Nieuws: Contact-gegevens voor klachten, storingen of andere redenen vind je op onze -Contact pagina-.
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Zwitserland - de T van Traktor
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Zwitserland - de T van Traktor  (gelezen 473 keer)

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Zwitserland - de T van Traktor
« Gepost op: dinsdag 10 oktober 2017, 23:44:46 »

De T van Tractor, gaat over de Schienentraktor of Rangiertraktor in Zwitserland. Dat zijn geen rangeerlocs, maar rangeertractors, bouwdiensttractors of sneeuwruimers. Verschil werd aanvankelijk niet zo gemaakt; het waren kleine locs. Maar later, toen van rangeerlocs meer werd verwacht, wel.

Tractors werden/worden vooral gebruikt voor lichte rangeerdiensten, bouwwerkzaamheden (personeel naar en van de werkplek en vervoer lichte materialen), en voor sneeuwruimwerkzaamheden. Voor bouwtractors bestonden aparte sneuuwschuivers die in de winter voor de machine konden worden gekoppeld.

Eind jaren 20 besloot de SBB over te gaan op spoortractors om minder beroep te hoeven doen op
stoomlokomotieven bij licht rangeerwerk. Tractors waren kleine voertuigen met weinig trekkracht (weinig wagons) voor kleine afstanden, bij lage snelheden.

Deze kleine voertuigen werden vast aan een station toegevoegd. Dat maakte het mogelijk om goederenwagons heen en weer te verplaatsen door medewerkers op een station, in afwezigheid van een goederentrein.

De eerste tractors haden een benzinemotor, later diesel, en rond 1927 verschenen de eerste elektrisch aangedreven exemplaren. De elektrische tractors werkten op bovenleiding, maar als deze ontbrak, kon de tractor soms op een accu of op diesel worden overgeschakeld.

In stations werden zowel elektrische als dieseltractors gebruikt. Bij baanonderhoud gebruikte men uitsluitend diesels, omdat die sneller vermogen leverden, en bij uitstek geschikt waren om sneeuw te ruimen.

UIC-Nummering komt alleen maar voor bij modernere tractors, altijd diesels,
en bij door revisie omgebouwde tractors. Deze zijn te herkennen aan de nummers
Tm 231, Tm 232, Tm 233, Tm 234 en Tm 235.
Het laatste cijfer (1,2,3,4 of 5) geeft het vermogenstype aan.

Naarmate de lokale industriën verdwenen, en het aanbod aan divers kleinstuk-goederenverkeer afnam,
nam ook het aantal tractors sterk af.

Daarnaast speelt een ander fenomeen. Vroeger had elk station een Fahrdienstleitung.
Een stationschef kon vanuit een vooruitstekend kantoortje in het stationsgebouw,
meestal op spoor 1, de treinenloop controleren en wissels en seinen verzetten.
Daartoe had hij beschikking over een schakelpaneel en een treinbewegingen dienstrooster.
Al die schakelpanelen zijn door automatisering verdwenen. Het valt dus domweg niet meer mee om
lokaal treinbewegingen met een tractor te controleren. Als dat al gebeurt, gebeurt dat op afstand.
 
De voorkomende aanduidingen zijn:
Ta   - Tractors, gevoed via een accu
Te   - Tractors, elektrisch, met stroom via pantograaf
Tea - Tractors, elektrisch, met pantograaf en accu
Tm  - Tractors met diesel of benzinemotor
Tem - Tractors, elktrisch, met pantograaf of diesel met generator

Van de Tm, Te en Tem tractors bestaan verschillende groepen naar vermogen gerangschikt. Naarmate het  vermogen toenam, werden ze genummerd met I, II, III of IV. En dat maakt het mogelijk ze als types uit elkaar te houden.

