Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hallo Henk,

Het is wel minimaal en hoe kom je dan uit met de spanten van je tafel?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Het is een voor gefabriceerde helix met 6 ringen Gerrit. Geen enkel probleem met spanten etc.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Ok, helder. Succes met de bouw dan. Je bent al verder dan ik.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Oké.... dank voor alle adviezen en opmerkingen. Ik heb deze zeker meegenomen in mijn overwegingen.

Ik heb toch besloten de draaischijf aan de rechterkant te gaan zetten.

Waarom:

  • Gasten zitten rechts van mij. Dus het zicht op de draaischijf komt voor hen het beste uit.
  • Door de haven links te situeren kan er een brugelement gemaakt worden. Dat is toch wel een vereiste op de baan  ;)
  • Voor mijn gevoel geeft dit een rustiger beeld dan omgedraaid
  • De groene lus aan de rechterkant gaat naar het schaduwstation. Vlak voor de blauwe rails kan ik al 8cm omlaag wat voldoende is (max 3%)
  • Het speel element van handmatig rangeren tussen locloods en haven blijf behouden via het omloopspoor
  • Er is voldoende ruimte om de haven en het water te laten "zakken" ruim onder het maaiveld
  • De haven kan als extra mangat dienen om beter bij alle delen van de baan te kunnen komen

Tevens heb ik de rest van de kamerindeling er ook even bijgetekend ter verduidelijking van de ruimte.
Hoewel het versie 2.4 is en een definitief concept lijkt te zijn, is nog niets definitief.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Dag Henk,

Je baanplan is al voldoende uitgekauwd denk ik zo.
Maar kun je het bureau niet een kwart slag draaien en tussen de haven en het bureau de stellingkast plaatsen.
Ik heb een klein beetje het gevoel dat het een beetje krap is om binnen te komen.
Of alleen al de stellingkast tussen de haven en het bureau geeft m.i. al veel meer loopruimte.
Verder ga ik ervan uit dat je het bureau daar gesitueerd hebt zodat je stoel (met wieltjes) direct naar je besturingstableau kunt rijden?

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi (andere)Henk,

Het bureau kan niet gedraaid worden. Reden is dat er nog een stuk buiten beeld staat waar een inham is in de kamer.
Het is inderdaad redelijk krap maar het gaat in deze kamer om de treinen en is niet om te dansen  :D. Als er 2 mensen kunnen zitten is dat genoeg.

Nu ik de plannen klaar heb en begonnen ben met het schaduw station krijg ik de opmerking: "Dan haal je die tussenmuur er tocht uit" van vrouwlief die al 10 jaar felle tegenstand heeft geboden tegen het verwijderen van die muur. Ik ga dat niet meer aanpassen. Misschien later de 2e kamer gebruiken voor bureau en kast en een open gedeelte in de muur maken om te kunnen kijken. Zien we dan wel.

Inderdaad: stoel met wieltjes om makkelijk naar de bedientafel te rollen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Citaat van: Kaleb op maandag 15 januari 2018, 13:53:16
Nu ik de plannen klaar heb en begonnen ben met het schaduw station krijg ik de opmerking: "Dan haal je die tussenmuur er tocht uit" van vrouwlief die al 10 jaar felle tegenstand heeft geboden tegen het verwijderen van die muur.

Dat zou ik mij niet twee keer laten vertellen! >:-D >:-D

Zoals Henk aangeeft lijkt het inderdaad krap te zijn, maar als het voor jou werkbaar is dan moet je er zeker niets aan veranderen! En wie weet gaat die tussenmuur er ooit wel uit voor je uitbreiding ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
 @citaat
Dan sneuvelde die muur nog dezelfde dag :-) O:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening

Zo'n sloopvergunning geldt meestal maar voor een bepaalde tijd, Henk.
Ik zou er ook meteen werk van maken en een nog mooiere baan bouwen  :P

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Sloop die muur eruit Henk nu het mag straks heb je misschien weer een nee bij de vergunning aanvraag. :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Heb je mooie ruimte mogen zien en ook die andere ruimte.
Toen zei je ook al dat je vrouw het niet wilde en nu heb je toestemming gelijk net wat de andere zeggen sloop die muur eruit je hebt echt een mooie ruimte erbij.
Kan je ook best begrijpen het is natuurlijk een hele klus maar je zal er geen spijt van krijgen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Haha vrouwen blijven ondoorgrondelijk >:-D :-*.
Leg wel alvast een paar aftakwissels in je baan, die muur gaat er sowieso uit, is t niet nu dan is t wel volgend jaar ;).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
In het weekend van 3 februari ga ik naar mijn zoon.
Dan ben ik in de buurt en kom ik wel even langs met sloophamer en breekijzer.  >:-D >:-D om je over je drempelvrees te helpen.  :-) :-)

