken alle hand-uitrij-wissels vervangen door elektrische wissels. Het gebeurde wel eens dat een trein (met name delta decoders) te hard door de lichtsluis reden en zodoende in de wisselstraat terecht kwamen. Op zich met Koploper geen probleem want de trein moet nog achteruitrijden om de lichtsluis vrij te maken (dynamische bloklengte). Echter staan dan met HM wissels deze nog wel eens fout. Ook deze issues zijn nu opgelost en werkt nu naar behoren.

Wel moet er weer eens goed worden schoongemaakt en de snelheid in het schaduwstation is ook teruggezet naar 50 km/h (ziet er veel beter uit).

Volgende stap is de tijdelijke keerlus eruit halen en deze doortrekken naar de linkerkant van de kamer zodat de 2 achterste sporen op het bovenste niveau komen te liggen. Met het nieuwe tijdelijk keerlusje gaan we verder testen deze zomer. Hopelijk kunnen we dan in het najaar gaan beginnen aan het hoofdstation van Gebrook.

En een beetje aan het testen geweest met grindlading:


Re: Gebrooker Baan versie 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lekker aan het rommelen in koploper Henk, de mogelijkheden zijn erg groot en op de een of andere manier is er altijd wel iets te vinden on het geen wat je in gedachten hebt in de praktijk om te zetten.

Ik zag ook nog een mooie aanwinst voorbij komen  :lol:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Hallo Henk,

Jij gaat de goede richting op met je elektra, koploper zegt me helaas niks.
Maar het bouwen wel ziet er goed uit.

Gr Einte
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
De actuele stand van zaken met schaduw stations 100 en 200.

Re: Gebrooker Baan versie 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Daar staat wel het nodigen Henk, rijd het al met koploper?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Uiteraard Peter. Ik heb b op onze stamtafel ook al een soort van cursus gegeven over koploper.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dat filmpje had gerust wat langer gemogen, Henk.
Was voorbij, voor ik er erg in had.

Ziet er wel indrukwekkend uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Tx Tony. Men moet ergens beginnen met beeldmateriaal. Als er gereden gaat worden, gaan de filmpjes ook langer worden. Ofwel: wordt vervolgt.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ziet er hoopvol uit, Henk!
Mooi materieel op je baan.

Groeten,
Roel
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Inmiddels heb ik de volgende koploper functies incl controle LED actief op een extern paneel:

Stop met rijden
Rijden naar opstelsporen
Rijden volgens bestemming
Automatisch rijden


Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Vandaag weer veel kunnen testrijden. Bijna 100 (schaal)kilometer. Er zijn nog een aantal wissels die niet lekker willen meewerken en nader onderzoek behoeven.

Wat wel opvalt is dat op de oude m-rails de nieuwe locs veel beter rijden dan de ouder omgebouwde locs.

Wel iets raars gehad: Meerdere DCC decoders (alle esu) hielden er ineens mee op. Nadat de loc op het prog.spoor was gezet en getest was het probleem over. Wel raar als er ineens een 8-tal locs niet meer reageren.

Volgende keer de knelpunten eruit proberen te halen en weer verder testrijden.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Hoi Henk,

Waren de DCC decoders die er mee op hielden, decoders waar M4 bij aan stond. Dit omdat je ze via het programmeerspoor weer automatisch hebt laten inlezen???
Dat probleem heb ik bij mij ook als ik de loks niet regelmatig (niet langer als 3 weken stil stand) laat rijden.
Bij decoders waarvan MFX/M4 uitstaat heb ik dat probleem niet.
Dus: meer met de hobby bezig zijn en niet zoveel naar het Cafe...   ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank je wel Alfons. Zal er eens op letten.

En over dat café...... ik ga altijd vóór sluitingstijd weg..... >:-D >:-D >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Zo. Het project "Bedientafel" is afgerond.

Wat is hier op te vinden?

