Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Buchenhöhe Bahn.

Gestart door daan2353 maandag 17 december 2007, 20:29:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Buchenhöhe Bahn.
daan2353
gast

Buchenhöhe Bahn.
En dan nu de toekomst.. Na spoor h0 gelijkstroom en spoor 0 wisselstroom komt er nu, naast het spoor 0, een C-rail modelbaan van Märklin bij.. Het is nog toekomstmuziek, want het kamertje waar dit in moet komen is zelfs nog niet klaar, maar het gaat om het idee en wellicht dat er iemand nog met leuke ideën komt. :lol:

De situatie: Een zijlijn tussen Ulm en het Bodenmeer gesitueerd vervoerd vracht en toeristen naar Altkastel en Buchenhöhe. Tevens heeft het bedrijf Eichholzer er een zagerij, Löchlii een tandwielfabriek en aan het eind van de lijn is de Maria Grube, een mijnbouwwerk. Ulm, de grote plaats waar de treinen virtueel vandaan komen, ligt onder Buchenhöhe als fiddleyard.



Het systeem werkt volgens de amerikaanse methode met zogenaamde waycards; opdrachten die op een kartonnetje geschreven zijn. Elke laad of losplaats heeft 5 opdrachten op een kaartje, zodat er ruim 60 opdrachten zijn. De trein begint in Ulm, waar je door middel van een dobbelsteen de hoeveelheid opdrachten voor je trein gooit. Je trekt de hoeveelheid kaarten uit de stapel die je nodig hebt en zoekt er wagens bij die rondom het spoor van de fiddleyard staan. Alleen op de fiddleyard mag je 0-5-0-en (wagens met je handen oppakken).

Ik kies bijvoorbeeld: Rongenwagen naar laadplaats Eichholzer, Koelwagen bier voor oktoberfest naar Buchenhöhe, erzwagen naar maria grube spoor 2,
erzwagen mariagrube spoor 1, Turbinetandwielbak ophalen bij Löchlii.

Ik pak dus een rongenwagen, een koelwagen, 2x een erzwagen en een dieplader in mijn trein. De trein distribueert de wagens waar ze horen, haalt wagens die er al staan (en dus de opdracht al eerder van klaar is) weg en rijdt tenslotte met de weggehaalde wagons naar Ulm terug.
Ondertussen rijdt er ook een railbus of een v160 met een paar silberlinge als pendeltrein voor de toeristen heen en weer. Ik moet dus rekening houden met een dienstrooster van de personentrein.

Rondjes rijden kan niet en wil ik niet. De baan in de schuur is voornamelijk gebouwd om te rijden en niet om te rangeren, deze baan moet echt een rangeerbaan worden met een waybill systeem.

Wellicht dat iemand anders ook dit systeem gebruikt?
Re: Buchenhöhe Bahn.
Kijk een lekker simpel baanplan, niet met mega wisselstraten.Veel speelmogelijk heden  zeker met jouw opdrachten systeem.

Bas
Re: Buchenhöhe Bahn.
Marklin-Tim
gast

Re: Buchenhöhe Bahn.
Wel een zeer leuke baan is dit klein maar fijn