Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verschillende straatlantaarndraadjes......

Gestart door agnes vrijdag 13 oktober 2017, 13:38:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschillende straatlantaarndraadjes......
Hallo
Ik heb op mijn baan wat huisverlichting die met met gele en bruine  draadjes aan de transformator zitten.
En een andere straatlantaar met dezelfde draadje als de huisverlichting.....
Nu heb ik Led straatlantaarntjes van Faller  gekocht, maar die hebben ineens hele dunne rode en zwarte draadjes.
Wat moet ik hier dan mee? Kan dat samen met die andere?
Graag antwoord in lekentaal, want erg technisch ben ik niet :(
gr agnes

Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: agnes op vrijdag 13 oktober 2017, 13:38:47
Nu heb ik Led straatlantaarntjes van Faller  gekocht, maar die hebben ineens hele dunne rode en zwarte draadjes. Wat moet ik hier dan mee?
Dat staat op de verpakking, en als je een artikelnummer hebt, op de faller website.

Rood (+):Zwart(-) is de kleurcode bij 2-rail gelijkstroom.
Geel (+):Bruin(massa) is de kleurcode bij 3-rail wisselstroom

rood=geel
zwart=bruin

Of je het kunt aansluiten op dezelfde manier hangt ervan af of Faller heeft voorzien dat dit ging gebeuren.
Zo ja dan zit er in een van de draadjes een inimini weerstandje, dat er voor zorgt dat de LED-lampjes gewoon op de wisselstroomtrafo kunnen op 16 volt.

Faller kennende, is dat zo. Maar dat hoort dan wel op de ovp (doos of plastic zak) te staan.
Want anders durft niemand het te gebruiken, en dus ook niet te kopen.
Want als het niet kan, dan branden de ledjes maar 1 keer.

Ik heb zelf een Schneider sein. Op de doos staat: geschikt voor 12-16 volt (AC/DC).
Dat betekent dat de ledjes in het sein aangesloten kunnen op gelijkstroom en wisselstroom en maximaal 16 volt kunnen verdragen (dus op de oude Märklintrafo op geel tegen bruin branden). Ik heb het sein een keertje meegenomen naar Hero (Robin). Er bleek 1 smd-weerstandje in te zitten, goed voor alle ledjes tegelijk.
Omdat het sein te fel licht gaf, moest er een extra weerstandje bij om mooi gedimd licht te krijgen.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Altijd de gebruiksaanwijzing doornemen.
Je komt soms rare dingen tegen. Zoals ik bij de Viessmann Led lantaarnpalen ===> klik
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Als ze nieuw uit de verpakking komen en de draadjes zijn zonder weerstand dan kan je ze zo aansluiten.
Dat beschreef Jan al. En als er wel een weerstandje op zit, die er natuurlijk op laten zitten en dan is het ook rood op geel en zwart op bruin.
En hou voor je zelf zoveel mogelijk deze kleuren onder je tafel aan, dan is het na een tijdje ook nog een beetje te volgen wat wat is.


De weerstand is een klein rond langwerpig dingetje met twee zilverkleurige metalen draadjes aan beide uiteindes.
Zie voorbeeldfoto.

Dirk-Jan

Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Hoi alledrie
Bedankt voor jullie reactie
Er zit een weerstandje in het midden van het rode draadje
Er zit geen gebruiksaanwijzing bij(anders had ik die vast gelezen)
Op de site zie ik niks behalve de afmetingen en de prijs(misschien zoek ik op de verkeerde plaats)
Maar ik begrijp dat als ik jullie kleuren aanhoud, ik de lantaarntjes gewoon kan aansluiten .
Dus dat gaan we proberen
bedankt
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Beter is een gelijkspanning te nemen. Ledjes leven niet erg lang als je ze op een wisselspanning aan sluit.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 @citaat

idd, bruggelijkrichter en afvlakelco ertussen stoppen.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Bij onze Leuvense vrienden hebben ze op hun webpagina een topic gewijd aan het aansluiten van Led's (https://www.lmtc.be/drupal/?q=artikel/een-led-aansluiten)

