Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 25 oktober 2017, 13:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Gebrooker Baan (baanbouw in wiki)
In het topic van mijn Gebrooker Baan heb ik een aantal issues aangegeven waardoor ik het besluit heb genomen om mijn vaan van nul af aan opnieuw te gaan beginnen.

Tijdens de Stamtafel Mijnstreek van gisteravond heb ik mijn nieuwe baan gepresenteerd.

Vooraf had ik een aantal "eisen en wensen" bedacht waaraan de nieuwe baan zou moeten voldoen:

- Hoofdstation met 2-richting verkeer waarbij personen en goederen eigen sporen hebben per richting
- Als een trein vertrokken is uit het station moet deze ALTIJD eerst door het schaduwstation
- Pendelspoortje op het station naast het stationsgebouw
- Museumstation en overlaad station met omloop- en rangeermogelijkheden tegenover station
- Havenspoortje bij de haven met laadkraan (2-sporig)
- Rangeer en werkterrein met een aantal opstelsporen (hier ben ik nog niet helemaal uit)
- Schaduwstation met 2 verdiepingen (maximaal 60cm diep)
- Tafel sterk genoeg om op te zitten
- Rechtop zitten onder de tafel mogelijk moet zijn
- MULTIPLEX of TRIPLEX

Sommigen vonden dit een ambitieus plan maar ik denk dat ik er redelijk goed in geslaagd ben. Het enige waar ik nog niet over uit ben is de indeling van het rangeerterrein linksonder op de hoofdbaan. Het omloopspoor (blok 41) dient ervoor om treinen uit de automatische loop van koploper te halen en te kunnen rangeren dus dat blijft.

Hieronder staat het baanplan met:
1) de onderste laag met een schaduwstation
2) de middelste laag met een schaduwstation
3) de bovenste laag met het station en de rest

Vragen, opmerkingen, suggesties, verbeterpunten etc. zijn altijd welkom. Wat vinden jullie ervan?

Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk,

Ik vindt het er goed uit zien. :thumbup:
Veel bouw plezier toegewenst. :)
Re: Gebrooker Baan versie 2
-Henk:
Mooi baanplan met veel opstelmogelijkheden.  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
dank jullie wel. Allen het rangeerterrein zit me nog niet lekker. Daar gaat denk ik toch een (nog te kopen) draaischijf komen.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Het kan dan zoiets worden:
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk,
of een rolbrug ?
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
een draaischijf vind ik mooier. de rolbrug is zo....... recht??
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dat wel hij is rechter. :)
Legt een beetje aan wat voor een materiaal je hebt veel stoomloc's dan een draaibrug mooier sfeervoller maar met moderner materiaal vindt ik let wel vindt ik een rolbrug mooier ondanks dat hij rechter is. ;)
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ben den Hollander
gast

Re: Gebrooker Baan versie 2
@Henk: Blok 35 is een perronspoor. Wil je daar afkoppelen en lok omlopen over 37 en weer aankoppelen?

Ik vraag dat omdat 37 een omloopspoor is. Als je wilt omlopen moet je daar ook blokken met terugmelding voor maken: in het verlengde van blok 35, voor en na de wissels. Op die manier krijg je leuke geautomatiseerde speelelementen.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ben: de blokken 37, 38, en 41 worden gebruikt voor het afkoppelen, evt. omlopen en rangeren. In koploper heb ik dit al getest en werkt zoals ik zou willen. Vandaar kan ik vanaf blok 37 echt alle kanten op.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ben den Hollander
gast

Re: Gebrooker Baan versie 2
Ik vroeg het omdat personentreinen doorgaans langs het perron stoppen, blok 35 dus. Maar daar wordt niet afgekoppeld begrijp ik nu. Duidelijk Henk.

