Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners

Gestart door Wico dinsdag 17 oktober 2017, 19:33:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Enthousiast geworden door het geknutsel en gefröbel van Tony, had ik bedacht om zelf ook maar eens een poging te wagen om bomen te maken. Binnenkort start ik met de bouw van een nieuwe baan en kan dan wel de nodige bomen gebruiken. Op een bouwterrein vond ik voldoende onkruid om als basis te dienen. Ik heb geen idee wat het is, maar de toppen leken me wel geschikt om er wat van te maken.

Eerst heb ik de boel maar eens onder een afdak twee weken laten drogen. De gedroogde houtachtige structuur is prima geschikt om als stam te fungeren. De knoppen zijn wel kwetsbaar en bevatten zaad dat wel een beetje op maanzaad lijkt. Daarom heb ik de toppen op maat geknipt en vervolgens een badje gegeven van verdunde houtlijm in combinatie met bruine acryl verf. Het resultaat zie je op de derde foto.

Om te kijken of het überhaupt op een boom ging lijken heb ik daarna de toppen ingespoten met lijmspray en die vervolgens in een bak met eenvoudig strooimateriaal flink geschud. Het strooimateriaal is een combinatie van 1/4 middengroen (Noch 08420) en 3/4 donkergroen (Noch 08470). Het effect vond ik eigenlijk verrassend voor een eerste poging en zie je op de laatste twee foto's. Zo maak je in een handomdraai snel simpele bomen. 

   
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners

Als je die slim in een bosje bij elkaar zet, heb je een prima Donnerwetterwaldje, Wico  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Voor een tweede poging heb ik structur flock gebruikt. Een deel heb ik bewerkt met maigrün fein 3mm (Noch 07330) en een deel met mittelgrün mittel 5mm (Noch 07342). Zelfde recept: bomen sprayen met lijm en vervolgens flink schudden in een bak met structur flock. Op de eerste foto het resultaat met één behandeling met maigrün. De boom op de tweede foto heeft een dikker bladerdek en hier heb ik mittelgrün gebruikt. Na de eerste behandeling met lijmspray en schudden in de structur flock, heb ik deze boom vervolgens in de verdunde houtlijm gedompeld en nog een keer door de bak met structur flock gehaald.

Ook heb ik enkele toppen na drogen gelijk kaal gemaakt door het zaad er af te wrijven. Je houdt dan een mooi vertakt boompje over zoals op foto drie. Opnieuw sprayen en schudden en voilà foto vier toont een heel ander effect.

Persoonlijk vind ik deze bomen al weer mooier dan het resultaat van de eerste poging. Deze kunnen het voor mij wel doen, dus hier ga ik er meer van maken!

Groeten,
Wico     
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Dat zijn nette bomen Wico die je gemaakt hebt. :thumbup:
Bedankt voor de heldere uitleg begeleid met duidelijke foto's. :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Hi Wico,

Dat onkruid dat is volgens mij de Teloxys Aristata of te wel Zeeschuim.
Groeit op slechte steenachtige (baksteen)bodem.
Heb het in onze tuin gekweekt voor de hobby.

Voor zaadjes hier
of
Bij modelbouw winkels of op beurzen ook te koop.

groet
Harald
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Hallo Harald,

Het is zeker geen zeeschuim. Dat ken ik maar deze plant is veel groter en grover. Ik heb even zitten googelen en denk dat het een soort van de Chenopodium is.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
 @citaat     :thumbup:

Lijkt mij ook voor onze toepassing een mooi plantje, ga ik onthouden.

groet
Harald
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Even doorzoeken en je wordt een stuk wijzer, dus voor degenen die het echt willen weten ... :D

Wikipedia:

Melganzenvoet of witte ganzevoet (Chenopodium album) is een eenjarige plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). De soort is vanuit Europa en Midden-Azië over de gehele wereld verspreid. De zaden werden in de prehistorie al gebruikt als voedsel. De zaden bevatten olie, waardoor men na het vermalen geen bloem overhoudt, maar een dikke pasta.

De plant kan 15-150 cm hoog worden. De gegroefde stengel is vaak roodachtig en kan op latere leeftijd enigszins verhouten. De bladeren staan verspreid langs de stengel. De melganzenvoet is heldergroen, maar de bladeren maken vooral aan de onderkant door witachtige kristallen een meelachtig indruk. Het blad is zeer variabel van vorm. De bladeren zijn gaafrandig of sterk bochtig getand en langwerpig, ei- of ruitvormig.
De melganzenvoet bloeit in schijnaren die een tros vormen. De bloeitijd is van juli tot de herfst. De bloem is groenachtig en vrij onbeduidend.

De vrucht is een eenzadig nootje. De vruchtwand is vliezig en makkelijk van het nootje los te maken. Het tot 1,6 mm brede, platte bruine of zwarte zaad is glanzend en heeft een fijn gestreepte zaadhuid. Een lange, sterk vertakte plant kan tot 900.000 zaden produceren. In een gram zaad zitten ongeveer 1100 zaden. Melganzevoet is een lichtprikkelkiemer en de zaden blijven ten minste vijf jaar kiemkrachtig.

Melganzenvoet komt voor op vochtige, stikstofrijke grond in bermen en drooggevallen plaatsen en als onkruid op akkerland en in moestuinen. De plant komt vaak voor in een pioniersvegetatie.
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
-Wico:
Maakt niet uit wat voor plant het is, want je resultaat is verbluffend, simpele zeer doeltreffende opbouw met een mooi resultaat.  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Wico

Dat ziet er niet zeker niet slecht uit, en als je die bv op de achtergrond zet in bosjes heb je gelijk een mooi groen en afwisselend bos.   ;)  :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Alle reageerders bedankt voor de feedback. Het is inderdaad een zeer eenvoudige manier om relatief snel loofbomen te realiseren. En het is nog leuk om te doen ook :).

