Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

viessmann remmodule

Gestart door scrub29 maandag 16 oktober 2017, 14:47:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
viessmann remmodule
scrub29
gast

viessmann remmodule
Hallo,

ik heb van het weekend een viessmann remmodule gekocht en heb deze proberen aan te sluiten.
Ik heb de stroom van mijn marklin c rail afgehaald en drie secties gemaakt door de midden leiding te isoleren.
ik heb op de f de eerst sectie gezet (man de midden leiding afgetapt) en de tweede op de b (remmen) de derde op de s (stop) maar nog geen sein aangesloten (NS parts).
als de trein op de f sectie komt stopt deze meteen(!?) is dit normaal omdat ik nog geen sein aangesloten heb of tref ik een defecte module (nieuw gekocht overigens)

ik dank jullie alvast voor de hulp.

Groetjes, Eugene
Re: viessmann remmodule
Neem aan dat je de bremsmodul 5232 hebt.
In het signalbuch van viessmann wordt de aansluiting beschreven op pag 51, 52 en 53.
Isoleer de middengeleider en na de scheiding monteerje aan middengeleider de draad "F",
Vervolgens wederom middengeleider isoleren en dan weer na de isolatie op vlgd railstuk draad "B" monteren.
Wederom hierna iddengeleider isoleren en vervolgens weer op vlgd ralstuk draad "S" onteren.
De draden "rt" (rood) en "bn" ( bruin ) aansluiten op de lichtuitgang van je trafo.
Als jij decoder c80 gebruikt, zul je de remmodule dus eerst moeten programmeren, voor deze werkt.

Ge ruik je het sein, dan monteer je de draad "s" aan het sein en van het sein naar de middengeleider.
Dus de remmodule kan zonder sein werken.

Gr.Willy
Re: viessmann remmodule
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: viessmann remmodule
@Willy,

In de handleiding van de Viessmann staat niets over het programmeren van de remmodule. Wel een aanwijzing over de 6080.
Dit type decoder zal vrijwel direct stoppen.
De opmerking over programmeren heeft betrekking op het aanpassen van CV van de lokdecoder. Dat kan overigens niet bij de 6080-decoder.

John
Re: viessmann remmodule
Hoi Willy,.

ik had het zoals jij zegt aangesloten behalve dat ik de rt en b van de rail had genomen.
ik heb deze nu van een oude trafo genomen maar helaas zodra de sleper op de eerste sectie komt (f) stop de trein en krijgt hij geen stroom meer.

nog een suggestie?

thx Eugene
Re: viessmann remmodule
Werkt het trouwens wel met een cs2?
ik de nederlandstalige handleiding staat dat hij niet met de c80 decoder werkt. moet ik de 5232 dan toevoegen op mijn cs2?

Zo ja hoe dan?

Oh ja ik rijd met de marklin 1222 loc.
Re: viessmann remmodule
Eugene en john,
Ik zelf heb geen remmodule, maar bezit wel het duitstalig seinhandboek van viessmann.
Hierin staat uitvoerig beschreven hoe of deze remmodule aangesloten wordt.
Voorzien van bijbehorende tekening.
De handleiding welke bij de remmodule zit heb ik niet.
Heb dit boek aangeschaft om mijn viessmann seinen aan te sluiten.
Wat betreft de C80 decoder; er staat alleen vermeld C80 decoder, maar niet welk art.nr.
Dus ik heb hier alleen geschreven wat er in het boek staat.
Daar staat dat je de module alleen of ism seinen kunt gebruiken.


Re: viessmann remmodule
Eugene,

Als je nou de rode draad "s" koppelt aan je sein en vervolgens de rode draad van het sein aan de middengeleider, en je seinbeeld onveilig en rood geeft dan zou je trein moeten afremmen en stoppen, en zodra je sein op groen gaat en seinbeeld veilig geeft, zou je lok moeten gaan rijden.
Immers de module zorgt dat je trein eerst afremt om hem vervolgens te laten stoppen.

