Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vernieuwen E 93

Gestart door Kroko14253 maandag 17 december 2007, 20:30:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

vernieuwen E 93
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden heb ik eens een ombouwset van Verbeck modellbau gekocht, om een E 94 om te bouwen naar een E 93. Het onderstel werd daarvoor ingekort, de voorbouw veranderd en een nieuwe bovenbouw gemaakt en geplaatst. De bovenbouw bestond uit wit-metalen onderdelen, die ik destijds gelijmd heb.

Nu ik mijn baan digitaal bestuur, was een ombouw nodig, om de lok in mijn collectie Krokodillen toe te kunnen voegen. Daarvoor heb ik de lok geheel uit elkaar gehaald. De wit-metalen delen heb ook gestript van de oude verflaag.
Daarna heb ik de bovenbouw weer in elkaar gezet door de wit-metalen delen aan elkaar te solderen. Verder heb ik de overgebleven naden dicht gemaakt met vulmiddel.

In het dak van de bovenbouw heb ik een gaatje gemaakt, om straks de bovenbouw aan het onderstel te bevestigen en geen draden af te klemmen.
Op de foto staat nog de oude motor, die wordt dus straks vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
Hoi Harry,

je kan dus duidelijk meer dan decoders inbouwen  8)

Ziet er goed uit, ik blijf het volgen.

groetjes Fulco
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo Fulco,

Ja eens moet de eerste keer zijn, hè?!
Dit is mijn eerste keer, dat ik een model zo grondig moet aanpakken.
Ik zie wel hoe het gaat. Ik zie er niet tegenop en dat is wel fijn eigenlijk.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om de stukken brugframe, onder de cabinedeuren, te vervangen. Deze stukken waren door het uit elkaar halen van de bovenbouwdelen afgebroken. Ik heb hiervoor dunne messing strip gebruikt en dat strip voor strip aangebracht aan de bovenbouw:

Duidelijk is te zien, dat de vernieuwing van messing is gemaakt. Alles is voorzichtig gesoldeerd. Dat vergde wel enig geduld en beleid. Jullie zien dat het goed gelukt is. Om het geheel goed passend te krijgen op het onderstel, moest er aan de binnenkant wat van de strips afgevijld worden. Tevens heb ik de bovenrand van het onderstel-middendeel wat schuin gevijld.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: vernieuwen E 93
He Harry, cool zo'n ombouw project.
Erg interessant om te zien.
In de oude Marklin Magazine's zie je ook nog wel van dit soort ombouw projecten, met messing.
Maar volgens mij wordt dit niet veel meer gedaan.
Is de eerste foto de lok voordat je deze uit elkaar haalde?
Re: vernieuwen E 93
atomic
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo, ikzelf heb ook 2 van deze locs, maar met zilveren panto's (3022).  Zijn die rode panto's afzonderlijk te koop? Ik vind dit namelijk mooier. En zo ja, van welk merk en welk nummer.
Frederic
Re: vernieuwen E 93
TurboGat
gast

Re: vernieuwen E 93
Je pakt het goed aan. Ziet er nu al goed uit.
Ben benieuwd.
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo,

@Ad: Ja, de eerste foto (groen) is van vòòr de vernieuwing.

@ Frederic: Voor de DB uitvoering kun je nummer 741 gebruiken van Sommerfeldt; voor een DRG lok neem je de 820, ook van Sommerfeldt.
Beide zijn in de rode kleur. Let wel: van elk moet je er 2 bestellen want er zit er maar 1 in een doosje (vraag je vakhandelaar even)
Die kun je bij de goede vakhandelaar kopen dan wel hij bestelt hem voor je.

Groetjes

Harry Stipkes

Re: vernieuwen E 93
roerijzer
gast

Re: vernieuwen E 93
humm leuk topic
aleen wil ik dan gewoon een e 94 ombauwen
zou je pantogravenook rood kunen spuiten of doet de veer het dan niet meer
Re: vernieuwen E 93
Lid sinds: 2006

offline
Re: vernieuwen E 93
Atomic heb je al eens navraag gedaan bij je leverancier.
Re: vernieuwen E 93
atomic
gast

Re: vernieuwen E 93
Johnny, negatief.  Met deze drukke dagen heb ik nog geen tijd gehad.  Na de feestdagen doe ik er zeker iets aan.  Het probleem is ook dat ik in Gent (België) woon en er in de omgeving geen handelaars van modeltreinen zijn.
Frederic
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hè roerijzer,

Dat zou je ook kunnen doen. alleen zou ik de veertjes er dan eventjes uit halen. En vooral niet teveel spuiten, want dat gaat dan weer in de draaipunten zitten. Ik vind het overigens alleen te doen als je loks NIET op bovenleiding rijden. Er kunnen dan contactproblemen optreden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
roerijzer
gast

Re: vernieuwen E 93
ja ik wil wel bovenleiding maar er hoeft geen stroom op
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo,

Nou dan is het goed hoor. Succes verder.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
Lid sinds: 2006

offline
Re: vernieuwen E 93
Heu ben je daar zeker van. "Gent (België) woon en er in de omgeving geen handelaars van modeltreinen zijn" Ik ben toch ooit in Gent in een modelspoorwinkel geweest. Ik dacht in de kortrijksepoort en ik weet niet of drongen ver van je is daar heb je Go-rail.
Re: vernieuwen E 93
roerijzer
gast

Re: vernieuwen E 93
welk cat nr. is die eerste foto eigelijk
Re: vernieuwen E 93
Lokpaint
gast

Re: vernieuwen E 93
Citaat van: Kroko14253 op maandag 24 december 2007, 20:28:53
Hallo,

@Ad: Ja, de eerste foto (groen) is van vòòr de vernieuwing.

@ Frederic: Voor de DB uitvoering kun je nummer 741 gebruiken van Sommerfeldt; voor een DRG lok neem je de 820, ook van Sommerfeldt.
Beide zijn in de rode kleur. Let wel: van elk moet je er 2 bestellen want er zit er maar 1 in een doosje (vraag je vakhandelaar even)
Die kun je bij de goede vakhandelaar kopen dan wel hij bestelt hem voor je.

Groetjes

Harry Stipkes



DRG pantografen waren zilverkleurig, en nooit rood.

Bart
Re: vernieuwen E 93
Kroko14253
gast

Re: vernieuwen E 93
Hallo,

Je bent nooit te oud om er (weer) iets bij te leren. :D :D

Groetjes

Harry Stipkes
Re: vernieuwen E 93
atomic
gast

Re: vernieuwen E 93
Johnny, Drongen is inderdaad een deelgemeente van Gent (go-rail) maar deze zijn gestopt met märklin  :evil: - en Kortrijksepoortstraat (Verborgh) is verhuist naar Lochristi en is een geldwolf (betekent zeer duur :?)
Frederic
Re: vernieuwen E 93
Lid sinds: 2006

offline
Re: vernieuwen E 93
Ha daar wist ik niks van dat Gorail geen Märklin meer doet en Verborgh verhuisd dat moet ik notteren.