Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635

Gestart door Marklindak dinsdag 03 oktober 2017, 15:04:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Heb vandaag ook mijn eerste MAK omgebouwd met het printje prima te doen alleen wat ik zelf iets minder vind is dat er een aantal draden dubbel op een soldeer pad moesten(massa,en v+ voor de telex)maar voor de rest een geslaagd printje.

Bedankt Fred en John voor het ontwerp en de realisatie.

Heb ook de behuizing zwart gemaakt onder de huif.
Zijn er ook nog mensen die last hebben van licht lekkage?

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: hmmglaser op zondag 11 februari 2018, 23:04:26
een aantal draden dubbel op een soldeer pad moesten(massa,en v+ voor de telex)

De v+ voor de telex klopt, maar beide massa's van de asjes hebben een aparte soldeereilandje. Daarom ben ik ook erg benieuwd hoe je dat zit.
Verder graag gedaan, lichtlekkage heb ik zelf geen last van.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mijn lok heeft 3 massa draden dit is niet origineel bij de strukton heb namelijk een trix maar heb de wielstellen omgewisseld met een MAK 1206 van de CFL.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ah oke, dan krijg je dat ja.
Zover ik weet hebben die locs 2 massadraden, dus daar ben ik vanuit gegaan.

Verder is het natuurlijk altijd mogelijk om de 2 draden aan elkaar te zetten, en dan via een 3e draadje naar de soldeerpad.
Maar dat is voor jou achteraf gezegd, gezien de print al in de loc zit. 
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ook mijn loc bleek 3 massadraden te hebben. Of althans, aan 1 kant kwamen er 2 bruine draden omhoog in plaats van 1 zoals in de handleiding. Bij de sleper kwam er wel maar 1 bruine draad omhoog (en de rode). Ik heb de 2 bruine draden die aan dezelfde kant omhoog komen nu op hetzelfde soldeerpad gesoldeerd. Kan dit kloppen?

Verder leek alles vrij goed te gaan en was het makkelijker dan ik dacht. Er zit een ESU LokSound V4.0 M4 in en de meegeleverde speaker is vervangen voor de ESU 50321. Toen ik de loc op het programmeerspor zette melde hij zich ook netjes aan via MFX en ik kon de lampen bedienen (wel maar aan één zijde nog maar dit hoort volgens mij ook zo zolang hij ng niet verder ingesteld is). Alleen op het moment dat de loc bijna tot stilstand is gekomen schokt hij nog even.

Ik heb dit op video vastgelegd. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Vooral aan het eind van de video is het duidelijk te zien.



Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Steem op donderdag 22 februari 2018, 00:37:39
Ook mijn loc bleek 3 massadraden te hebben. Of althans, aan 1 kant kwamen er 2 bruine draden omhoog in plaats van 1 zoals in de handleiding. Bij de sleper kwam er wel maar 1 bruine draad omhoog (en de rode). Ik heb de 2 bruine draden die aan dezelfde kant omhoog komen nu op hetzelfde soldeerpad gesoldeerd. Kan dit kloppen?
Hmm, blijkbaar zijn er dan toch meer loc's met dat fenomeen, in elk geval is beide bruine massadraden op hetzelfde soldeerpad geen probleem.

CiteerVerder leek alles vrij goed te gaan en was het makkelijker dan ik dacht. Er zit een ESU LokSound V4.0 M4 in en de meegeleverde speaker is vervangen voor de ESU 50321. Toen ik de loc op het programmeerspor zette melde hij zich ook netjes aan via MFX en ik kon de lampen bedienen (wel maar aan één zijde nog maar dit hoort volgens mij ook zo zolang hij ng niet verder ingesteld is).
Fijn dat het je het zo makkelijk heb ervaren, de verlichting (F0) werkt inderdaad maar aan 1 zijde als deze nog niet ingesteld is.