Rechts:(foto's)
- schakelaars en standen (LED) van de handmatig bediende wissels in het havengebied en werkplaatsgebied
- controle LEDs (rood/groen) van de lichtsluizen in het schaduwstation
- bediening van het programmeer gedeelte
- extra drukknoppen (maak en houd) voor het (mede)bedienen van koploper
- stoom (220V) schakelaars van diverse apparaten

Midden:
- ECoS en MS1/MS2 (zwart)
- analoge rijregelaar
- lichttrafo tbv wissel- en seindecoders
- 2 ESU boosters

Links:
- laptop voor aansturing koploper
- 12x UTP aansluiting naar de diverse baan componenten (bv. S88, wissels. draaischijf etc)
- 10 polige stekker welke de baan van stroom voorziet (ECoS, Boosters, 12V=, 16V~ etc)
- centrale switch voor internet

Aan het eind van de dag wordt de tafel met een laken afgedekt om enigszins de stof tegen te houden.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk,

Hard gewerkt...  Donderdag een extra stuk!
Re: Gebrooker Baan versie 2
Hard gewerkt zo te zien,  het paneel ziet er erg profi uit, ik hou daar wel van.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ziet mooi uit, en netjes. goed gedaan
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Mooi "strak" allemaal.

groet
Harald
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Petje af :thumbup: keurig netjes allemaal O:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ziet er erg goed uit Henk, doet me vermoeden dat je wat ervaring hebt met schakelkasten.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Citaat van: ajw op maandag 16 september 2019, 13:20:22
Hard gewerkt...  Donderdag een extra stuk!
:D

Citaat van: Martijn op maandag 16 september 2019, 17:19:40
Hard gewerkt zo te zien,  het paneel ziet er erg profi uit, ik hou daar wel van.
kost wat tijd maar dan heb je ook wat

Citaat van: flyerman op maandag 16 september 2019, 21:39:01
Ziet mooi uit, en netjes. goed gedaan
dank je Martin

Citaat van: Haradigi op maandag 16 september 2019, 22:32:38
Mooi "strak" allemaal.
heeft echt moeite kost Harald.

Citaat van: Hanzi op maandag 16 september 2019, 22:45:46
Petje af :thumbup: keurig netjes allemaal O:-D
dank Hans. Je pet mag weer op  >:-D

Citaat van: MdBruin op maandag 16 september 2019, 23:17:49
Ziet er erg goed uit Henk, doet me vermoeden dat je wat ervaring hebt met schakelkasten.
totaal geen ervaring maar veel bij anderen afgekeken  O:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Insider 2019 is in Gebrook binnen gereden. Wat een mooie combi

Re: Gebrooker Baan versie 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Daar komt wel wat binnen rijden Henk  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Zaterdag weer redelijk wat haperingen en ontsporingen tijdens het rijden  :( Dit alles meer weer zoveel mogelijk proberen op te lossen en daardoor niet veel gereden.

Op de bedientafel komen nog steeds wijzigingen (weliswaar kleine maar toch....). Nu worden de aansluitingen van de programmeerrail uitgevoerd met bananenstekkers en -aansluitingen. Indien niet nodig hangen ze ook niet in de weg. Ook komt er een kabel vanaf deze tafel naar het bureau om te voorkomen dat ik er weer eens over kan struikelen.  :?

Onderstaand de 2 laatste aankopen. Er is ook nog iets "op maat" gekocht maar dat wordt op de gastendag pas onthuld.

Al met al ben ik nog niet tevreden over het rijden van het schaduwstation en ploeteren we hieraan door. Er is zelfs even getwijfeld over c-rails  8o
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk, overgaan op c voor je schaduw station, niet twijfelen. Je hoeft je er ook niet voor te schamen. Achteraf zeg je dat je dat veel eerder had moeten doen, zeker weten. Je kunt ook met c gewoon met stroomdetectie blijven rijden.  B)
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ik weet het Alfons. Maar de betrouwbaarheid van de c-rail wissel spoelen blijft ook aan me knagen.
Die ouwe M-wissel zijn (in mijn ogen) zeer betrouwbaar. Is er een hapering, kan ik deze vaak zelf oplossen.

Blijft lastig.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
M rals wissels zijn bijna onverwoestbaar. Ze liggen al 25 jaar op mijn baan.
Re: Gebrooker Baan versie 2
 @citaat Bij mij: Al meer dan 60 jaar. ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Jammer om te lezen van je veel last hebt van haperingen en ontsporingen Henk.
Ik heb c-rails in mijn schaduwstation(s) leggen en heb de wisselaandrijvingen door gesoldeerd en heb totaal geen last dat de wissels hun werk niet goed doen.

