Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint

Gestart door Kappa zaterdag 21 oktober 2017, 14:38:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hallo,

Begin dit jaar kocht ik een groene V188 (37282) op de jaarlijkse modelspoorbeurs in Leuven.
Nadat de decoder was overleden, door een slimme actie van mijn kant O:-D, heb ik maar besloten de loc van een msd3 decoder te voorzien.
Omdat de ruimte in de beide locs beperkt is en Märklin de dragerprint niet los verkoopt, heb ik John (Looney Tunes) gevraagd een drager print te ontwerpen op basis van door mij geleverde maten en elektronisch schema.

Mijn wens was om de drager print te voorzien van dezelfde schakeling die Märklin toepast, om de verlichting schakelbaar te maken en met rangeer sein.
Misschien dat dit ook op een andere manier kan worden verwezenlijkt, maar het leek me leuk dit zelf zo te maken.

Nadat ik de maten en het schema aan John had gegeven, kreeg ik een poosje later enkele bestanden met print layout etc toegestuurd.
Ik had de print layout 1:1 afgedrukt, uitgeknipt en op een precies afgemeten stukje karton geplakt, zodat ik deze in de lok kon passen.
Hieronder enkele foto's van het paswerk.
En het paste precies. :)
(Wordt vervolgd)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
De papieren versie ziet er al goed uit Ad  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hey Ad,

Wat flauw, laat die forumleden nu niet in spanning zitten :P

Mvg, John (die al weet hoe dit verhaal verder gaat O:-D)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 21 oktober 2017, 21:46:09
De papieren versie ziet er al goed uit Ad  :thumbup: :thumbup:
Ja Peter, ik moest toch weten of ik juist gemeten had en in dit stadium kon ik eventueel nog wat wijzigingen doorvoeren, maar dat bleek niet nodig.
In Augustus waren de printjes klaar en had ik al kunnen starten, maar omdat mijn loeplamp net kapot was gegaan, moest die eerst worden vervangen.
Hieronder de printjes, zoals ik ze van John kreeg, zeer professioneel gemaakt. :thumbup:

@citaat John, een beetje spanning is goed voor een mens. ;)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Mooi werk Ad & John  :thumbup: :thumbup:
Ik weet weer waar ik moet zijn ;-)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hallo,

Verder met de ombouw van de V188.

Op de eerste foto is de print in de loc gezet, om te passen.
En zoals verwacht, past de decoder perfect op de positie in het loc frame.
De print wordt met één schroef tegen het paaltje geschroefd en valt aan de voorkant in een uitsparing, waar de oude print ook op zijn plek werd gehouden.
Ik heb helaas van de oude situatie geen foto's gemaakt, maar die zijn eventueel wel op internet te vinden, of je schroeft je eigen loc gewoon open. ;)
Het zal duidelijk zijn dat alle oude elektronica verwijderd moet worden, op de led units en motoren na.
De sleper draad heb ik ook hergebruikt.

Dan het smd soldeer werk.
Op foto 2 is al een deel gesoldeerd
Eigenlijk heb ik geen goed smd soldeerstation en deze moet er nodig komen.
Je ziet dan ook dat sommige solderingen wat "dik" zijn, maar verder goed door gesoldeerd zijn.
Op foto 3 zie je dat ik het kleine smd componentje met een pincet klem zet en dat soldeer.
Ik gebruik altijd een soldeer pasta, om het tin goed te laten vloeien.
Foto 4 toont de bijna volledig gesoldeerde print.
(Wordt vervolgd)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hallo,

Verder met de inbouw van de drager print in de V188.
De drager print komt in de lok met sleper (V188 001a) en de oude speaker wordt hergebruikt en blijft in de andere loc (V188 001b) zitten.
De bedrading tussen beide locs heb ik opnieuw gelegd, maar de bedrading van motor en led unit is hergebruikt.
Er gaan 2 motor draden, drie led draden, twee speaker draden en een massa draad van de b loc naar de a loc.