Er zijn inmiddels, anno 2017, draadjes over te vinden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Rangiertraktoren_der_SBB
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienentraktor
http://www.passiontrain.ch/tm232sbbcffffs.html

en de meest volledige:
 http://www.le-rail.ch/text/aktuell18a.htm

In de jaren '60 en '70 trof ik de Te II-2 (avatar) aan in Spiez en in Reichenbach. Die tractors waren daar gestationeerd. De stationchef bestond nog, en had nog de beschikking over een schakelpaneel om de hele stationsomgeving te controleren. Dat is daar al lang niet meer zo. In Reichenbach (im Kiental) is zelfs het spoor weg dat vroeger naar de houtzagerij liep. De houtzagerij is ook weg, en daarmee de rangeernoodzaak ook. Spiez en Reichenbach zijn BLS-stations. De tractors die ik daar zag, waren BLS-tractors, dus geen SBB-tractors. Maar dat staat er niet op. Als het een SBB-tractor was geweest, dan zou het nummer erop wijzen dat deze tractor tot 1952 dienst heeft gedaan. Toen bestond ik nog niet. Dus is het een BLS-tractor geweest. De narigheid is dat de nummering van tractors en locs vroeger niet gelijk op ging. Elke maatschappij hield een eigen nummering aan. Dat is achteraf om gek van te worden.
BLS verkocht een aantal Te II-2's aan de RhB, waar ze na ombouw op de andere spoorbreedte nog jaren dienst deden.

Een Tm-I trof ik aan in Delémont in 2013 op een afgesloten industriespoor; daar stonden ook enkele SBB Tm-II's met en zonder sneeuwploeg, o.a. rond het spoorwegmuseum. Vreemd genoeg staat op die Tm-II tractors dat het Tm-I tractors zijn. Dus misschien kloppen mijn bronnen ook niet helemaal.

Tm-III's ben ik nooit tegengekomen maar wel gereviseerde Tm-III's en Tm-IV's (232, 233 en 234). Daarvan  zijn er de nodige omgebouwd sinds 2007, en die kwam ik wel tegen, in Brig 2017 en in Luzern 2017.

bron: http://www.le-rail.ch/
(Het citaat gaat erg diep op de materie in, maar je weet nooit hoe lang zo'n webpagina blijft bestaan)
Citaat
Im Jahr 2007 modernisierte das Industriewerk von SBB Cargo in Biel den Tm IV 8761. Dabei wurde ein Grossteil der Druckluftanlage ersetzt. Der neue Caterpillar-Motor hat etwas mehr Leistung und der Voith-Wandler wurde angepasst. Das Fahrzeug hat einen Partikelfilter erhalten.
 
Die ganze Fahrzeugsteuerung erfolgt mit einer speicherprogrammierten Steuerung. Viele Informationen werden nun auf einem Bildschirm wiedergegeben. Das Fahrzeug erhielt ebenfalls eine Funkfernsteuerung. Mit dieser Remotorisierung sollte das Fahrzeug für weitere 20 Jahre einsetzbar sein. Am Prototyp wurden bisher keine Zugsicherung eingebaut.
Ab Oktober 2007 wurde das modernisierte Fahrzeug von Reuchenette-Péry aus eingesetzt. Mitte Dezember 2007 kam das Fahrzeug wieder in die Werkstätte nach Biel, bevor es Anfang Janaur 2008 in die Ostschweiz zur Errobung abgegeben wurde. Mitte 2008 kam es zurück nach Reuchenette-Péry.

Ab 2009 begann die Serielieferung der umgebauten Fahrzeuge. Bis Anfang 2010 waren folgende Traktoren umgebaut: Tm 232 118, Tm 232 130, Tm 232 139, Tm 232 230, Tm 232 223, Tm 232 110, Tm 232 203, Tm 232 225, Tm 232 131, Tm 232 209, Tm 232 227, Tm 232 207, Tm 232 226, Tm 232 201, Tm 232 233, Tm 232 108 und Tm 232 103. Im Gegensatz zum Prototyp sind die Seriefahrzeuge mit Zugsicherung ausgerüstet. Es wurden bis heute vierzig Umbauten bestellt.