Een gelijklichtertje bouwen met Elco (zoals Hans) beschrijft is niet moeilijk kijk in dit draadje naar reactie #17 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49155.0)

Suc6 ermee.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Zo'n leek ben ik dus
Scenery vind ik leuk en de trein rijdt erbij
De wissels werken met die blauwe kastjes,
Onder de tafel zitten alle draden
Dus  als iemand zegt: je moet gelijkspanning nemen...weet ik al niet wat ik moet doen, of veranderen
Moet ik dan de huisverlichting en de lantaarns anders aansluiten?
en Elco en gelijklichtertje is chinees voor mij, ook al lees ik de draadjes.
Hoop dat iemand af kan dalen naar mijn niveau.
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: agnes op vrijdag 13 oktober 2017, 21:07:08
Dus  als iemand zegt: je moet gelijkspanning nemen...weet ik al niet wat ik moet doen, of veranderen
Moet ik dan de huisverlichting en de lantaarns anders aansluiten?
en Elco en gelijklichtertje is chinees voor mij, ook al lees ik de draadjes.
Hoop dat iemand af kan dalen naar mijn niveau.
:thumbup: Oftewel, kop op!
Komt tijd, komt raad. In welke regio woon je?

Hoe laag is laag genoeg nivo?
Wisselspanning (komt uit Märklintrafo) schakelt zeg 60x per seconde van richting.
Een led werkt maar in een richting. Als hij brandt, is hij aan. De andere richting op doet hij het niet, hij brandt niet, en is dus uit. Dat merkt je niet, want 60x per seconde is vrij snel.

Stel een led kan 100.000 keer aan en uit voor hij stuk is.
Dat is dan met wisselstroom al heel snel heel veel minder
100.000/60 = zeg maar 1666 seconden =zeg maar een half uur.

Dat wil je niet.

Dus heb je 2 mogelijkheden:
1 je neemt een gelijkstroombron om de lantaarns te voeden
of
2. je maakt van wisselstroom gelijkstroom (met allemaal moeilijke dingen zoals een elco en een condensator, oftewel chinese zooi), en daarmee voed je de lantaarn-leds

In mijn ogen blijft voor jou dan alleen optie 1 over.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Agnes, het allersimpelste om verlichting aan te sluiten is dmv een oude adapter, en
je treintrafo niet gebruiken.

Je hebt er vast ergens nog wel één liggen van een oud mobieltje of ander apparaatje.
knip het aansluitstekkertje eraf en gebruik de draadjes om met je lampjes te verbinden.

Op de adapter staat de uitgangsspanning (output). Vaak is dit 6 of 12 volt.
Vergelijk dit met het voltage van je lampjes. Als dit ook 12 Volt is kun je ze aansluiten.
Als de lampjes 6 Volt zijn, moet je er minimaal twee in serie schakelen voordat je ze kunt
verbinden. (bij een output van 12 Volt)

In serie schakelen betekent ze achter elkaar als een ketting koppelen.
Als de lampjes het niet doen, dan de draden verwisselen.  :D
Of de adapter is kapot natuurlijk.  8o

Als je de lichtsterkte van de lampjes teveel vindt, dan een aantal lampjes in serie koppelen.
De outputspanning van de adapter wordt dan over de lampjes verdeelt.

succes met je experimenten.  :thumbup:

Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Ja met deze uitleg kan ik wat, lekker praktisch
Ik heb een adapter gevonden met output 4,5 volt, niet zoveel dus.
Ik kijk wel hoeveel licht ik krijg met wat lampjes.
Ik ga het dit weekend proberen
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Ben ik weer :-(
Lukt toch niet
Hans ik heb jouw beschrijving gevolgd...
Laat ik even beschrijven wat ik gedaan heb
Stekkertje van adapter af(4,5volt)
Daar komen zwart en rood draadje uit.
De lampjes zijn 12 V  ,ieder met rood en zwart draadje
Pak het rode draadje van adapter,
verbind deze met rode draadje van 1e lampje
Het zwarte draadje van deze lamp verbind ik met het zwarte van de 2e lamp
het rode draadje van deze 2e lamp verbind ik met zwarte van adapter
Stekker in stopcontact....Niks
Ik heb de draadjes van adapter verwisseld....nog niks
Adapter controleren kon ik niet meer, heb er geen apparaat meer voor...(misschien op andere manier?)
draadjes tegen klein lampje? 
Waar gaat het fout?
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Agnes,
Bijna alles heb je nu geprobeerd, doe het volgende:

