Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635

Gestart door Marklindak dinsdag 03 oktober 2017, 15:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Beetje afhankelijk van wat jij slakkengangetje vind kan je dat kan je ook allemaal in CV's afstellen, maar als je nog niks aan de programmering van de decoder hebt gedaan dan zou ik even boekje van de loksound doorlezen en er gaat een wereld voor je open.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb deze Loksound 5 al in een V100 gehad en nadat de CS1 hem had ingeladen (MFX) ging hij er als een speer vandoor. Vandaar mijn vraag.
MFX zet de snelheid standaard op 255 zag ik. Toch komt de 6409 nauwelijks vooruit...
Alle toeters en bellen en bijzondere verlichting werkt wél..
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Altijd na inbouwen van een decoder deze programmeren voor het beste resultaat, en in dit geval moet je sowieso programmeren om te zorgen dat de front/sluitseinen werken.
In een V100 zit ook een heel ander soort motor dan in de 6400, de laatst genoemde heeft een maxon motor met een veel rustigere loop.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Verreweg de meeste instellingen zitten boven de CV80. Volgens mij gaat dat met m'n CS1 (V2.04) niet goed komen...
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Met deze snelheidsinstelling komt de lok ong. 1 meter per minuut vooruit.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Welke waarde heeft CV53?
Deze regelt de maximale spanning van de motor bij ESU.
Bij bijvoorbeeld waarde 120 staat de maximale motor spanning op 12v
(CV53=120 is de preset waarde van ESU voor een Marklin Maxon motor)


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik had van de week ook vreemd rij gedrag met een lopi5 in een paar marklin/trix NS6400 G1206 modellen bij de ene reageerde die goed bij een ander veel te hoge minimale snelheid bij een andere een te lage topsnelheid dit was dus na het indrukken zonder enige aanpassingen van de decoder het lijkt wel alsof er een automatische instelling op zit.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mathieu,

Gebruik de automatische inregelfunctie van de decoder, dan worden de motorregelingparameters automatisch ingesteld.
Hoe dat moet staat in de handleiding blz 66 11.1.4. Automatic calibration of the motor

CiteerLokSound 5 decoders offer a feature for automatic calibration of
the motor. In most cases this procedure leads to excellent load
compensation characteristics. However, due to the infinite number
of possible combinations of motors and gear boxes a good result
cannot be guaranteed in all cases. But it is certainly worth a try.
Proceed as follows:
• Set the vehicle onto a piece of straight and preferably level track.
This track must be at least as long as to allow the locomotive to
run at full speed for about two seconds. This movement takes
place automatically during calibration. Provide buffer stops or something
similar to prevent the locomotive from running off the
track!
• Call up the locomotive on your throttle and make sure that F1 is
switched off and the throttle is set to speed step 0. Set the direction
of travel as desired.
• Write the value 0 into CV 54 (either on the programming track
or with POM).
• Now press the "F1" button. The locomotive will start running at
full speed automatically. During about 1.5 seconds you will not be
able to control this locomotive!
• The locomotive will automatically stop and the identified load
compensation parameters will be saved in the CVs 51, 52, 53,
54 and 55.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dat had ik inmiddels vanmorgen (vroeg) eens geprobeerd. En hoewel de lok na het drukken op F1 stoïcijns op zijn plek bleef staan, heeft het wel gewerkt! Hij rijdt nu vlot en soepel over de baan. Het enige dat nog niet werkt zijn de lichten (zowel wit als rood) aan de voorzijde.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Druk F1 en f2 eens aan in je centrale.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Mathieu op zaterdag 20 juni 2020, 09:31:40
Het enige dat nog niet werkt zijn de lichten (zowel wit als rood) aan de voorzijde.

op deze print

Frontsein voor: uitgang Licht achter
Frontsein achter: Aux2
Sluitsein voor: Licht voor
Sluitsein achter: Aux 1

je mist waarschijnlijk de functiemapping voor Aux 1 en Aux 2

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Goedemorgen,

Op de een of andere wijze krijg ik het niet voor elkaar om de frontseinen, wisselend met de rijrichting, via F0 te schakelen. Met F1 krijg ik ze wel aan, maar dat blijven ze ook, ongeacht in welke richting de loc rijdt.
Misschien kan iemand mij in eenvoudige woorden (ben tenslotte een beginner...) uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg. Ik beschik alleen over een CS1 (V2.04) en kan dus geen hoge CV's programmeren. (Voor de duidelijkheid, er zit een Loksound 5 M4 in de loc).
Mijn dank!!!!  Mathieu
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo,

geen CV's voor nodig.

