Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg.....
Dag Henk,

Een goed begin is het halve werk.  En het begin ziet er goed uit, dus de helft van je ganse project is klaar.  Nog enkele uurtjes en je treinen rijden weer als vroeger  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Dank. Vandaag weer wat verder gewerkt aan de helix. Op de 1e ring is inmiddels kurk gelegd. Tevens zijn de draadeinden gemonteerd zodat de 2e ring kan worden gemonteerd als de rails naar tevredenheid liggen.

Met name aan het leggen van de rails wordt de nodige tijd besteed om in de buurt van 100% tevredenheid te komen.

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
@ Johnny: Ik las jouw opmerking over hangende spiralen ook al eens eerder en je omschrijft het als miserie. Kun je hier wat meer over zegen, want zo kan ik er niets mee? Wat was dan de miserie, waar liep je tegen aan? Hoe was je constructie? Enz.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Al die rietstengels van draadeinden, het komt mij bekend voor.

Ziet er goed uit Henk :thumbup:

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix

Feestelijke laatste foto, Henk  :P

Vanaf nu is het leuk verder bouwen, je ziet de spiraal groeien.
Veel plezier ermee !

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Dat groeien gaat niet hard als je bedenkt dat er 288 moertjes en ringetjes geplaatst moeten worden.

Maar een gouden tip van Peter degeluidsman gekregen. We gaan morgen gestaag verder.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Citaat van: Kaleb op vrijdag 29 december 2017, 19:13:58
Dat groeien gaat niet hard als je bedenkt dat er 288 moertjes en ringetjes geplaatst moeten worden.

Vrouw en kinderen aan het werk zetten!  >:-D >:-D

Citaat van: Kaleb op vrijdag 29 december 2017, 19:13:58
Maar een gouden tip van Peter degeluidsman gekregen. We gaan morgen gestaag verder.

Vertel; je maakt mij nieuwsgierig.

(Andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Even een verfrollertje in de schroefmasjien zetten en de moeten vliegen over je draadeinden.......
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Ben kent de truuk........
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 30 december 2017, 15:28:02
Even een verfrollertje in de schroefmasjien zetten en de moeten vliegen over je draadeinden.......
Of je plafond in :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
 :-)  @citaat

En daarna moeren zoeken.....
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Stiekem toch al begonnen met de aansluiting van het schaduwstation naar de helix
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
-Henk:
Das al een mooi begin van de klimspiraal,  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Henk,

Ziet er strak uit. :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Henk

Ik ben mss veel te laat, maar toch ondanks alles een goed en gezond 2018 gewenst.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Dank jullie. Ik doe mijn best ;)

Wat is te laat Peter?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Dag Henk,

Als je deze kwaliteitsvolle bouwmethode aanhoud, wordt het een prachtbaan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... de bouw van een Helix
Hallo Henk,

Dat ziet er goed uit.

Gr.
Piwie.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
En de keerlus aan de andere kant (links)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Henk,

Ook de keerlus aan de linkerkant ziet er goed uit. :)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Henk

Dat heb je mooi gedaan zo, kan je lekker overal bij mocht er daar iets voordoen.  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Dank voor de complimenten. Dat is inderdaad de bedoeling Peter. Max. 50cm diep en een mangat in de lus. Ik ben ook niet meer de jongste in de club  :D

De grote truc is om beide stukken nu in een 6-sporige bocht aan elkaar te linken. Vanwege de lage snelheid heb ik gekozen voor bocht 5100 overal (ofwel R1).
Op papier was dat geen probleem. Praktijk volgt nog.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Mooi gemaakt Henk het schiet al aardig op.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Dank je Ger.

Maar..... het is weer zover  :? :? :?

Ik zat het definitieve baanplan van de zichtbare gedeelte te kijken en nu bleek dat niet zo definitief als ik dacht.
In een opwelling heb ik de linker- en rechterkant omgegooid. Dus haven naar links en de bw naar rechts. Soms word ik moe van mezelf. Gelukkig heb ik nog tijd voordat ik dat aan begin te bouwen.