Probeer de adapter met een lampje dat in een zaklantaarn zit, in de zaklantaarn moeten drie van die dikke batterijen worden gebruikt.
Drie batterijen is hetzelfde als de 4½ volt die de adapter levert.

Probeer het lampje van de zaklantaarn nu uit op de adapter, brandt het lampje dan, dan werkt de adapter. Lampje kan mogelijk veel minder fel branden omdat de adapter waarschijnlijk te weinig vermogen levert.

Brandt het lampje niet dan is de adapter stuk, brandt het lampje wel dan kun je er van uit gaan dat een faller lamp het op de adapter wel doet zonder deze door te verbinden met een tweede lamp.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
@ Jan: De wisselspanning uit de Märklintrafo is gelijk aan de wisselfrequentie van ons net, namelijk 50 Hz.
          In een land aan de andere kant van van de grote plas, waar leeghoofd president is, gebruiken ze 60 Hz.
@ Agnes: Een adapter van 4,5 V is niet voldoende om een LED met weerstand te laten branden.
              De weerstand in de draad neemt een deel van de spanning weg van de LED,
              waardoor de LED niet teveel spanning krijgt.
              Als je straatlantaarn op 16 V aangesloten kan worden, haalt de weerstand 16 - 4,5 = 11,5 V weg.
              Dat is ruwweg 72 %. Een LED heeft normaal gesproken een soort van 'drempelspanning' nodig
              van ongeveer 1,3 V. De 4,5 V adapter is dus te licht. Je zult op zoek moeten naar een voeding van 12 V.
              Gelukkig zijn deze in ruime mate verkrijgbaar.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
ja adapter was goed,
maar er branden 2 lampjes op en inderdaad bij meer doen ze het niet.
Het kan dus ook op de oude marklin transformator?
Bij die gele en bruine draadjes van die andere lampjes
groet agnes

Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Hallo Agnes,

Ik zou geen oude Märklin transformator gebruiken. Deze levert namelijk een wisselspanning en dat bekort de levensduur van je straatlantaarns. Dan eerder een oude Fleismann gelijkstroom trafo.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 14 oktober 2017, 15:12:16
Dan eerder een oude Fleismann gelijkstroom trafo.
En dan niet op de lichtuitgang, doch op de rijspanning aansluiten.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
dag Agnes,

De adapter van 4,5 Volt is idd wat weinig voor 12 Volts ledjes.
Kan zijn dat het net werkt als je de weerstand verwijdert, mits de drempelspanning dan wordt overschreden.
(dit is de laagste spanning waarbij de led net gaat werken)

Eerst één ledje aansluiten en kijken of het werkt en hoe de lichtsterkte is. Daarna verder kijken.

Als je overigens een flink aantal lantaarns wilt aansluiten, adviseer ik je uit kostenoverwegingen eens bij Aliexpress te kijken:



Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Ik heb nog nergens het artikelnummer gelezen van de Faller lampjes.
Als je dat eens verteld, dan kunnen wij wel aangeven of ze geschikt zijn voor wisselstroom of niet.