CiteerAlleen op het moment dat de loc bijna tot stilstand is gekomen schokt hij nog even.
Ik heb dit op video vastgelegd. Iemand enig idee waardoor dit kan komen? Vooral aan het eind van de video is het duidelijk te zien.
Gezien je de verlichting nog niet ingesteld heb, ga ik er even vanuit dat je de motor ook nog niet ingesteld hebt? Indien het zo is, dan ligt het daaraan. Walter en ik hebben op Rijswijk ook zitten te stoeien met dat schokje, uiteindelijk CV10 op 6 gezet, wat een hoop scheelde.
Verder lijkt het alsof de print schuin zit op je foto, zit die daar al vastgeschroefd?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 22 februari 2018, 07:37:38
Citaat van: Steem op donderdag 22 februari 2018, 00:37:39
Ook mijn loc bleek 3 massadraden te hebben. Of althans, aan 1 kant kwamen er 2 bruine draden omhoog in plaats van 1 zoals in de handleiding. Bij de sleper kwam er wel maar 1 bruine draad omhoog (en de rode). Ik heb de 2 bruine draden die aan dezelfde kant omhoog komen nu op hetzelfde soldeerpad gesoldeerd. Kan dit kloppen?
Hmm, blijkbaar zijn er dan toch meer loc's met dat fenomeen, in elk geval is beide bruine massadraden op hetzelfde soldeerpad geen probleem.

Heb deze week er ook een paar uit elkaar gehad. Er valt wat bruine draden betreft geen touw aan vast te knopen, lijkt geen standaard voor te zijn. Wanneer er twee bruine draden zijn gebruikt deze dus eerst aan elkaar solderen en dan op het soldeerpad solderen.

Ziet er verder allemaal goed uit. Ik moet voor mijn locs met sound in beide gevallen de aanpassing van de motorsteun doen die in de bouwbeschrijving staat. Kans dat er later sluiting ontstaat is mij te groot.

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Bij mij past er werkt alles goed op de telex na die heet er geen zin in,denk dat ik het eerst maar is ga proberen met een nieuwe lopi AUX5/6 zou vanaf serie 43 moeten werken heb er een serie 44 in zitten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: hmmglaser op donderdag 22 februari 2018, 10:00:59
denk dat ik het eerst maar is ga proberen met een nieuwe lopi AUX5/6 zou vanaf serie 43 moeten werken heb er een serie 44 in zitten.

OP het ESU forum kreeg ik, na het vragen vanaf wanneer aux 5/6 te activeren zou moeten zijn, als reactie dat dit niet geheel duidelijk is.
Moderator Herman aldaar kon hier niks over zeggen, hij had zelf een redelijk recente decoder gekocht en ook daar werkte het dus niet.

Ik heb een keer een nieuwe gekocht met een handleiding van 2017, die doet het wel, misschien is dat een indicatie.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Bij de lopi's met aux5 en 6 staat op de doos vermeld dat het een lopi V4.1 is boven de streepjescode, of links ernaast h.w. v4.1. (Hardware versie 4.1).

Kan vanavond wel een foto ervan nemen indien gewenst.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
OK John,

Duidelijk, nu snap ik meteen dat er ergens een telex het niet doet, zondag op rail even naar de juiste zoeken  8).

Ik zal deze ook op het ESU forum melden, dan snapt iedereen het mogelijk weer.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
@John Klopt ik heb de motor ook nog niet ingesteld. Het geluid moet ook nog op de decoder maar ik breng de loc zo even naar de winkel met de nodige informatie. Kijken wat zij voor mij kunnen doen (sowieso zetten ze daar het geluid erop). De printplaat had ik inderdaad niet goed aangedraaid maar dat was om te kijken of het schokken niet veroorzaakt werd doordat de motor tegen de decoder aankwam. Het luistert allemaal erg nauw maar dat is juist het knappe! Voor de rest fijn dat alles lijkt te kloppen. Bedankt voor je reactie.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik ben bang dat ik de decoder heb opgeblazen. Alles ging prima en ineens hoor ik de loc een *kgg kgg* geluid maken en hij begon stotterend te rijden. Meteen op stop gedrukt maar ik denk dat het kwaad al geschied is. Loc van de rails gehaald en rook meteen dat er iets niet goed was. Er komt een verbrande lucht van de decoder. Ik snap alleen echt niet wat ik nu fout heb gedaan...







Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Da's knap sneu. :(

Waarschijnlijk heeft de decoder het vliegwiel geraakt, het is eigenlijk wat krap als je een LokSound hebt. Zie handleiding fig. 9.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
@Fred, oke, ben benieuwd wat ze daar te melden hebben n.a.v. dit.

@Steven, Zoals je zelf zegt luistert het erg nauw. Zo op de foto's zie ik niet direct wat geks aan de decoder.
Wat me wel opvalt is dat de draden erg lang gestript zijn, en als gevolg daarvan dat het koper zichtbaar is.
Verder lijkt het alsof de draden van de motor qua hoogte wat ver van de print liggen.