Op de eerste en tweede foto is de compleet "bestückte" print gemonteerd in de loc te zien.

Op de derde foto zijn de led voorschakel weerstanden te zien.
Voor de witte leds heb ik 1k8 genomen (3 leds in serie) en voor de rode leds 3k9 (twee leds in serie).
De kleuren van de draden zijn hier ook in aangegeven.

Overigens heb ik gele leds in de led modules al eerder vervangen door warm witte leds.
Hier heb ik helaas geen foto's van genomen, maar de de onderste gele en rode leds heb ik door een duo led 0603 (warmwit+rood) vervangen en de bovenste led door een warmwitte led 0603.
Je kunt de witte kunststof afdekking eenvoudig verwijderen door met een scherp hobbymes de plat gesmolten nokjes af te snijden.
De af fabriek aangebrachte (substraat) leds kun je er zo af snijden, met hetzelfde hobbymes en de eilandjes schoon krabben.
De polariteit en de ligging van de soldeereilandjes kwamen precies overeen met de anode en kathode posities van de duo leds.
(Wordt vervolgd)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Zo, prima werk!
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
 @citaat Dank je Theo.

Verder met de inbouw.
Wat resteert is eigenlijk alleen nog de bedrading op de dragerprint solderen.

Foto 1 toont de aansluiting van de bedrading van de led units en sleper en massa draad op de dragerprint.
De decoder ligt via de schroef al aan locmassa en de bruine draad gaat naar een soldeerlip op het motorschild van de motor in de a loc.
Vandaar gaat een tweede draad verder naar een soldeerlip op de motor in loc b en dan nog één keer verder naar een soldeerlip op het paaltje in loc b.
Aan voldoende massa is dus gedacht.
Dit is overigens op de derde foto goed te zien.
Foto 2 laat de motordraden zien die op de print zijn gesoldeerd.
Later zou blijken dat blauw en groen omgewisseld moesten worden, want de loc reed de verkeerde kant op.
Op de vierde foto is te zien dat de witte speaker draden vaste gesoldeerd zijn.
(Wordt vervolgd)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hallo,

Wat nog resteert is het plaatsen van de decoder en een proefritje maken.
Voordat ik de msd3 decoder plaatste heb ik eerst een oude lopi decoder gebruikt, om de loc te testen.
Mocht er dan ergens sluiting in de print zitten, of een ontwerpfout, dan blaas ik niet direct de msd3 op.
En met de lopi verliepen alle testen volgens verwachting, rijden en verlichting waren in orde, met uitzondering van de rijrichting.
Nadat ik de blauwe en groene draden had verwisseld, was het tijd voor de msd3 decoder te plaatsen en te testen.
Op de foto's is te zien dat de decoder is geplaatst en op de tweede heb ik de draden met een kleine tire wrap samen gebonden en zijn de imitaties voor de wielophanging etc teru geplaatst.

De msd3 decoder heeft al wel een diesel geluid, maar die ga ik misschien nog wel aanpassen.
Binnenkort zal ik nog een filmpje maken van de rijdende loc.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Citaat van: Kappa op zondag 22 oktober 2017, 18:50:03
En met de lopi verliepen alle testen volgens verwachting

Had je dan anders verwacht? Ik niet O:-D

Citeer
Mocht er dan ergens sluiting in de print zitten, of een ontwerpfout, dan blaas ik niet direct de msd3 op.

Even een opmerking hierover, sluiting in de print is al nagekeken voordat ik de print aan je gegeven heb. ;)
Zou hoogstens sluiting in je soldeerwerk kunnen zijn. (M'n soldeerwerk test ik normaliter voordat ik een print verstuur ook, maar omdat je nu zelf wilde solderen was dat lastig :P).