Ik zal morgen kijken of ik wat plaatjes kan laten zien zodat jullie het zelf kunnen beoordelen......
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Strak werk Henk.  :thumbup: Dat gaat mooi worden. Je gaat stroomdetectie toepassen mag ik aannemen. Welke decoders ga je gebruiken?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
De rosoft melders. Inderdaad stroomdetectie.
De wisseldecoders zijn van digikeijs dr4018
De seindecoders weet ik nog niet. Ik neig naar de rosoft.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Henk,

Ik lees dat je Rosoft en Digkeijs gebruikt.
Ik heb nog niet zo lang geleden de prijzen van de diverse servo-decoders op een rijtje gezet.
KLIK: servodecoder overzicht

In de laatste kolom de prijs per servo-aansluiting.
Je kunt hier je keuze op basis van de prijs maken.
De prijzen in het overzicht zijn nog actueel.

Uiteraard spelen ook jouw persoonlijke voorkeuren mee en die moet je zeker meewegen.


(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Henk.... servo met m-rail.  8o
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
 @citaat
foutje bedankt.....
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... onderste niveau
Zie je eigen onderschrift.  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Zoals ik al zei ben ik nog wat aan het puzzelen geweest.

Graag zou ik willen weten wat jullie voorkeur zou zijn (en waarom ;))
Ik ben er zelf nog niet uit.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi Henk

Baanplan definitief, waarom het zicht op jouw draaischijf

Gr. Koos
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Ik zou voor het alternatief kiezen. Ik denk dan dat je een mooiere haven krijgt en je kan kiezen voor binnenvaart i.p.v. zeevaart. Verder denk ik dat je draaischijf beter tot uiting komt in de rechterhoek. En persoonlijk vind ik het fijner om mijn hoofd naar rechts te draaien in plaats van naar links, dus zodoende heb je altijd een makkelijker zicht op je draaischijf.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Voor mij baanplan definitief, je kunt in de haven wat meer rangeren zonder de hoofdbaan in de weg te zitten.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
 @citaat @citaat
Niet mee eens, links heb je zicht op de loc's aan de voorkant eventueel met locloods
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi Henk,

Misschien nog een mogelijkheid.
Iets van het programmeerspoor afgesnoept.
En kun je in de haven rangeren zonder op het omloopspoor ( blok 40 ) te komen.
zomaar een idee.
Voor de rest een mooi baanplan.

Jos
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Citaat van: Marklindak op woensdag 10 januari 2018, 12:13:55
Voor mij baanplan definitief, je kunt in de haven wat meer rangeren zonder de hoofdbaan in de weg te zitten.

Citaat van: Jos op woensdag 10 januari 2018, 12:28:03
En kun je in de haven rangeren zonder op het omloopspoor ( blok 40 ) te komen.

Even een aanvulling: blok 40 is net bedoeld om te gaan rangeren tussen draaischijf en haven.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Dag Henk, ook ik zou gaan voor baanplan "definitief" al was het alleen maar voor het zicht op de draaischijf. Bij de haven is het alleen maar rangeerbedrijf.
Sucsez met je afwegingen. We zien het wel gebeuren.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi,

Volgens mij kan baanplan definitief niet. Het dubbele spoor gaat onder het water door als ik het goed zie. Echter dat betekent dat de rangeersporen van het station uit naar de haven ook zo lag liggen en dus onder het wateniveau liggen. Lijkt me geen mooie oplossing.

Mvg.

Olaf
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Ik ga ook voor plan definitief, Henk.

Draaischijf fijn in het zicht en de haven oogt ruimtelijker; de schepen hebben daar voor het oog meer plek.
In het andere plan kun je geen groot schip parkeren.

Grtz Tony
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi Tony,

Hoe los je het problem van het hoogteverschil dan op? ik zal het problem even nader uitleggen. Het dubbele spoor vertrekt boven van het station. Vervolgens komen er max 5 raillengtes om te dalen, is bij 3% max 3 cm. Je wil ongeveer 10cm tussenruimte hebben dus het waterniveau ligt op +7 cm. daarbovenop komt een kade van minimal 5 cm. Omdat de rangeerwsporen vanuithetzelfde station komen liggen de rangeersporen dus 12cm onder de kade. Lijkt me geen mooie oplossing.