Groeten,
Ton.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 14 oktober 2017, 14:25:33
@ Jan:  aan de andere kant van van de grote plas, waar leeghoofd president is, gebruiken ze 60 Hz.
Kijk eens aan, probeer ik diep door de knieën te gaan voor een zo simpel mogelijke uitleg. Vertelt men me niet dat ledjes zeker 1 miljoen keer aan en uit kunnen, nee dat 60 Hz niet klopt.
Is het wel een leeghoofd? Geen heethoofd?
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 >:-D :thumbup:
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: Jan22 op vrijdag 13 oktober 2017, 13:56:00

rood=geel
zwart=bruin


8)

Dit is niet helemaal correct. In gelijkstroom heb je een positieve en negatieve zijde, in het geval van wisselstroom spreek je van een fasedraad (in marklin-termen is deze geel, in je meterkast is deze bruin) en een 0-draad (soms ook massa genoemd -> bruin op je Marklintrafo en blauw in je meterkast).

Op de fasedraad staat spanning (in de meterkast is dit de draad die je niet zomaar aan het uiteinde moet vastpakken ;) ), op de 0-draad staat geen spanning (vermits er geen verbruiker op is aangesloten uiteraard).

Als er een verbruiker is aangesloten op wisselspanning, wisselt de + en de - 60 maal per seconde van zijde.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: agnes op vrijdag 13 oktober 2017, 13:38:47
Hallo
Ik heb op mijn baan wat huisverlichting die met met gele en bruine  draadjes aan de transformator zitten.
En een andere straatlantaar met dezelfde draadje als de huisverlichting.....
Nu heb ik Led straatlantaarntjes van Faller  gekocht, maar die hebben ineens hele dunne rode en zwarte draadjes.
Wat moet ik hier dan mee? Kan dat samen met die andere?
Graag antwoord in lekentaal, want erg technisch ben ik niet :(
gr agnes

Heren, met alle respect voor de geleverde gegevens over frequenties en lichtnet trafo's. Ik heb echter het idee dat een aantal lezers en schrijvers de eerste post van agnes (hierboven als citaat) met de vraag er in totaal niet hebben gelezen.

Agnes, kun je het artikelnummer geven van Faller zoals Ton vraagt, daarmee kunnen de kenners wat meer. Artikelnummer staat op de verpakking.

Vermoedelijk kun je de Faller verlichting wel op de bruine en gele draad van een Marklin trafo aansluiten, zo zat de Faller filosofie van vroeger wel in elkaar en ik heb niet de indruk dat men daar vanaf is gestapt.

Medelid Nobody geeft aan dat je de lampjes op de rijspanning aan moet sluiten, wat hiermee wordt bedoelt is het volgende:
Neem een hele aparte trafo met treinregelaar er op en sluit de draden aan op bruin en rood.
Je kunt dan de lantaarnpalen "besturen" net zoals bijvoorbeeld een dimmer in je huiskamer.

Heb nu geprobeerd in "lekentaal" een en ander duidelijk te maken.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
hoi Fred
Ja wat je schrijft is helemaal waar :)
Ik was net een foto van het lampje aan het maken
het artikelnummer is 180705
en er staat 12 volt gelijkstroom op
Ik dacht al dat ik een adapter van 12 volt moest gaan zoeken
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 @citaat ook als er een gebruiker is aangesloten heeft de nuldraad (massa) geen spanning. oké, dat is natuurlijk weer een relatief begrip, maar in een huisinstallatie zal de blauwe draad theoretisch dezelfde spanning hebben als de veiligheidsaarde en de aarde houden we voor het gemak op 0 Volt.