Maar alles is goed gegaan, met als resultaat dat je weer kan genieten van een werkende loc.  :thumbup: :)
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
 @citaat Hoi John, het is maar hoe je het bekijkt.  :D Als je allerlei ellende verwacht tijdens het testen en dit gebeurt ook, dan lopen de testen evengoed volgens verwachting. :-)
Maar effe zonder gekheid, je weet wel wat ik bedoel en het ging echt heel goed met de ombouw, dank je nog voor je bijdrage in deze. :thumbup:

Over die sluiting, het zou dan ook om soldeer kortsluiting gaan.
Sluitingen in de print zelf, had ik niet eens aan gedacht.

Ik kan inderdaad weer een beresterke V188 met 35 ketelwagen over mijn baan laten denderen. :)
Zal binnenkort een filmpje maken, maar ik wil eerste het geluid van de decoder nog aanpassen, waar dat mogelijk is.

Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Graag gedaan!

Succes met het geluid veranderen, en we zien de film wel verschijnen.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Petje af, mannen, das ff andere koek als mijn ombouwtje  :D
Voor mij nog veel te hoog gegrepen maar wel super interessant en gaaf om te zien :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
En vol spanning w8en we nog steeds op het filmpje, van een keurig omgebouwde V188 met pr8ig dieselgeluid. O:-D
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
dat ziet er netjes uit
heb je vor mij de link naar de duo smd leds ik kan ze namelij niet vinden


Gr Ed
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hi Ad,

Da's weer een mooie ombouw.
Ik ben wel benieuwd wat je aan het geluid gaat veranderen.

groet
Harald
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Even een V 188 opzoeken die draait het geluid opnemen in wave zetten beetje plakken en knippen en in de decoder zetten :D
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hallo Allemaal,

Dit is GaaF!

Jasper
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Ik zwengel dit draadje toch maar weer aan...

De decoder van mijn 37282 werkt goed m.b.t. het rijgedrag, maar het geluid is slecht.  Bovendien, omdat op mijn ECoS II RailCom+ is ingeschakeld, komt er reutelend geluid uit de decoder ook wanneer de geluidsfunctie is uitgeschakeld.  Een bekand probleem met sommige oude M. decoders die met het Motorola I protocol werken.

Dus wil ik t.z.t. ook de decoder vervangen door een ESU LokSound V5 + ESU dragerprint.

Mijn vraag aan Ad: heb jij slechts 1 decoder (msd3) geplaatst die beide motoren aanstuurt?  En heb je niet overwogen om 2 decoders te installeren en die in dubbeltractie te schakelen?


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hoi Willy,

Ik heb inderdaad maar één decoder geplaatst en de motoren staan parallel geschakeld.
Hij rijdt als een zonnetje eh trein, kan zeer langzaam rijden en is bijzonder krachtig.

Hier nog een video (let maar niet op de slecht focus etc).

Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Vond nog dit draadje op Stummi forum:

Umbau 37282


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
 @citaat Is een soortgelijke ombouw, waar de dragerprint aan hetzelfde paaltje is bevestigd.
De ruimte onder de kap is zeer beperkt en liggend past er geen soundecoder in.
Ik weet niet of je de 21mtc adapter van ESU er een beetje netjes in krijgt.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Ad,

Mag ik aannemen dat je bij elke motor de beide capaciteiten naar de massa hebt verwijderd?
Wat zijn CV 51 t/m CV 56 waarden in je V188?
Momenteel heb ik in de M37591 - SBB Ae8/14 11801 - een LokSound V5 (en Lüssi adapter print) ingebouwd, maar het lukt mij niet om de motoren synchroon te laten functioneren.  In de ene rijrichting gaat een van de motoren draaien, en de andere niet of later.  En in de andere rijrichting  het omgekeerde... En, ja, ik heb beide motoren uitvoerig schoongemaakt en getest met een Trix transformator en ze lopen uitstekend.
Ik heb de indruk dat ofwel de LS V5 een probleem heeft om 2 motoren in parallel aan te sturen, of dat enkele CV's finetuning vereisen.
In het verleden heb ik een aantal locomotieven met 2 motoren voorzien van de oude M. decoders (6090, 60902) en die locomotieven rijden probleemloos.

Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hoi Willy,

Ik heb een mSd3 ingebouwd en weet niet of die CV waarden 1 op 1 bij een Loso V5 gebruikt kunnen worden.
En ik heb de automatische inregeling gebruikt.
Maar deze CV instellingen hebben invloed op beide motoren als één geheel systeem, dus lijkt het me niet dat je een CV instelling zal vinden waarbij de motoren meer synchroon draaien dan bij een andere CV instelling.
Misschien moet je het in de koolborsteldruk zoeken en heeft één motor meer weesratnd dan de andere, wat je tijdens het testen nauwelijks merkt.
Heb je de motoren ook parallel getsest met de Trix trafo? Wat doen ze dan?
Normaal gezien zouden de motoren tijdens het rijden altijd nagenoeg synchroon moeten draaien, omdat ze via de wielen en rail mechanisch met elkaar verbonden zijn.
Wil één motor sneller draaien dan wordt deze gewoon afgeremd door de mechanische weerstand van de andere motor.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Citaat van: Kappa op dinsdag 14 juli 2020, 20:04:41
Hoi Willy,

Heb je de motoren ook parallel getsest met de Trix trafo? Wat doen ze dan?
Normaal gezien zouden de motoren tijdens het rijden altijd nagenoeg synchroon moeten draaien, omdat ze via de wielen en rail mechanisch met elkaar verbonden zijn.
Wil één motor sneller draaien dan wordt deze gewoon afgeremd door de mechanische weerstand van de andere motor.


Goed idee, Ad, zo'n test zal ik uitvoeren.  Ik zat er al aan te denken en ik zoek een oplossing waarbij ik de motoren niet hoef uit te bouwen, alleen is mij niet duidelijk of ik smoorspoeltjes moet verwijderen om met een gelijkstroombron te testen (want ook de L-waarde van de spoeltjes verschillen wellicht)?
Vraag: laat jij de smoorspoeltjes zitten op de motor (ESU rept er niet over in de handleiding van de LS V5)?  Bij enkele locomotieven die ik onlangs heb omgebouwd, heb ik ze weggelaten omdat bijna alle signalen die zouden kunnen gestoord worden, om ons heen digitaal zijn i.p.v. analoog.


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hi Willy,

Die spoeltjes hebben geen effect op de motor (decoder) stroom of op een externe gelijkstroom.
Het zijn HF (hoogfrequent) spoeltjes om Radio & TV storing te onderdrukken.
Gewoon laten zitten.
De condensator tussen de koolborstels moet blijven zitten als er nog twee naar massa zitten die wel verwijderen.

groet
Harald
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hi Willy,

Ik heb de ontstoorspoeltjes en de middelste condensator er op zitten, dat kun je op de foto's ook enigzins zien.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Ik heb beide motoren volledig uitgebouwd en zelfs de aandrijfwielen verwijderd, dus hield ik puur het motorchassis, permanent magneet en 5-polig anker over.
Beide motoren heb ik parallel aangesloten op een Trix trafo.
En, inderdaad, bij lage snelheid bleef een motor "achter".  Bij hoge snelheden blijkbaar niet maar dat is moeilijker met het blote oog te controleren.

Ik heb daarna de beide 5-polige ankers verwisseld tussen beide motoren, en het "probleem" was "meeverhuisd" naar de andere motor.

Conclusie: het probleem wordt veroorzaakt door verschillen in de beide 5-polige ankers.  En, nee, aan de druk van de koolstofborstels ligt het niet (wat mij betreft).
Ik heb ook geëxperimenteerd met andere permanente magneten maar dat gaf geen ander resultaat.