4 vinkjes uitzetten, zie afbeelding, en wegschrijven met knopje onderaan naar de rails, werkt ook met de CS1

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dank voor je reactie! Heb het net zo aangevinkt: echter nog steeds geen 'lange-huif verlichting'...
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb je de bedrading gecontrollerd soms breekt er wel eens eentje af met alles op de plek drukken.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb ik gedaan. Alle draden zitten nog stevig gesoldeerd op de juiste plek. De witte leds vóór branden wel wanneer ik F2 activeer. Maar dan blijven ze ook branden, ongeacht de rijrichting. Ik denk dat het tijd wordt voor een ESU programmer... Ik heb alleen geen Windows PC maar alleen een Mac.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Jammer, dat het niet wil lukken, evt. een mede hobbyist met Locprogrammer zoeken bij jou in de buurt?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik houd me aanbevolen!  Ik woon in Amersfoort.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Kijk eens hier, KLIK
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Je kunt ook de Lokprogrammer software downloaden van http://www.esu.eu/download/software/lokprogrammer/
Installeren en een nieuw project aanmaken en de CV instellingen die er uit rollen, handmatig in de decoder zetten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mathieu kan alleen niet CVs boven de 80 programmeren Ad, en de CVs die veranderd moeten worden zitten nu eenmaal hoger.

Beste optie is dan toch iemand met een lokprogrammer lief aankijken, of als de sounds al op de decoder staan iemand met een andere centrale die wel boven de 80 kan programmeren.
Fred had al gelinkt naar de stamtafel zag ik, eventueel zou je het ook bij een winkelier kunnen vragen, sommigen willen het ook even voor je doen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Goedemorgen!  Omdat ik sinds eergisteren over een ECoS 50200 beschik, heb ik het aanpassen van de verlichting van de NS6400 weer ter hand genomen. In deze loc zit de LokSound 5. In het overzicht van John staat welke CS's moeten worden aangepast. Zie foto 1. De loc staat op het programmeer-spoor en het invoeren CV31 en 32 gaat goed. Zodra ik met de hogere CV's begin, geeft de ECoS een foutmelding. En ik begrijp niet waarom. Kan iemand mij hierin verder helpen?  DANK!!
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Welk protocol staat ingesteld voor de decoder ? DCC, Motorola, M4 (=mfx) of alles ??
Gezien de schermafdruk van de Ecos probeer je de decoder te programmeren in ddc-protocol
Zorg er dan voor dat de decoder alleen naar dcc luistert
Voor het dcc-programmeren  de protocollen Motoroloa en M4 in de Ecos tijdelijk uitschakelen.
Zie de handleidingen van de decoder en de Ecos
En dan met name pag. 48 van de Loksound. Daar staat in het gele kader heel duidelijk dat je functies ALLEEN in dcc format kan veranderen !
Zet in de decoder daarom CV47 op 1.

Cees
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Je kan het functiemappen beter doen met hetzelfde scherm als je op je CS gezocht hebt (via lok wijzigen), dan is het vinkjes zetten ipv CV waarden programmeren.
Want de CVs die je toont kloppen voor de v5 niet, zijn namelijk voor de v4 (zoals er ook boven staat - net buiten je screenshot).
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb de ECoS nu op alleen DCC staan. De decoder heb ik gereset (CV8:8) en opnieuw ingelezen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
In de ECoS is de manier waarop 'function-mapping' gebeurt heel anders dan bij de CS1. Ik kan er nog weinig 'chocola van maken'. Het vereist nader (intensieve) studie vrees ik..
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik denk dat een lokprogrammer in eerst instantie een betere keus was geweest.
Maar waar heb je de loksound 5 gekocht want het zou kunnen dat je er een hebt met brakke software erop?
Ik heb zowiezo veel problemen met het schrijven van CV waarden alleen mijn MS2 slikt alles bij de lokprogrammer gebeurt er vaak helemaal niks bij bvb decoders van lenz.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 10 juli 2020, 19:13:26
bij de lokprogrammer gebeurt er vaak helemaal niks bij bvb decoders van lenz.