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Je bent welkom.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hierbij presenteer ik u de versies 2.4 en 2.5..... >:-D

De haven ben ik zo tevreden mee. Het "gekke" wissel in die hoek geeft ooit nog eens toegang tot de naast gelegen kamer  :D

Maar die (ver)draai(de)schijf.......
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Dag Henk,

Ik vindt 2.4 beter.
Je hebt dan twee aansluitingen van je draaischijf op je hoofdbaan en en wellicht kun je nog een 3e aansluiting maken.
Namelijk het opstelspoor onder de tweede aansluiting (van boven af geteld).
Je kunt dan een aansluiting gebruiken om de draaischijf op te rijden en de andere om de draaischijf te verlaten.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
klopt op zich wel. Maar bij 2.5 kijk je beter naar de loc-loods.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Het onderste schaduwstation is voorzien van rails en blokken. Nu alles nog verder aansluiten en dan door met de helix.


Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Dag Henk,

Over de draaischijf.......
Ik had al gezegd dat ik mij niet (meer) met je baanplan zou bemoeien maar toch.  :roll:

Ik neem aan dat je zelf een voorkeur voor 2.5 hebt omdat je dan goed zicht op de voorkant van je lokloods houdt.
Heb je de mogelijkheid om je draaischijf nog naar links en naar onderen te verschuiven (45 graden zuidwest)?
Wellicht houd je dan rechts (90 graden oosten) voldoende ruimte over om daar je lokloods te plaatsen.
Het wordt even puzzelen, maar wie weet.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1

Hoi Henk,

Wat die verdraaide draaischijf betreft; als je de grote locloods eens vergeet/weglaat en de schijf alleen gebruikt om de loc's te draaien en te parkeren.
Dan zou je bovenste ontwerp wat meer mogelijkheden bieden om de plaats goed te gebruiken en kun je wat meer met de rails schuiven.
Om een stuk baan uit het zicht te houden en/of voor de leukigheid of de mooi, kun je er eventueel een kleine loods (1 spoor), een kleine kolenbunker, personeelsgebouw, waterkraan en bezanding bijzetten.
Kwestie van uitproberen.

Ik heb ook ooit een schijf met grote (5-standige) loods gehad en ontdekte vrij snel, dat je zonder grote loods veel meer ruimte overhoudt.
Kon ik ook mooi van de geparkeerde loc's genieten.

In het echie waren er ook niet altijd grote loodsen aanwezig bij zo'n schijf.

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Ik heb zitten puzzelen Henk maar kwam er niet goed uit.

Daar heb je inderdaad een punt Tony. Dit heeft geresulteerd in versie 2.6  8o

<<edit: kleine aanpassing bij draaischijf>>
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... het schaduwstation 1
Dag Henk,

@citaat
prima oplossing toch?
Tony heeft een prima tip met een kleine lokloods.
Misschien kan je er twee of meer aan elkaar plakken.
Neemt minder plaats in dan een halfronde loods.
Even uitproberen door ze eerst van een stuk afvalkarton te maken en te kijken hoe dat uitkomt.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Vandaag mag ik het officieel bekend maken: het 1e schaduwstation is af en getest. Op slechts 2 plaatsen was er geen stroom. Tja....wat wil je met M-rails. Alle bezetmelders zijn aangesloten en getest op juistheid met de ECoS.

Ook is het baanplan in koploper aangemaakt en alles is uitgetekend. Communicatie tussen koploper en ECoS getest en na wat aanpassing werkt dat ook. Wissels van 1e DR4018 in de ECoS aangemaakt en vanuit koploper getest.

Nu verder met de helix!
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Henk

Ziet er allemaal erg mooi uit, en die 2 sporen dat los jij wel lekker op  :)
Wens je nog veel plezier met het afstellen van je Helix en, afbouw van je baan succes verder.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Dank je wel Peter en uh..... het is al opgelost ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Mooie stappen in het eggie. :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Hoi Henk,

Ja gaat als de brandweer  :thumbup:

Fijn dat alles goed werkt, dan kun je gelijk aan de volgende stappen beginnen.
Het ziet er keurig uit man  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Dank voor de complimenten.

Bij het voor bereiden van het volgende niveau kwam ik erachter dat er 1 blok teveel in de helix zit. Nu maar even kijken welk blok ik kan verwijderen in koploper met het minste schade. Er blijven altijd weer uitdagingen de kop op steken.  8o
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
 @citaat
Mooie vorderingen weer Henk.
Is het niet makkelijker om een extra blok in Koploper toe te voegen?

(Andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Ik heb er net één teveel in koploper zitten Henk.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Een blok teveel in koploper is toch geen probleem? Gewoon geen stopopdracht erin, of samenvoegen met die ervoor of erachter? Of is het probleem dat je niet weet om welk blok het gaat?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
 @citaat en
@citaat @citaat

Ik denk dat Kaleb met het probleem zit dat hij dan een bezetmelder te kort komt om het probleem simpel op te lossen.
Volgens mij is Kaleb net met Koploper begonnen (klopt dat?) en dan zou het kunnen zijn dat de oplossing van Jan22 net even een brug te ver is.
Het samenvoegen met het blok ervoor of erachter lijkt mij de meest simpele oplossing.
Een blok in Koploper zonder dat daarvoor fysiek een melder aanwezig is lijkt mij ook niet prettig.

Henk,
Ik had overigens in eerste instantie begrepen dat je op je baan een blok tekort kwam.

(andere) Henk

PS Ik ben het afgelopen weekend in Limburg geweest maar was niet in de gelegenheid om even bij je langs te wippen.
Ik kom er nog vaak genoeg en ik kom zeker een keer bij je langs.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Jan: het is nog simpeler: blok 29 komt van 28 en gaat naar 30 (logisch toch  :D) gewoon uit koploper verwijderen en de lijn van 28 naar 30 doortrekken. Even lijntjes opnieuw aan juiste blok koppelen en klaar is ik. Dit stuk zit nog in de planfase dus er ligt nog geen rails en geen bezetmelders etc.

(andere) Henk: ik ben nu een jaartje met koploper bezig en door sommige word ik gezien als expert (niet door mezelf hoor  :O). Als je in de buurt bent en wil langskomen (mag natuurlijk ook binnenkomen) wel ruim van te voren aangeven dan kan ik alles nog even snel schoonmaken en ordenen.  >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
super en moedig zo.n project,sukses.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af

Van de digitalekopzorgensturingsautomaten snap ik niks, maar ben wel altijd mede-blij, als het werkt, Henk !

Hiephoi voor jou dus  :thumbup:  ;)

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - 1e schaduwstation is af
Mooi dat het virtueel probleem betrof met een eenvoudige virtueel oplossing.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - welke tussenruimte?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - welke tussenruimte?
Het wordt zeker een uitdagend project Wilfred.

Dank je Tony, gedeelde vreugd..... :D

Gelukkig was het idd snel opgelost Jan.

Maar nu ben ik 18 cm boven het 1e schaduwstation aangeland met de helix. De originele plannen tonen nog een extra ring in de helix en kom ik op ongeveer 27cm tussen ruimte en dat is naar mijn gevoel best wel veel. de tafel is 50cm diep. Als ik 18cm tussenruimte aan houd, komt het bovenste gedeelte op ongeveer 110 vanaf de grond anders op ongeveer 130.

Hoe kijken jullie ertegenaan?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - welke tussenruimte?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - welke tussenruimte?
Dag Henk,

Citaat van: Kaleb op zaterdag 10 februari 2018, 15:56:39
Als ik 18cm tussenruimte aan houd, komt het bovenste gedeelte op ongeveer 110 vanaf de grond anders op ongeveer 130.

Kijk bij je reservehout voor twee plankjes van ongeveer 10 cm breed waarbij de een 27 cm en de andere 18 cm lang is.
Zet die vervolgens rechtop op je schaduwstation en desnoods nog een plankje op de kopse kantzodat je er een wagon op kunt zetten.
Vervolgens ga je achter je schakelpaneel zitten en kijk welke hoogte je dan het beste bevalt.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - versie 2.7 alweer
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - versie 2.7 alweer
Dank je Henk. Ik ga voor de 18 cm tussenruimte. Dat zou voldoende moeten zijn en scheel ook veel werk.

De wisselstraat naar het station toe aan de linker kant (1e foto) stond mij nog een beetje tegen. Zodoende Anyrail maar weer eens opgestart om wat te gaan fröbelen. Hieruit is versie 2.7 ontstaan (2e foto). Ik vind dit een hele verbetering en het scheelt weer een wissel.

Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
Na een aantal weekenden van andere activiteiten welke ook modelspoor gerelateerd waren waaronder leuke gesprekken op RAIL toch maar weer eens op zolder aan de gang gegaan.

Inmiddels ben ik aangekomen op het 2e niveau en de aftakkingen vanuit de helix gemaakt. Nu verder de plaat monteren, kurk leggen, rails plaatsen en aansluiten. 8o Wordt een klus voor de komende weken.