Ik blijf nog even experimenteren om het resultaat te verbeteren! Variatie in grootte, kleur en samenstelling van het loof geeft nog volop nieuwe mogelijkheden.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Hi Wico,

Dat wordt vast een Demo op onze stamtafel Utrecht (in A'Foort)  ;)

groet
Harald
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... bomen voor beginners
 @citaat

Binnenkort verhuizen we naar Zeeland, dus dat gaat hem niet worden. Het is ook een demo van niks: stukkie onkruid inspuiten met lijm en door het strooisel halen ... weer een boom klaar :D

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Zelf enthousiast geworden door de eerste resultaten, heb ik nog meer bomen gemaakt. Hierbij heb ik dezelfde simpele techniek toegepast als hiervoor beschreven. Wel heb ik nu alle bomen (minimaal) twee keer behandeld met spuitlijm en door de schoenendoos met strooisel/vlokken gehaald. Ook heb ik nog Faller Premium Geländeflocken in twee tinten gekocht. De mooiste resultaten krijg je door na de eerste behandeling bij de tweede behandeling met ander materiaal te werken. Dan krijg je wat (kleur) variatie in je boom. Hoewel ik voor alle bomen hetzelfde onkruid heb gebruikt, kun je door goed kijken en selecteren van de basis "stam" toch de nodige variatie in boomvormen krijgen. Op de foto's de resultaten van mijn knutselactiviteiten :D.

Nog een paar simpele tips:

- De spuitlijm bij de bouwmarkt is 10 (tien) keer zo duur als bij de Action, dus ...
- Gebruik ruim lijm en strooisel; na drogen kun je overtollig materiaal weghalen en de vorm nog wat aanpassen
- Door de spuitlijm wordt ook de stam bestrooid, dit na drogen met een mesje weghalen
- De spuitlijm komt ook op je vingers, latex handschoenen houden je handen schoon
- Ga lekker experimenteren met vlokkenmateriaal en kleuren; mengen geeft mooie resultaten
- Na het werk snel en goed stofzuigen, anders heb je kans op klachten vanwege de rommel ;)

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Wico,

Mooie boompjes heb je weer gemaakt. :thumbup:
Zal volgend jaar eens naar Zeeland komen voor een minicursus bomen maken. :P
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Michel,

Je weet dat je altijd van harte welkom bent! En dit is echt simpel en nog leuk ook :D.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Eerst verhuizen dan spreken we begin volgend jaar wat af want het lijkt mij gezellig en erg leuk deze minicursus. :)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
-Wico:
Je begint zo stilaan een crack te worden met je bomenbouwwerken,  :thumbup:
Je ondertussen heel Zeeland vol met bomen zetten,  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Wico

Dat zijn heel erg mooie bomen die je maakt, denk niet dat ik hier zulke planten (bomen tegen kom).  :help:

Mss kan ik met je afspreken om een schoendoos vol op te sturen naar Ekeren  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
@ Jørg,

Ik zie mezelf nog steeds als een beginner hoor. Maar ik ben wel blij met het resultaat als eerste vingeroefening. Nu eerst maar eens een baan gaan bouwen. De scenery komt pas (veel) later. Maar daar weet jij alles van!

@ Peter,

De bomen zijn uniek, maar het onkruid vind je overal dus ook in Ekeren ;). Het zijn grote planten van 1 tot 1.50 hoog vaak met roodachtig gekleurde takken, waarvan je de bovenste 15 a 20 cm kunt gebruiken als basis voor een boom. Je ziet ze eigenlijk wel bij elk bouwterrein waar zand of grond is opgebracht. Nu is wel de tijd om te toppen te "oogsten", dus gauw op zoek :D.

Heb het zelf even te druk met de aanstaande verhuizing, want vandaag zijn 120 verhuisdozen afgeleverd :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
-Wico:
Veel suc6 met het in en uitpakken van al die dozen.  :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
@ Jørg,

Dat gaat goed komen, want ik heb een vrouw die van aanpakken weet :). Natuurlijk ga ik haar van harte helpen; des te eerder kan ik straks de treinspullen uit gaan pakken :P.

Groeten,
Wico
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
-Wico:
Goed team dus,  :-)
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
-Wico,
Jouw scenery zelfbouw-bomen zien er als echt uit! Kan natuurlijk ook niet anders, omdat het van nature al heel kleine boompjes zijn. Is een heel goed uitgangspunt! Ik zal dat ook eens gaan uitproberen! Geweldige tip van jou!  :thumbup: :thumbup:
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners

Prima bruikbaar, Wico  :thumbup:

Lijken er heel wat, totdat je gaat poten  :D
Je gaat op jouw baan makkelijk boven de 1000 ( en meer )  uit komen, mits je de indruk van echt bos wilt hebben.
Dus zolang je er nu goeie aard aan hebt, productie maken.

Grtz Tony
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's "Donnerwetter Alm" ... meer bomen voor beginners
Tony,

Jij als landschap expert zal dat weten. Ik heb nu 200 sparren en dennen (gekocht) plus 50 bomen (zelf gemaakt). Er is dus nog een hoop werk aan de winkel.

De productie ligt nu stil, want we zijn druk met de aanstaande verhuizing. Dan eerst de baan opbouwen en in 2018 de bomenproductie weer opstarten :).

Groeten,
Wico