Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
-Henk:
Ik kom op 10.409,4 mm voor 3 windingen
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Vuistregeltje is 3cm stijgen per strekkende meter (3%). Om 30cm hoogte te winnen heb je dus pak 'm beet 10 strekkende meter spoor nodig op de buitencirkel. Beetje meer mag natuurlijk ook maar minder is ongewenst. Een winding is 347 strekkende meter zo ik lees.

Citaat van: Kaleb op woensdag 08 november 2017, 13:38:37

Ben: blokken 27 en 28 geeft wat extra ruimte voor opstellen zodat ik t.z.t. wat meer treinen kwijt kan. Van 1 gaat het eerst naar 2 en van 2 gaat het pas verder naar het zichtbare stuk. Omlaag gaat het gelijk van zichtbaar naar het onderste niveau.


Duidelijk.

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Jørg en Ben, dank jullie voor het meedenken. Ik kom dus simpel gezegd uit op 10 cm per winding. Dat worden heel wat plankjes die gezaagd moeten worden. :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Mijn helix heb ik gemaakt van 12 mm spaanplaat en uit een stuk,werkt goed en is ook goedkoper.
Natuurlijk is het niet zo mooi als ik van sommige zie,maar later wordt het toch weg gewerkt en zie ik al dat dure hout toch niet.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Maar wat denken jullie van het schaduwstation? 3+3 sporen of 5+1 ?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Hallo Henk,

Ik heb even bijgelezen. De vraag of je 5+1 of 3+3 moet aanleggen zou voor mij afhankelijk zijn hoe je het schaduwstation wilt gebruiken.
Wil je de treinen min of meer in dezelfde volgorde uit het schaduwstation krijgen als je ze erin gereden hebt, dan maakt het niet veel uit welke keuze je maakt.

Als je de treinen steeds in een willekeurige of in een steeds wisselend volgorde uit het schaduwstation wilt laten komen ben je veel flexibeler met de 5+1 variant. Het is dan veel overzichtelijker waar welke trein staat en je kunt een binnenkomende trein veel sneller weer bij de uitgang krijgen.

Succes verder!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Spuit elf geeft modder:

Citaat van: Kaleb op woensdag 08 november 2017, 12:40:41
Ik heb mijn schaduwstation nog eens goed bekeken (voortschrijdend inzicht??). Het was 3+3 sporen en nu is het plan omgezet naar 5+1 sporen. Diepte is gelijk gebleven (50cm) maar iedere laag heeft er 1 uitrij blok bijgekregen op deze manier. Welke vinden jullie beter: oud of nieuw?

Je hebt 2 schaduwstations boven elkaar. Beide stations met dezelfde opbouw. Betekent dit dat een trein door beide schaduwstations heen moet, of niet, m.a.w. dat als de eerste parkeergarage vol is, de volgende verdieping vol loopt direct vanaf de spiraal, en andersom?

Los daarvan: 3+3 of 5+1? Dat is je vraag. Het voordeel van 5+1 is natuurlijk dat je meer keuze hebt om een trein van je keuze te laten vertrekken Elk andere deling (bij voorbeeld 3+3 waarvan er 1 omloopt) perkt die keuzevrijheid verder in. Zelfde met 2 of meer treinen achter elkaar op een opstelspoor. De voorste kan naar voren vertrekken, de achterste kan achteruit terug, maar de middelste staat altijd klem.

Dus wat je doet, wordt bepaald door enerzijds de keuzevrijheid die je wilt behouden, en anderzijds de opstellengte die je daarvoor inlevert. Bij jouw keuze 3+3 of 5+1, lever je geen lengte in. Dus is 5+1 handiger.

Citaat van: Kaleb op woensdag 08 november 2017, 16:47:07
Er zit iets fout in de berekening. Het stijgend spoor is M-rail 5200 dus een straal van 437.4 x PI is een omtrek van 1374,1 mm.
Tel hierbij 4 rechte stukken van 180 mm is totale lengte van 2094.1 mm.

Ik begrijp dat je allang verder bent geholpen, en gecorrigeerd:

2 x pi x straal = 1 x diameter x straal = omtrek

De omtrek is gewoon een bepaalde lengte, en
samen met een gewenst hellingpercentage reken je het aantal centimeters stijging uit, of
samen met een gewenst aantal cm hoogteoverbrugging reken je het hellingspercentage uit.

Ik gebruik wintrack daar vaak bij, maar in praktijk het zelfde vuistregeltje als Ben.