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ben, ik laat personentreinen buiten dienst naar spoor 41 gaan om af te koppelen en uit te rangeren. Later weer aankoppelen en uitrijden via blok 37.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk het is een gaaf plan zeker de 2de met de draaischijf.
Alleen zal ik de dieselsporen  bij de schijf weg laten ivm bebouwing.
Blijf je m rail gebruiken.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
uiteraard blijft het M-rail Ger. Met de draaischijf is even snel in Anyrail gezet. Later kijk ik naar beschikbare ruimte etc. De BW zal toch als laatste gebouwd gaan worden.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Geen hoogteverschillen meer in het zichtbare deel?
Wellicht dat je je haven smal kunt doortrekken naar achter en daar dan -laag- wat mooie bruggen overheen!?!
Voor de rest wel een leuk plan, alleen niet heel veel rijmogelijkheden in het zichtbare deel. De trein gaat weer vrij snel het schaduwstation in waarna je m een tijd kwijt bent. Ik vraag me af of dit niet snel gaat vervelen. Aan de andere kant is het wel leuk dat er iedere keer een andere trein uit t schaduwstation tevoorschijn komt.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Geen hoogte verschillen meer Hans. En rechtsachter gaan de sporen de helix in naar beneden. Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb voor de bruggen.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Henk

Je baanplan ziet er mooi en goed uit, ik heb zelf ook geen hoogte verschillen hier.
Kan mijn baantje mooi zien, ik blijf je volgen  :P
Re: Gebrooker Baan versie 2
Ooit overwogen om er (deels) een rangeerheuvel in aan te brengen. Geeft veel speelplezier.
Groet Ton
Re: Gebrooker Baan versie 2
-Henk:
Ik zou voor de versie met de BW gaan, geen meer actie op je zichtbare gedeelte,  :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank voor de reacties.

Ik heb dat wel overwogen Ton maar de versie met draaischijf vind ik wat meer mogelijkheden hebben.
Vooral met betrekking tot de aankleding. En een motivatie om wat meer stomers op te baan te krijgen.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Leuk idee met zon haven. 
Vraagje
Hoe krijg je de goederen van 33 naar de haven?
Of komen de goederen alleen maar van links het station in voor de haven?

( de diesel sporen op de bw zou ik ook weg laten. Je hebt nogal wat bebouwing op de bw en daar heb je eigenlijk niet de ruimte voor)
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank je Maarten. Alle goederen voor de haven komen van links. Hiervoor wordt in koploper een variabele route aangemaakt naar blok 41 (meestal) of blok 38 (korte treinen). Van daaruit kan er handmatig gereden worden over deze blokken en de opstel sporen.

De indeling van de BW zal zeker nog beter bekeken worden ivm de bebouwing aldaar. Eventueel kan ik een diesel station ook nog aan de rechterkant (blok 52/53) positioneren. Dit was even ene snel en "wild" idee.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dag Henk,

Mooi ontwerp  :thumbup:.
Alleen, met je schaduwstations verlies je eigenlijk telkens één opstelspoor in beide richtingen.  Je kan twee of drie treinen achter elkaar opstellen maar je zit steeds met een FIFO opstelling per spoor op die manier.  Wanneer bv een pendeltrein rondjes draait, moet je telkens je schaduwstations leeftijden (toch enkele sporen) voordat de trein terug kan.

Daarnaast, is 20 cm stijging per rondje niet teveel? welke helling heb je dan?  Ik kan niet goed inschatten wat de lengte is per spiraal, maar ik zou durven denken dat de stijging groter is dan 3%.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Dank je Ivan. De schaduwsporen laat ik gewoon als vrije baan vollopen. Koploper zorgt perfect voor de afwisseling. In een proef heb ik alles in koploper laten doorlopen.

De helix zal 2 windingen bevatten voor 10cm stijging per winding. Tevens zijn er 2 rechte rails toegevoegd. Dat is per winding 72 cm meer lengte dus ik kan zelfs meer dan 10 cm per winding stijgen om toch een laag stijgingspercentage te houden.
Re: Gebrooker Baan versie 2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2
Het volgende heb ik als voorbereiding gekocht voor de stroomvoorziening van de nieuwe baan:

Bronvermelding
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Dag Henk,

Je hebt een mooi baanplan.
Mijn voorkeur zou het plan met de draaischijf hebben.
Verder heb je rechts naast de draaischijf ene gebogen opstelspoor en dit zou ik zelf recht trekken.
Je kunt dan de sporen van de draaischijf ook iets naar rechts brengen waardoor er aan de linkerkant wat meer ruimte ontstaat voor aankleding.
Er komt ongetwijfeld een lokloods en wordt dit er een voor drie of voor zes loks?