Gr.Willy 
Re: viessmann remmodule
Eugene,
Ik heb de handleiding van je remmodule 5232gelezen.
Jij schrijft dat als je lok de sektie binnenrijdt je trein attent en stopt.
Dit is dus wat de module doet.
Die werkt dus.
Alleen als je er nu ook dat sein bij plaatst, en je sein van onveilig / stop naar veilig / rijden schakelt zal je trein gaan rijden.
Blijft je sein op groen staan, zal je trein als die de remsectie binnenrijdt ook niet stoppen.
Die stopt alleen als je sein op rood staat.
Samengevat, schakel  een sein tussen  je remmodule en je remsectie en het zou moeten werken zoals het hoort.

Gr.Willy.
Re: viessmann remmodule
Lid sinds: 2006

offline
Re: viessmann remmodule
Uw probleem komt hoogstwaarschijnlijk niet van uw remmodule, maar van uw loc. Welke decoder steekt er in de loc ?
Als het een delta of oude 6080 decoder is, vervang dan maar uw decoder want die herkennen die remmodule niet.
In feite zet die remmodule gelijkstroom op uw rails ipv wisselstroom waardoor de locs stilvallen.
Voor moderne locs is dit langzaam, voor oude of delta locs is abrupt.

Guy
Re: viessmann remmodule
Willy,

werkt dat dan ook met de seinen van nsparts?
Re: viessmann remmodule
Nou ik persoonlijk koop ook de seinen van viessmann en de bijbehorende seinmodules.
De seinen vind ik goed afgewerkt en goedkoper dan van *m*.
Maar seinen van ns parts ken ik niet.

Mvg Willy
Re: viessmann remmodule
Citaat van: guyremgabdel op dinsdag 17 oktober 2017, 08:19:07
Uw probleem komt hoogstwaarschijnlijk niet van uw remmodule, maar van uw loc. Welke decoder steekt er in de loc ?
Als het een delta of oude 6080 decoder is, vervang dan maar uw decoder want die herkennen die remmodule niet.
In feite zet die remmodule gelijkstroom op uw rails ipv wisselstroom waardoor de locs stilvallen.
Voor moderne locs is dit langzaam, voor oude of delta locs is abrupt.

Guy

Hoi Guy,


ik kan niet vinden welke decoder erin zit, welke zou ik moeten hebben dan?
Re: viessmann remmodule
Hoi Willy,

met het sein op groen (komt zo'n 10v op de rail) doet de trein niets.
Re: viessmann remmodule
Jou trein, rijdt deze normaal op je baan?
En je module detecteert al vanaf 3 ma stroom.
Gr.Willy
Re: viessmann remmodule
Eugene,

Ik heb je een PB gestuurd.

mvg,Willy
Re: viessmann remmodule
Lid sinds: 2006

offline
Re: viessmann remmodule
ik kan niet vinden welke decoder erin zit, welke zou ik moeten hebben dan?

Loc openmaken en kijken naar de decoder. Is het er een met 4 dip-switches, dan heb je al prijs (delta-decoder). Is het er een van 8 dip-switches is de kans ook vrij groot, maar moet je met vergrootglas eens kijken op de printplaat. Ik meen dat er in de wiki (of zeker op internet) voldoende literatuur te vinden over 6080, 6090, fx en mfx decoders. De 3 laatste werken allemaal voortreffelijk met de viessmann module.

Guy
Re: viessmann remmodule
het is een mfx loc
Re: viessmann remmodule
Lid sinds: 2006

offline
Re: viessmann remmodule


het is een mfx loc



Dan is de loc in principe niet het probleem. Had gekund.
Heb je de remmodule aangesloten zoals in de handleiding ervan beschreven ?

Guy

Re: viessmann remmodule
ja de beknopte handleiding heb ik gevolg, cat heeft een stuk uit het viessmann sigal buch gestuurd dat moet ik vanavond nog proberen.
gr.