Dat kan ook anders, zoals RonaldK deed in dit draadje:

Met dit schema (steun voor sommigen, onbegrijpelijk voor anderen):


Ik herinner me een draadje uit 2004:
stayathome.ch
Rainer beschrijft hoe je een zeskantige spiraal maakt met zo min mogelijk houtverspilling op basis van een spreadsheet vervaardigd.

Daarop hebben elders allerlei mensen gereageerd, bijvoorbeeld met een achtkantige spiraal, of met een ovalen spiraal berekening (dus bogen met stukken rechte rails ertussen), en ook daarvoor zijn spreadsheets online te vinden.

Uiteraard: hoe complexer, hoe moeilijker in te vullen, met als voordeel dat je niets zelf hoeft uit te rekenen (alles macro gestuurd), en met als nadeel dat veel van die macro's tegenwoordig niet meer zomaar draaien op de pc (om veiligheidsredenen). Je moet dan expliciet toestemming geven als admin op je eigen pc als je het rekenblad opent.

Zelf doe ik het meestal zo: ik klik een rijtje rails aan in Wintrack:, dat levert b.v. een lengte van 1 meter. Ik wil 10 cm omhoog. hoogteverschil/lengte=percentage. Dus ik deel 10/100(etc) =10% hellingspercentage. Dat is ietsje te steil. Dus klik ik nog wat meer rails aan. Net zolang tot het percentage me bevalt. Dat kan natuurlijk sneller en handiger. Door percentage en hoogteverschil als uitgangspunt te nemen, in plaats van de lengte. Zo kun je de gewenste spoorlengte berekenen. Stel ik wil 20 cm omhoog bij 3%, dan is dat 20/3=> 6,67 m lengte. Praktijk is dat ik dat nooit zo doe. Ik streef overigens naar lagere percentages. Na wat baanwijzigingen blijkt 2,4 % het optimun, wat in praktijk dan toch al gauw 3% wordt door wat andere wensen die ook meespelen.
Ik bereken dat omdat mijn Wintrack-demoversie wissels niet meerekent bij de helling tussen 2 punten. Bij wissels moet ik het percentage handmatig per wissel opgeven om wissels hellend te verleggen.

Vroeger, in het analoge M*tijdperk van zware metalen locs, kon 4%, 5% en zelfs 6% ook. En ik herinner me een digitaalrijder die ook Jan heet, die in zijn spiraal moeiteloos 4% haalt met 6 wagons aan een loc. Het gaat dan om het goed eiken van de loc om de lastregeling optimaal in te stellen voor zo'n helling.

Over spiralen is veel geschreven. Je kunt je overal inlezen, en ze zelfs als bouwpakket kopen.

Zomaar even wat linkjes (zit vast wel wat tussen):
http://www.gleiswendel-profi.de/Gleiswendel-H0-Massstab-1-87/
http://www.mist67.de/gleiswendel-bauplan/
http://www.mobahner.com/wbb/index.php?page=Thread&postID=2608
https://www.modellbahntechnik-aktuell.de/tipp/gleiswendel/
http://www.modellbau-menninghaus.de/gleiswendel/bausaetze.php
ftp://gw.winslow.bg/FILMI_MODELIZAM/Model%20Railroad%20Videos-Noch%20Interaktiv%20DVD%202006/DVD/Noch/Basteltips/laggies.pdf

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Dag Henk,

Ik zou opteren voor 5+1.  Dan heb je iets meer keuze mogelijkheden om een trein te laten rijden.  Anderzijds denk ik als ik het zo vlug bekijk dat met 5+1 de twee extra sporen iets lager zijn dan in een 3+3 opmaak.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Tja Jan, als deze materie ruim 35 jaar niet gebruikt is ligt er een behoorlijke laag stof op.

Klopt helemaal Ivan.

De 5+1 optie geniet steeds meer mijn eigen voorkeur Roel.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Huidige status:
- rijdend materieel opgeborgen in afsluitbare boxen
- alles electronica (melders, ECoS, computer, kabels etc) opgeborgen in een doos
- alle rails is netjes gesorteerd en opgeborgen in kastjes
- druk bezig net verwijderen houtwerk (steunen, platen, kurk etc)

Ondertussen als gevolg van eerdere fouten al diep aan het nadenken over de helix. Deze wil ik gaan maken van 2 lagen multiplex 4 mm in verband op elkaar gelijmd volgens de methode van Rainer Lüssi.
Verder wordt de helix gemonteerd met 8mm draadeind (6x ook ivm de 2 rechte rails per winding) en komt te staan op een onderstel van 44mm balkjes zodat ik er van onderaf nog doorheen kom.

