Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Zwitserland - Filisur tip
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Zwitserland - Filisur tip  (gelezen 1036 keer)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Zwitserland - Filisur tip
« Gepost op: dinsdag 17 oktober 2017, 23:05:08 »

Dit draadje is onderdeel van

Zwitserland:
Brig,Delémont,Filisur,Göschenen,Luzern,St Ursanne,Vitznau-Rigi,Wiesen
BLS treinwagons,Graan wagens,Grind wagens,Kies wagens,Makies AG Gettnau,Tunnelventilatorwagens,Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),Bovenleiding (SBB 4 generaties),Reform Muli (scenery),Postauto merken

Italië:
Como,Milano-Centrale,Opgeheven lijnen

Dit is het Filisur draadje, met de tip om de voormalige wachtkamer te bezoeken,
en omvat een reis langs Samedan naar Tirano, door de oude Albulatunnel.

In 2013 en 2014 reed ik het bekende stukje Chur-Tirano met een tussenstop van enkele dagen
in Filisur (Grischuna), en in 2017 opnieuw, maar nu door Italië via Lecco, Monza en Como 
naar Domodossola en Brig.

Hotel Grischuna


En een beetje bewogen vanaf de achterkant:


Op het balkon van de 2e etage hangt een webcam die veel mensen inmiddels wel weten te vinden,
en je hebt er een groots uitzicht op het station. Dat is geen tip meer waard.



Op dit forum besteedde ik geen aandacht aan mijn vorige reizen,
wel bij een van de buurforums.

Ach, wat valt er nog aan toe te voegen?

Een tip. Vergeet niet om bij de wachtkamer van het station langs te gaan
(dat kost je maar 10 minuutjes):

In dat gebouw, ter hoogte van klok en prullenbak, zie je een klein uitbouwtje.
Daar zat de stationchef vroeger, met een schakeltableau.
Die dingen zijn al lang geleden gesloopt, maar niet weggegooid, blijkbaar:


Enkele prentjes van de restanten:

Foto 1: gek dat deze dingen hier opgestapeld liggen, en niet in het spoorwegmuseum van Bergün


Foto 2:


Foto 2a: het paste niet goed op 1 foto


Foto 2b: dus dan maar in tweeën


Foto 3:


Foto 4:


Foto 4a:


Foto 4b: zal je koffie omvallen op je werkpapieren, kijk je er nog jaren tegen aan


Op het spoorlijntje richting Davos wordt in 2017 gewerkt aan het spoor,
en daarom tref je af en toe aardige werktreinen aan:


Wat verder op aan het spoor, bij Preda,  is men bezig met het boren van een nieuwe
Albulatunnel, naast de bestaande. Zodra die af is, wordt de bestaande tunnel
de vluchtroute van de nieuwe tunnel.



Als je treinmateriaal wil fotograferen is het een goede plek om heen te gaan
(met een stofkapje op). Op een leuke natuurbeleving hoef je er de komende jaren niet te rekenen.










Ik keek vooral uit naar Samedan:



Vanwege de draaischijf, net aan de westkant van het station in de bocht naar Pontresina:



Om dezelfde reden had ik een oogje op Poschiavo. Je ziet draaischijven
meestal in een flits voorbij komen. Mazzel dat het panoramarijtuig precies
stopte bij de draaischijf:


Kijk, dat bedoel ik nou: mazzel!


Omdat je ook kunt zien hoe hij is vast gezet.


Ik besef dat andere reizigers andere highlights voor ogen hadden,
en niet begrijpend mijn pogingen gade sloegen.

Want waarom zou je nou net de ronde poten van een waarschuwingsbord willen kieken,
terwijl iedereen weet dat die altijd vierkant zijn?


Overigens, waarschuwingsborden in Brig hebben wel vierkante poten:


Mocht je ooit in de buurt van Cavaglia komen, kijk dan eens uit naar deze werktrein
(irritante medereizigers ook altijd, zich spiegelend in de treinruit):


De bekende Brusio spiraal waarop de trein onder zichzelf door rijdt,
die wil iedereen wel op de foto zetten. Rare jongens, die toeristen!


Maar niet de Reform Muli's die in het hooiland van Brusio staan.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 augustus 2019, 14:53:43 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017, 07:28:23 »

Dank voor het verslag en leuke tip Jan.
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

treinrobert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017, 14:19:22 »

Mooie foto's! Ik ben een groot RhB fan, kom er bijna elk jaar weer. heb je het nieuwe station van St. Moritz ook gezien?

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017, 23:01:05 »

St. Moritz ?

Ikke niet. Als jij er foto's van hebt, graag.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

VictorPM

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017, 23:35:15 »

Op de laatste foto staan de huizen allemaal scheef  :D
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017, 00:57:20 »

huizen allemaal scheef  :D
Recht gezet !

Ondertussen zat ik even wat te bladeren in de wikipedia, en in Afgebroken Zwitserse banen. Vanwege deze 2 foto's:





De Bernina baan en de vroegere Leuk-Leukerbad baan hebben met elkaar gemeen dat het spoor gedeeltelijk op de weg werd gelegd (als tram), met name op plekken waar te weinig ruimte was.
Dat leidde ertoe dat bij tegenliggers op de weg de snelheid gematigd moest worden van beide elkaar tegemoet rijdende voertuigen. Ik heb toeristen boos horen toeteren tegen de trein, omdat zij deze gang van zaken niet begrepen, of omdat ze nog geld kregen van de bestuurder? Wie zal 't zeggen?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 oktober 2017, 14:46:59 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

dp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2017, 14:02:07 »

Fraaie fotoserie (ook de vorige draadjes!)
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Filisur tip
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 15:09:55 »

Dank voor de bloemen! Maar in dit land is ook zoveel te zien.
En biedt zoveel ideeën over scenery, en over het vroegere zware leven van bergbewoners.

Ik was ooit in een dal waar men gestopt was met roggeverbouw, na een tijd van hongersnood nog geen 50 jaar geleden. Waarom juist toen? Vanwege het moederkoren in het graan. Er waren tijdens de nood nogal wat begrafenissen: mensen hadden de rogge met gal en al opgegeten. En dat moet je echt niet willen, behalve als je ervan leeft.

En waarom zat die galvorming daar? Omdat er in dat dal tussen de akkers wilde berberissen groeien. Alleen het verband daartussen: de vaste waardwisseling van de schimmel, halfjaarlijks tussen graan en berberis, dat verband kende men niet. Anders had men de berberis wel uitgeroeid ...

Wat dat betreft is het met stadjers niet veel beter gesteld dan met dorpelingen. Het aantal (met perenvuur) besmette perelaars langs spoordijken neemt had over hand toe omdat stedelingen graag juniperus in hun spoortuintje zetten. De schimmel die de gal veroorzaakt heeft een halfjaarlijkse waardwisseling tussen peer en juniperus. Beide bomen overlijden uiteindelijk, maar de peer geeft al jaren geen oogst meer, voordat de eigenaar de zaag zet in de juniperus omdat die er zo raar uit gaat zien. En 500 meter afstand tussen die twee is genoeg voor narigheid.

Ik word oud. Anders liet ik zulke anecdotes wel weg uit het fotoalbum.
 
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.322 seconden met 23 queries.