Mvg.

Olaf
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Het hoeft geen diep water te zijn. Ik rekende een 2,5 cm voor de kademuur is voldoende. Dat is een 2 meter tussen kade en water. Ik heb toch een soort binnenhaven op het oog.
Maar inderdaad, kom ik uit met de helix naar beneden. Ik denk het wel.

Wat betreft het zicht op de draaischijf: rechts is de deur van binnenkomst. Eventuele gasten zitten ook aan de rechter kant.
Ik ben linkshandig dus ECoS staat links maar naar rechts kijken (waar ook wissels bediend worden) is voor mij geen probleem.

Ik vind het prettig dat jullie je mening geven. Ik hoop dat er nog meer meningen komen om alle plussen en minnen goed af te wegen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hoi Henk, ik zou ook kiezen voor definitief. Toen ik ze zag was overzichtelijker en de haven aan die kant ligt ruimtelijker en laat zich daarom denk ik voor meerdere doeleinden gebruiken.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Ben het met koos eens vanuit die hoek zie je treinen beter in de loc loods.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Dag Henk,

Ik zou ook het definitief plan kiezen.
Zicht op de draaischijf is beter en aan de haven heb je een mooi gebalanceerd sporenplan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Citaat van: Falcon op woensdag 10 januari 2018, 12:59:09
Hoi,

Volgens mij kan baanplan definitief niet. Het dubbele spoor gaat onder het water door als ik het goed zie. Echter dat betekent dat de rangeersporen van het station uit naar de haven ook zo lag liggen en dus onder het wateniveau liggen. Lijkt me geen mooie oplossing.

Mvg.

Olaf
@citaat Ben het met Olaf eens dat het definitieve plan onuitvoerbaar is, maar ik geloof dat je hem niet helemaal begrijpt dus doe ik ook nog een poging.
Ik neem aan dat je sporen pas na het laatste wissel gaan dalen. Is maar een heel kort stukje naar de haven, waardoor je de haven verhoogd moet opstellen; dat is op zich al een raar gezicht denk ik en bovendien liggen de rangeersporen dan ook weer raar laag tov de haven. Volgens mij heeft Olaf een punt en kom je met dit plan in de knoei.
Bij je alternatieve ontwerp geef je de sporen wel veel meer ruimte om te zakken rond je BW.
En ach links of rechts is me verder om het even.
Succes met je beslissing ;).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Dan wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Ik denk, dat je met beide baanplannen, zoals nu getekend, niet uit gaat komen, tenzij je een behoorlijke hellingspercentage accepteert. Je hebt een minimale hoogte nodig van 64 mm voor je materieel, 10 mm voor je rail en dan - zeg maar - 10 mm voor je plaat, dus in totaal 84 mm.  Dit betekent, dat je bijna 3 m lengte van spoor moet hebben om te dalen en dat is beide ontwerpen niet aanwezig.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Er is blijkbaar een hoogte issue wat ik niet gezien heb. Zo zie je maar waar het forum je bij kan helpen.

Ik ga eens goed passen en meten in de planning hoe het gaat worden en wat de andere mogelijkheden zijn.
Bedankt voor alle hulp en opmerkingen zijn altijd welkom  :D

Wees niet bang: hellingpercentage mag bij mij MAXIMAAL 3% zijn.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Hallo Henk,

Een mogelijkheid op je alternatieve baan kan zijn om de twee groene sporen (die nu naar schaduwstation dalen) te verbinden met de twee blauwe doodlopende sporen en dan links bij het rode stukje spoor een wissel naar binnen en daalspoor buitenom. Zie zwarte lijnen in Paintknoeiseltje.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Het vervolg..... aanpassing station: jullie mening
Helaas Gerrit. Dat is geen optie.

Ik heb wel berekend dat ik rond de draaischijf in 2.8 m totaal 8cm moet dalen. Lijkt me toch geen probleem  ;)