Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor

Gestart door bink79 zondag 08 oktober 2017, 21:54:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
hoi forum leden

mijn pa kwam met een heel mooi idee en is niet duur opklapbare behangtafels voor je modeltreinen en je ben gelijk klaar en is inklapbaar ook nog :D

ik zit er wel over te denken is erg makkelijk ook om mee te nemen

maar zou dat wat zijn voor je modeltreinen

zie link voor maar 61,99 euro  :D

https://www.vidaxl.nl/e/8718475857549/opklapbare-behangtafel-3-stuks?gclid=CjwKCAjwmefOBRBJEiwAf7DstD2kebJ2gAraL1cQzcYsq4GVnrEdN2G4dMGI02FQyCYCexxoidLGOBoCX-IQAvD_BwE
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Is een beetje lastig als je ook landschap erop maakt, dat zit dan altijd aan de 2 buitenkanten als je hem opklapt.
Zonder landschap zou het kunnen, alleen is je rails aan de buitenkant wel heel kwetsbaar.

Groetjes
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Bovenleiding is nog kwetsbaarder dan de scenery aan de buitenkant

Alles moet vastgelijmd: rails, gebouwen, heuvels, of afneembaar zijn (maar waar laat je het dan?).
Maar is te doen als je rekening kunt houden met een beschermhoes er omheen.
Wel even de treinen terug in de doosjes stoppen voor je hem dubbelklapt. :D
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
tafel is maar 60cm diep, je zal dus enkel een kopstation kunnen maken of wat rangeren.

de constructie is ook heel licht van zulke tafels, dus de stabiliteit?
En de hoogte, 82cm hoog? persoonlijk vind ik dat een treinbaan hoger moet zijn (mijn bv 1m32), maar dit is een keuze.

Als je iets wilt dat kan inklappen en niet teveel plaatst inneemt, ik heb destijds een compact schaduwstation gemaakt. Mss een idee van waar je kan vertrekken? 
    http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24952.0.html

Als je berken- of populiermultiplex 12mm gebruikt dan heb je een lichte constructie dat je overall kan meenemen. En de prijs aan hout valt ook reuze mee, je hebt hooguit 1 plaat nodig. Als je het zo maakt dat de sporen/scenery aan de binnen kant komen bij opgevouwen toestand, dan is het steeds beschermd bij transport of opbergen.





Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Hoi Fred, tis net helemaal niks eigenlijk, tafels zijn maar een meter lang en een slap onderstel.
Misschien leuk voor een tijdelijk kinderbaantje, maar voor een beetje leuk sporen-plan kan je er net niks mee.
Als je gaat behangen kunnen ze handig zijn, dat dan weer wel. :P
Maar daar zijn goedkopere behangtafels voor te krijgen.

Dirk-Jan
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Zie je maar weer hoe verschillend je zo'n draadje kunt opvatten. Dirk-Jan vindt de concreet voorgestelde constructie te slap. Philippe vindt het principe goed, maar de concrete constructie te instabiel. Sprinter ziet in principe niets in een opklapbare treintafel en ik in principe wel (bij ruimtegebrek).

Ik ga mee met Philippe, en zijn concrete voorbeeld. Met een degelijker constructie kan het wel.

Ik heb een opklapbare eettafel in huis staan, voor als er gasten komen, met U-vormige stalen poten van een centimeter doorsnee, vastgezet in een kruis onder het tafelblad (van 25 mm dik).
Poten, vastgeschroefd met vleugelmoer, staan als een huis. Je kunt erop zitten drinken als het zo uit komt. Het onderstel komt uit de dump, van een MDF-tafeltje met een blad van 6 mm (zeer labiel toen nog). Ik bedoel maar: het kan in principe wel, maar zoek wat langer naar geschikter materiaal.

De concrete link verwijst dus niet naar een constructie die geschikt is om te gebruiken. Dat ben ik met de anderen eens.
Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
Voor je tot de aankoop gaat van een of ander materiaal zal je mijn inziens toch eerst enkele vragen moeten beantwoorden zodat je voor u het beste ontwerp/oplossing kan vinden.

van wat wil je?
     enkel sporen en rijden
     sporen en scenery
Wat type baan wil je
     rangeren
     kopstation
     rondrijdende treinen
          bij de eerste 2 kan je een kleine baan ontwerpen en heb je reeds aan 2m40 x 60 een schoon ontwerp
          rondrijdende treinen dan heb je meer lengte en breedte nodig, dus snel 1m x 3m
moet het snel te plaatsen zijn?
hoeveel plaats heb je om het te stockeren?
Heb je een onderstel nodig?
          dus alleen staand of mag het op een tafel staan, eventueel op schragen...
          moet alles in een zitten, uitklapbare poten bv
....

Beetje rondkijken op het net wat er allemaal mogelijk is, wat je wilt als ontwerp en nadien kan je iets maken/zoeken waar je lang tevreden van zal zijn.

Re: Opklapbare Behangtafels 3 stuks idiaal voor je modelspoor
philippe_077 ik ga gewoon door met mijn modules want onder zo tafel kan je bijna niks kwijt ook

wat ik ga maken is een lokdepot met draaischijf lokloodsen en veel reingeer mogelijkheden enz dat wil ik proberen op de eerste module te houden maar dat zou moeten kunnen met marklin z spoor

veder gewoon lekker veel rangeer mogelijk en ik wil zo ie zo ook rond kunnen rijden nog effe kijken of dat 1 spoor word of 2 sporen word

ik heb 2 modules van 122x61 dus een aardige baan kan je daar mee maken met marklin z spoor

maar ik vind het altijd zo moeilijk uit je hoofd iets neer leggen kwa baan

jullie kunnen me volgen op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68189.0 daar word de baan met foto's geplaats