Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..

Gestart door Neo dinsdag 17 oktober 2017, 23:52:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Dag allemaal,

Door vakantie en ziekte (staat eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar:) ) een tijdje uit de running geweest, maar daar ben ik weer. Onlangs kocht ik in Frankrijk (Provence) een Capitole. Ik wist dat dit een Hamo versie was en ontdekte  al snel enkele verschillen met het drierail broertje 3059. Ik koos bewust voor de Hamo versie (8359) omdat ik dan bij het eventuele digitaliseren meteen over een passende magneet zou beschikken. Een van de verschillen die opvielen is dat de  woorden "le Capitole" bij het Hamo model op een plaatje is gedrukt en bij het drierail broertje is geschilderd..
Bovendien is er bij het Hamo model slechts aan 1 kant zo'n plaatje; klopt dit  of ontbreekt er gewoon een?
Ik zelf denk het laatste eerlijk gezegd.. Is een dergelijk model nog wat waard ? Hoe moeilijk is de ombouw  naar digitaal ? Hoe herken je een vervalste capitole ?
Ik ga gebruik maken van massadetectie dus heb ik een wielstel nodig zonder isolatie.
Ik besef heel goed dat ombouwen direct een waardevermindering tot gevolg heeft, maar dat vind ik van secondair belang. Ook weet ik niet of dit wel in de goede topic staat, maar daar hebben we onze uitstekende moderators voor:)

Ik ben benieuwd naar eventuele reacties.

Greetz

Gijs
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Gijs,

Plaats eens een foto.
3059, de BB 9192
Naar mijn bescheiden mening zijn er 3 varianten, maar met een los plaatje ken ik 'm niet.
3059.1 => luchtketel lichtgrijs; front opschrift zilver; dakleidingen bruin
3059.2 => luchtketel lichtgrijs; front opschrift wit; dakleidingen vernikkeld
3059.3 => Bouwpakket 3959 => luchtketel donkergrijs; front opschrift wit (enkele exemplaren met zilver bekend); dakleidingen vernikkeld.
HAMO
8359.1 => luchtketel lichtgrijs; front opschrift zilver; dakleidingen bruin
8359.2 => luchtketel lichtgrijs; front opschrift wit; dakleidingen vernikkeld

Later in retro set 28590 de BB9281.

Een paar jaar geleden heb ik eens een foto met alle nummervarianten van de BB9200 neergezet op het forum.
Een herhaling:
van links naar rechts:
3059.2, 28590, 3038.3 en 3165.1







M.v.g.
Marcel
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Citaat van: Neo op dinsdag 17 oktober 2017, 23:52:22

Een van de verschillen die opvielen is dat de  woorden "le Capitole" bij het Hamo model op een plaatje is gedrukt en bij het drierail broertje is geschilderd..


Hallo

Het logo is altijd! gedrukt. Als het een plaatje is is het dus een omgespoten model.

Bart
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Marcel en Bart, bedankt voor jullie verhelderende reacties. Ik vrees toch dat ik belazerd ben...het is waarschijnlijk een" fake". Kijk maar eens goed naar de foto's.
Laat het maar een waarschuwing zijn voor alle capitole liefhebbers..
Overigens zat de lok wel in een originele Hamo-doos.

Grtz

Gijs
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Hallo

Lijkt me toch een echte die "opgeleukt" is met wat losse onderdeeltjes.

Voor een verzamelaar natuurlijk waardeloos maar toch een leuk hebbedingetje.

Over een tijdje zal een originele 3059 ook wel op hetzelfde prijsniveau liggen als een 3038.
De prijzen van de capitole zakken al jaren.

Bart
Re: Hoe herken ik een "valse" lok: Le Capitole..
Hallo,
Het is de lok uit de set 28590. Zie ook het nummer waaraan geknoeid is.
Verder hier en daar nog wat geknoei, zonde.
Inmiddels is de waarde van een 3059 in onberispelijke staat inmiddels weer 350 tot 400 E.
Die uit de set 28590 zo'n 200 E.
Groet,
Hans S