Ik heb de ankers geïnspecteerd en vastgesteld dat er tussen de spleten nogal wat opgehoopte koolstof zat, en dus schoongemaakt (borstels te vettig, door "gelekte" smeerolie?).
Ik heb ook een poging gedaan de ohmse weerstand te meten tussen de lamellen: met de naastliggende lamel gaf dat meestal 7-8 Ω, en met overige 10-11 Ω.
En toch opnieuw de motoren in parallel getest en blijkbaar heeft het schoonmaken van de spleten geholpen.  De motoren draaien nu synchroon (zo ver het blote oog dat kan vaststellen).

Ik ga nu de motoren weer inbouwen...


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hi Willy,

Heb je kogellagertjes in de motor gezet?
Dit scheelt een hoop olie en daarmee verminder je de vervuiling van het anker.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Nee, geen kogellagertjes.  Geen ervaring, geen boortjes, enz.  Ik moet het maar eens proberen (eerst het forum afstruinen naar wat ik nodig heb en de kogellagertjes kan kopen).

Trouwens, nadat ik alles weer had geassembleerd, was het probleem weer terug.
Voor het testen van de motoren had ik andere motorschildjes gebruikt (die van de locomotief had ik laten zitten omdat ik de draden niet wou los solderen) en toen draaiden de beide motoren synchroon.

Dus misschien moet ik het (ook) zoeken in de motorschildjes (veertjes van de koolstofborstels?).
Dus vandaag wordt alles weer uit elkaar gehaald en ik ga ook een paar nieuwe ombouwsets 60941 aanschaffen.


Willy

P.S. Ad, is de originele luidspreker in de V188 laagohmig (4 - 8 Ω)?
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
 @citaat Ik heb de originele speaker gebruikt en die klinkt best goed. Volgens mij is die 8 ohm
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Met 2 andere (nieuwe) motorschildjes rijdt de SBB Ae 8/14 nu goed, ook op de laagste snelheid, en misschien dat inderdaad de druk van één of meerdere koolstofborstels de oorzaak was.  Maar het gevoel blijft hangen dat het lastig blijft 2 motoren perfect synchroon te laten draaien door afwijkingen en tolerantieverschillen tussen de permanent magneten en/of 5-polig ankers.
Jammer dat Märklin nooit de moeite heeft genomen het motorhuis en motorschild van lagers te voorzien.  De motoren van HAG locomotieven hebben standaard lagers voor het ankerasje en met een 3-polig anker draaien ze perfect en zijn zeer stil.
Nu stapt Märklin langzaam over op (veelal) goedkope gelijkstroommotortjes met cardanas constructie, en wordt de standaard Märklin motor langzaam uitgefaseerd.

De LokSound V5 lastregeling instellen op de standaard 5* hoogrendementsmotor gaf meteen een uitstekend resultaat, met protocol DCC RailCom+.
Het ESU geluidsbestand voor de Ae 8/14 werkt prima en daar ga ik voorlopig niks aan wijzigen; geen ervaring om nu al te gaan stoeien met dit bestand.
Het kleine, rechthoekige luidsprekertje ("suikerklontje") dat standaard meegeleverd wordt met de V5 produceert behoorlijk geluid gezien de afmetingen maar dat geluid wordt makkelijk weggedrukt wanneer de locomotief aan het rijden is.  Het luidsprekertje met alle "klankkast onderdelen" past net tussen het chassis en printplaat.  Het plaatsen van meer "suikerklontjes" is mogelijk in het andere deel van de locomotief (zonder 12 MTC decoder), of wanneer in dat deel de bedradingsprintplaat verwijderd wordt en vervangen wordt door bedrading, kunnen er zelfs 2 grotere luidsprekertjes in (als de impedantie maar niet onder 4 Ω komt).


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Beste Ad,

Heb je capaciteit tussen een van de borstelaansluitpunten en de massa niet verwijderd?

Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hoi Willy,

Ja die moeten worden verwijderd, anders lekt het hogerfrequente (PWM) motoraanstuursignaal deels weg door deze C'tjes naar massa.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Vandaag maar eens begonnen met de ombouw.
Eerst alle draden los solderen van de originele PCB's en die laatste verwijderd.