Tot op zekere hoogte gebeurt er dus het zelfde als er met bepaalde NS-rangeerlocs had moeten gebeuren: roetfilter inbouwen, afstandsbediening inbouwen, en beveiligingen inbouwen. Als ik even achteloos kijk wat er nu aan voormalig NS-materieel werkt onder andere firmanamen, nog steeds zonder roetfilter, rondkart op het WGM-terrein, word ik daar niet vrolijk van.

In dit draadje geef ik foto's uit 2013, 2014 en 2017. Per generatie: Tm-I, Tm-II, Tm-III, en Tm-IV.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 oktober 2017, 01:35:23 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor (Tm-I)
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 10:34:22 »

Tm-I 401-413, gebouwd: 1957-1965, totaal 113 stuks.
Producent Robert Aebi (Regensdorf).
Max. snelheid: 70 km/u.
Gewicht tractor:10 t

Tot begin jaren '80 hadden deze tractors een SLM-dieselmotor die het ook onder nul goed deed.
In de neus bevinden zich motor en versnellingsbak. Kettingen vormden de overbrenging van de motor op beide assen. De neus loopt af, opdat de bestuurder goed zicht heeft op de buffers aan de voorkant.
 
Bij SLM (Winterthur) waren vervangingsonderdelen niet meer te krijgen. Daarom heeft men de motor vervangen.
In de jaren '70 heeft men de SLM-motor vervangen door Deutz, maar die pasten niet zo goed.
In de jaren '80 verving men de motor door een Italiaanse Stabilimenti Meccanici VM  (Triest).
Restant 1 januari 1980:
14 SBB Tm-I tractors: 425, 452, 453, 454, 456, 474, 475, 480, 481, 500, 505, 508, 511 en 512.

De vraag is waar dat nummer dan had moeten staan op de tractor, want in de tijd van voor de UIC-nummering sprak dat niet vanzelf.

De laatst gerenoveerde Tm-I's van deze serie kregen een nieuw jasje, en een UIC nummer bij op de cabine, naast het deurtje. Daar staat ook meestal de oude aanduiding.

Foto's Delémont 2013, in de voortuin van een staalfabriek:






« Laatst bewerkt op: woensdag 11 oktober 2017, 19:11:19 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor (Tm-II)
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 10:42:35 »

Tm II 601-853, gebouwd: 1950-1968, totaal 253 stuks
Producent Robert Aebi (Regensdorf).
Max. snelheid: 45 km/h
Tractorgewicht: 10 t
 
De Tm-I was bedoeld als stationstractor, als rangeerhulpje.
De Tm-II was een bouwdiensttractor voor onderhoudspersoneel met gereedschap en kleine onderdelen.
Daarom had de Tm-II een ruime cabine, en een overdekte bagageruimte.

Van de Tm-II zijn 2 types verschenen, namelijk met een open, resp. een gesloten bak.
Open bak (onderhoudspersoneel), gesloten bak (sneeuwschuivers, baaninspectie).
Motor: Saurer-diesel. Assen: ketting-aandrijving. Viertraps mechanische versnellingsbak.
Restant 1 januari 2008:
36 SBB-Tm-II tractors: 604, 611, 622, 635, 637, 640, 647, 649, 658, 680, 683, 684, 685, 687, 696, 700, 703, 708, 715, 724, 738, 740, 751, 758, 763, 764, 786, 792, 806, 807, 810, 816, 836, 845, 847, 849.

En hier klopt de infobron meteen al niet meer: ik heb foto's van een Tm-II 620  en een Tm-II 633 waarop echt heel duidelijk staat Tm-I, en niet Tm-II. De ene tractor staat gewoon op de rails in een station, de andere in een museum. Het is duidelijk dat ze in 1980 al niet meer in het SBB-bestand zaten, oftewel ze waren al "abgestellt" (weggezet voor de sloop, niet meer op te lappen).