Ik zal vanavond op mn gemak nog even goed naar de foto's kijken (kan je anders de fullsizes even mailen naar me?), mocht ik nog wat vinden zal ik je het laten weten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Steven: Doet de decoder niets meer? Met andere woorden: Rijdt de loc niet meer?
Of is alleen het geluid weggevallen?
Sluiting tussen de blootliggende aansluiting van de keramische speaker, blaast de soundmodule op.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Is de decoder niet op de kop geplaatst?
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Nee, de decoder zit zo goed op de print.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Gewoon retour naar ESU.
En bij de volgende decoder ook de decoder afpakken met textieltape waar de decoder in de buurt komt van het vliegwiel.
Mocht er dan contact tussen de 2 komen heb je niet gelijk sluiting.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Mark, ik weet niet dat textieltape wel zo handig is. Ik snap waarom je dat wil doen, maar je moet niet vergeten dat het vliegwiel dan kan aanlopen tegen die tape.
En hoe ik dat weet: simpel, had textieltape op de decoder geplakt.  O:-D

Heb in de handleiding bij figuur 9 de oplossing staan, de motor m.b.v. M2 ringetjes verplaatsen zodat er iets meer ruimte ontstaat.

Verder hoop ik dat Steven mij de hoge resolutiefoto's stuurt, dan kan ik kijken of daarop iets te zien is.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
@Ben - Daar kan je maar zo eens gelijk in hebben. Mijn fout, want het staat gewoon netjes in de handleiding. Iets te enthousiast dat alles het in één keer deed denk ik.

@John - Ik zie nu dat vooral de draden naar de cabine verlichting erg lang gestript zijn. De rest valt volgens mij wel mee. Ik heb je zojuist de grotere foto's toegestuurd.

@Wim - Nee hij doet helemaal niks meer. De MS2 zegt ook dat de MFX loc niet meer gevonden kan worden.

@Mark - De decoder is al terug bij de winkel. Zij gaan nu kijken of hij inderdaad stuk is en dan hoor ik meer.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Zijn de blauwe en paarse draad ook al ergens op aangesloten? In ieder geval de blauwe lijkt los te bungelen op een van je eerdere foto?s. Misschien daar sluiting mee veroorzaakt? Er zijn een aantal dingen die een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Het te ver gestripte van de paarse kabel zou b.v. ook de buitenkant van de motor geraakt kunnen hebben. Blijft lastig beoordelen wat de exacte oorzaak is vanaf foto?s.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
De blauwe en paarse draad zijn beide afgetaped aan het uiteinde. Dat lange afstrippen moet ik de volgende keer maar op letten en voorkomen. Ik zie nu toch dat er meerdere plakken zijn waar het wel wat korter had gekund. Al doende leert men en soms kan dat een dure les zijn.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Steem op donderdag 22 februari 2018, 18:25:25
@John - Ik zie nu dat vooral de draden naar de cabine verlichting erg lang gestript zijn. De rest valt volgens mij wel mee. Ik heb je zojuist de grotere foto's toegestuurd.

Onze berichten hebben elkaar net gekruist, ik ga er straks even voor zitten.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Op de 3e foto lijkt het of de bruine draden nog soldeerpadjes bij die mtc21 kunnen raken.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik heb even gekeken maar daar zit zeker genoeg ruimte tussen. Op de foto zie je dat inderdaad niet zo goed.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hoe dan ook, zoals eerder gezegd opsturen naar Esu Neu-Ulm. Met een beetje mazzel krijg je gratis een nieuwe, heb je pech betaal je max. ?35 voor reparatie.

Het bekende formuliertje invullen plus kopie van je aankoopbewijs.



Adres vind je hier: http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reparaturen/ruecksendungen/

Gr, Ben.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dat zou mooi zijn. Bedankt voor de tip Ben. Mocht de winkel niks voor mij kunnen betekenen (hoewel ik denk dat ze met dezelfde oplossing komen) dan kan ik altijd dit nog proberen. Valt de schade mee. :)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
De decoder is inderdaad stuk en wordt opgestuurd naar ESU vanuit de winkel. Ze gaan er vanuit dat ik hem gewoon goed terug krijg zonder kosten. Dus dat zou mooi zijn. Kan wel enkele weken duren, maar ik moet er nog één ombouwen dus haal ik alvast een nieuwe.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo Iedereen,
Vandaag eindelijk 2 decoders bemachtigd, voor mijn 6503 en 6494. De 6503 had ik al omgesoldeerd, vanavond de 6494 gedaan. Fluitje van een cent !! ff de decoders met de MS3 geprogrammeerd en e voila 2 prachtig lopende lokken  :thumbup: met mooie lichtseinen  :thumbup: John en Fred bedankt voor dit mooie project !! Ik ergerde mij al langere tijd aan deze delta locjes  :thumbdown: nu lopen ze prachtig top bedankt  :thumbup:
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ziet er goed uit, Robert!
Fijn dat je blij bent met je vernieuwde locs :)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hey Robert,

Goed te lezen dat alles is gelukt, kostte mij ook wat moeite om de juiste decoders te vinden.