Wat wordt de totale hoogte van je baan?
Je geeft aan dat je er zonder problemen onder wilt kunnen komen dus dan kom je al gauw uit op zo'n 70 à 80 cm waarop je onderste laag komt.
Je bovenlaag komt dan op 110 à 120 cm uit en dan moet je er nog goed bij kunnen komen.
 
Veel succes met de bouw.

(Andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Hoi naamgenoot. Met de sporen moet ik nog even spelen hoe de draaischijf het beste erin gaat komen. De bedoeling is dat ik rechtop onder de bovenbaan kan zitten. De schaduwstations komen "aan de muur" en heb ik dan voor me. Dus het bovenste niveau komt ongeveer net onder de meter. Zo kan ik bijna overal goed bij. Alleen de hoeken links achter worden nog een uitdaging.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Henk,

Ik heb in een grijs verleden stalen tafelpoten gekocht van 72 cm hoog.
Dat is voor mij net voldoende om.
Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat je op handen en knieën onder de baan gaat kruipen.
Probeer het anders eens uit onder je eet- of keukentafel en kijk hoe dat bevalt.
Kost verder niets en je krijgt een goed beeld.

(Andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
standaard poten werken niet bij een aflopende houten vloer. Dat wordt allemaal maatwerk. Ik ga zeker van te voren goed meten hoeveel ruimte zo'n ouwe als ik nodig te gaan hebben in de toekomst. Misschien al rekening houden met een (mini) rollator.  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Citaat van: Kaleb op vrijdag 27 oktober 2017, 11:35:45
Misschien al rekening houden met een (mini) rollator.  >:-D >:-D >:-D >:-D

Van een plastic kuipstoeltje de poten afzagen en vastschroeven op een hondje (=verhuisplateau op wieltjes).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
dat is een idee  :warning: :warning:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Heeft mijn vader vroeger ook gemaakt voor onder de baan. Voorste poten iets langer houden zodat je schuin achterover ligt tegen de rugleuning. Onder de zitting een laatje maken om klein gereedschap in mee te kunnen nemen. Later op de msg in Den Bosch ook vele uren op doorgebracht bij het bouwen van de Marklin baan.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Hallo Henk,

Leuk baanplan, veel plezier met bouwen.

Zo te zien heb je alles goed van te voren doordacht en een test in koploper gedaan.

Blijf je volgen.
Ik hoop op de volgende stamtafel van de Mijnstreek er weer bij te zijn.

Gr.
Piwie.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Dag Henk,

Ok met de spiraal.  Ik heb de mijne ook zo ontwerpen (2 rechte stukken in de ovaal en per toer 10cm) dan zit je goed.  Dat was mij eerst niet helemaal duidelijk.

Ik volg de opmerking van (Trein)Henk ivm de draaischijf.  Als je die iets verder naar onderrichtte kan brengen krijg je wat meer plaats voor de scenery.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Citaat van: Maarten op vrijdag 27 oktober 2017, 16:13:53
Onder de zitting een laatje maken om klein gereedschap in mee te kunnen nemen.

En een rem!

Citaat van: Kaleb op vrijdag 27 oktober 2017, 11:35:45
standaard poten werken niet bij een aflopende houten vloer. Dat wordt allemaal maatwerk.

(Andere) Henk
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
 @citaat :thumbup:
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Hi Henk (Kaleb)

Was ff weekje weg maar hiet schiet het al aardig op.
Je plan ziet er goed uit al zijn er altijd wel aanpassingen of uitbreidingen mogelijk.

groet
Harald
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Dank je Harald. Het stuk waar het rangeer gedeelte licht is nog helemaal open.
Blok 41 blijft iig liggen maar de rest..... rangeerterrein, BW met draaischijf of met rolbrug..... ik weet het nog niet.

Alle ideeën zijn welkom als het maar een rangeerstukje wordt om handmatig te spelen
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Dag Henk,

Je nieuwe ontwerp is wel heel anders dan je oude baan! Ik vind het een goed idee om een gedeelte van de baan handmatig te bedienen. Geeft je toch wat meer speelplezier terwijl de treinen gewoon doorrijden.

Ik ben benieuwd hoe je de overgave van de treinen van ?onbeveiligd rangeergebied? naar ? beveiligd automatisch bedrijf? gaat regelen.

Succes !