Bay the way prachtige aanwinsten zijn er binnen gereden bij je. :thumbup:

Groet Michel
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Of servo's
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Hoi Henk

ik heb voor 90% servo's van ESU gebruikt en de rest de aandrijvingen van Märklin met overbrugde eindschakelaars. Dat heb ik gedaan omdat het aantal wissels op één locatie niet altijd een veelvoud van 4 was en daar waar er één teveel was heb ik Märklin decoders en aandrijving gebruikt. Een ESU servo decoder voor één wissel was mij te duur en de andere wissels lagen bijna 7 meter verder wat dan weer een lange kabel was.
We zullen zien hoe dat bij het testen loopt. Anders kan ik nog iets anders verzinnen.

Groetjes

Luc
Re: Gebrooker Baan versie 2
Wisselmotor van Hoffmann gebruiken. Kan met simpele wisseldecoder aangestuurd worden. Blijft het ook betaalbaar.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Het besluit is genomen. Ik stap over op C-rail.

We gaan dus afbreken wat er ligt en vervangen.
Platen en sturing blijft hoofdzakelijk gelijk. Ook met C-rail kan er met stroomdetectie worden gereden.
Althans in het schaduwstation. Dat wordt fase 1.

Daarna volgen er nog 2 fases: schaduwkamer en hoofdstation.

??- to be continued ??-
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Misschien kun je nog wat M-rails kwijt aan Einte
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
 @citaat @citaat Dat wordt een hele grote ommezwaai.
Succes met de ombouw.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dat wordt een paar uurtjes slijpen Henk, neem de rails maar mee naar de beurs in Rijswijk leuk om de bezoekers te laten zien hoe dit in zijn werk gaat  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2
Zeer fraaie bedientafel!

MvG,

Timaximus
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Flinke organisatie hoor  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Citaat van: Kaleb op dinsdag 10 december 2019, 21:13:59
Het besluit is genomen. Ik stap over op C-rail.

We gaan dus afbreken wat er ligt en vervangen.
Platen en sturing blijft hoofdzakelijk gelijk. Ook met C-rail kan er met stroomdetectie worden gereden.
Althans in het schaduwstation. Dat wordt fase 1.

Daarna volgen er nog 2 fases: schaduwkamer en hoofdstation.

??- to be continued ??-

Even een vraagje. Waarom C-rail? Omdat het Märklin moet zijn? Er is beter en goedkoper railmateriaal te krijgen. Kijk eens naar Peco, Piko of Tillig. Met Peco middenrail uitgerust is dat veel bedrijfszekerder dan iedere M* rails. OK die puntcontacten tussen de bielzen zien er niet mooi uit maar wat is in je schaduwstation belangrijker, bedrijfszekerheid of optiek. En wat vind je portemonnee fijner? Een besparing van circa 30 - 40% tov M* rail is niet niks. Denk er maar eens over na.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank voor de reacties.

@peter: ik blijf met de mij bekende stroomdetectie werken aangezien het zover werkt en ik geen zin heb om uren rails te gaan knippen  ;)

@lobomotion: behalve betrouwbaarheid (dus stap van m naar c) is het wegleggen van märklin rails ook lekker vlot. Als ik dan. Ook nog puko?s er tussen moet friemelen...... dat werkt niet voor mij. En daarbij moeten euro?s rollen en daarom zijn ze ook rond.

Rails voor fase 1 (schaduwstations) worden hopelijk deze week nog afgeleverd.

??- to be continued ??-
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Hi Henk,

Stroomdetectie met 3-rails is eigenlijk jammer want alleen de loc's (en wagons/rijtuigen met licht) worden gedetecteerd.
Ik zou dan toch echt voor massadetectie gaan.

groet
Harald
Re: Gebrooker Baan versie 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
 @citaat

Ik ook  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Heren ik weet het. Maar schaduwstations werken hoofdzakelijk met lichtsluizen en ik heb daarbij nog veel te veel stroomdetectie melders liggen. Wat ik voor het hoofdstation ga doen in 2021 weet ik nog niet. Daar kan ik altijd nog overstappen op massadetectie.