Daarom heb ik een mailtje gestuurd naar de website bouwer van le-rail.ch, Theo Stolz. Hij geeft aan dat beide foto's toch echt Tm-II modellen zijn. Het grote, uiterlijk verschil tussen Tm-I en Tm-II is de "hood", fysiek zit er een andere motor in. Hij gaat ervan uit dat het aan de fotoresolutie ligt dat er Tm ' lijkt te staan. Helaas, het origineel is 300 dpi, de foto op het forum is maar 70 dpi, en ook op het origineel is echt maar 1 accentje te zien. Ik houd dus mijn twijfels.
Ik was ook nieuwsgierig naar het tonnage dat op de traktor staat;  dat is het gewicht van de tractor zelf.
Binnen in zo'n tractor zit een metalen schildje en daarop staat hoeveel de tractor kan trekken bij welke hellingshoek. Daar heb je meer aan dan het vermogen in Kw (Kilowatt), zoals dat in de wikipedia staat.

Tm-I 633 is type Tm-II met open platform (met een zeiltje voor de opening),
en zou dus voor onderhoudspersoneel infra zijn bedoeld:


en inderdaad daar wijst de samenstelling wel op:

De foto geeft ook aan wat zo'n tractor allemaal moest kunnen verplaatsen.

De Tm-I 620 in het museum van Delémont is een Type Tm-II met gesloten platform
(en met een sneeuwploeg of sneeuwschuiver)
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 oktober 2017, 19:11:56 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

erik01

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 11:10:54 »

Hallo Jan Willem,

Dank voor het delen van deze info.
Altijd een bijzondere verschijning gevonden, weet er nog weinig van dus dit draadje en links helpt.

Dan ook benieuwd naar de verhaal van je avatar.

Groet,
Erik
Gelogd
Kom eens kijken bij mijn bouwproject http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.0

en

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor (Tm-III, gereviseerd)
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 11:11:59 »

Tm-III 9501-9597, gebouwd: 1976-1988, totaal 90 stuks, 12 stuks speciaal voor sneeuwruimen.

Bouwdienstractor (Onderhoud Infra)
Producent Robert Aebi (Regensdorf) 
Type tractor met kantelbak en hijskraan, saurer-dieselmotor, beide assen aangedreven.

Tm-III 9532-9540 met sneeuwploeg in de winter.
Tm-III 9541-9543 met een extra aggregaat in de winter.

Gemoderniseerd 2003-2005: nieuwe motor, nieuwe hijskraan. Nieuwe nummering: Tm 232 001-052.
Modernisering door Winpro (Winterthur, voorheen SLM) hield ook in: inbouw roetfilter en Zugsicherung Signum (een of ander soort beveiligingssysteem).

Stand 1 januari 2008
 35 SBB Tm-III's in dienst: 9501-9503, 9505, 9509, 9513-9515, 9517, 9529, 9530, 9551, 9560, 9564, 9565, 9568-9574, 9576, 9578, 9580-9583, 9590, 9592-9597.
 16 SBB Tm-III's slooprijp: 9501, 9509, 9513, 9514, 9529, 9551, 9564, 9565, 9570, 9573, 9576, 9581, 9583, 9590, 9594 en 9595.


Als deze info klopt:

Foto Brig Tm 232-020-8


Foto Delémont Tm 232 029-9


Foto Brig: Tm 232 048-9


Foto Luzern: Tm 232 050-5


Maar ik denk dat de info weer niet volledig klopt, omdat deze vier een derde nummer hebben
232-020-8, 232 029-9, 232 048-9, en 232 050-5
Waarop slaat dat derde cijfer na het streepje? Geen idee!

In de wikipedia staat wel een verklaring voor het laatste cijfer van 232:
UIC-Nummering komt alleen maar voor bij modernere tractors, altijd diesels,
en bij door revisie omgebouwde tractors. Deze zijn te herkennen aan de nummers
Tm 231, Tm 232, Tm 233, Tm 234 en Tm 235.
Het laatste cijfer (1,2,3,4 of 5) geeft het vermogenstype aan.
Maar een verklaring voor het cijfer achter het tractornummer (020, 029, 048, en 050), staat er niet.