Loksound paste bij mijn loc er verder goed in, nu nog even de telexen op de juiste manier schakelen.

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Onder wat voor Marklin nummer is zo"n model  voor de Duitse baan te vinden?

vr.gr.
Jurrien
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
DB heeft alleen de van Railion overgenomen 6400-en, zijn met DB logo alleen in dubbel set uitgebracht.

OBB (37647 of 37659) en SBB (37627) kun je op Houten denk ik wel vinden.

Dan een DB dubbel setje met DB logo vind ik net (37697)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik heb een vraag over deze printplaat. Past die toevallig ook in een PIKO MAK of G1206 loc?

Mvg, Joop.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Hallo Joop,

Deze print is specifiek ontworpen voor de Marklin locs.

Geen idee hoe een piko los is geconstrueerd, ledverlichting zal zeker niet hetzelfde zijn ontworpen.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dank voor de informatie Fred. Helaas is ? 359,-- een beetje boven het budget. :( Maar ik zie dat er meer varianten zijn uitgebracht die niet in Nederland rijden.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik denk dat je van een duo stelletje wel twee losse locs kan maken.

Is iets om uit te zoeken!

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Joop , dat gaat niet passen......heb er een berg van die mooie Piko's......de led verlichting is zo ie zo al prima v/d Piko.
Koop als je de standaard decoder zat bent , gewoon een ESU met een 8 polig stekkertje en je bent klaar.
Als je beetje handig bent , kun je zeker ook de verlichting nog wat aanpassen.....uiteraard niet zo als de Marklin printplaat .

Mvg: Alex
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 02 maart 2018, 19:23:21
Joop , dat gaat niet passen......heb er een berg van die mooie Piko's......de led verlichting is zo ie zo al prima v/d Piko.

Dank voor deze info Alex, weten we dit ook. Mijn vermoedens dat de constructie anders is , is bij deze bevestigd.

Citaat van: Marklindak op vrijdag 02 maart 2018, 11:05:41
Ik denk dat je van een duo stelletje wel twee losse locs kan maken.

Nog even naar gekeken, er valt met wat kunst en vliegwerk van het dubbele setje wel twee losse locs te maken.

Benodigd:
Twee in het topic genoemde prints, een motor, twee koppelingsschachten, een of twee decoders en mogelijk twee frontsein prints.

Met deze onderdelen beschikbaar durf ik een scheiding van deze twee locs wel aan.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Misschien eerst eens kijken of het financieel niet interessanter is om een donorlok te nemen...

Mvg. Marcel
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Marklindak op woensdag 28 februari 2018, 15:50:17
OBB (37647 of 37659) en SBB (37627) kun je op Houten denk ik wel vinden.

De SBB 37627 heeft Zwitserse sluitseinen (1 witte ipv 2 rode) en volgens mij al standaard apart schakelbaar. Ook heeft deze al een 21mtc decoder. Als je geen behoefte hebt aan sound, telexen of cabine verlichting is deze print misschien niet zo interessant, anders zeker!

Ik heb inmiddels 8 van onze Mak's voorzien van nieuwe printplaten en LoPi's V4.0, helaas waren dit nog geen v4.1's. Dus mocht ik later nog 1 of meerdere van telexen willen voorzien zal ik, als ik het goed heb begrepen, de decoder moeten vervangen. Maar misschien dat er dan ook geluid in komt, dus dan moet er sowieso een andere decoder in.

Het inbouwen ging heel makkelijk, na de 2e heb ik alleen nog in de handleiding gekeken om te controleren waar welke motor aansluiting moest komen  :P Wel grappig om te zien dat er kleine verschillen waren onderling, zelf bij helemaal gelijk type. Wel hadden alle 8 3 bruine draden ;)

De laatste 2 die ik nog moet doen hebben als enige gele verlichting, dit vinden we niet zo mooi dus dat gaan we aanpassen. Het was even wachten, maar vandaag zijn de nieuwe witte verlichtingsprints aangekomen. Hopelijk kan ik daar komend weekend mee bezig.