Faller verkoopt ook verlichting voor in huisjes, je weet wel: klassiek plastic fittinkje met een gele en een bruine draad en een schroeflampje. De LED uitvoering in exact hetzelfde alleen dan met een "LED-schroeflampje". Kennelijk zit er hier in het lampje zelf de benodigde electronica (gelijkrichter, voorschakelweerstand) om het LED-je gewoon op 16V wisselspanning te laten branden. Als dit soort lampjes ook in Agnes' lantaarnpaaltjes zitten is er geen probleem.
Als Faller zich echter aan de kleurcode houdt zou je verwachten dat de lantaarnpaaltjes op gelijkspanning aangesloten moeten worden.
Een adapter is dan een eenvoudige oplossing.
Agnes, je schrijft dat de lampjes het met 2 wel doen maar met 3 niet. Als ik je verhaal lees, sluit je ze allemaal in serie aan (dus een kringetje: adapter-lampje-lampje-lampje en weer terug naar de andere aansluitdraad van de adapter), als een oud kerstboomsnoer zeg maar. De spanning wordt dan over die 3 lampjes verdeeld waardoor er nog maar 1,5 volt (4,5 volt / 3 lampjes) per lampje (ledje) overblijft.
Je moet ze parallel op die adapter aansluiten, dus alle rode draadjes bij elkaar en alle zwarte draadjes bij elkaar. De rode draadjes op de ene draad van de adapter en de zwarte op de andere. Dan branden ze allemaal op 4,5 volt. Als dit te zwak is moet je op zoek naar een adapter met een wat hoger voltage. Mochten ze niet branden dan de + en - (2 draden adapter) omdraaien. Wellicht toch wel goed om dat even te proberen want als dit niet uitmaakt (dus als ze in beide gevallen branden) zou je ze ook nog op wisselspanning kunnen asnsluiten.
Plaats eens een foto van een lantaarnpaaltje dan kunnen we mogelijk de specificaties achterhalen.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 @citaat oops bovenstaande reactie is ingehaald door 2 andere reacties  ;)

Het is dus gelijkspanning en dient dan ook op gelijkspanning aangesloten te worden.
Wim (nobody) bedoelt met zijn opmerking over de Fleischmanntrafo dat je de rijspanning moet gebruiken, niet alkeen omdat deze regelbaar is maar ook -en dat is voor je ledjes nog belangrijker- omdat dat gelijkspanning is en de lichtuitgang is wisselspanning.

Maar goed, op zoek naar een oude 8 of 9 volt adapter dus en dan parallel aansluiten zoals ik in mijn vorige reactie schreef. Dan branden ze waarschijnlijk heel netjes.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
ja net een oude black en dekker adapter van 11.60V gevonden
Dus aan de slag!
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
ja met parallelschakeling doen alle 5 lampjes  het
, ook als ik ze van draad wissel, hoewel ze bij de een wat meer knipperen.
De draad van de adapter is echter nier rood /zwart ,maar zwart en zwart met witte streep.
Nu lees ik op google ergens wel iets over + en - maar dat zegt me niet veel.
Waar moeten de rode draadjes aan vast?
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Maakt voor de functionaliteit niets uit als alle lampjes branden.

Faller heeft er dus rekening mee gehouden dat er per ongeluk draad omgewisseld wordt.

Kies de "netste" manier van branden uit zou ik zeggen :-)
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Als ze knipperen en het ook niet uitmaakt of je de draadjes verwisselt ga ik denken dat er wisselspanning uit die adapter komt. Wat staat er op? 11,6V ac of dc. Ipv ac kan er ook een golfje staan en bij dc zijn dit 2 streepjes boven elkaar(=).
Zou kunnen dat de oplaadelectronica incl. gelijkrichter bij B&D in het apparaat zelf zit en gevoed werd met wisselspanning.
Als het een acculader is zou je ook nog even moeten checken of er werkelijk 11,6 V uitkomt want vaak moet die spanning wat hoger liggen om de accu's daadwerkelijk op te laden. Branden je lampjes erg fel? Zo niet dan wordt mijn eerdere idee dat er wisselspanning uit je adapter komt bevestigd en branden ze dus op de halve wisselspanning van circa 6V.
Even een foto van de adapter (spec's) of type zou handig zijn.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 @citaat Ik vind een tweetal adapters Van Black & Decker.
Eén met 5,6 Volt pulserende gelijkstroom output.
En één 12,5 Volt wisselstroom.
Dus even goed kijken wat er op de adapter staat!
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
om al die miserie kwijt te zijn koop je gewoon via ali dc dc convertortjes voor amper 1 euro/stuk.Leveren 1 amp en je kan de uitgangsspanning regelen zoals je wenst.Daar een goede voeding van 12 V of 16 V DC voor die ook amper enkele euro kost en klaar is kees.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
hallo weer
Ik heb een foto bijgevoegd
Ik ben benieuwd
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Dat is een gelijkspannings adapter, dus dat is oké.
Als je lampjes knipperen dan is de wisselspanning mogelijk alleen gelijkgericht maar niet afgevlakt met een condensator. Je krijgt dan een puserende gelijkspanning met een frequentie van 100Hz.
Als je dit knipperen irritant vindt kan je zelf natuurlijk ook nog een condensator (let op polariteit) parallel aan de voeding en de lantaarnpaaltjes kunnen plaatsen. 470uF of 1000uF 25V moet afdoende zijn.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
allemaal bedankt voor de aanwijzingen
Ik ga van de week de lampjes op de baan monteren
tot de volgende vraag maar weer
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
En dan willen we natuurlijk nog wel een fotootje van het eindresultaat!
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Agnes, Hanzi schrijft niet namens mij hoor! Dus: Laat je niet opjagen.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
  @citaat ik heb er toch geen termijn aan verbonden, Wim :?.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Nee hoor ....zo voel ik het ook niet :)
Is het deze week te mooi weer, dan volgende week
Jullie gaan de foto zien  B) B)
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......foto!
Hoi allemaal
De straatlantaarns doen het.
Veel gepriegel liggend onder de tafel. Steeds deed er weer een het niet.
Heb ze met van die kleine gekleurde stekkertjes aan elkaar gemaakt. Die vond ik eigenlijk niet echt geschikt.
De lampjes branden wel fel, kun je dat nog afzwakken met ledlampjes?
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
 @citaat :thumbup: :important:
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......foto!
Hoi,