Als je le-rail mag geloven, dan bestaat er ook een ander soort T(m)-III, namelijk eentje met een korte cabine en een lange rechte neus. En het is dat de (meterspoor) Tractor van ZentralBahn in Luzern (een Te) een bijzonder UIC heeft, naar hij lijkt sterk op bepaalde Tm-III's op de site van le-rail.ch :
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 oktober 2017, 19:29:37 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor (Tm-IV)
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 11:56:48 »

Tot de Tm-IV's behoren o.a. de

Tm 232, 103-233, sinds 1973,
stationdienst-tractor (Tm IV 551-581 ), en
bouwdienst-tractor (Tm IV 861-868).
Zware 8 cylinder MAN-dieselmotor, beide assen aangedreven.
In 2007 gemoderniseerd met roetfilter, Caterpillar-dieselmotor, afstandsbediening e.d.
 
Ik kwam deze tractors tegen in Delémont, Brig en Luzern. Het toeval wil dat de tractor die ik in Delémont in 2013 fotografeerde, dezelfde is die ik in 2017 in Luzern tegenkwam.

Foto Delémont 2013: 98 85 5 232-230-3


Foto Luzern 2017: 98 85 5 232-230-3


Foto Brig 2017: 98 85 5 232 209-7


Tm 234, 001-149, SLM/RACO "Ameise", werkmier, zijn tractors die sinds 2007 aangepast zijn aan ETM-S, en afstandsbesturing, ze hebben een lagere laadbak, vaak betere kraan, roetfilter, en een 12-cylinder dieselmotor. Ik kwam er eentje in Luzern tegen.

Foto Luzern 2017: CH-SBB Tm 98 85 5 234 061-0
(op de achtergond zie je de SBB-groententuin op het dak van de voormalige tunnel van de Brunigbahn door de Eschenstrasse, en links zie je bijna de toegang van de Allmend-tunnel naar Stans die de voormalige tunnel vervangt).


Er stond er nog eentje, achter een parkeerplaats, achter gaas, te dichtbij.
En daarom 3 foto's in plaats van 1: CH-SBB Tm 98 85 4 234 074-3





« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 oktober 2017, 20:00:51 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

ArjanBosman

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 18:19:30 »

Hallo Jan, wat een leuke info en foto's over het Zwitserse rangeermaterieel.
Ik ga eens op zoek of het ook in H0 verkrijgbaar is  :)
Grtz, Arjan
Gelogd
Nu nog plannen maken tot de ruimte vrij is voor een baan met c-rail ......

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 18:27:16 »

Enkele wel: Metropolitan (Te 2/2), HRF (Te 2/2) en Weinert (Tm-II) hebben enkele modellen uitgebracht.
Van HAG is er ook een Te 2ehands soms nog te koop. Maar deze staat bekend als niet op schaal en slecht rijdend.

Even wat losse linkjes:
FrihoLenk (schrik niet van de prijzen: exclusief is prijzig):


http://www.friholenk.ch/lieferbaremodelle/lok_ho_bls/lok_ho_bls_gr.htm

Roundhouse (net zo iets, maar als verzamelaar niet goedkoper, prijzen staan in de catalogus):
http://www.roundhouse.ch/Spur_HO/Messingmodelle_Sammlung.pdf
op pagina 6 Weinert en Fulgurex Te-I, Te-II, Te-III
op pagina 8 Tm-I HRF,              Tm-II Weinert.

HRF heeft een eigen site, en is messing specialist. Messing heeft een andere prijs dan plastics.
H-R-F Messing Modellbahn Atelier

Weinert Tm-II vind je vaak nog op ebay aangeboden. Weinert heeft ook een eigen site, en biedt ook nog steeds Tm-II bouwonderdelen aan:
Bij de Weinert neuheiten 2015 vind je o.a. bij bahnonline.ch:
http://www.bahnonline.ch/wp/82681/weinert-modellbau-h0-neuheiten-2015.htm
Foto bij bahnonline:

De foto toont beide versies Tm-II met open en gesloten platform.

