Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 75 057 wil niet rijden met MS2

Gestart door Gerre777 zondag 15 oktober 2017, 20:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en kom uiteraard met een probleem waar ik hier een oplossing voor hoop te vinden.
Het probleem doet zich voor met de BR 75 057 uit de startset 2665. Wanneer ik deze loc gebruik op mijn startset met een draadloze bediening rijdt de loc enkel vooruit en kan ik ook het frontlicht aan en uit schakelen. Achteruit rijden doet hij dus niet. Nu ben ik echter gaan uitbreiden en heb ik mij een mobile station 2 aangeschaft. De MS2 herkent de loc niet, wat vermoedelijk normaal is, maar wanneer ik de loc handmatig selecteer, doet hij niets. Ik heb het adres juist staan met de dipswitches en heb deze ook al eens veranderd, dit echter zonder resultaat. Enkel wanneer ik de STOP knop van de MS2 uitschakel hoor ik een klik in de loc, verder doet hij niets.
Ik heb ook al geprobeerd om hem handmatig in te stellen maar daar ben ik echt een leek in (eigenlijk is dit alles nieuw voor mij), en dit werkt voorlopig ook niet.
Ik heb verschillende andere locs, oudere en nieuwe en deze werken allen perfect met de MS2 dus ik denk niet dat daar het probleem ligt.
Iemand enige suggesties?

Gert
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Hoi Gert,

De Br 75 uit de set 2665 heeft een 6080 decoder van bijna 30 jaar oud, die alleen het oude Motorola protocol herkent en blijkbaar stuurt de MS2 dit oude protocol niet uit.
Er zijn vaker geiljkaardige topic geweest, met een 6080 decoder die niet op de MS2 werkt.
Oplossing is ombouw met een andere en betere decoder.
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Hallo Gert,

Heb je de rode en bruine railaansluitdraden juist aangesloten. De rode draad moet bij Crail op de B en de bruine draad op de O aanfgesloten zijn. Bij verwisseling herkent een 6080 decoder het Motorola format niet. Als alles goed aangesloten is kan je nog proberen om de betreffende loc als eerste in de loclijst van de ms2 te plaatsen, dit wil ook nog wel eens helpen.
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Dick,

Hartelijk bedankt voor de eenvoudige maar zeer nuttige tip! Na het juist aansluiten van de draden van de MS2 rijdt de loc perfect. Ik ging ervan uit dat het niet uit maakte welke draad waar ging aangezien het wisselstroom betrof. Blijkbaar wel dus...
Hoe simpel kan een oplossing soms zijn.

Nogmaals bedankt,
Gert


Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Hoi,

Citaat van: Gerre777 op maandag 16 oktober 2017, 15:13:18
Ik ging ervan uit dat het niet uit maakte welke draad waar ging aangezien het wisselstroom betrof. Blijkbaar wel dus...

Nope, geen wisselstroom meer... Ten minste: Spanning met een digitaal signaal en daar zit de crux. :)

Groet Ronald.
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Tja, het spanningsniveau wisselt WEL iedere keer van polariteit en dus is het WEL wisselspanning.
Maar niet zoals uit een normale trafo komt, of die miljoen andere vormen die je kan bedenken.

Je moet met aansluiten van LED´s hier echt wel rekening mee houden want die kunnen zeer slecht tegen wisselspanning die beneden de -5 Volt uit piekt.
(staat in elke datasheet vermeld)

Tot zover les 1 van de MTS-elektronica  :D

grv Huub
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Citaat van: Kappa op zondag 15 oktober 2017, 21:36:49
Oplossing is ombouw met een andere en betere decoder.
Ook een moderator kan het wel eens mis hebben  ;) zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68654.msg1196030#msg1196030
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
En zo leren we verder!
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Beste Gert,

Het is nog wat ingewikkelder, op de rode draad staat afwisselend) ca. plus 18 volt en min 18 volt t.o.v. de bruine draad, wat maakt dat voor het " begrip van het systeem zelf" het wel uitmaakt.

Overigens is het thuis ook zo, op de ene draad staat afwisselend plus 230 volt en min 230 volt t.o.v. de andere draad.

Groet, Anne W
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Citaat van: brund55 op maandag 16 oktober 2017, 17:20:47
Citaat van: Kappa op zondag 15 oktober 2017, 21:36:49
Oplossing is ombouw met een andere en betere decoder.
Ook een moderator kan het wel eens mis hebben  ;) zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68654.msg1196030#msg1196030
Dick, moderator zijn betekent niet dat je dan alles weet.  ;)
Ik had gewoon niet meer aan de polariteit gedacht.
Wat wel weer goed is dat de lok weer rijdt. :thumbup:
Dit neemt echter niet weg, dat het een oude decoder blijft, zonder lastregeling en motor met veldspoel.
Ombouw naar een moderne decoder kan altijd nog overwogen worden en tilt de lok weer de 21ste eeuw in.
Re: BR 75 057 wil niet rijden met MS2
Citaat van: Anne W op maandag 16 oktober 2017, 22:21:20
Het is nog wat ingewikkelder, op de rode draad staat afwisselend) ca. plus 18 volt en min 18 volt t.o.v. de bruine draad, wat maakt dat voor het " begrip van het systeem zelf" het wel uitmaakt.

Het hangt maar helemaal af van het signaal dat je stuurt, of het verwisselen al dan niet iets uit maakt.
Bij een gewoon sinusvormig signaal, of bij een blokgolf, maakt het niets uit of je de draden verwisselt of niet.
Er zit verder geen informatie in dit signaal.

Bij een MM-signaal echter maakt het wel uit omdat het puls/blokvormige signaal wel wat complexer in elkaar zit.
Stuur je bijvoorbeeld een ´0´ uit, dan ziet dit er uit zoals in de eerste afbeelding
Stuur je dan een ´1´ uit, kijk in de tweede afbeelding
en dan heb je bij een ´open´ nog de derde afbeelding (*)
Je ziet dat je dit niet op zijn kop moet zetten (en dat doe je als je de twee draden verwisselt) want dan zijn de hoog-laag tijden ook omgedraaid en kan de simpele decoder er niets meer van bakken.

Bij latere decoders is dit verholpen en maakt het niet meer uit hoe de twee draden zitten.

grv Huub

(*) de eerste vier bits kunnen naast een ´1´ of en ´0´ nog van een derde variant zijn