De ESU lokprogrammer is ook voor ESU decoders gebouwd en niet voor de Lenz decoders.

Nieuwe PIKO decoders happen van de ESU programmer ook geen bitje!
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Mathieu op vrijdag 10 juli 2020, 11:26:28
Heb de ECoS nu op alleen DCC staan. De decoder heb ik gereset (CV8:8) en opnieuw ingelezen.

Hallo,

ben je nu ook de geluiden kwijt na reset, moet je zeker op zoek naar iemand met een locprogrammer om deze er weer op te zetten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik ben nu ook bezig met een 37644 NS 6409 aan het ombouwen met een soundlok 5 maar het lijkt erop dat het niet past :( of het vliegwiel raakt de soundlok 5 of het vliegwiel raakt het aandrijftandwiel?
Iemand dit zelfde probleem ondervonden?
Heb al meerdere Mak modellen met lopi4 en lopi5 decoders zonder problemen omgebouwd
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 12 december 2020, 15:16:34
Ik ben nu ook bezig met een 37644 NS 6409 aan het ombouwen met een soundlok 5 maar het lijkt erop dat het niet past :( of het vliegwiel raakt de soundlok 5 of het vliegwiel raakt het aandrijftandwiel?
Iemand dit zelfde probleem ondervonden?
Heb al meerdere Mak modellen met lopi4 en lopi5 decoders zonder problemen omgebouwd

Ik liep ook tegen dat probleem aan, heb net als wat er in de instructie staat een paar stukjes styreen tussen de motor en de houder geplaatst, dat gaf wat meer spelling tov het vliegwiel. Maar krap is het wel inderdaad.

Verder kwam de print enigszins bol te staan doordat een component op de print tegen het zwarte afdek kapje wat het wormwiel beschermt aan kwam. Dat heb ik opgelost voor het plastic kapje iets af te slijpen met een dremel zodat de spanning van de print af kwam. Helaas heb ik nu even geen Loksound om "geinstalleerd" op foto te laten zien want deze is via de handelaar terug naar ESU. Mijn exemplaar deed het op de ESU proefbank prima alleen na installatie in de lok deed ie helaas niets meer. Toen ik de decoder daarna op de ESU proefbank zette deed ie ook niets meer. Hopelijk valt het onder de garantie  :?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Het is inderdaad allemaal krap, daarom ook de tip in de handleiding om de motor iets op te schuiven, maar het zou gewoon moet passen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb verschillende opties geprobeerd met één M2 onderleg ring maar da's te weinig vervolgen met 2 ringen maar toen raakte het ander vliegwiel net een aandrijftandwiel.
Toen maar wat gaan experimenteren met de vliegwielen heb 2 verschillende motor type escap en maxxon,bij de escap kon ik de vliegwielen iets dichter op elkaar krijgen. Helaas wil deze motor niet lekker lopen in samenwerking met de ESU decoder heb 10talle instellingen geprobeerd die ik kon vinden ook CV54 op 0,maar niks heeft geholpen kruipen blijft een drama.
Nu ga ik morgen bij de maxxon motor wat van het vliegwiel afhalen kijken of dat wat opleverd.

Had de tip gelezen voor dat ik er aan begon,kan het zijn dat de loksound 5 net wat langer is dan de loksound 4?
Heb hier geen loksound 4 MTC21 dus kan het niet nameten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb net even gemeten, lengte van een/mijn LoSo 4 is 30,3mm. De afstand vanaf de rand van de 21MTC interface naar de rand van de print is 26mm.