De V188 adapter platine van 'John Soldeert' gemonteerd.
De originele Märklin bedrading, en de kleurcodering, wil ik zoveel als het kan behouden.  Om geen fouten te maken heb ik maar een overzichtstabel gemaakt met de aansluitpunten en kleurcodering (ook van ESU alhoewel ik die niet volgen).
In die tabel staat AUX2 tweemaal vermeld omdat ik in mijn V188 geen draad kon vinden met kleurcode bruin-groen, maar wel bruin-blauw.

En de paarse draad, die nergens meer voor nodig...

@Ad
Jij hebt natuurlijk alle bedrading vernieuwd o.a. omdat je ook andere licht-PCB's hebt geïnstalleerd.
En de luidspreker is inderdaad 8Ω (en 0,2W).

Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hoi Willy,

Ik heb originele licht-PCB's gebruikt, maar de leds op de printjes vervangen door warm-witte leds.
Hiervoor heb ik de witte afdekplaatjes eerst verwijderd.
Dit gaat door met een hobbymesje de gesmolten "dopjes" weg te snijden.

Op de wiki staan nog foto's van de originele bedrading.
Zie https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37282
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Ja, inderdaad Ad, het is mogelijk de witte afdekplaatjes te verwijderen, en zal dat in de toekomst proberen...

Ik zie op de Wiki plaatjes ook bij jou een bruine-blauwe draad i.p.v. een bruin-groen.

Mijn ombouw is (voorlopig) afgerond.  Ik heb een ESU LokSound V5.0 geïnstalleerd en de originele (Märklin) luidspreker laten zitten.
Op ESU downloadsite was helaas geen specifiek geluidsbestand voor de V188 te vinden en heb ik gebruik gemaakt van een V200 bestand.  Het geluid is verder uitstekend.  Een aantal geluiden heb ik uit de slots verwijderd, en verder de functies voor de sluitlichten via AUX1 en AUX2 aangepast.
Via het Duitstalige en Nederlandstalige ESU forum ontving ik nuttig commentaar m.b.t. het geluidsbestand.

De lastregeling heb ik aanvankelijk via de ESU standaardinstelling voor hoogvermogen ingesteld en daarna ook nog via het automatische inregelen met CV54=0 en F1 activeren.
De instelling voor de laagste snelheid CV02 heb ik verhoogd van 3 naar 5, omdat met lager dan 5 de V188 met "stootjes" reed.
De frequentie voor de lastregeling heb ik verdubbeld van 20.000 Hz naar 40.000 Hz, maar kan niet echt vaststellen of dat een verbetering heeft gegeven.

Het is voor het eerst dat ik "zo diep rommel" in een decoder met geluid.


Willy
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hey Willy,

In mijn V188 zit geen bruin-blauwe, of bruin-groene draad gebruikt.
Ik had John gevraagd om een extra schakeling op het printje te zetten, waarmee je met AUX1 en 2 dezelfde lichtschakeling creert als Märklin doet.
Deze schakeling heb ik van het internet geplukt en aangepast en zelf de smd componenten op de print gesoldeerd.
Wel een prutsklusje hoor.
F1(AUX1) aan = alle verlichting aan de voorkant uit.
F2(AUX2) aan = alle verlichting aan de achterkant uit.
F1+F2 aan = Rangeerverlichting (dubbel A-frontsein).

Je kan dit ook in de decoder met logische functie instellen.
Daarom heeft John de print veranderd en die heb jij.
Re: Ombouw Märklin 37282 V188 met msd3 en nieuw ontworpen dragerprint
Hi Ad,

Heb jij van de v188 de sounddecoder nog bewaard en werkte dat deel nog? In dat geval ben ik geinteresseerd, de mijne werkt behalve het rijgeluid( typhoon werkt wel)

Grt roland