Eugene
Re: viessmann remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: viessmann remmodule
De Viessmann remmodule is eenvoudig aan te sluiten.
De remmodule dient wel een signaal te krijgen of deze de trein moet laten stoppen of laten doorrijden.
Dat gebeurt door een sein, maar kan ook met een k84.
Bij de remmodule zelf zit een beschrijving hoe dat moet worden aangesloten.

Werk de remmodule niet zoals het hoort, dan is deze verkeerd aangesloten.
De remmodule dient met dezelfde stroombron te worden aangesloten als de baan.

Groeten,
Ton.
Re: viessmann remmodule
Hallo,

even voor mijn begrip, de midden leiding moet volledig worden geïsoleerd toch?
Ik bedoel er mag toch helemaal geen stroom meer doorkomen als er nog geen module is aangesloten.

alvast bedankt,

Eugene
Re: viessmann remmodule
Ja
Re: viessmann remmodule
wat moet het signaal voor signaal geven voltage? hoeveel?
de seinen van nspart zijn min geschakeld helaas. maar misschien kan ik het op een andere manier verwezenlijken.
Re: viessmann remmodule
goedemiddig,

de remmodule werkt! ben alleen nog aan het uitdokteren hoe ik het sein werkend krijg.

Re: viessmann remmodule
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: viessmann remmodule
Wat voor sein wil je eraan hangen?
Re: viessmann remmodule
Hoi een NSparts sein

http://www.nsparts.nl/index.htm
Re: viessmann remmodule
Weet iemand ook als het sein groen is of de rem module dan helemaal niet werkt?
dus dat de trein het station gewoon passeert, of houdt deze dan toch in?

gr Eugene
Re: viessmann remmodule
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: viessmann remmodule
normaal zou hij dan "uit" moeten staan en zou je geen verandering in snelheid moeten zien

Gr Ed
Re: viessmann remmodule
peterke33
gast

Re: viessmann remmodule
Als het sein op groen staat rijd de loc op de snelheid door waar hij op staat, of ingesteld is dat is hier toch het geval.
En bij rood stopt de loc mooi en remt hij af ik heb 4 remmodules van M en 2 die ik heb laten maken werken allemaal top hier.
Re: viessmann remmodule
weet iemand of dit met de viessmann ook zo is?
Re: viessmann remmodule
Eugene,
Als je sein op groen staat, dan mag je remmodule niet werken.
Je trein zal dan gewoon op zijn snelheid doorrijden.
Pas als je sein op rood staat zal de remmodule in werking treden.

Mvg,Willy
Re: viessmann remmodule
Hoi Willy,

wat ik niet begrijp dan is er word alleen de kabel van het sein naar de baan en module gedaan, is het dan zo dat de spanning dan anders is ofzo?

welk type sein heb jij op de modules zitten?

gr Eugene
Re: viessmann remmodule
Beste Eugene,

In het afgebeelde armsein op het aansluitschema van Viessmann zit een schakelaartje.
Een dat schakelaartje bepaald of de remmodule in rem modus staat of in doorrij modus.
Gebruik je geen seinen met een schakelaartje dan kun je de eerder genoemde K84 gebruiken, ook daar zitten schakelaartjes in.

Jij bediend het sein en dan zal de trein als het sein op rood staat langzaam afremmen en stoppen zodra hij het gebied van de remmodule binnen komt.

Groetjes
Re: viessmann remmodule
Eugene,
Ik heb zelf geen remmodule, omdat mijn stationsspoor te kort voor is.
Ik heb simpele seinen.
Ik gebruik lichtsein 4011, en lichtvoorsein 4010 beiden Viessmann.
Mijn seinen worden aangestuurd via steuermodul 5220 is voor het voorsignaal.
En het hoofdsignaal via de steuermodul 5221.
Deze worden bediend via normaal wisselschakelkastje van marklin.
Mijn baan en wissel bediening word via mijn cs3 bestuurd.
Alleen mijn seinen heb ik analoog aangesloten.

Willy.