Het probleem van de Weinert site is het vinden van wat je zoekt:
https://weinert-modellbau.de/

Dat gaat makkelijker bij de Weinert-bauteile site:
http://www.weinert-bauteile.de/tm-ii-rangiertraktor-kompettbausatz-weinert-4020-mit-nem-radsaetzen-+-mabuchi-motor,art-32985 .
Daar staat deze afbeelding van Weinert-bauteile:


en dan heb je nog Eyro (een speelgoed groothandel in Zwitserland)
met de
Viessmann BLS Tm 235

zie:
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=7525

Uiteraard alles in 2-rail uitvoering. Soms is 3-rail leverbaar tegen meerprijs.

Dan bestaan er nog twee tamelijk exclusieve merken: Fulgurex (http://www.fulgurex.ch/ , in Lausanne) en Lematec (https://www.lematec.ch/ , in Bex) Beide merken maken precisie modellen in kleine oplagen.
Op dit moment biedt Fulgurex geen tractors aan, en moet je dus uitwijken naar de 2e hands markt.

Van Fulgurex bestaat o.a. een rode en een groene Te-I. In het gelinkte draadje wordt die tractor vergeleken met een Brawa Te-I (dus die is ook te koop geweest).

Brawa tractors vind je nog veel op ebay. Ze zijn minder mooi dan de messing modellen, maar mooier dan de lompe HAG-tractors. Zoek je bij google op brawa+TeIII of Tm-III of Te 2/2 of Te103 dan vind je allerlei modellen terug, ook van Fulgurex en Weinert.

Een van de plaatjes staat bij https://www.stayathome.ch (een Te III volgens stayathome, maar volgens mij een Te I):


Van Lematec wordt net een serie aangeboden die in 2017 of 2018 op de markt komt:
https://www.lematec.ch/files/catalogue/flyer_ho_214_sbb_te_ii_web.pdf
https://www.lematec.ch/shop/3-echelle_ho/14-futur/853-sbb_teii_221.html
https://www.lematec.ch/shop/3-echelle_ho/14-futur/854-sbb_teii_223.html
https://www.lematec.ch/shop/3-echelle_ho/14-futur/857-sbb_teii_233.html
https://www.lematec.ch/shop/3-echelle_ho/14-futur/856-sbb_ee_2_2_16001.html
https://www.lematec.ch/shop/3-echelle_ho/14-futur/855-sbb_teii_235.html

Van Modellbaustudio Born bestaat een SBB Cargo Tm 232, dat is een kleine serie van 5 stuks oplage uit 2010.
Uit het zelfde draadje valt te halen dat  L.S. Models in het derde kwartaal van 2011 ook zou komen met een roodblauwe Cargo Tm 232. Maar we kennen de problemen van lsmodels inmiddels wel zo'n beetje. Dat kan nog heel lang duren.

Een van de bekende 2e hands verkopers (een Nederlander) van exclusieve merken is:
http://www.swissrailcollector.net/Lists/Modellen/H01sold.html
Het interessante van de lijst verkochte items is dat daarop zoveel specificaties staan van de verkochte modellen. Neem b.v. http://www.swissrailcollector.net/Lists/Modellen/H0/Fulgurex/HTML-verkocht/Fulgurex-2100%20(vz).html , dat draadje gaat over de uitverkochte Fulgurex SBB Tm III 127.

Alle overige mij bekende draadjes gaan over de HAG tractor:
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=5604
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&postID=25971#post25971
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=7558

En die is, als je 'm vergelijkt met de prijs van die van Lematec's, je amper € 100,- waard.
Ik heb 'm bespeeld ook voor  € 60,- gezien op een beurs. Dat lijkt mij terecht.
Ik ben daarvoor niet gezwicht
   
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 oktober 2017, 21:31:56 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

brund55

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • BR 103fan forever
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 23:44:10 »

En niet te vergeten de Bemo Tm 2/2 in H0e
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Dick

ArjanBosman

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 oktober 2017, 05:53:17 »

Gave modellen Jan.
Dank voor de research.
Moet maar wat gaan sparen 8o
Grtz, Arjan
Gelogd
Nu nog plannen maken tot de ruimte vrij is voor een baan met c-rail ......

