Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen BR 103

Gestart door avital vrijdag 28 december 2007, 21:48:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen BR 103
avital
gast

Ombouwen BR 103
L.S.

Ik ben in het bezit van een oude BR 103. Het leek me een goed idee om hierin een nieuwe motor en decoder te plaatsen om motorisch weer helemaal up to date te zijn. Enig speurwerk leverde op dat dit model is uitgerust met een zogenaamde schijfcollectormotor en voor zover ik kon zien zou de ombouwset 60923 van Marklin de juiste onderdelen moeten leveren.

Helaas bleek bij het lezen van de handleiding dat (ik citeer): modellen met een houderbeugel aan het motorschild niet omgebouwd kunnen worden!!!!

Heeft iemand voor mij een tip, zodat ik deze 103 toch kan opwaarderen met een nieuwe motor en decoder???

gr.

Avital
Re: Ombouwen BR 103
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen BR 103
Avital,

Deze lok gaat bij mij ook omgebouwd worden (in de 3053 en 3054 versie) dit met een motorset uit de 60904 ombouw (hoogvermogenmotor) in combinatie met ESU.

De motorset kost op ebay (duitsland) tussen de 27 en 31 euro
De ESU decoder kost tussen de 25 en 30 euro (niet mfx) de MFX is iets duurder, de keus is aan jou welke je wil.
Re: Ombouwen BR 103
avital
gast

Re: Ombouwen BR 103
Het artikelnummer van de loc weet ik niet. Ik heb 'm ooit zo op de kop getikt....

Volgens mij gaat het inderdaad om een grote schijfcollector. Zou daar een complete ombouwset beschikbaar voor zijn. Voor zover ik uit de handleiding uit de set 60923 kan halen, gaat het niet om dat er een ophangbeugel op het schild aanwezig is...

Als je artikelnummers voor me hebt, hou ik me aanbevolen.
Re: Ombouwen BR 103
Lokpaint
gast

Re: Ombouwen BR 103
Hoi,

Een 103 met een houderbeugel kun je ook ombouwen.

Vroeger zaten er geen nokken aan het motorblok maar een aparte beugel.

Tegenwoordig zitten deze nokjes aan het motorblok aangegoten.

Je moet er dus voor zorgen dat je motorblok een nokje krijgt, bijv door een stukje van de oude beugel af te knippen en dit in het motorblok te lijmen.

Op het nieuwe motorschild is dit stukje al aanwezig.

De motor kun je hierna vanaf de onderzijde schuin weer in het frame terugplaatsen, eventueel even het lampje verwijderen.

Bart
Re: Ombouwen BR 103
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouwen BR 103
Toeval wil dat ik afgelopen week mijn 3054 omgebouwd heb met 60904.
De onderelen paste gewoon zonder aanpassingen.
De originele gloeilampen vervangen voor 5mm warmwitte leds.