Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ervaring

Gestart door Dave zondag 22 oktober 2017, 20:05:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring
Dave
gast

Ervaring
Ik ben een herintreder en enkele jaren geleden al actief geweest op dit forum. Ik heb me toen vnl. op de nieuwe digitale techniek gestort en op aanraden van vele forumleden een testbaan opgebouwd om de digitale techniek met railscheidingen, EcosII, Itrain en alle bijkomende zaken te leren. Dit is nu allemaal wel een beetje weggezakt, maar na een paar uurtjes(dagen) inlezen komt het vast allemaal wel weer boven. Door 2 verhuizingen is het nog niet tot een echte baan gekomen, maar daar is nu verandering in gekomen. Ik heb nu de beschikkingen over een behoorlijke zolder waar zomaar 200x750 cm voor een mooie baan voor gebruikt kan gaan worden.

De grote vraag op dit moment is eigenlijk of ik al toe ben om zo'n groot project aan te pakken, of dat het toch verstandiger is om een 2e(grotere) testbaan te gaan bouwen om de beginnersfouten die ik zeker ga maken voor te zijn....

Ik zou graag jullie ervaringen hiermee lezen....

Alvast bedankt,

Dave
Re: Ervaring
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ervaring
Hallo Dave,

Hoeveel zelfvertrouwen je hebt, kan ik niet beoordelen maar als je een goed werkende digitale en computergestuurde baan hebt weten te realiseren, zou ik zeggen: ga ervoor! Benut die ruimte die je hebt.
Bedenk vooral wat je wilt gaan bouwen, welk thema, tijdperk.
En natuurlijk is het belangrijk hoeveel tijd en geduld je hebt. Het lijkt mij saai om jaren bezig te zijn met een groot gecompliceerd schaduwstation zonder echt te kunnen rijden of aan scenery te prutsen. Maar het hangt er vanaf wat jij het leukste vindt om te doen.
Ga vooral eerst veel tekenen en plannen. Intussen kan je altijd een klein testbaantje leggen. Voor de leuk.

Succes,

Peter

Re: Ervaring
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ervaring

Hoi Dave,

Ik sluit me bij Peter aan en denk; gewoon lekker beginnen :P
Met eindeloos testen en denken krijg je geen enkele baan en dat is toch het doel van de hobby. ( bij de meesten dan toch )

Grtz Tony
Re: Ervaring
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Ervaring
Ik zou zeggen of je nou een grote of kleine baan gaat maken, je kan met beide volgens mij testen O:-D >:-D :D
Re: Ervaring
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Ervaring
Dave,

Wat is wijs of verstandig om te doen kun alleen jij bepalen.
Maar je schrijft dat je al 2x verhuisd bent, nu weet ik niet of er in de toekomst nog een verhuisd gaat worden.
Dan zou je kunnen overwegen om de baan in een aantal segmenten/modules te maken.
Mocht er dan een verhuizing aankomen, dan kun je het makkelijk demonteren en meenemen.
Gezien de afmeting 200cm zou ik er toch voor zorgen dat je overal goed bij kunt komen, i.v.m. storing en/of ontsporing.

Rob
Re: Ervaring
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ervaring
Zoals Rob schreef , ga voor modules. Makkelijker werken aan techniek en landschap. En bij verhuizen ben je niet alles kwijt.  Praat uit ervaring....
Re: Ervaring
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ervaring
ja ga voor modules dat is de beste oplossing ook als je ooit weer gaat verhuizen  :thumbup:
Re: Ervaring
Dave
gast

Re: Ervaring
Bedankt voor alle tips, ik heb besloten om de baan in 2 gedeeltes te bouwen. Als 1e het schaduwstation en die helemaal te automatiseren, daarna pas de hoofdbaan. Dan kan ik op de schaduwstation lekker gaan oefenen met blokken, Itrain en dat soort zaken....
Re: Ervaring
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ervaring
Als je de sporen diagonaal legt ipv horizontaal voorkom je bij pakweg dezelfde spoorlengte s-bochten.