Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Synchroniseren bij DC

Gestart door rjvdh zaterdag 18 november 2017, 18:00:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2011

offline
Synchroniseren bij DC
Beste mensen ik ben 3-rail rijder Laatst had ik eendisdussie met een kennis die DC rijdt, en dat gong over hetwel of niet synchroniseren van meerdere trafo,s Ik weet de methode bij AC, maar bij DC waar alle massa(0) is doorverbonden blijft heteen vraag??? Wie weet de juiste methode? Bedankt namens mijn kennisen  en ikzelf Ruud
Re: Synchroniseren bij DC
Ben den Hollander
gast

Re: Synchroniseren bij DC
Wat wil je synchroniseren, er is een plus en een min bij DC.
Re: Synchroniseren bij DC
Dan kan natuurlijk dat is de Z-Schaltung (Z-Schakeling)
http://www.1zu160.net/elektrik/zschaltung.php

Maar ik denk eerder dat je de 230V aansluiting bedoeld met het in fase zetten van de trafo's

Groetjes
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Wat een mooi onderwerp:

Wat wordt bedoeld met juiste DC-methode: galvanische scheiding?

- oudere analoge DC-trafo's leveren DC om te rijden en AC om te schakelen en om licht aan te sluiten
   Bij analoog DC geldt min=min ongeacht hoe de stekkers in het stopcontact zitten,
   maar hoe zit dat dan bij 16 vAC uit een analoge DC-voeding?

- je verbindt een 5 vDC en een 12 vDC trafo met de minnen aan elkaar
  (dat moet kunnen want min is onafhankelijk van hoe de stekkers in het stopcontact zitten)
  heeft dat dan gevolgen voor de draaddikte van de gemeenschappelijke min (null) leiding?
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Als je een DC trafo hebt die alleen maar de wisselspanning gelijkricht, dan heb je inderdaad een gelijkspanning, maar wel een pulserende gelijkspanning tussen 0 en de uitgangsspanning.

Dan kan ik me voorstellen dat je de trafo's wilt synchroniseren, zodat het niet zo is dat de "pieken" in de uitgangsspanning van de ene trafo samenvallen met de 0 "dalen" van de andere trafo.

Groet, Anne W

Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2011

offline
Re: Synchroniseren bij DC
 Bedankt voor alle reacties het gaat om Markln -Z transformatoren Hij heeft er 3 staan waarvan er 1vrij warm wordt EN je ziet een vonkje als van deze de railmassa  aangesloten wordt op debaan ZONDER loks ed.Na het draaien van de netsteker was dit vonkje weg De rijspanning is gescheiden en alle wisselspannings kringen ook Maar waarom dan dat vonkje?
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Ik vermoed sterk dat het komt omdat deze trafo's dus alleen gelijkrichters hebben en dat de top van de ene tegenover het dal van de ander zit.

Als van elke trafo de toe en afvoerleidingen en rails geheel gescheiden zijn, dan zou je alleen maar wat mogen zien als er een lok overheen rijdt (denk ik), als dat vonkje toch optreedt dan zit er ergens een verbinding die er niet zou moeten zijn.

Groet, Anne W
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2011

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Beste Anne W ik vermoed ook het laatste maar om een baan(Z)bij een ander helemaal te gaancontroleren gaat mij wat te ver Maar bedankt voor kleine cursus 📓Ruud
Re: Synchroniseren bij DC
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Hoi Ruud,

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat en waarom je wilt synchroniseren?
Dat je dit bij AC trafo's doet begrijp ik, maar maar dubbel gelijkgerichte DC trafo's niet echt, uitgaande van het gegeven dat er dubbelzijdig wordt gelijkgericht.
Immers zijn de gelijkgerichte pieken van alle trafo's allemaal in fase.
De reden voor de vonkvorming kan liggen in het feit dat de uitgangsspanningen niet helemaal gelijk zijn, of dat er afvlak elco's in de trafo zitten die verouderd zijn, waardoor de ene beter afvlakt dan de ander en er spanningsverschillen ontstaan.
Maar dat betekent dat je ergens in de baan een dubbelzijdige verbinding tussen twee trafo's hebt.
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Beste Ad,

De vraag is dus of de Märklin z-trafo's wel afvlakcondensatoren hebben.

Groet, Anne W
Re: Synchroniseren bij DC
Nu daar zal geen condensator in zitten, want anders zal er geen trein meer rijden, en blijft de motor plakken bij lage spanning.
De bedoeling is dat hij een pulserende gelijkspanning krijgt.
Als je enkelzijdig gelijkricht krijg je 50 Hz en dubbelzijdig 100 Hz

Dat is het princiep wat b.v. Fleischmann gebruikt in zijn MSF trafo's
Het vonken kan worden veroorzaakt door een gebrek aan ontstoring of een ernstig vervuilde motor

Groetjes
Re: Synchroniseren bij DC
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Synchroniseren bij DC
Mea culpa, ik maak een gedachtenfout, als je de stekker van de transformator omgedraaid in het stopcontact stopt, dan draai je de zaak 180 graden om en niet 90 graden.

Wat betekent dat de top van de ene trafo nooit tegenover het dal van de andere trafo kan zitten, want dat heeft een verschil nodig van 90 graden, het is 180 graden dus altijd top tegenover top.

Sorry voor de verkeerde "wegwijzing".

Groet, Anne W