Groeten,
Roel
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Plannen en voorbereiding
Roel, de baan wordt door Koploper bestuurd. In koploper geef ik een willekeurige trein opdracht om naar blok 37, 38 of 41 te gaan. Daar aangekomen stop Koploper de automatische bediening van deze trein en kan ik de trein verder met de hand afhandelen totdat ik de trein opdracht geef naar één van de blokken te rijden die in de automatische besturing zitten. In koploper werkt het (vanuit de test omgeving).
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
De oude baan is inmiddels voor ongeveer 60% afgebroken  :-( :-( :-(  Afbreken gaat sneller dan opbouwen zoals iedereen weet. Elektronica inclusief bedrading is weg, hoofdstation is verdwenen (rails + tafel), Schaduwstation is deels verdwenen. Foto's laat ik dan maar ook achterwege. Geen moment voor herinneringen  :? :? :?

Ik heb mijn schaduwstation nog eens goed bekeken (voortschrijdend inzicht??). Het was 3+3 sporen en nu is het plan omgezet naar 5+1 sporen. Diepte is gelijk gebleven (50cm) maar iedere laag heeft er 1 uitrij blok bijgekregen op deze manier. Welke vinden jullie beter: oud of nieuw?

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk

Waarom een rail tussen de inrij= en stopmelder?

Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Dat word deel van de stopsectie (dus rood) maar voor mijn eigen duidelijkheid heb ik het even zo gedaan.  :D
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Wat ik zou veranderen: Helix omhoog één blok van maken om aantal treinen die verschijnen te beperken. Helix omlaag wel 2 blokken laten zodat treinen niet hoeven te wachten om uit zicht te verdwijnen.

En de blok 27 laten vervallen en wellicht ook 28, ze voegen niets toe want het is allemaal uit zicht.

Gr, Ben.
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Hoi Henk,

Ik ben met iets overeenkomstig bezig.
Ik heb een vraag over je baanplan, eigenlijk heel primair.
Wat zijn de maten? Is een blokje op de tekeningen 10 x 10 cm?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Klopt Jos. 10x10 rekent lekker makkelijk vond ik.

Ben: blokken 27 en 28 geeft wat extra ruimte voor opstellen zodat ik t.z.t. wat meer treinen kwijt kan. Van 1 gaat het eerst naar 2 en van 2 gaat het pas verder naar het zichtbare stuk. Omlaag gaat het gelijk van zichtbaar naar het onderste niveau.

De helix:  1 winding in de Helix wordt ongeveer  1,85 meter lengte (ovaal R1 /R2 met 2 rechte aan iedere kant) Met 2 windingen wil ik 30cm omhoog. Heb ik dan goed gerekend dat dat 1,6 % is?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Henk,

De wijze van rekenen ken ik niet, maar de lengte van een ovaal voor het stijgen, bestaande uit 12 x 230 + 4 x 188 = 3,50 meter.
Wanneer je per wending 15 cm wilt stijgen komt dat neer op een stijgingspercentage van 15/3,5 = 4,28%.
Ik gebruik een ovaal van 3,30 meter en de stijging per wending is 9 cm. Dat komt overeen met 2,72% per wending.

Cees
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Er zit iets fout in de berekening. Het stijgend spoor is M-rail 5200 dus een straal van 437.4 x PI is een omtrek van 1374,1 mm.
Tel hierbij 4 rechte stukken van 180 mm is totale lengte van 2094.1 mm.
Bij het gebruik van 3 windingen per level kom ik op een baanlengte van 6282.3 mm

Stijging van 250mm komt dan uit op 250 / 6282.3 *100 = 4%

Bij 4 windingen is dat 250 / 8376,4 *100 = 3%
Bij 5 windingen is dat 250 / 10470,5 * 100 = 2,4%
Bij 6 windingen is dat 250 / 12564,6 * 100 = 2%

Lastig allemaal als je al zolang van school bent. Maar kloppen de berekeningen zo wel?
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
-Henk:
Omtrek van een cirkel is diameter x pi dus = 2746.872 mm omtrek
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Gebrooker Baan versie 2 - Aanpassing schaduwstation
Dan zit daar denk ik de denk fout Jørg.

Dus bij 3 omwentelingen is het stijgingspercentage 2,4% als ik dat dan doorreken. #zucht