Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?

Gestart door RoelofS zondag 08 oktober 2017, 11:38:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Hallo,
ik zou mijn wissel-en seindecoders willen aansturen (vanuit PC+mijn zelfgemaakte trein-besturingsprogramma) buiten de Intellibox om.
De IB wordt dan bij mij alleen nog gebruikt voor lokcommando's - ik heb een HSI88USB voor de terugmelding.
Ik zou via USB / Ethernet /wifi een "kastje" willen aansturen, dat wissel- en seincommando's omzet naar MM protocol; een booster kan dan het logische (5V of 3.3V) signal naar het gewenste vermogen vertalen.
Een van de redenen hiervoor is dat mijn vele k84 kastjes, met bistabiele relais, aan 10ms puls voldoende hebben om te schakelen; wissels en "ouderwetse" Marklin seinpalen hebben daar 200ms voor nodig.
Je kunt bij de IB geen verschillende activeringstijden instellen voor verschillende decoder-adressen, vandaar mijn wens; ik denk dat dit
zelf wel te programmeren is in een microcontroller/computer
Is er iemand die al eens heeft geprobeerd om een MM-protocol ( vooralsnog alleen voor wisseldecoders) te generen op Arduino,
of RaspberriPI oid ? Ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden...
   (mijn eigen treinprogramma dateert van (ver) voor koploper/Itrain..enz)

RoelofS
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Citaat van: RoelofS op zondag 08 oktober 2017, 11:38:37
Is er iemand die al eens heeft geprobeerd om een MM-protocol ( vooralsnog alleen voor wisseldecoders) te generen op Arduino,
of RaspberriPI oid ? Ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden...

Even wat termen door Google heen gehaald.... Kwam veel naar boven met Arduino. Maar ik neem aan dat je zelf ook al zo'n actie hebt gedaan. :) En anders kijk even in dit draadje: Goedkoop alternatief voor dure baanbesturing. Even door heen bladeren ze hebben het over de diverse mogelijkheden en protocollen.

Groet Ronald.
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Beste Roelof,

Als je één van de Edits Digitale Modeltreinbesturings Boeken op de kop tikt dan kun je daar al een heleboel in vinden over het MM signaal.

Groet, Anne W
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Citaat van: ronaldk op zondag 08 oktober 2017, 11:55:36
Citaat van: RoelofS op zondag 08 oktober 2017, 11:38:37
Is er iemand die al eens heeft geprobeerd om een MM-protocol ( vooralsnog alleen voor wisseldecoders) te generen op Arduino,
of RaspberriPI oid ? Ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden...

Even wat termen door Google heen gehaald.... Kwam veel naar boven met Arduino. Maar ik neem aan dat je zelf ook al zo'n actie hebt gedaan. :) En anders kijk even in dit draadje: Goedkoop alternatief voor dure baanbesturing. Even door heen bladeren ze hebben het over de diverse mogelijkheden en protocollen.

Groet Ronald.
Ronald,
ja, ik heb de Zoekfunctie hier gebruikt, maar de gevonden artikelen gaan echt over andere toepassingen ( voor Arduino) . Voor RaspberryPI is er op dit forum niets. Op een RaspberryPI forum vond ik wel de opmerking dat die eigenlijk niet ideaal was voor
het genereren van een complex PWM signaal, wat je het MM-protocol toch zou kunnen noemen.
Ik zoek nog verder...

RoelofS
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Citaat van: Anne W op zondag 08 oktober 2017, 11:57:29
Beste Roelof,

Als je één van de Edits Digitale Modeltreinbesturings Boeken op de kop tikt dan kun je daar al een heleboel in vinden over het MM signaal.

Groet, Anne W
Beste Anne,
ik weet al wat ik wil.... m.a.w. ik ken alle specificaties van wat ik wil maken. (volten, microseconden, nullen en enen enz..) De vraag is alleen hoe ik dat voor elkaar krijg op een van de genoemde microprocessoren - aangestuurd vanuit mijn PC.
Een programmaatje dus dat draait op bv een RaspberryPI, dat een wisseladres, dat gestuurd wordt vanuit mijn PC over USB/Ethernet/wifi naar die processor, omzet in het bijbehorende MM-protocol. Dat kan dan naar een gewone booster (=vermogensversterker)

m.vr.gr.
RoelofS
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Citaat van: RoelofS op zondag 08 oktober 2017, 16:36:24
ja, ik heb de Zoekfunctie hier gebruikt, maar de gevonden artikelen gaan echt over andere toepassingen ( voor Arduino) .

De eerste link is gewoon Google. De tweede is naar het buurforum. Daar staat over het gebruiken van een Arduino in combinatie met een modelbaan. Veelal DCC en weinig Märklin Motorola. Dat is wat meer zoeken. Zoals in de links die ik je gaf staat een link naar Ardurail. Dat is een bieb voor Arduino om Marklin Motorola op de baan te zetten. Of daar dan nu ook het aansturen van wissels tussenzit zou je zelf moeten kijken. Bijvoorbeeld bij deze link: Railuino, Stimmi Railuino draadje en Mikrocontroller.net Railuino. Je zal het een en ander zelf bij elkaar moeten zoeken en dan de arduino programmeren. Het is niet echt standaard wat je wil.

Groet Ronald.

Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
Beste Ronaldk,

een schot in de roos! "Jouw"  Ardurail link gaf precies antwoord op mijn vraag.. ik had die nog niet gevonden.
Bedankt, ik ga eens kijken wat ik er mee kan gaan doen!

m.vr.gr.
RoelofS
Re: wissel- en seindecoders aansturen via Arduino of RaspberryPI?
 :thumbup:

succes! Laat maar zien wat het geworden is :) Ben benieuwd.

Groet Ronald.