Goede nacht Henk,
ik volg je topic al enkele tijd, en wil wel een kleine opmerking maken over de radiator! Radiator is een warmtebron die uitwendig lucht nodig heeft om de kamer te kunnen verwarmen, gezien warme lucht stijgt wil dit zeggen dat de radiator onderaan "afgekoelde / koude" lucht aanzuigt, doch ook alle fijn stof mee omhoog zal halen, daarom heb ik sterk het vermoeden dat dit problemen zal geven op je sporen en daar net naast liggende wissels.
tip, span boven de radiator een filtervlies (onder de plaat nieten en ook niet te hard aanspannen, gebruik best geen dampkap of inox filter) gebruik best een vijver filtervlies (eventueel te bestellen bij "ho-michielsen.nl" kost daar nog geen 4euro per meter aan 40cm breed (of andere vijverwinkel), dit vlies zal het opstijgend stof vast houden en de warmte doorlaten, span dus het vlies minimum over de volledige lengte van de radiator en tot voorbij het mangat, neem best wit filtervlies en is na 1 of meerdere winter(s) de onderkant van het vlies donker grijs door het stof is het beste dit te vervangen (voor verwijderen best eerst met "plantenspuit" een klein beetje bevochtigen om stof te fixeren), ben je roker zal het meer bruin dan grijs zijn en dus ook best vervangen !. (rook"teer" aanslag op je rails is minder eenvoudig te verwijderen dan stof want daar help een stofzuiger niet
)
Dus dit is maar een tip doch zo'n filter heeft mij in de vorige treinkamer veel miserie bespaart
en nee dit zal je sporen niet volledig stof vrij houden want elke luchtverplaatsing in de kamer doet stof opwaaien ook zonder radiators, en dit komt spijtig genoeg ook terug naar beneden, en volledig je kamer zonder zware investering stof vrij houden? mij is het nog niet gelukt
Groetjes
Rigo