De hoogte van de niveaus is een ander verhaal. Zelf zit ik te denken aan een tussenruimte van ongeveer 25cm en komen de "tafels" op 50cm, 75cm en 100cm vanaf de grond zodat ik onder de bovenste tafel rechtop kan zitten en kruipen. Verder worden alle balken van 44mmx44mm tot een frame gemaakt en de platen dacht ik voor het schaduwstation 8mm dik multiplex(geen dragend gewicht). Op de platen ga ik toch maar weer voor kurk voor de isolatie onder de rails vastgelegd met dubbelzijdig tapijttape. De bovenste tafel wordt van 18mm multiplex aangezien ik daar de mogelijkheid wil houden om mijn (wat te hoge) eigengewicht te kunnen dragen. Ook deze tafel zal met kurk worden bekleed voor de isolatie.

Denken jullie dat dit haalbaar en verstandig is? Dan gaat het uiteraard over de materiaal keuzes en hoogtes.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Hoi Henk

Ik heb zelf geen spiraal en of schaduwstation(s), maar denk wel dat je goed bezig bent en er zullen er wel zijn die op je vragen kunnen antwoorden.  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk,

Gezien mijn ervaringen adviseer ik je voor een goede bereikbaarheid van de schaduwstations een tussenruimte van minimaal 40 cm tussen de verschillende lagen.

Cees
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Daar hoop ik op Peter.

Cees: vanwaar de 40 cm? de schaduwstations worden maximaal 50 cm diep (behalve in de bocht links) met 25cm komt ik bij de achterste opgestelde trein.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk

50cm dan worden dan 5 sporen ?? breed dat heb ik ook rangeerstation 40cm is dan goed of te hoog ?? geen idee
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Peter: totaal komen er 6 sporen op 50cm diepte. De hoogte tussen de niveaus komt op 25 cm wat mij voldoende lijkt om achterin te komen. Of zit ik ernaast? Met 40cm heb ik weer een extra winding (x2) nodig in de helix. En het onderste schaduwstation komt dan 20cm boven de grond.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
-Henk:
Ik denk dat je met deze afstanden wel goed zit,  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk

Dat is een mooi schaduwstation dan, niet te diep gaan mss kan je 1X winding meer doen dan zit je in de helft ongeveer ???

Ik begrijp jou ook heel goed, als je 2X winding moet gaan maken is extra sporen maar nu je weer opnieuw begint doe het dan gelijk goed heb ik met deze baan ook gedaan.

Laat het even bezinken en denk goed na kan niet in je geld beugel kijken.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Peter om van niveau 0 naar 1 te komen ga ik 3 windingen van 8,5 cm hoogte elk gebruiken. Totaal komt dat op 24,5 cm. van niveau 1 naar bovenplaat idem. Door de 4 extra rechte rails per winding blijf ik ruim onder de 3% stijging (daling iets meer maar dat is niet erg)

Met 1 extra winding kom ik uit op 8 windingen totaal van 8,5 cm is totaal 68cm. Tussenruimte dan van 34cm per niveau. Vanwege de reeds bestaande muurbevestiging die ik niet wil slopen komt het middelste niveau op 75 cm vanaf de vloer.

PS met de geldbuidel zit het wel goed. Zolang de balans er is.  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Citaat van: Kaleb op dinsdag 14 november 2017, 15:18:23

Peter: totaal komen er 6 sporen op 50cm diepte. De hoogte tussen de niveaus komt op 25 cm wat mij voldoende lijkt om achterin te komen. Of zit ik ernaast?


Nee, niks mis mee. Hier zit ik ook op 25cm met twee windingen en daar gaat nog plaatdikte 12mm en balkje 44mm van af, 7 sporen breed en goed bereikbaar.

Over de totale hoogte, mijn oude baan was 100cm, nu 115cm hoog of zoiets. Kijkt lekker weg op een stoel gezeten langs de baan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Ben: mijn planning was de bovenbaan op 100cm. dan kan ik er ook nog "op" komen bij problemen. Misschien bureaustoel omlaag zetten.  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk,

Waarom 40 cm ?  Ik steek er graag mijn hoofd onder / tussen om te zien wat ik doe.
Schaduwstations zijn 70 cm diep met 10 sporen.

Cees
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Cees: die kop van mij pas er met 60cm nog niet tussen  >:-D >:-D >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
 @citaat
Wedden?