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 01:19:51 »

Als een Tm-II genoeg is, kun je eens hier kijken. AKU-modelle levert Weinert modellen voor tussen 250 en 500 Sfr. Dat zijn dan niet-gesuperde modellen. Dat is het grootste verschil met FrihoLenk (een winkel die bij voorkeur alleen gesuperde modellen aanbiedt, voor een prijs die dan ook wat hoger ligt). Wellicht is Weinert zelf wat goedkoper met Weinert producten.  :D
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Twijfel
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 21:21:58 »

Had ik net gedacht dat ik het  begreep:

Je hebt 4 (5) categoriëen tractors.
T1 heeft een aflopende neus,
T2 heeft een gebogen dak over een deel of de gehele lengte,
T3 heeft een lange rechte neus, en
T4 heeft of een lange rechte neus of een gek grijs hoedje op het dak over het roetfilter heen.

Als de tractor een diesel- of een benzinemotor heeft, dan noem je hem Tm.
Als de tractor een elektrische motor heeft met pantograaf dan noem je hem Te.
Als de tractor een electrische motor heeft met accu dan noem je hem Ta.
Als de tractor zowel diesel als electrisch kan rijden, dan noem je hem Tem.

Slaat de twijfel toe. Enerzijds omdat de stayathome.ch Te3 (van Brawa) een Te1 is.
Anderzijds door de Vitznau Rigi Bahn.
Die hebben ook een tractor, de Te 2/2. Met een gebogen dak over 4/5 van de lengte. Geen pantograaf.









En zo kwam ik er achter dat ik toch echt een nieuwe bril nodig heb, terwijl ik nog nooit zo goed heb gezien als met juist deze bril. Want deze VRB-tractor is geen Te 2/2, maar een Ta 2/2, en dat staat er ook op!

Maar ik vond het pas echt duidelijk te zien bij VRB tractor Ta 2/2 nummer 1
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 oktober 2017, 11:47:52 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

CH-FAN

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 22:18:20 »

Hallo Jan,
het laatste cijfer in de het UIC nummer bij loks maar ook bij wagons is het zogenaamde kontolenummer "Prüfziffer" en wordt berekent aan hand van alle daaraan voorafgaande, individuele cijfers. Er is hiervoor een speciale formule. Daar hoef je je echter geen kop over te maken dat kan je onder andere op deze site (ziin er overigens nog vele meer) snel zelf berekenen.

http://eisenbahntunnel-portal.de/lb/inhalt/eisenbahn-pruefziffer-berechnen.html

Overigens komplimenten  voor je pefecte bijdragen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Gelogd
Geef elke dag de kans, de mooiste van jouw leven te worden!
Vriendelijke groet,
Peter

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 23:17:59 »

benieuwd naar de verhaal van je avatar.
In de voorloper van het tijdschrift LOKI stond een advertentie van een winkel in Lausanne.
Daar aangekomen in 1983 bleek in de etalage een metalen Bietschtalbrücke te staan in schaal 1:32, volledig gesoldeerd. In de winkel stond een vrouw achter de balie. Ik maakte haar een compliment over de brug.
Zij vertelde dat zij hem zelf gemaakt had tijdens haar studie tot ingenieur. Zo raakten wij aan de praat.
De toen nog werkstudent en de ingenieur.

Om een lang verhaal kort te maken: na afloop stond ik buiten, 375 SFr lichter gemaakt, met een Metropolitan Te 2/2 in een gouden doosje, in een roodfluwelen vilten inlay, met een certificaat van echtheid en oplagenummer. Het is een Koreaans messing locje met een Japans messing motortje, uiteraard 2-rail, en op schaal, dus de wielen staan op 14.4 mm. En zo'n tractor ontspoort standaard op iedere Märklin k-rail wissel op het afslaande spoor. Sindsdien ben ik TweeenDrierail-rijder.