Hieronder een aantal foto's, 1 met de nieuwe print en de "oude" uit de portfeeder, 1 van de portfeeder voorzien van de nieuwe print. En 2 van het groepje Mak's dat nog wacht op hun laatste 2 collega's.

Met vriendelijk groet,

Stefan
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Je hebt je lekker vermaakt Stefan  :thumbup:
Succes nog met de laatste loodjes  ;)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Als iemand een adresje heeft wat al v4.1 lokpilots (54614) verkoopt een vriendelijk verzoek dat te delen.
Mijn hofleverancier zit nog met een voorraadje v4.0.

mvg Robin
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: BRainBuRneR op donderdag 08 maart 2018, 20:42:53
Citaat van: Marklindak op woensdag 28 februari 2018, 15:50:17
OBB (37647 of 37659) en SBB (37627) kun je op Houten denk ik wel vinden.
De SBB 37627 heeft Zwitserse sluitseinen (1 witte ipv 2 rode) en volgens mij al standaard apart schakelbaar. Ook heeft deze al een 21mtc decoder. Als je geen behoefte hebt aan sound, telexen of cabine verlichting is deze print misschien niet zo interessant, anders zeker!

OK Stefan, weten we dit ook, ik heb de door mij genoemde locnummers nooit uit elkaar gehaald.

Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: Hero op donderdag 08 maart 2018, 22:47:12
Als iemand een adresje heeft wat al v4.1 lokpilots (54614) verkoopt een vriendelijk verzoek dat te delen.
Mijn hofleverancier zit nog met een voorraadje v4.0.
Het is gewoon de lopi v 4.0 alleen moet er rev 4.1 onder de streepjes code staan als een winkel of web shop een redelijke verkoop heeft zullen ze gewoon de nieuwste hebben liggen sowieso heeft Bentink ze liggen heb de hele voorraad laatste gezien en was allemaal nieuwste versie alleen de lopi M4 niet die is ouder.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 09 maart 2018, 10:34:25
Het is gewoon de lopi v 4.0 alleen moet er rev 4.1 onder de streepjes code staan als een winkel of web shop een redelijke verkoop heeft zullen ze gewoon de nieuwste hebben liggen sowieso heeft Bentink ze liggen heb de hele voorraad laatste gezien en was allemaal nieuwste versie alleen de lopi M4 niet die is ouder.

Dit is niet helemaal waar, er worden ook lopi4.0 decoders geleverd zonder de rev.4.1 aanduiding die wel de mogelijkheden van 6x AUX bezitten. Er staat een fabricagedatum op, is deze van redelijke recente datum (±oktober 2017) dan is er grote kans dat je een versie met de juiste hardware in je handen hebt. Dit zijn tenminste mijn eigen ervaringen.

Zoals eerder gemeld, de batches geleverde decoders door ESU gaan door elkaar heen en is niet goed te volgen.
In een doosje van een decoder de handleidingdatum bekijken, geeft ook een goede indicatie ja/nee.
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Ik begon mij de laatste tijd een beetje te gaan irriteren aan de verlichting van de loc. Door de print zijn er extra seinbeelden mogelijk, maar er lekt wel soms licht.
Als eerste 2 beelden vooraf:





En dan drie beelden van na de aanpassing, te zien dat de lichtlekkage veel minder is.







Wat heb ik nu gedaan? Simpel, de lichtgeleider in stukken gesneden, waarbij de twee gekruiste stukken op onderstaande tekening eruit gesneden zijn.



Waarna de resterende drie delen weer terug geplaatst zijn, simpele ingreep dus, maar ik ben tevreden met het resultaat. Nu nog een interieur met MCN :D B)
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Citaat van: KNed op zaterdag 10 februari 2018, 23:48:53
Citaat van: wissels op donderdag 08 februari 2018, 23:57:24
... De 37641 heeft wel een afwijkende motor
Wat voor motor dan? Zit daar veel verschil tussen? En gaat die loc minder goed rijden na verloop van tijd?

Koen

Hallo Koen,

de 37641 heeft een Escap motor, maar deze reageert ook goed op de instellingen van de Maxon motor, de mijne begint met stap 1 langzaam te rijden, en geeft over de hele lijn een strakke ijkcurve. Voordeel is dat hij nu op alle stappen kan rijden, terwijl in de oude situatie slechts 7 stappen effectief in gebruik waren.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Printplaat voor Marklin locs Art nrs: 33641 en 37635
Dit is een hele verbetering John!

Mooie foto's en helder uitgelegd.