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Mag ik niet..... treintjes zijn al duur genoeg.  >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Als je je baard er vanaf scheert kun je met minder dan 40 cm. af Henk  >:-D

Zonder gekheid, ik heb hier een hoogte van 25cm. en de diepte van de platen ligt rond de 50 cm.
Ik kan er goed bij komen, dus dan zou het bij jou ook toepasbaar moeten zijn.

Leuk je even gesproken te hebben tijdens de gasten dag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Dank je wel Peter  :-( je lijkt m'n (v)echtgenoot wel. Sikkie blijft waar ie zit.

Zeker leuk je even gesproken te hebben. En die 50cm en 25cm moeten dan wel lukken.

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Ik zit zelf op ongeveer 25 cm hoogte en 5 sporen en ik vind het goed te doen.
Tenminste, zolang ik mijn hoofd er niet tussen stop  >:-D

(andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Ga ik ook niet doen Henk O:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
25 cm is meer dan genoeg. Het is vooral belangrijk dat je je arm over de treinen heen kan doen om bijvoorbeeld bij de achterste te kunnen.
Op een van mijn eerdere banen had ik 15 cm dat is wel te weinig.

Hans
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Hans: 15cm is idd erg weinig. Met 3 windingen zou ik zonder hellingsproblemen zelfs nog naar 30cm kunnen.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
de hersenspinsels beginnen weer op te spelen  8o

Wat vinden jullie: de (doorgaande) sporen in het station (in het midden voor goederen en personen), zal ik die allemaal van 2 kanten laten rijden of zoals het nu is: 2 vlnr en 2 vrnl?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Hoi Henk,

Neem aan dat rechtsboven de sporen naar een keerlus gaan.
Dan zou ik de gehele baan 2 richtingsverkeer maken.

Jos
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Een mooi plan.
Kun je hier van de achterkant bij? Omheen lopen?
Ik tel 14 blokjes over de lokloods! Is wel 1,40 M!
Het stadsdeel is uitneembaar, maar is dat voldoende.
Ook bij mijn baan is de bereikbaarheid een bron van blijvende aandacht.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Citaat van: Jos op dinsdag 21 november 2017, 14:30:42
Neem aan dat rechtsboven de sporen naar een keerlus gaan.
Dat is een correcte aanname. Rechtsboven gaat alles het schaduwstation in.

Citaat van: joske3 op dinsdag 21 november 2017, 14:31:35
Kun je hier van de achterkant bij? Omheen lopen?
Ik tel 14 blokjes over de lokloods! Is wel 1,40 M!
Inderdaad blijft de bereikbaarheid altijd een zorgenkindje. Ik kan er niet omheen lopen.
Het locloods gedeelte is 1,4 meter diep. Met een grijper en een klein trapje kom je ver.  >:-D (hoop ik)
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Ik wil het je niet tegen maken, maar probeer eens op verder dan een meter iets te realiseren: aanleggen van een dieselbehandeling, inschotteren van rails, of het plaatsen van een preisertje.
Aan een grijper heb je dan niet veel.
Hooguit een steigerplank, vast aan de muur en op een trapje als steun. Daar kan je dan op je buik op liggen.
Bij Miwula hebben ze constructies die tegen de muur geklapt zijn. Uitgeklapt steunen ze dan op huizen (die hier natuurlijk geschikt voor zijn).
Onderwerp jezelf maar eens aan een praktijktest!
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
T is maar net hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Ik zou zeggen lekker rechts blijven rijden, ook in het station; wel zo overzichtelijk. Maar misschien ook een beetje saai ;); alles 2-richtingen kan ook maar dan moet je rechtsboven nog wel een extra kruiswissel opnemen.
Ik neem aan dat je blok 31 en 32 wel één-richtingsverkeer houdt.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
dat perron in het midden doet niet natuurlijk aan.Zou de middelste doorgaande sporen naast elkaar leggen zonder perron ertussen.Goederenverkeer hoort niet op een stationsspoor uit te wijken.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Citaat van: bellejt op dinsdag 21 november 2017, 17:38:50
dat perron in het midden doet niet natuurlijk aan........ Goederenverkeer hoort niet op een stationsspoor uit te wijken.
Ik weet het Johnny. maar ik wil met 5-6 wagons personentrein rijden en zo past dat langs het perron. Maar dat was de vraag niet ;)

Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 november 2017, 17:33:47
T is maar net hoe moeilijk je het jezelf wil maken.
Niet.... koploper regelt het maar  :D

Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 november 2017, 17:33:47
.....maar dan moet je rechtsboven nog wel een extra kruiswissel opnemen.
Ik neem aan dat je blok 31 en 32 wel één-richtingsverkeer houdt.
Voor beide: uiteraard