Nog jaren daarna ontving ik jaarlijks de Metropolitan catalogus en prijslijst, thuisgestuurd.
Kortom: een topverkoopster was ze ook. :thumbup: :favorite: :thumbup:
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 oktober 2017, 23:22:10 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)

Henk Bo

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #14 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 22:46:51 »

Hoi Jan-Willem
Brawa heeft ook TeII gemaakt
Artikelnummer 0565
« Laatst bewerkt op: zondag 15 oktober 2017, 22:48:26 door Henk Bo »
Gelogd
Groeten Henk


SBB, BLS & RhB

Jan22

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - de T van Traktor
« Reactie #15 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 23:39:06 »

Brawa TeII art.nr. 0565

Mijn eerste gedachte: dat klopt. Maar dan: de grootspoor naamgevingsconventie!

Als je kijkt naar de foto, staat er Te ' +nummer of Te'' +nummer.

Wat le-rail.ch aangeeft is dat de generatie (T 1 t/4) aangegeven wordt met accenten:
'       = I
''      = II
'''     = III
''''    = IV

In jouw geval (Brawa) staat er: Te' 138? Of er staat Te'' 138?
En dat klopt dus hoe dan ook al meteen niet met de nummeringsconventie die ik ken, want '138' zou dan het exemplarische nummer zijn van deze ene tractor. Laat volgens mijn bronnen nr. 138 (en de hele serie waarvan hij deel uitmaakte) nou net zijn gesloopt. Hoe hij eruit zag, weet niemand meer, tenzij er toevallig nog een historische foto van opduikt.

Als je de Brawa-tractor vergelijkt met de betere modellen van een Te' of Te '', (dus niet die van HAG, maar van Fulgurex of Lematec), dan mis je details en de glans, en dat scheelt in de aanschafprijs  ...

Een vergelijking van een Fulgurex Te'''  en een Brawa Te''' van een toch in het algemeen niet slecht op de hoogte zijnde hag-info forum gebruiker toont beelden van twee tractors die qua vorm en postuur sprekend lijken op jouw Brawa Te''.

Kloppen de criteria wel?
Tijd om eens even kritisch naar mijn bijdrage te kijken: zijn de kenmerken van de T', T'' en T''' wel voldoende onderscheidend?

Lökeli
Er is maar een andere, oudere, uit 1994, bron die Zwitserse Schienen Traktoren beschrijft: Lökeli, 1994, nummer 4, 52 pagina's, hier te downloaden.

In dat blad (zwart wit met tekeningen en foto's) staat een verhandeling over de geschiedenis van de Zwitserse tractors, met een grote nadruk op elektrisch aangedreven tractors.

Volgens foto's en tekeningen in deze bron zijn de oudste versies van Te', Te'' en Te''' gekenmerkt door een aflopende neus en een iets vooruitgestoken dak (hoed met rand).
De derde generatie Te'' is afwijkend, met een rond dak over het gehele wagentje of een groot deel van het wagentje met rechte wanden.

Er zijn dus in ieder geval meerdere vormen geweest, vanaf het eerste begin. En het valt dus niet zo simpel voor te stellen als ik dat eerder heb geprobeerd. Dit Lökeli artikel blijkt er in ieder geval niet toe in staat om duidelijke kenmerken te noemen. Tekeningen en foto's vertellen hun eigen verhaal.

Het artikel vermeldt ook dat er verschillende schrijfwijzen zijn geweest, en dat Te 2/2 (of Te II/2 of Te ''), wijst op een bepaalde fase van nummering, uit een bepaald tijdperk.
Het is niet altijd gebruikelijk geweest om het aantal aangedreven assen te nummeren. In principe hebben alle tractors 2 assen die beide aangedreven worden, alleen de wijze van aandrijving per as verschilde in de loop der tijd.

In een bijlage zit een lijst van schaalmodellen van HRM, Morep, Weinert, Allmo, en Frisa.

Lematec heeft ook een Te'', een electrisch aangedreven tractor met een aflopende neus:
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 oktober 2017, 15:16:08 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


2-rail+3-rail, analoog, Zwitsers
(k-rail+piko+peco+roco code100)
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.13 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 22 queries.