Aangezien er aan de linkerkant een schuin dak is, heb ik per level een ring moeten minderen. Tussenruimte komt nu dus definitief op 18cm (ongeveer).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
Dag Henk,

Mooie vorderingen.  Af en toe eens iets anders doen dan bouwen kan verhelderend werken.  Ook een dagje Rail is een leuke bezigheid en geeft je nieuwe ideeën, inzichten, energie, ...
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
Goede nacht Henk,
ik volg je topic al enkele tijd, en wil wel een kleine opmerking maken over de radiator!  Radiator is een warmtebron die uitwendig lucht nodig heeft om de kamer te kunnen verwarmen, gezien warme lucht stijgt wil dit zeggen dat de radiator onderaan "afgekoelde / koude" lucht aanzuigt, doch ook alle fijn stof mee omhoog zal halen, daarom heb ik sterk het vermoeden dat dit problemen zal geven op je sporen en daar net naast liggende wissels.

tip, span boven de radiator een filtervlies (onder de plaat nieten en ook niet te hard aanspannen, gebruik best geen dampkap of inox filter) gebruik best een vijver filtervlies (eventueel te bestellen bij "ho-michielsen.nl" kost daar nog geen 4euro per meter aan 40cm breed (of andere vijverwinkel), dit vlies zal het opstijgend stof vast houden en de warmte doorlaten, span dus het vlies minimum over de volledige lengte van de radiator en tot voorbij het mangat, neem best wit filtervlies en is na 1 of meerdere winter(s) de onderkant van het vlies donker grijs door het stof is het beste dit te vervangen (voor verwijderen best eerst met "plantenspuit" een klein beetje bevochtigen om stof te fixeren), ben je roker zal het meer bruin dan grijs zijn en dus ook best vervangen !. (rook"teer" aanslag op je rails is minder eenvoudig te verwijderen dan stof want daar help een stofzuiger niet :-) )

Dus dit is maar een tip doch zo'n filter heeft mij in de vorige treinkamer veel miserie bespaart :-) en nee dit zal je sporen niet volledig stof vrij houden want elke luchtverplaatsing in de kamer doet stof opwaaien ook zonder radiators, en dit komt spijtig genoeg ook terug naar beneden, en volledig je kamer zonder zware investering stof vrij houden? mij is het nog niet gelukt :-)

Groetjes
Rigo
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - schaduwstation 2
@Ivan: Klopt helemaal

@Rigo: Op zich heb je een goed punt. Echter staat de verwarming op zolder zelden aan. Als het echt te koud is, pak ik een elektrisch kacheltje erbij wat even aan gaat. Als ik hard genoeg werk, heb ik het ook zo warm. En tijdens de bouw is stof idd een issue. Maar regelmatig met de stofzuiger eroverheen werkt ook. En met het proefrijden zal de LUX combinatie ook regelmatig rondrijden.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Toch weer even aan de tekentafel gezeten. Aangezien ik een BigBoy op de baan krijg, wil ik die ook op de BW kunnen laten staan. En dat "ding" meet een halve meter.  8o
Past niet op een draaiende draaischijf. Dan rechtdoor over de draaischijf wegzetten. Het gaat om het rechter gedeelte van de baan (boven de helix).

De verzorging van de stoomloks komt ook daar met een uitloop richting draaischijf. Tevens komt daar een tankstation voor de dieselgestookte locs.

Na wat denk- en probeerwerk ben ik op het volgende uitgekomen:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Hoi Henk,

Ja zo,n Big Boy kun je niet even op een draaischijf kwijt, het rechtdoor rijden is een goede optie.
Het is altijd passen en meten, ik weet er alles van  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
 @citaat @citaat

Houd wel goed de lengte van de rails in de gaten.
Het achterliggende spoor loopt er wel erg dicht langs.

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Dag Henk,

Inderdaad zal het een beetje passen worden.
Maar niet getreurd, op het forum zijn we er om elkaar te helpen, dus moest het net lukken om de Big Boy te stationeren, bij mij is er zeker plaats  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Geen enkel probleem met naast of achtergelegen sporen.
Mijn werkelijke baan wijkt nauwelijks af van de tekentafelbaan van Henk.
Beter dan te reageren wanneer men in de praktijk de beschikking heeft over een functionerende draaischijf met gelijke aansluitsporen als in het tekenmodel.
Niet alleen in dit topic maar ook vele andere, lees ik reacties van mensen die zo maar iets roepen zonder dat men die bewering zelf in werkelijkheid kan toetsen.

Cees
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Ik ga ook wat roepen Henk of je draaischijf aanpassen net als wat Jeffrey gedaan heeft.

aangepaste draaischijf van Jeffrey

Groet Michel
Re: Gebrooker Baan versie 2 - aanpassing BW
Dag Henk,

@citaat Dat lijkt mij een mooie uitdaging voor jou.  Dat moet voor jou haalbaar zijn om je draaischijf in die zin aan te passen.