Citaat van: joske3 op dinsdag 21 november 2017, 16:14:24
Onderwerp jezelf maar eens aan een praktijktest!
Ik ga hier zeker over nadenken.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Goederentreinen kunnen prima langs een perron rijden en als het mot ook stoppen. En ook ook over het middenspoor. Grootspoor voorbeelden genoeg.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
En alle perronsporen aan de kant van het station en goederensporen aan de andere kant? Of wordt dat beeld te saai. Wel alles 2 richtingen op rijden in het station.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Henk,

ieder zijn mening, hoor. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het bovenste perron voor treinen van rechts naar links en het onderste perron voor treinen van links naar rechts. Het perron langs het hoofdgebouw voor lokaaltreinen of zo.

Goederentreinen kunnen langs perronsporen doorrijden, zelfs stilstaan, als dat moet. Maar dan wordt wel perroncapaciteit in beslag genomen. Als er al een reizigerstrein staat, of achter de goederentrein rijdt, dan kun je de goederentrein via een van de goederensporen laten rijden en eventueel door een reizigerstrein laten inhalen. Zo gaat het in het echt ook.

groeten.
Roel
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Henk,
Je hebt een compliment gegeven bij "Rij uurtje modelbaan Markstadt".
En ook daar stoppen goederentreinen langs het perron, ofschoon er naast de perrons nog spoor genoeg ligt.

Jos

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Klopt Jos. Na wat heen-en-weer gepieker houdt ik het toch maar bij het originele plan. Maar garanties dat het zo blijft tijdens de bouwfase zijn er niet  >:-D

Inmiddels de oude tafels afgebroken en weggezet. Nu alles nog eens goed schoonmaken en dan beginnen met de Helix en diverse uitmetingen van de nieuwe bladen. Wordt in iedergeval triplex met kurk.
De bezetsecties zijn in de planning inmiddels allemaal genummerd en toegewezen aan de melders.

Ook wordt er diep nagedacht over het ontwerp van de bedientafel waar alles moet gaan gebeuren. Werkblad wordt ongeveer 100x50 cm, op wielen. Tevens moet de bekabeling mooi weg gewerkt kunnen worden.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Vandaag een helix uit multiplex besteld. Dat scheelt een hoop gezaag en geklungel. Nog even onderstel fabriceren, bekurken en railsleggen. Leuk werkje voor de kerstvakantie.

Morgen verder met de bedientafel:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Hallo Henk,

Dat wordt een mooie bedientafel, lijkt wel van de reus uit Zweden :D :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Niet van die zweed. Wel wat rest meubelpanelen van de gamma en de poten lagen ook nog ergens te slingeren.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Tijdens de "denksessies" ben tot de volgende punten gekomen die ik verder wil gaan uitwerken:


  • de klimspiraal/ovaal is achterin moeilijk tot niet bereikbaar. Hiervoor heb ik de oplossing bedacht om de voorste bocht op wielen te zetten zodat ik deze er tussenuit kan rollen. Over de verdere invulling HOE ik het gaat doen vergt nog wat denkwerk. En misschien eens bij Peter de geluidsman de kunst afkijken.
  • aangezien de baan wordt aangestuurd met koploper zit ik toch te overwegen om het schaduwstation in te richten met dynamische blokken. Hier heb ik totaal geen kennis en ervaring mee dus dit word nog veel lezen en speuren. Eens zoeken naar de uitleg van KdeB.

Verder heb ik de bedientafel af op de aansturing van het programmeer spoor na. Door iets teveel lijm om de knop vast te zetten is de hele schakelaar nu muurvast. Nieuwe is al besteld. Foto volgt nog.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Denk werk is het halve werk Henk, je hebt mijn nummer dus  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Dag Henk,

Op zich een goed idee om de voorste bocht "afneembaar" te maken, maar ik vraag me af of je:
1° een uitneembaar deel kan maken (zoals Peter) in een bocht.
2° indien dit op een recht stuk moet gebeuren, kan je dan wel aan de klemmen van de meest rechtse kant van de baan?  Ik vermoed dat de rechtse kant van je klimspiraal tegen een muur staat.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing station plan
Ivan, de helix wordt kant-en-klaar geleverd in 2 bochten en een recht tussenstuk per niveau. De voorste bocht kan ik dus makkelijk loslaten en met klemmen vastzetten aan de rest van de spiraal.
De rechterkant en achterkant wil ik verankeren aan de muur zodat dit "muurvast" zit. Het afneembare gedeelte komt op wielen om makkelijk te verplaatsen.