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Loksound 5 moet zoals ik zei gewoon passen, die heb ik al eens ingebouwd namelijk.
Enige wat ik me net zat te denken, die decoders worden gemaakt als grote print, en daarna van elkaar los gebroken. Misschien dat het breekrandje daardoor wat ruwer is bij jouw decoder, en dat dat net de tiende mm zijn die je nodig hebt in deze.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dit is net zo'n hoeveelheid ruimte die er is gewonnen door een ander model 21Mtc connector op de print te plaatsen.

Dat scheelde toen de 1.5 tot 2 mm die er tekort ruimte was. Ik heb zelf nooit een LS5 ingebouwd, is goed te weten van de breekranden.
Motor opschuiven heb ik twee keer moeten doen, hiervoor kunststof M2 ringen gebruikt, krijg je geen valse contacten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Marklindak op woensdag 23 december 2020, 08:38:30
Dit is net zo'n hoeveelheid ruimte die er is gewonnen door een ander model 21Mtc connector op de print te plaatsen.
Nee Fred dat klopt niet helemaal, maar dat is verder niet zo van belang, ik heb het destijds voor elkaar gekregen met wat trucjes dat er ruimte voor een sounddecoder is, en dat is het belangrijkste B)

Opvullen met metalen ringetjes is ook geen probleem, die motormontage punten zijn geïsoleerd t.o.v. aansluitingen van de motor. En de boutjes zijn toch ook van metaal  O:-D
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Het opvullen met M2 ringen vond mijn 37644 niet zo'n goed plan,de motor reed schokkend en maakte krakende geluiden.
Naar wat aanpassingen aan de motor lijkt deze nu uit balans laagzaam rijden gaat goed maar boven de 40% snelheid begint die te zoemen en te trillen.
Heb vervangende motoren besteld,en ga als deze binnen zijn er weer verder mee.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb nog wat reserve motoren gevond en naar uitgebreid testen gaat de door John genoemde optie niet werken bij mijn model 37644 helaas,of je moet het acceptabel vinden dat de motor stotterend loopt en meer lawaai produceerd.
Heb nu een stukje styreen tussen de decoder en de wormwiel afdekking gelegd zo dat die het vliegwiel niet kan raken.
Heb het model nu zonder problemen rijdend.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo,

Ik heb Marklin locomotief 37658. Dit is de MAK Structon -  een vergelijkbare loc waarover in dit topic is gesproken.
De loc rijdt heel goed maar hapert soms op bepaalde ruilstukken.
Ik vermoed dat de oorzaak is: te weinig massa. De diode truc heeft bij een aantal railstukken de oplossing geboden,
maar structureel is het massa probleem van deze trein niet opgelost; er blijven railstukken waar de trein onverwacht hapert.
Op welke wijze kan ik de massa bij deze locomotief verbeteren?

Hoor graag

Rudolph
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Beste Rudolph,

Ook even de sleper en de puko's ter plaatse schoonmaken.

Groet, Anne W
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
 @citaat @citaat De Mak's van M* hebben de massa aansluiting op de draaistellen met vrij dunne draden, deze willen wel eens breken cq de verbinding verliezen. Deze dus zeker even controleren. Bij nieuwere Mak's heeft M* een extra massa aansluiting gerealiseerd op het draaistel zonder sleper. Ook oudere Mak's kunnen hiervan voorzien worden waardoor de massa vaak wat beter werkt. Het betreft E212808. Je moet dan nog wel zelf een extra bv fosforbronzen plaatje maken voor de verbinding als vervanging voor 231121 (niet leverbaar)

Ik zie trouwens dat de E212808 niet meer te leveren zijn door M*, misschien heeft een handelaar deze nog op voorraad.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Die optie is niet echt nodig sls de assen goed schoon zijn gemaakt. Had laatst wel iets anders met een trix 6400 NS Cargo de lok reed heel slecht of beter gezegd niet, na van alles te hebben geprobeerd kwam ik er achter dat de wielen zo goed als niet geleidend waren(blanke lak erop?). Dus toen de draaistel vervangen en de lok reed fantastisch zonder ook maar één hapering.