Citaat van: agnes op vrijdag 20 oktober 2017, 14:25:46
De lampjes branden wel fel, kun je dat nog afzwakken met ledlampjes?

Twee mogelijkheden:
- Voltage verlagen;
- Een hogere weerstand tussen zetten.

Op welke heb je ze aangesloten? De 5,6 volt of de 12 volt?

Groet Ronald.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
op de 11,6 volt
Van die van 4,6 werd gezegd dat er niet zoveel lampjes op konden...toch? Ik heb er 5 op zitten
gr agnes
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Dat lukt wel als je ze parallel zet. Zeker als het ledjes zijn nemen ze niet zoveel vermogen. :) Zie ook Artikel Straatverlichting

Groet Ronald.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
4,6 Volt is misschien te laag in combinatie met de voorschakelweerstand. Als de spanning op de LED onder de drempelspanning blijft, gaat deze niet aan. kwestie van uitproberen, kan niks fout gaan. Je zou er ook nog 2 in serie kunnen zetten op de 11,6V voeding.
Ik hoop trouwens dat er ook echt 11,6V uit je voeding komt en geen hogere spanning; zoals ik al eerder schreef zou dat namelijk best eens kunnen als het een acculader voor gereedschap betreft. Als je een multimeter hebt zou ik dat echt even checken voordat al je lantaarnpaaltjes doorfikken :-(.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
Citaat van: Hanzi op vrijdag 20 oktober 2017, 15:47:19
4,6 Volt is misschien te laag in combinatie met de voorschakelweerstand. Als de spanning op de LED onder de drempelspanning blijft, gaat deze niet aan.

Even een misverstand uit de wereld halen:

De led 'claimt' zijn drempelspanning eerst, de rest van de spanning staat over de weerstand. Stel dat de drempelspanning 3,1V is, staat er 1,5V over de weerstand. Aangenomen dat die weerstand 470 ohm is, dan loopt er 3,2mA door de led. De meeste leds zullen dan gewoon licht geven, zelfs bij 1mA geven leds meestal licht, dus dan kan die voorschakelweerstand ook 1500 ohm zijn.
Re: Verschillende straatlantaarndraadjes......
hallo
Ik heb Ronald zijn tip eerst gedaan
En inderdaad wat de 5 lampjes met serieschakeling eerst op adapter van 4,5 volt niet deden,
doen ze wel met parallelschakeling
En ...minder fel :)
En ik ga de 11,6 v adapter doormeten
gr agnes